Geen kg, wel spieren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Het is niet zo ingewikkeld. Maar de juiste voeding vergt wel een beetje aandacht. Want: you can't out- train a bad diet'.
Als je voeding niet goed is, kun je niet hard trainen, niet herstellen en slaap je uiteindelijk slecht.
2gram eiwit en 1 gram vet per kilo lichaamsgewicht is okee. De rest koolhydraten. En eet je meer dan je verbruikt kom je aan, eet je minder val je af.
Tel maar eens een week wat je nu eet, neem dan het gemiddelde van de 7 dagen dan zit je behoorlijk dicht bij het aantal kcal dat jouw onderhoud is.
Wil je afvallen, ga je daar 250kcal onder zitten. Wil je aankomen 250kcal er boven.
Het gaat om kcal in, versus kcal erruit. Maar wel 1 gram vet om je hormoonhuishouding goed te laten functioneren.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Koolhydraten mijd ik juist zoveel mogelijk! Dwz, de slechte, dus die met een hoge glycemische index.

Maar je bent een een heel eind op de goede weg, als je alle kant- en klaar producten vermijd. Je eten maak je zelf met verse producten.
Vermijd ook alle snoep, koekjes, chips en frisdranken. Alcohol zorgt ook voor buikvet, dus wees daar voorzichtig mee.

Als je een stap verder wilt: Eet veel verse groentes met vlees of vette vis. Eet de gezonde vetten, zoals kokosolie, boter, ghee, extra vergine olijfolie, avocado’s en avocado-olie, lijnzaadolie.

Met nog een stap verder ga je behoorlijk ketogeen en skip je ook nog eens alle slechte koolhydraten, waaronder ook brood, rijst, pasta's en aardappelen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ad58 schreef: ma 1 juni 2020, 22:18 Calcium uit zuivel is heel slecht opneembaar.
Je bent al de 2e die dit zegt en ik toch echt benieuwd wat je hier dan dan precies mee bedoelt. Welk percentage van het calcium in zuivel wordt dan niet (of wel) opgenomen en hoe verhoudt zich dat dan tot andere bronnen? En hoeveel zuivel moet ik dan wel niet eten om aan de ADH te komen? En welk andere bronnen van calcium zijn dan beter (of efficienter) en hoeveel moet ik daar dan van eten? Of moet ik calcium supplementen slikken? Kortom: boter bij de vis graag :winkie:
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Ad58 schreef: di 2 juni 2020, 15:21 Koolhydraten mijd ik juist zoveel mogelijk! Dwz, de slechte, dus die met een hoge glycemische index.

Maar je bent een een heel eind op de goede weg, als je alle kant- en klaar producten vermijd. Je eten maak je zelf met verse producten.
Vermijd ook alle snoep, koekjes, chips en frisdranken. Alcohol zorgt ook voor buikvet, dus wees daar voorzichtig mee.

Als je een stap verder wilt: Eet veel verse groentes met vlees of vette vis. Eet de gezonde vetten, zoals kokosolie, boter, ghee, extra vergine olijfolie, avocado’s en avocado-olie, lijnzaadolie.

Met nog een stap verder ga je behoorlijk ketogeen en skip je ook nog eens alle slechte koolhydraten, waaronder ook brood, rijst, pasta's en aardappelen.
Die laatste is een stap te ver. Want je bent waarschijnlijk op zoek naar een manier om een slank en gezond lichaam te onderhouden. Dat gaat niet lukken met je ketonen onzin.
Ja, 4 weken en dan wordt je vet van 1 boterham omdat het de verkeerde koolhydraten zijn.
FOUT.
Er zijn geen foute koolhydraten, maar je kunt van sommigen misschien een betere variant kiezen, dat houdt je voeding gevarieerd.
Verder is het kcal in versus kcal uit !
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

Burco schreef: di 2 juni 2020, 23:26
Ad58 schreef: ma 1 juni 2020, 22:18 Calcium uit zuivel is heel slecht opneembaar.
Je bent al de 2e die dit zegt en ik toch echt benieuwd wat je hier dan dan precies mee bedoelt. Welk percentage van het calcium in zuivel wordt dan niet (of wel) opgenomen en hoe verhoudt zich dat dan tot andere bronnen? En hoeveel zuivel moet ik dan wel niet eten om aan de ADH te komen? En welk andere bronnen van calcium zijn dan beter (of efficienter) en hoeveel moet ik daar dan van eten? Of moet ik calcium supplementen slikken? Kortom: boter bij de vis graag :winkie:
Maak je geen zorgen, wij Europese mensen halen al heel lang calcium uit melk en melk producten. Noten kan ook.
En zo lang je botten niet uit elkaar rammelen in een afdaling is er niets aan de hand.
Denk je dat ik weet hoe mijn lichaam kalium uit een banaan haalt ? Ik heb geen idee, dat kan mijn lichaam gewoon. Andere mensen kunnen dat ook en weten waarschijnlijk ook niet hoe ze dat doen.

Je onderhoud is belangrijk, je macro's zijn ook redelijk belangrijk, heb je dat op orde en eet je vers en gezonde voeding dan hoef je je niet te gaan verdiepen in de chemie er achter.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

lenf schreef: di 2 juni 2020, 14:51 Het is niet zo ingewikkeld. Maar de juiste voeding vergt wel een beetje aandacht. Want: you can't out- train a bad diet'.
Als je voeding niet goed is, kun je niet hard trainen, niet herstellen en slaap je uiteindelijk slecht.
2gram eiwit en 1 gram vet per kilo lichaamsgewicht is okee. De rest koolhydraten. En eet je meer dan je verbruikt kom je aan, eet je minder val je af.
Tel maar eens een week wat je nu eet, neem dan het gemiddelde van de 7 dagen dan zit je behoorlijk dicht bij het aantal kcal dat jouw onderhoud is.
Wil je afvallen, ga je daar 250kcal onder zitten. Wil je aankomen 250kcal er boven.
Het gaat om kcal in, versus kcal erruit. Maar wel 1 gram vet om je hormoonhuishouding goed te laten functioneren.
Als OP alles vergeet wat in dit topic staat en bovenstaande gaat hanteren dan heeft ie gegarandeerd resultaat :bier:

maar blijf vooral posten mensen, zie graag iedereen zijn visie over voeding en training :-q
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Willem Altes schreef: ma 1 juni 2020, 23:55
Ad58 schreef: ma 1 juni 2020, 22:18 Calcium uit zuivel is heel slecht opneembaar.
Daar denkt het Voedingscentrum anders over:
Opname van calcium
Calcium in zuivelproducten komt vooral voor in de vorm van calciumfosfaat. Deze vorm neemt de darm goed op. In supplementen worden ook andere vormen gebruikt, zoals calciumcitraatmalaat. Deze vormen neemt de darm nog wat beter op, maar deze verschillen zijn zo klein dat ze niet van praktische betekenis zijn.
Ik moet even diep gaan zoeken naar het wetenschappelijk artikel, maar er zit gewoon een stofje in dezelfde zuivel als waar al die calcium in zit dat de opname in het menselijk lichaam bemoeilijkt. Gewoon simpele scheikunde, biologie en de hele reutemeteut.

Alleen is alles rond het menselijk lichaam en zeker de invloed daar op inderdaad extreem gestuurd door de industrie. Kijk gewoon naar de pillendraaiers die absoluut nul-komma-geen interesse hebben om mensen gezond te houden. En daar zo extreem op lobbyen dat artsen wel heel verwrongen 'inzichten' hebben van hoe het menselijk lichaam reageert. Let op, dit is geen complottheorie, maar helaas gewoon de realiteit. Die gelukkig redelijk snel aan het omdraaien is (en daarom zijn er voorbeelden te over van mijn bewering).
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

lenf schreef: wo 3 juni 2020, 00:03
Ad58 schreef: di 2 juni 2020, 15:21 Koolhydraten mijd ik juist zoveel mogelijk! Dwz, de slechte, dus die met een hoge glycemische index.

Maar je bent een een heel eind op de goede weg, als je alle kant- en klaar producten vermijd. Je eten maak je zelf met verse producten.
Vermijd ook alle snoep, koekjes, chips en frisdranken. Alcohol zorgt ook voor buikvet, dus wees daar voorzichtig mee.

Als je een stap verder wilt: Eet veel verse groentes met vlees of vette vis. Eet de gezonde vetten, zoals kokosolie, boter, ghee, extra vergine olijfolie, avocado’s en avocado-olie, lijnzaadolie.

Met nog een stap verder ga je behoorlijk ketogeen en skip je ook nog eens alle slechte koolhydraten, waaronder ook brood, rijst, pasta's en aardappelen.
Die laatste is een stap te ver. Want je bent waarschijnlijk op zoek naar een manier om een slank en gezond lichaam te onderhouden. Dat gaat niet lukken met je ketonen onzin.
Ja, 4 weken en dan wordt je vet van 1 boterham omdat het de verkeerde koolhydraten zijn.
FOUT.
Er zijn geen foute koolhydraten, maar je kunt van sommigen misschien een betere variant kiezen, dat houdt je voeding gevarieerd.
Verder is het kcal in versus kcal uit !
Koolhydraten zijn niet goed of fout, vooral nutteloos. Er zit niets in behalve energie. Wat je slechts heel beperkt nodig hebt. Dus ja, in dat opzicht zijn koolhydraten gewoon fout.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

lenf schreef: wo 3 juni 2020, 00:12
Burco schreef: di 2 juni 2020, 23:26

Je bent al de 2e die dit zegt en ik toch echt benieuwd wat je hier dan dan precies mee bedoelt. Welk percentage van het calcium in zuivel wordt dan niet (of wel) opgenomen en hoe verhoudt zich dat dan tot andere bronnen? En hoeveel zuivel moet ik dan wel niet eten om aan de ADH te komen? En welk andere bronnen van calcium zijn dan beter (of efficienter) en hoeveel moet ik daar dan van eten? Of moet ik calcium supplementen slikken? Kortom: boter bij de vis graag :winkie:
Maak je geen zorgen, wij Europese mensen halen al heel lang calcium uit melk en melk producten. Noten kan ook.
En zo lang je botten niet uit elkaar rammelen in een afdaling is er niets aan de hand.
Denk je dat ik weet hoe mijn lichaam kalium uit een banaan haalt ? Ik heb geen idee, dat kan mijn lichaam gewoon. Andere mensen kunnen dat ook en weten waarschijnlijk ook niet hoe ze dat doen.

Je onderhoud is belangrijk, je macro's zijn ook redelijk belangrijk, heb je dat op orde en eet je vers en gezonde voeding dan hoef je je niet te gaan verdiepen in de chemie er achter.
Je haalt nu wat dingen door elkaar. Wij nemen meer vitamine D op uit zuivel. Omdat we de intolerantie enigszins overwonnen hebben in (Noord-)West-Europa ten opzichte van de rest van de wereld. Calcium dus niet.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

lenf schreef: wo 3 juni 2020, 00:03 Dat gaat niet lukken met je ketonen onzin.
Met dergelijke ongepaste opmerkingen etaleer je hooguit je eigen onwetendheid en gebrek aan respect voor anderen..... Ik zou toch echt trachten mijn referentiekader wat te verbreden als ik jou was. En daarmee doel ik niet op de hypesites die alleen maar over afvallen gaan.
Ik ben dus niet op zoek naar een slank lichaam, maar een ketogeen dieet is een belangrijk middel in de strijd tegen MS, waar ik helaas aan lijd. Net zoals het een belangrijk middel is bij Diabetes en Epilepsie. En er is ook al veel medisch onderzoek naar de rol die een ketogene levensstijl bij overige diverse ziektes kan spelen. En dat ziet er veelbelovend uit. Maar inderdaad is afvallen een bijverschijnsel van een ketogene levensstijl. Omdat je je suikerinname drastisch verlaagt is een ketogene levensstijl uitermate gezond en daarmee een aanrader voor iedereen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
rikkertsmf
All rounder
All rounder
Berichten: 75
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 10:32
Mijn mountainbike: Giant Fathom 1 2019

Ad58 schreef: wo 3 juni 2020, 10:35
lenf schreef: wo 3 juni 2020, 00:03 Dat gaat niet lukken met je ketonen onzin.
Met dergelijke ongepaste opmerkingen etaleer je hooguit je eigen onwetendheid en gebrek aan respect voor anderen..... Ik zou toch echt trachten mijn referentiekader wat te verbreden als ik jou was. En daarmee doel ik niet op de hypesites die alleen maar over afvallen gaan.
Ik ben dus niet op zoek naar een slank lichaam, maar een ketogeen dieet is een belangrijk middel in de strijd tegen MS, waar ik helaas aan lijd. Net zoals het een belangrijk middel is bij Diabetes en Epilepsie. En er is ook al veel medisch onderzoek naar de rol die een ketogene levensstijl bij overige diverse ziektes kan spelen. En dat ziet er veelbelovend uit. Maar inderdaad is afvallen een bijverschijnsel van een ketogene levensstijl. Omdat je je suikerinname drastisch verlaagt is een ketogene levensstijl uitermate gezond en daarmee een aanrader voor iedereen.
Ketogene levensstijl heeft in mijn ogen ook verschillende gradaties gekregen.. Er zijn mensen die vasten en het minderen van koolhydraten echt tot de extreem pakken en mijn verstand zegt dat het niet goed is.. ( maar ben dan ook zo realistisch: ik heb nog geen onderzoeken daarvan bekeken of bij de hand om die mening om te zetten naar een feit ).

Wel heb ik veel onderzoeken gelezen en bekeken wat betreft intermitted fasting ( in mijn ogen ook een ketogene levensstijl ) en als je daar een goeie planning in kunt maken wat betreft eetmomenten, sporten, slaap en uberhaupt planning van de week dan geloof ik daar zeker in. nog sterker, zat bewijs dat het beter is voor veel zaken.

Maar ook dit verschilt uiteraard per persoon.. ik doe aan bodybuilding ( natural ) waardoor ik 6 krachttrainingen per week heb, 2x mountainbiken en minimaal 1x kickboksen. met de planning van sport en werk ben ik tussendoor wel echt veel aan het eten om gewicht spier en vet massa up to date te houden. elke 8e week doe ik aan een deload week om het zenuwstelsel te ontlasten waardoor ik niet tot weinig sport en dan doe ik ook aan vasten ( ketogene levensstijl )
Old enough to know better. Young enough to do it anyway!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

(Intermitterend) vasten is weer wat anders dan een ketogene levensstijl, maar kan er wél mee gecombineerd worden.
Maar.... Bij vasten periodes die langer dan 8 a10 uur duren, ga je ook over op vetverbranding, (zolang je vast) dus zit je inderdaad ook in de ketogene hoek.
Bij een ketogene levensstijl verander je namelijk je metabolisme van glucose- naar vetverbranding. Dat bereik je onder andere door uitsluitend koolhydraten met een lage glycemische index te eten. Een lage glycemische index laat je bloedsuikerspiegel maar heel langzaam stijgen.
Daarnaast eet je de goede vetten en de goede eiwitten.
Dus het is zeker niet zo dat je geen koolhydraten meer eet (wat trouwens sowieso haast onmogelijk is) maar dat je een keuze maakt wélke je eet. Bij voorkeur dus die met een lage glycemische index.

Klinkt allemaal ingewikkeld maar is het niet hoor! Met een eigengemaakte salade met wat extra virgine olijfolie en een gebakken kipfiletje zit je al helemaal goed bijvoorbeeld.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Het zal nog lang onrustig blijven aan het voedingen - front.

Even over calcium uit zuivel; in punt acht van bijgaande link staat een aantal bronnen naar waarom opname uit zuivel wel goed gaat maar het is een hardnekkig misverstand.

https://www.ahealthylife.nl/10-misvatti ... edingleer/

Verder @Ad58; bekend met Terry Wahls? Dokter die ms als diagnose kreeg en na vele behandelingen ‘regulier’ haar dieet resoluut heeft omgegooid. En uit haar rolstoel kwam. Nu is in onderzoekstermen n=1 wat mager maar als ketogeen voor je werkt: top!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Majoorkees schreef: wo 3 juni 2020, 13:14 Het zal nog lang onrustig blijven aan het voedingen - front.

Even over calcium uit zuivel; in punt acht van bijgaande link staat een aantal bronnen naar waarom opname uit zuivel wel goed gaat maar het is een hardnekkig misverstand.

https://www.ahealthylife.nl/10-misvatti ... edingleer/

Verder @Ad58; bekend met Terry Wahls? Dokter die ms als diagnose kreeg en na vele behandelingen ‘regulier’ haar dieet resoluut heeft omgegooid. En uit haar rolstoel kwam. Nu is in onderzoekstermen n=1 wat mager maar als ketogeen voor je werkt: top!
Ja, ik ben bekend met het Wahls protocol en zelfs geabonneerd op haar nieuwsbrief. Ik zie ook aardig wat raakvlakken met ketogeen.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
lenf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1299
Lid geworden op: do 29 november 2007, 20:48
Mijn mountainbike: My bike is Fly!

En dat bedoel ik Ad.
Het gaat hier over mountainbiken en gezonde voeding, waarmee jonge mensen vooruit kunnen.
Voor ms, diabetes type 1 en 2 en rolstoelers zijn er vast andere fora.

Voor gezonde mensen is ketonen niet nodig en ook niet de rest van hun leven vol te houden. Een biertje een pizza hoort ook bij een normaal leven.
Dieser Weg wird kein leichter sein, Dieser Weg wird steinig und schwer...
Plaats reactie