Fietsen bij hitte

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Alle duursporters lopen dat riscio bij hitte, zeker wanneer ze gaan ‘persen’. Wat ik hierboven lees vind ik over het algemeen verstandig. Voel je je goed, doe je ding. Op de weg zoals Ad, iets minder intensief wat anderen schrijven, allemaal prima. Meer drinken is verstandig en zo. En als de zomer langer duurt kun je meer door gewenning aan de hitte.

Je kunt eraan doodgaan.

https://www.nu.nl/binnenland/5904339/mi ... iding.html
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Tarwetijger schreef: do 25 juni 2020, 10:57
Majoorkees schreef: do 25 juni 2020, 09:35 Hittestress is een realistisch gevaar bij deze temperaturen. Van belang zijn wennen aan de hitte, voldoende drinken en bij signalen van hittestress meteen afkoelen. In de schaduw, kleding uit, water over je blootliggende delen en drinken.

Hier een blogje van de ambulancewereld. Als je dus merkt dat het ‘allemaal net niet meer lekker gaat’: tandje terug, drinken, eten, trekt het niet bij? Stop en in de schaduw.

https://www.ambulanceblog.nl/hitteberoerte/

Dat het geen grapje is laat onderstaand verhaal zien;

https://magazines.defensie.nl/defensiek ... eletsel_11
Heftig zeg. Ik heb eens iemand bij een hardloopwedstrijd letterlijk enkele meters voor de finish door zijn benen zien zakken. Viel gewoon op de grond, zijn gelaatskleur werd grauw en grijs, heel apart. De EHBO kwam er direct bij maar als ik dit zo lees vraag ik me af of diegene er iets blijvends aan over heeft gehouden!

Zelf doe ik inderdaad rustiger aan met deze temperaturen. Sowieso ga ik al meestal 's avonds een rondje als het wat begint af te koelen. Een bidon met 0,5 ltr is dan eigenlijk niet genoeg.
Grauw gezicht kan ook een hartaanval zijn. Maar de hardloper in kwestie heeft vrijwel zeker na - ellende. Ook bij hartkwalen heb je mogelijk schade aan het hart of aan de bloedvaten. Volgens mij geeft dotteren weinig schade. Maar kan een open hart operatie de inleiding zijn naar een intensief revalidatie traject. Dan wordt het rondje UHR het rondje ‘Balkonia’ het eerste half jaar....

0,5 liter... ik liep in 2006 de Nijmeegse Eendaagse. De lopers op de bewuste dijk langs de Waal waar veel ellende was (ik was gelukkig vrij vroeg) verbaasden me toen al. 7 km lopen, dat is zeker een uur, pal in de zon en een halve liter water? Poeh. Ik had een drinkzak met twee liter op mijn ruggetje en die was voor driekwart leeg aan het einde van die dijk. Twee doden later vond de organisatie en de burgemeester het nodig de boel af te gelasten.

Om maar aan te geven dat je volgens mij voor een uur fietsen met dit weer beter een liter mee kunt nemen :winkie:
Wizzy82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 316
Lid geworden op: do 27 oktober 2016, 14:59
Mijn mountainbike: Trek x-caliber 9

Ik kan niet goed tegen de hitte of ja eigenlijk de zon met mijn huidtype A. Ik verbrand super snel en zelfs als de zon in de winter schijnt smeer ik mij in mijn gezicht in.

Boven de 25 graden ga ik dan ook niet snel fietsen.

Die dijk tijdens de vierdaagse vond ik altijd al een ramp. Ik heb de vierdaagse dan wel niet in 2006 gelopen, maar wel eind jaren 90 en toen vond ik dat altijd al zo'n vreselijk stuk. Je kunt daar eigenlijk nauwelijks rusten en er staan dus ook geen hulpposten en er woont niemand. Toen het aantal deelnemers groeiende was hadden ze eigenlijk al eerder moeten besluiten om dat stuk eruit te halen.
Na de dijk ruste wij (vader en ik) eigenlijk altijd gelijk even in de kroeg in Lent. Mooi uit de zon. Dat kan ik mij nog wel herinneren.
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Ik fiets ook gewoon met dit hete weer. Het liefst doe ik dat in een korte bib-short, maar ik ben helaas ook erg gevoelig voor de eikenprocessierups. Vandaar dat ik in deze periode dan toch snel besluit om mijn beenstukken aan te trekken. Maar die zijn eigenlijk om mij in de winter warm te houden. Ben dus op zoek naar een mtb-broek met lange pijpen die fijn te dragen is in de hete zomers... Iemand tips?
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2136
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Boekenkist schreef: do 25 juni 2020, 16:26 Ik fiets ook gewoon met dit hete weer. Het liefst doe ik dat in een korte bib-short, maar ik ben helaas ook erg gevoelig voor de eikenprocessierups. Vandaar dat ik in deze periode dan toch snel besluit om mijn beenstukken aan te trekken. Maar die zijn eigenlijk om mij in de winter warm te houden. Ben dus op zoek naar een mtb-broek met lange pijpen die fijn te dragen is in de hete zomers... Iemand tips?
Ergens fietsen met minder eiken?
Je gaat met dit weer toch niet serieus een stel beenwarmers dragen?
Boekenkist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 256
Lid geworden op: do 21 april 2016, 17:21

Ergens fietsen zonder eiken is in mijn regio onbegonnen werk, zeker als ik in de avonduren even snel een rondje wil fietsen. En dan kan ik kiezen tussen de volgende 2 opties:
1. korte bib en jersey met korte mouwen en dan de volgende dag helemaal onder de uitslag van de eikenprocessierups zitten, of
2. arm- en beenstukken aan om de kans op uitslag zo klein mogelijk te maken.

Ondanks dat optie 2 ook geen 100% garantie geeft, is de overlast wel vele malen minder. Dus ja: ik fiets met deze hitte dan liever met arm- en beenstukken aan. Dat dat niet optimaal is, ben ik 100% met je eens. Vandaar ook de vraag wie ervaring heeft met lange mtb-broeken die ook in de zomermaanden (lees warmte) nog comfortabel te dragen zijn...
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

I.p alle strakke hardloopkleding van mesh kun je daarvoor gebruiken. Zover er stoffen bestaan die verkoelend werken zijn dat de beste (hier thuis hebben we goede ervaringen met de spullen van Craft en Under-Armour). Alle MTB kleding is daarvoor eigenlijk te dik.

Persoonlijk ga ik vrij makkelijk zweten, koel daardoor beter en hou sporten bij hogere temperaturen vrij lang vol.
Nu lekker MTBen heb ik maar heel weinig last van, een berg op met 40graden doet mij ook veel minder pijn als de meesten zolang ik maar blijf drinken en de mineralen aanvul. (ik heb in het verleden ook wel hele triathlons gedaan in Zuid Afrika bij 30+ graden met nog best redelijke tijden).
Het nadeel is wel dat als het koud is/word ik er al snel als een Michelin mannetje bij rij om maar op temp te blijven en met surfen ben ik ook altijd degene die al vrij snel een winterpak pakt.

Mijn vriendin is ongeveer het tegenovergestelde, voor haar is het nu afzien, kan zomers bij intensieve belasting ook echt beroerd worden van de warmte maar die rijd in het nov nog in korte broek en 1 shirtje met lange mouwen (vaak nog opgestroopt) waar ik dan een lange broek en 3 lagen boven pak. :lol:
Het lastige is is dat zowel wennen aan warmte of koude nauwelijks echt trainbaar is.








.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Net een rondje LDD geweest. Dunne lange broek aan, type afrits, om de rupsenharen te ontmoedigen. Ik ben eerder naar huis gegaan en heb best last van de warmte gehad; nog niet genoeg geacclimatiseerd dus want ik kan heel goed tegen warmte. Het is ook een kwestie van ontspannen jezelf laten opbouwen met voldoende vocht en mineralen.

Maar mijn grootse plannen gingen in de ijskast... eh, verbrandingsoven :winkie:
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Ik kan wel redelijk tegen hitte, zal het Portugees bloed wel zijn ondanks dat ik toch in NL geboren ben.

Maar water is natuurlijk essentieel. Zeker met 30 graden vol op het middaguur. Vandaag nog rondje Amerongen gedaan en 2x Rhenen (die niet in de planning stond) en eigenlijk met te weinig water maar door kleine slokjes te nemen kon ik net met de laatste paar druppels bij de auto komen op de bergweg waar nog een flesje in een koelboxje lag. Die was zo leeg. Uiteraard ben ik met die 30 graden niet voluit gegaan anders had ik Rhenen wel overgeslagen.
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Gisteravond lukte het nog wel met korte kleren maar bij 30+ Doe ik een katoenen shirt met lange mouwen aan die ik nat maak, dat helpt bij het afkoelen.
@Boekenkist: Ik heb heel lang gereden in een dunne wandelbroek met rekkend middel van de PerrySport. Maar die is laatst stukgegaan dus ik moet weer op zoek. Belangrijkste is dat het goed zit en dat de beenbeschermers eronder passen.
Lekker fietsen!
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik loop voor outdoor spul nog weleens langs Noorloos. Een dunne broek voor een paar tientjes...

https://www.noorloos-se.com/NL/producte ... Pants.html

Misschien is zoiets wat?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1059
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Zou ik die broek eens moeten passen/voelen. De vorige was heerlijk dun, droogde snel en erg ruim bij de knieën. Zomers was die ook nog te dragen.
Lekker fietsen!
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Gewoon langsgaan als je kunt😄 Kaatsheuvel. Op zaterdagochtend open en anders even bellen voor een afspraak.

Overigens vind ik de zomerbroeken van Perry, wildebeast of zo, ook wel goed. Fjallraven helemaal maar dat is een ander prijskaartje.
Zum
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: do 26 oktober 2017, 21:16

ThijsE schreef: do 25 juni 2020, 09:14 Vorig jaar tijdens een marathon bij 30+ graden gemerkt waar voor mij de grens ligt.
Ondanks veel drinken (bewust vaker dan anders) en een natte buff in de nek (wat trouwens heerlijk verkoelt) was ik na 60km helemaal leeg.
Gevoel was dat ik de warmte niet kwijt kon en meer vocht verloor dan ik kon aanvullen.
Ik kan best goed tegen de warmte, echter vorig jaar bij de Rursee marathon mezelf wel tegengekomen wat dat betreft. De tweede ronde was echt afzien bij > 30 graden, na de finish de rest van de dag een brak gevoel en lichte hoofdpijn. Fietsen in de warmte is voor mij prima, maar nooit meer volle bak.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 917
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Victor1977 schreef: do 25 juni 2020, 19:14 Ik kan wel redelijk tegen hitte, zal het Portugees bloed wel zijn ondanks dat ik toch in NL geboren ben.

Maar water is natuurlijk essentieel. Zeker met 30 graden vol op het middaguur. Vandaag nog rondje Amerongen gedaan en 2x Rhenen (die niet in de planning stond) en eigenlijk met te weinig water maar door kleine slokjes te nemen kon ik net met de laatste paar druppels bij de auto komen op de bergweg waar nog een flesje in een koelboxje lag. Die was zo leeg. Uiteraard ben ik met die 30 graden niet voluit gegaan anders had ik Rhenen wel overgeslagen.
Wist je dat er vlakbij het asiel tegenwoordig een waterpunt is om bij te vullen.
Plaats reactie