Fietsen bij hitte

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

@Boekenkist: wellicht is de wandelbroek van Decathlon ook iets voor je. Het materiaal is heel dun en met een bibshort eronder kun je er volgens mij prima mee fietsen.
Ik heb dat zelf nog niet gedaan (al heb ik wel 2 van die broeken in kast).
deze heb ik: https://www.decathlon.nl/p/broek-voor-b ... 46&c=BRUIN

Maar je zou ook kunnen kijken voor zoiets: https://www.decathlon.nl/p/wandelbroek- ... RIJS_BLAUW

Deze zijn ietsjes goedkoper dan een Fjallraven :bier:
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Ik ben erg te spreken over het merk revolution race. Scandinavisch merk, goede prijs kwaliteit en van dik tot dun verkrijgbaar.

Ik heb hier meerdaagse survivals mee gelopen, prima dingen!

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Wat Meegs aan geeft; kijk bij Decathlon bij de wandel en trekking afdeling.
Daar hebben ze veel spullen die voor MTB ook erg geschikt zijn.
Ik heb daar een regenjas, winter sokken, coll en muts gescoord voor hele nette prijzen.
Een lange en dunne ademende broek moet ook wel te vinden zijn.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Sabai schreef: vr 26 juni 2020, 06:21
Victor1977 schreef: do 25 juni 2020, 19:14 Ik kan wel redelijk tegen hitte, zal het Portugees bloed wel zijn ondanks dat ik toch in NL geboren ben.

Maar water is natuurlijk essentieel. Zeker met 30 graden vol op het middaguur. Vandaag nog rondje Amerongen gedaan en 2x Rhenen (die niet in de planning stond) en eigenlijk met te weinig water maar door kleine slokjes te nemen kon ik net met de laatste paar druppels bij de auto komen op de bergweg waar nog een flesje in een koelboxje lag. Die was zo leeg. Uiteraard ben ik met die 30 graden niet voluit gegaan anders had ik Rhenen wel overgeslagen.
Wist je dat er vlakbij het asiel tegenwoordig een waterpunt is om bij te vullen.
Nee wist ik niet, bedankt voor de info
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Victor1977 schreef: vr 26 juni 2020, 10:28
Sabai schreef: vr 26 juni 2020, 06:21

Wist je dat er vlakbij het asiel tegenwoordig een waterpunt is om bij te vullen.
Nee wist ik niet, bedankt voor de info
Heeft Bert en zijn kompanen geregeld :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Tarwetijger schreef: do 25 juni 2020, 10:57 Zelf doe ik inderdaad rustiger aan met deze temperaturen. Sowieso ga ik al meestal 's avonds een rondje als het wat begint af te koelen. Een bidon met 0,5 ltr is dan eigenlijk niet genoeg.
Een halve liter, dat neem ik misschien mee als ik maximaal een uur op de fiets zit.
Gaat het langer duren gaan er twee bidons (750cc) mee op de gravelracer, of de rugzak met 2 liter reservoir gaat om (op de mtb). Beter wat vocht over dan te weinig drinken!

Vroeger kon ik erg goed tegen de hitte op de fiets. Met >30graden ging ik gerust een 30~40km volle bak knallen op de racefiets, als je dan stilstond voelde je jezelf als een radiator hitte uitstralen :D
Ook heb ik fietsvakanties in de bergen gedaan waar je soms >20km aan een stuk aan het klimmen was, maar een geluk: hoe hoger je komt hoe koeler het wordt :-D

Tegenwoordig kan ik er wat minder goed tegen en beperk ik de intensiteit, een wegritje is daar een stuk makkelijker voor als een mtb-ronde dus als het erg warm is pak ik eerder de racer. De mtb-vakanties in de bergen doe ik sinds twee jaar op een e-mtb en dat werkt goed om de piekinspanningen af te vlakken, waardoor ik ook minder last van de hitte heb.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Hier wat defensie wijsheid....

Je kan ook de warmte trainen. Voor onze uitzendingen gingen wij altijd acclimatiseren op de Arabische Emiraten. 's ochtends, 's middags en 's avonds deden we sporten om zodoende gewend te raken.

Afzien? Zeker!
Werkte het? Ja!

Natuurlijk kan de een er beter tegen dan de ander, maar met een beetje gewenning kom je een eind! (dit werkt vermoedelijk niet tegen de eikenprocessierups :lol:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Op zo'n dag als vandaag ga ik niet eens de weg op! :-?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4825
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Verstandig, Ad. Waarom fietsen nu? Ik lig lekker bij 't zwembad.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 692
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Vrijdagochtend - wel einde van de ochtend - een ritje van 30km gemaakt bij Amerongen en Hoge Ginkel. Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik zo'n liter per 10km heb weg gedronken. Had me voorgenomen rustig aan te doen, maar als ik Strava mag geloven heb ik me alsnog op een aantal segmenten verbeterd.

Ik zweet normaal al veel, maar vandaag liep ik echt leeg. Desondanks wel echt lekker gefietst.
murphsy
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: di 23 september 2014, 14:29

Ik fiets met warm weer gewoon door. Ik kan er ook redelijk goed tegen. En na een uurtje of twee op de fiets heb ik de rest van de dag minder last van de warmte.

Drinken is noodzakelijk, ik neem 2 grote bidons mee en probeer die leeg te drinken. Veel kleine slokjes tussendoor vooral. En goed vezelrijk eten vooraf.

Dan bij thuiskomst nog wat extra vocht ‘afvullen’ en een lauwe douche na het rekken.
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Voedingscentrum:
"De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken."

Zorg in ieder geval dat je het maximale toeneemt overtollige plas je toch wel weer uit. Thuis wat extra zouten naar binnen werken om die ook weer op peil te brengen.

Het lichaam kan meestal meer hebben dan wijzelf denken. Ook warmte bij (zware) inspanning.

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

foxie schreef: za 27 juni 2020, 13:34 Voedingscentrum:
"De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken."

Zorg in ieder geval dat je het maximale toeneemt overtollige plas je toch wel weer uit. Thuis wat extra zouten naar binnen werken om die ook weer op peil te brengen.

Het lichaam kan meestal meer hebben dan wijzelf denken. Ook warmte bij (zware) inspanning.
Wat je uitzweet, komt volgens mij niet langs je nieren.
Bij warm weer en een flinke inspanning kan dat aardig oplopen. Ik heb wel eens 1 tot 2 liter zweten per uur gelezen, maar of dat klopt weet ik niet,; misschien iets voor de sauna...
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Willem Altes schreef: za 27 juni 2020, 15:14
foxie schreef: za 27 juni 2020, 13:34 Voedingscentrum:
"De nieren kunnen ongeveer 0,7 tot 1 liter water per uur verwerken."

Zorg in ieder geval dat je het maximale toeneemt overtollige plas je toch wel weer uit. Thuis wat extra zouten naar binnen werken om die ook weer op peil te brengen.

Het lichaam kan meestal meer hebben dan wijzelf denken. Ook warmte bij (zware) inspanning.
Wat je uitzweet, komt volgens mij niet langs je nieren.
Bij warm weer en een flinke inspanning kan dat aardig oplopen. Ik heb wel eens 1 tot 2 liter zweten per uur gelezen, maar of dat klopt weet ik niet,; misschien iets voor de sauna...
Kan ik mij eigenlijk niet voorstellen, wat je niet opneemt gaat rechtstreeks naar je blaas.

Zweet word verder opgenomen uit je lichaam en komt dus langs je nieren. Ik kan het mis hebben natuurlijk.

En zeker, je kan 1 a 2 liter zweten per uur. Moet je wel extreem hard je best doen en met warm weer.

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
edkars
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: di 19 augustus 2008, 23:28
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper comp 29
Contacteer:

Willem Altes schreef: za 27 juni 2020, 15:14
Bij warm weer en een flinke inspanning kan dat aardig oplopen. Ik heb wel eens 1 tot 2 liter zweten per uur gelezen, maar of dat klopt weet ik niet,; misschien iets voor de sauna...
Stap eens op de weegschaal voor en na het fietsen
http://www.strava.com/athletes/682636" onclick="window.open(this.href);return false;

Hey ho, let's go!
Plaats reactie