Geen kg, wel spieren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Succes Lenf! :-q Jij behoort absoluut tot de top 5. Categorie mag je zelf invullen, maar dat lijkt me niet zo moeilijk, zelfs voor jou niet! :lol:
Anders zijn er vast nog wel andere forumleden die een suggestie kunnen doen denk ik. :lol:

En volgens mij is op dit forum iedereen van harte welkom. Waarbij het niet uitmaakt of je nu jong of oud, ziek of gezond bent. Maar jij denkt daar anders over geloof ik?

Overigens heb ik het ook over gezonde voeding. Grappig om te lezen dat jij vindt dat jonge mensen geen gezonde voeding nodig hebben. Je scoort weer aardig! :-q

En ik heb geen idee hoe je op rolstoelers komt. Alweer zo'n rare aanname. Zo'n ding heb ik niet eens. Ik ga gewoon op mijn MTB het bos in hoor. Of op mijn racefiets de polders in.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Ad58 schreef: wo 3 juni 2020, 12:07 (Intermitterend) vasten is weer wat anders dan een ketogene levensstijl, maar kan er wél mee gecombineerd worden.
Maar.... Bij vasten periodes die langer dan 8 a10 uur duren, ga je ook over op vetverbranding, (zolang je vast) dus zit je inderdaad ook in de ketogene hoek.
Bij een ketogene levensstijl verander je namelijk je metabolisme van glucose- naar vetverbranding. Dat bereik je onder andere door uitsluitend koolhydraten met een lage glycemische index te eten. Een lage glycemische index laat je bloedsuikerspiegel maar heel langzaam stijgen.
Daarnaast eet je de goede vetten en de goede eiwitten.
Dus het is zeker niet zo dat je geen koolhydraten meer eet (wat trouwens sowieso haast onmogelijk is) maar dat je een keuze maakt wélke je eet. Bij voorkeur dus die met een lage glycemische index.

Klinkt allemaal ingewikkeld maar is het niet hoor! Met een eigengemaakte salade met wat extra virgine olijfolie en een gebakken kipfiletje zit je al helemaal goed bijvoorbeeld.
Nu probeer ik altijd wel te letten op GLI alleen waar dit voorheen nog wel eens op voedingsetiketten stond, staat dit nu bijna nergens op en ben je gebonden aan internet en vergelijken.. ongekend veel werk aan het begin! maar als je de basis weet, scheelt dat alweer de helft.

7 weken lang eet ik gewoon op elk moment dat ik niet slaap, en dan doe ik 1 weekje met je mee met ketogene levensstijl haha.
Bij mij betreft het dan vasten van 16 uur en eten in een periode van 6-8 uur. ( meestal 8, anders worden de maaltijden te groot en teveel ).
is wel echt een week waarin er een hoop gebeurd met het lijf door deze manier..
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Dat geloof ik graag ja! En als je alles vers koopt, heb je ook nooit geneuzel met etiketten! Je wilt ook niet weten hoeveel suiker er toegevoegd is aan kant en klare voedingsmiddelen.
Laatst zag ik een pakje satésaus waar maar liefst 60% suiker in zat! WTF ??? :(
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Ad58 schreef: wo 3 juni 2020, 19:19 Dat geloof ik graag ja! En als je alles vers koopt, heb je ook nooit geneuzel met etiketten! Je wilt ook niet weten hoeveel suiker er toegevoegd is aan kant en klare voedingsmiddelen.
Laatst zag ik een pakje satésaus waar maar liefst 60% suiker in zat! WTF ??? :(
Bizar hè! Iedereen die begint met simpelweg etiketten lezen die gaat echt met open mond de winkels door :lol:


Goed dat je bezit bent met een actieve gezonde levensstijl 👌🏻 blijven doen
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Same to you :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

lenf schreef: wo 3 juni 2020, 00:12
Burco schreef: di 2 juni 2020, 23:26

Je bent al de 2e die dit zegt en ik toch echt benieuwd wat je hier dan dan precies mee bedoelt. Welk percentage van het calcium in zuivel wordt dan niet (of wel) opgenomen en hoe verhoudt zich dat dan tot andere bronnen? En hoeveel zuivel moet ik dan wel niet eten om aan de ADH te komen? En welk andere bronnen van calcium zijn dan beter (of efficienter) en hoeveel moet ik daar dan van eten? Of moet ik calcium supplementen slikken? Kortom: boter bij de vis graag :winkie:
Maak je geen zorgen, wij Europese mensen halen al heel lang calcium uit melk en melk producten. Noten kan ook.
En zo lang je botten niet uit elkaar rammelen in een afdaling is er niets aan de hand.
Denk je dat ik weet hoe mijn lichaam kalium uit een banaan haalt ? Ik heb geen idee, dat kan mijn lichaam gewoon. Andere mensen kunnen dat ook en weten waarschijnlijk ook niet hoe ze dat doen.

Je onderhoud is belangrijk, je macro's zijn ook redelijk belangrijk, heb je dat op orde en eet je vers en gezonde voeding dan hoef je je niet te gaan verdiepen in de chemie er achter.
Ik maak mij geen zorgen hoor. :D. Zowel in nationale als internationale referenties staat zuivel ook in de top van belangrijkste bronnen voor eitwit en calcium (en vitame B). Maar dat als hier dan min of meer in twijfel wordt getrokken zet ik daar mijn vraagtekens bij. Er wordt bij het bepalen van de eiwit en calcium intake (en intake van elke andere voedingsstof) ook gewoon gerekend met de netto hoeveelheid die in een product zitten en niet met "opname-efficientiefactoren"
Herperduin
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3459
Lid geworden op: vr 5 september 2008, 16:05

lenf schreef: wo 3 juni 2020, 14:33 ...
Het gaat hier over mountainbiken en gezonde voeding, waarmee jonge mensen vooruit kunnen.
Voor ms, diabetes type 1 en 2 en rolstoelers zijn er vast andere fora. ...
Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar ook MS en diabetes patiënten, rolstoelers en dus wat mij betreft iedereen is hier welkom zolang we maar praten over onze gezamenlijke hobby en hieraan gerelateerde onderwerpen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik las iets over kokosolie, weet door de hele ketonen discussie en dergelijke niet meer precies wie dat zei.
Heden ten dage wordt dat kokosolie in de markt gepleurd als zijnde de gezonde vervanger van roomboter. Zal vast wel, mits je geen last heb van hoge cholesterol (erfelijk of niet). Bij mij is het erfelijk, 4 jaar geleden voor het eerst laten onderzoeken en toen zat ik op een waarde van rond de 10 (waar normaal tussen 5-6 gezond is, dacht ik). Via de praktijkondersteuner van de huisarts en verandering van mijn eetpatroon was deze afgelopen oktober 7,3. Maar waar ze mij vooral op wees, was dat kokosolie voor cholesterol-patienten heel gevaarlijk is, eigenlijk nog erger dan normale roomboter. Op zich is die waarde nog steeds hoog, maar omdat het bij mij erfelijk is, hoef ik gelukkig nog niet aan de medicijnen (gelet ook op mijn eet en beweegpatroon). Gewoon veel vette vis, peulvruchten en af en toe wat nootjes en veel bewegen zouden het voor mij moeten doen.

Ik hoop voor TS dat hij/zij gewoon door blijft fietsen en inderdaad zijn/haar gezonde eetpatroon door kan zetten, met af en toe ruimte natuurlijk voor een biertje of pizza :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Af en toe ruimte voor wat lekkers moet kunnen natuurlijk! :-q Kokosolie is sowieso erg triviaal. De wetenschap is het er nog steeds niet over eens of het nu gezond is of niet. Ik denk ik ook dat dat komt omdat het een erge hype is geworden en iedereen er een graantje van mee wil pikken. Wat leidde tot ronduit slecht en goedkoop gefabriceerde kokosolie die domweg erg ongezond is.
ISO gecertificeerde kokosolie gebruik ik met een gerust hart, alleen mijn portemonnee wordt daar niet zo blij van.
Roomboter gebruik ik ook, maar dan alleen de biologische variant.
Maar voeding is sowieso erg lastig. Een grappig voorbeeld: vroeger werden margarines aanbevolen als een veel gezonder alternatief voor roomboter. Tot bleek dat die margarines vol zaten met transvetten, wat een killer is voor je hart en bloedvaten. Becel is zelfs een tijdlang in een aantal landen verboden geweest.

Goed om te horen trouwens dat je je te hoge cholesterol op natuurlijke wijze probeert te reguleren. :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Zulke dingen zijn vaak het probleem. Een in de basis gezond natuurprodukt wordt door de industrie gezien en dan wordt er marketing op losgelaten - en wordt gekeken of men het zo goedkoop mogelijk kan aanbieden. Bij marketing is 'verkoop / winst' het doel en niet het optimaal bedienen van de echte wensen van de klant. Een paar jaar geleden heb je een hele fittie gehad naar aanleiding van het promoveren van Remko Kuipers bij Frits Muskiet te Groningen. Die stelden dat de 'lijn - Katan' die in Wageningen werd gehanteerd, fout was.

https://www.foodlog.nl/artikel/remko-ku ... oeten-aan/

Katan heeft in 2017 nog een column geschreven; op zich denk ik dat hij ook zinnige dingen zegt:

"...Hij werd bestormd met vragen van consumenten, dus schreef hij in 1959 met zijn vrouw een boek over voeding. Ik heb dat boek pas aangeschaft en ik word er een beetje mismoedig van. Waarom schrijf ik nog boeken over voeding als Keys alles zestig jaar geleden al wist? Eet geen margarines vol gehard vet, drink wijn voor je plezier maar niet voor je gezondheid, vermijd bewerkt voedsel vol suiker, eet minder zout, meer verse groenten, fruit en vis, weinig verzadigd vet maar wel plantaardige olie, zorg voor een gezond gewicht en beweeg. En voor geval u dacht dat het mediterrane dieet iets nieuws was: in 1975 publiceerde hij How to Eat Well and Stay Well the Mediterranean Way, vol mediterrane recepten."

En Muskiet reageert met dit verhaal:

https://www.foodlog.nl/artikel/reactie- ... rs-lezers/

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met voeding & prestatie. Helpt bepaalde voeding meer of minder hard (of lang?) te fietsen in jullie ervaring? Om weer een klein beetje richting MTB - topics te gaan;-) :-q
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Ik merk dat als ik ketogeen ben, ik stukken beter fiets. Meer conditie, scherper, sneller. Maar de laatste tijd is het ketogeen er flink bij ingeschoten met al die beslommeringen.... Ik weeg nu ook een kilo of 6 te zwaar.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik heb ook het idee dat met (veel) minder koolhydraten en met 14-18 uur per dag niet eten, mijn focus etcetera veel beter is. In studies wordt een tegenovergesteld effect gevonden; https://www.runnersworld.com/nutrition- ... ee-graphs/

Wel vraag ik mij af wat het lange termijn effect is op gezondheid en prestatie. En als je het boek 'de geboren renner' van Chris McDougall leest over de Tahamura kun je helemaal naar huis met de wetenschap :wink:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

lenf schreef: wo 3 juni 2020, 14:33 En dat bedoel ik Ad.
Het gaat hier over mountainbiken en gezonde voeding, waarmee jonge mensen vooruit kunnen.
Voor ms, diabetes type 1 en 2 en rolstoelers zijn er vast andere fora.

Voor gezonde mensen is ketonen niet nodig en ook niet de rest van hun leven vol te houden. Een biertje een pizza hoort ook bij een normaal leven.
+1 (voor wat het laatste deel betreft van deze quote).
Verreweg de meerderheid van de mensen, hobby-fietsers inclusief, komt prima uit met de ouderwetse schijf van 5 (nou, ouderwets... die schijf evolueert ook gewoon, net als de geometrie van je MTB zeg maar, om het daar maar even bij te houden).
Ketogeen is momenteel hype, en zo zijn er meerdere hypes geweest op het voedingsfront, en gaan er vast meer komen. Gluten, ook hype momenteel.
Sommigen hebben er inderdaad baat bij, bij ketogeen, maar als je een gezond persoon bent dan kun je het prima houden bij die schijf van 5 en een verder gezonde leefstijl. Dan is er ook ruimte voor een lekkere ongezonde snack af en toe.
Ben je 'extreem sporter', 'top-sporter', lijdt je aan bepaalde ziektebeelden die lastig instelbaar zijn met de gangbare medicatie, dan kan bepaalde voeding van groter belang worden. Maar dat is eerder uitzondering dan standaard.
Gezonde sporters hoeven het allemaal niet zo ingewikkeld te maken. Het mag natuurlijk wel, als je er zin in hebt.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Zo is het! Iedereen lekker eten wat hij wil, al is het volgens de schietschijf van vijf! Lekker veel koolhydraten, suikers en transvetten, dan komt het helemaal goed met je. :lol:
Gezond eten is alleen maar nodig als je ziek bent of topatleet. En dat diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas hals over kop toenemen is louter toeval en heeft niets te maken met verkeerde voedingspatronen. :-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2636
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ad58 schreef: do 4 juni 2020, 18:07 Zo is het! Iedereen lekker eten wat hij wil, al is het volgens de schietschijf van vijf! Lekker veel koolhydraten, suikers en transvetten, dan komt het helemaal goed met je. :lol:
Gezond eten is alleen maar nodig als je ziek bent of topatleet. En dat diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas hals over kop toenemen is louter toeval en heeft niets te maken met verkeerde voedingspatronen. :-q
Nu draaf je een beetje door. Gewoon wat Aurelius schrijft, normaal vers bereid eten met veel groente, peulvruchten en volkorenproducten en zo nu en dan zondigen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie