Geen kg, wel spieren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Loeteke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 11:34

beste forummers,

Ik ben nu een een dikke twee maanden weer aan het mountainbiken. Gemiddeld 3 keer per week.
Nu merk ik dat mijn gewicht niet is afgenomen, maar mijn buikomvang wel. Op zich wel logisch, want mijn kuiten en bovenbenen zijn gespierder geworden. Toch wil ik ook gewicht verliezen. Ben 1.77m en weeg nu 86 kg.
Ik let nu op mijn voeding. Eet geen vette hap, drink geen frisdrank meer en drink minimaal 2 liter water per dag.
Heeft er iemand tips, of moet ik gewoon lekker door blijven rijden en komt het gewicht vanzelf wel?

Hoor graag.

Groet,
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Wat voor ritten doe je en hoe lang zijn die ritten?
Loeteke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 11:34

Ritten van 1,5 à 2 uur. Redelijk wat trails en klimmetjes, maar ook een deel vlak.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Meestal helpt rustiger fietsen zodat ja hartslag lager blijft. Hierdoor kom je in de vetverbranding. Het is lastig om je hartslag laag te houden, maar werkt wel het beste.

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Hmmm

Als je omvang afneemt en je gewicht niet lijkt het dat je spieren groeit en vet verbrand. Spieren zijn zwaarder dan vet, dus als je gewicht gelijk blijft verbrand je meer volume aan vet dan dat je spieren groeit.

Als je verder wilt afvallen wil je dan ook minder spieren? Je zoekt dan trainingsvormen die niet de spiergroei bevorderen, maar wel vet verbranden. Volgens mij is dat lage intensiteit lange duur. Fietsen op de weg met lage hartslag, geen snelle intervals, geen trails en geen klimmetjes of sprints. Je moet er maar zin in hebben.

Of je bent happy met je mooie fietstochten en je afgenomen omvang en gaat op de huidige toer verder. Ik ben er een paar jaar gelden doorheen gegaan en na een periode van afvallen en (af)trainen gaan gewichtheffen als tegenwicht (en omdat ik een fijne trainer heb) . Voel me nu met weer wat kilo’s meer zeker niet slechter. YMMV

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het ongezondste vet is je buikvet. Dus top dat je dat eraf hebt gereden.
Voor vetverbranding geldt: lang en rustig rijden, ipv korter en krachtiger.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

En als laatste toevoeging:
Heb geduld.
De meeste mensen hebben die extra kilo,s niet in 1 nacht eraan gekregen, werden wakker en dachten wtf :o ?
Net zoals het ff duurt om ze eraan te krijgen duurt het ook ff om die kilo,s er duurzaam eraf krijgen.
De eerste effecten merk je al, maar pas over een klein jaar heb je echt een behoorlijk veranderde verbranding, lifestyle en lijf.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Lekker blijven rijden is het belangrijkste. Minder snacken en frisdrank achter wege laten geeft nog niet aan dat je gezond eet. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat hij gezond had gegeten, chicken tonight :-{
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

vincent75 schreef: za 30 mei 2020, 14:24 Lekker blijven rijden is het belangrijkste. Minder snacken en frisdrank achter wege laten geeft nog niet aan dat je gezond eet. Laatst hoorde ik iemand zeggen dat hij gezond had gegeten, chicken tonight :-{
Die kip had vast wat groente gegeten... Dat moet gezond zijn! :D

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Risico van meer sporten is ook dat je meer honger krijgt en je eigenlijk meer calorieën inneemt dan dat je verbrand hebt.
Op je voeding letten is dus key.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Loeteke schreef: za 30 mei 2020, 11:54 Ik ben nu een een dikke twee maanden weer aan het mountainbiken. Gemiddeld 3 keer per week.
Nu merk ik dat mijn gewicht niet is afgenomen, maar mijn buikomvang wel. Op zich wel logisch, want mijn kuiten en bovenbenen zijn gespierder geworden. Toch wil ik ook gewicht verliezen. Ben 1.77m en weeg nu 86 kg.
Je BMI is 27,5 en je hebt overgewicht. Het doel dat je wilt bereiken, ga je met deze inspanningen niet realiseren. Daar moet je écht zwaarder voor aan de bak en een serieus dieet gaan volgen. Websites als van het voedingscentrum kunnen je daarbij helpen. Of anders de huisarts of een diëtiste.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Loeteke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 11:34

Overgewicht is een feit 😅.
Wil naar de 78 kg.
Ik dacht door de week meer trainen in hartslag 60 - 70%. (Joggen en fietsen). En de zondag lekker gewoon met de jongens mee mooi rondje maken. Verder op de voeding letten en alcohol en suikers laten staan. Dan zou ik toch een heel eind moeten komen ?
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

bert l. schreef: za 30 mei 2020, 16:53
Loeteke schreef: za 30 mei 2020, 11:54 Ik ben nu een een dikke twee maanden weer aan het mountainbiken. Gemiddeld 3 keer per week.
Nu merk ik dat mijn gewicht niet is afgenomen, maar mijn buikomvang wel. Op zich wel logisch, want mijn kuiten en bovenbenen zijn gespierder geworden. Toch wil ik ook gewicht verliezen. Ben 1.77m en weeg nu 86 kg.
Je BMI is 27,5 en je hebt overgewicht. Het doel dat je wilt bereiken, ga je met deze inspanningen niet realiseren. Daar moet je écht zwaarder voor aan de bak en een serieus dieet gaan volgen. Websites als van het voedingscentrum kunnen je daarbij helpen. Of anders de huisarts of een diëtiste.
Ik vind online bmi berekeningen zeer onnauwkeurig. Ik heb bijvoorbeeld op hoog niveau aan judo gedaan, gewicht was hierbij natuurlijk een belangrijk onderdeel van.

Volgens online bmi berekeningen zat ik op 28. Met een plooimeting kwam ik uit op 4,4% vet. (dit is overigens al een paar kilo geleden :wink:

Wat ik bedoel te zeggen, online berekeningen zijn indicaties voor het perfecte gemiddelde lichaam. Logisch dat TS overgewicht heeft, anders had die het topic niet gestart, maar zonder exacte gegevens kunnen wij niet op afstand zeggen dat hij het niet gaat realiseren met deze training.

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Loeteke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: za 30 mei 2020, 11:34

Staar me ook niet helemaal blind op BMI omdat ik van boven vrij stevig gebouwd ben. 78 kg klinkt ook optimistisch. Met 80 ben ik “dik” tevreden.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Loeteke schreef: za 30 mei 2020, 17:29 Overgewicht is een feit 😅.
Wil naar de 78 kg.
Ik dacht door de week meer trainen in hartslag 60 - 70%. (Joggen en fietsen). En de zondag lekker gewoon met de jongens mee mooi rondje maken. Verder op de voeding letten en alcohol en suikers laten staan. Dan zou ik toch een heel eind moeten komen ?
Ik denk dat je de focus verkeerd legt. Waarom let je op het gewicht? Dat is niet van belang. Je vetpercentage is van belang. Gezond ligt dat ergens tussen de 15% en 20%. Sporters kunnen rond de 10% zitten, compleet afgetraind richting de 5%. Maar dan zijn ze vatbaar voor van alles en nog wat, dat is niet heel gezond.
foxie schreef: za 30 mei 2020, 17:37 Met een plooimeting kwam ik uit op 4,4% vet.
Technisch gezien ben je dan dood of zit je er erg dicht tegenaan. Niet heel erg gezond om langer dan een paar dagen aan te houden!
Maar goed, die plooimeting is ook niet heel betrouwbaar.


Terug naar het juiste onderwerp: spieren. Zoals al eerder gezegd werd: spieren zijn zwaarder dan vet. Wil je zonder veel spieren door het leven? Dat maakt presteren op de mtb ook wat lastig. (In dat opzicht kun je beter gaan wielrennen, gebruik je je bovenlijf nauwelijks, scheelt vast kilo's!)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie