meer zweten, meer schuring zeem.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

We zitten in de warme periode en wat ik dan merk is dat ik meer ga zweten en dat hierdoor de zeem in de broek meer gaat schuren en ik meer zadelpijn heb dan in de koelere periodes. Ik gebruik ondershirts die vocht afvoeren. Qua type bib heb ik veel verschillende geprobeerd en de total comfort van sportful werkt voor mij het beste. Afstand zitbotjes is lang geleden al gemeten en zadels die ik heb matchen daarmee. Ik heb verschillende zadels geprobeerd waaronder ook SQLABS en op dit moment is de henge van specialized het minst pijnlijk.

Wie herkent dit fenomeen van meer zweten gerelateerd aan meer zadelpijn en heeft wellicht een oplossing?
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Beetje veel detail wellicht, maar bij mij helpt om de plaatselijke beharing weg te halen.
Want dat schuurt nogal bij zweet weer.
Gewoon met een tondeuse erover, op het gehele vlak dat het zadel raakt.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Chamois creme smeren?
De luxury chamois van muc off bevalt me goed en is met de grote verpakking relatief goedkoper maar als het je niet bevalt dan zit je juist met die grote verpakking.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

Jamis Diablo schreef: di 2 juni 2020, 11:57 Beetje veel detail wellicht, maar bij mij helpt om de plaatselijke beharing weg te halen.
Want dat schuurt nogal bij zweet weer.
Gewoon met een tondeuse erover, op het gehele vlak dat het zadel raakt.
Dat is een tip die ik ga proberen.
Elvander schreef: di 2 juni 2020, 12:02 Chamois creme smeren?
De luxury chamois van muc off bevalt me goed en is met de grote verpakking relatief goedkoper maar als het je niet bevalt dan zit je juist met die grote verpakking.
Die ben ik vergeten te melden in mijn post, ik gebruik zelf de creme van assos. Ik heb zelfs ook nog die skin repair gel van assos.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1122
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3454
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Jamis Diablo schreef: di 2 juni 2020, 11:57 Beetje veel detail wellicht, maar bij mij helpt om de plaatselijke beharing weg te halen.
Want dat schuurt nogal bij zweet weer.
Gewoon met een tondeuse erover, op het gehele vlak dat het zadel raakt.
Mijn eerste gedachte is dan direct; gaat dat niet leiden tot ontstoken haarvaatjes?

Goede broek met goede zeem hier (Assos, Castelli); nooit problemen, zelfs niet op 200km racefietsritten.
Bicycle, bicycle, bicycle
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

daniel1975 schreef: di 2 juni 2020, 14:52
Jamis Diablo schreef: di 2 juni 2020, 11:57 Beetje veel detail wellicht, maar bij mij helpt om de plaatselijke beharing weg te halen.
Want dat schuurt nogal bij zweet weer.
Gewoon met een tondeuse erover, op het gehele vlak dat het zadel raakt.
Mijn eerste gedachte is dan direct; gaat dat niet leiden tot ontstoken haarvaatjes?

Goede broek met goede zeem hier (Assos, Castelli); nooit problemen, zelfs niet op 200km racefietsritten.
Een goede broek is voor mij geen garantie dat ik zonder zadelpijn kan rijden, ik heb in de loop der tijd van alles aangeschaft en geprobeerd. Het is heerlijk om in de zomer te rijden maar als het weer herfst wordt dan doet mijn kont een dansje.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

daniel1975 schreef: di 2 juni 2020, 14:52
Jamis Diablo schreef: di 2 juni 2020, 11:57 Beetje veel detail wellicht, maar bij mij helpt om de plaatselijke beharing weg te halen.
Want dat schuurt nogal bij zweet weer.
Gewoon met een tondeuse erover, op het gehele vlak dat het zadel raakt.
Mijn eerste gedachte is dan direct; gaat dat niet leiden tot ontstoken haarvaatjes?

Goede broek met goede zeem hier (Assos, Castelli); nooit problemen, zelfs niet op 200km racefietsritten.
Daarom zeg ik met een tondeuse, niet met een scheermesje want dat gaat idd irriteren.
Gewoon zo kort mogelijk maken.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Klinkt tegenstrijdig maar vooral in de zomer rijd ik met een binnenbroek met nog een dun zeempje onder de bib met een normale zeem. Blijft de boel wat droger / meer absorptievermogen, ietsje meer demping.
Ritten 80+ km nonstop zonder klachten. Met flinke vochthuishouding.

Over scheren / snoeien zijn ook andere bevindingen, zie https://www.theguardian.com/sport/blog ... ore-medals
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
superrob
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk

barttore schreef: di 2 juni 2020, 17:49 Klinkt tegenstrijdig maar vooral in de zomer rijd ik met een binnenbroek met nog een dun zeempje onder de bib met een normale zeem. Blijft de boel wat droger / meer absorptievermogen, ietsje meer demping.
Ritten 80+ km nonstop zonder klachten. Met flinke vochthuishouding.

Over scheren / snoeien zijn ook andere bevindingen, zie https://www.theguardian.com/sport/blog ... ore-medals
Ook nog een tip die ik kan proberen.
henkdekker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: za 23 mei 2020, 07:41

Zelf gebruik ik tijdens hardlopen en ook MTB bodyglide. Nooit geen last meer van schuur plekken gehad. Wellicht helpt het jou ook. Voor een tientje zeker de moeite waard om te testen.
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Wat je vooral ook moet bekijken is dat de afvoer goed is.
Bibshort en een korte broek zal nooit zo goed zweet afvoeren als een enkele lycra..
Ik smeer ook crème en vind de vaseline varianten beter werken als de assos creme.
Succes
Plaats reactie