Met achterwiel ( remmend) insturen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ben wat aan het experimenteren met bochten inremmen met slippend en wegglijdend achterwiel. Driftend zegmaar. Heeft het nut in mijn geval? Nee maar het is leuk dus voila. 😂 de routes hier hebben weinig uitdaging en met dit soort zelf bedachte dingen hou ik de spanning er een beetje in. 😎
Zit nu echter met de juiste techniek en timing. Ik kom nogal eens te ver naar buiten uit in de bocht.
Ook komt het achterwiel soms wat te ver n😆opzij naar mn zin als ik volgas aankom en dan op het laatste moment vol in de ankers ga. ( wat ik het liefst doe).
Als ik eerst gedoseerd wat snelheid eruit haal en op het laatste moment de achterrem extra aanzet gaat het gecontroleerder.
Wat is de juiste techniek/lijn:timing?
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ik weet niet welk parcours je vooral rijdt, maar de gewaardeerde onderhoudsvrijwilligers kunnen deze rijstijl vast niet waarderen.

Dus: doe maar niet.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heel verhaal over skids kids en trailrespect, met wijzend vingertje.



Dan de andere kant, op YouTube vindt je veel info met de trefwoorden corner, skid en of roost.
Om een lang verhaal kort de maken, dit doe je met je lichaam, niet met de achterrem.

Maar dus zeker niet met de achterrem.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10837
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Timing. Kun je alleen in de praktijk leren.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
DeStiO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 463
Lid geworden op: ma 29 maart 2010, 20:34
Mijn mountainbike: Giant Reign advanced 2016

Ik neem aan dat je dat wil zoals je in de filmpjes ziet (roost/drift heeft dat) waar ze in de bocht rijden en dan met een harde GRRRRT het stof in de bocht omhoog gooien?
Afbeelding

Dit doe je niet door te ''slippen/remmen'' maar door met een hoge snelheid heel veel zijwaardse druk op de band uit te oefenen. Dit door een combinatie van indrukken van de vering (of de druk vergroten van het achterwiel) en dan met de heup te duwen in de tegengestelde richting van de bocht. Vaak gaat dit gepaard met daarna ontlichting van het achterwiel (dus je gewicht naar voren) om hem zo lang/hard mogelijk te maken. Daardoor zie je vaak wel dat als ze echt een heel harde drift doen de band gewoon van de velg af springt. *inderdaad scandinavian flic* wel een heel erg vette trick als je hem goed uit voert.

Je kunt dit wel oefenen/leren (het uitziepen van de heup) door te slippen maar als je het zoals in de filmpjes wil doen is dit dus zonder gebruik van de rem.
Laatst gewijzigd door DeStiO op vr 12 juni 2020, 16:32, 2 keer totaal gewijzigd.
''Ga toch fietsen!'' zeiden ze en daar ging ik........
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Een goed uitgevoerde scandiflic is wat anders dan onnodig roosten op de route.
Hoewel dat in Nederland ook maar zelden nuttig is denk ik
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad is remmend slippend de bocht in niet sneller.


Maar het kan wel goed zijn het te beheersen om controle over de fiets te hebben. Oefenen op een parkeerplaats dus!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Het is natuurlijk de ultieme vernietiging van snelheid, materieel en trail. Iets wat elke hooligan wil en moet kunnen :evil:
Maar de eerder beschreven uit de heup weg duwen van de achterkant (scandiflic) is veel effectiever omdat je daarmee met dezelfde snelheid de richting veranderd. En nog steeds de trail ruïneert...
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Als je zo cool wil zijn: heel veel bochten rijden zonder je achterrem te gebruiken. Dat nog meer jaren doen, en dan opeens kun je het en ben je cool. Zo te horen ben jij daar nog lang niet.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Nino Schurter doet het hier even voor bij de haarspelden:

https://youtu.be/qU0k0ChL3Bc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Maar die rijdt op banden zonder noppen, zonder grip... dan is het natuurlijk een eitje om te gaan glijden in en door een bocht :winkie: !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ik ga zeker eens rondneuzen op youtube mbt die tips over heupgebruik gewicht achterwiel etc. Dank voor die input.
Dáár heb ik wat aan.

Mbt dat beschadigen trail; er beschadigt niks. De trail ondergrond is knetterhard hier. Ik ben de laatste die geen respect heeft voor de natuur. Mensen die mij wél kennen weten dat ook.
Laatst gewijzigd door venom op za 13 juni 2020, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

aurelius schreef: vr 12 juni 2020, 23:52 Maar die rijdt op banden zonder noppen, zonder grip... dan is het natuurlijk een eitje om te gaan glijden in en door een bocht :winkie: !
En rijden op gladde bandjes is ook nog wel een goeie tip om bochten te leren rijden en ballans te oefenen. Ik heb veel geoefend op veel te gladde banden en als nu mijn fiets wat gaat glijden weet ik dat prima te corrigeren.
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Misschien heb je hier nog wat aan voor de krappe bochtjes
https://youtu.be/u3U66HxqX2Q
Ben je hiermee sneller? Ik denk niet altijd.. maar cooler? Jazeker!
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Er zijn zeker bochten waar het sneller is, of je die tegenkomt op routes die sowieso al weinig uitdaging hadden? Waarschijnlijk niet...
Maar in andere situaties gaat de bocht aanzienlijk sneller als je de achterkant kunt laten glijden...


Wel aardig dat Joe Barnes, en als je die een paar keer heb zien rijden kun je niet veel anders dan concluderen dat hij in dit soort dingen buitencategorie is, aangeeft dat je af en toe de rem gewoon nodig hebt. Ook als je flicks van top DH'ers ziet dan is toch wel erg vaak het achterwiel geblokkeerd als ze de 'verkeerde' kan opsliden om dan van de rem te gaan op het moment dat ze de eigenlijke bocht in gaan...
Van 20m met geblokkeerd wiel aan komen glijden en dan de precies de bocht om gaat hem edoch niet worden; gecontroleerd op de rem en dan op het juiste moment het achterwiel blokkeren om de bocht te maken.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Plaats reactie