Fietsen bij hitte

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

De enige manier dat ik de hitte een beetje verdraag is in de schaduw met een biertje :bier: En dan zie je die mannen in al die wielerrondes bij temperaturen van 35+ graden in de brandende zon ploeteren.

Hoe doen jullie dat? Al bij temperaturen boven 25 graden breekt het zweet me uit als ik aan fietsen denk, daarbij de andere ongemakken als hooikoorts en de eikenprocessierups. Fietsten jullie gewoon door bij temperaturen van 30 graden en zo ja hoe zorgen jullie voor voldoende verkoeling en bescherming?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Hier heb ik ook behoorlijk last van.
Overdag fiets ik dus niet. Afgelopen dinsdagavond ging het nog wel.
Ik stop van die extra grote ijsklonten in m'n drinkzak zodat ik inwendig wat afkoel.

Ik moet oppassen bij grote warmte, ik ga waanzinnig zweten vooral m'n hoofd en als ik niet genoeg drink krijg ik erge hoofdpijn.
Ik moet wel zeggen dat ik te zwaar ben (1,86 en 93kilo) en desondanks stevig doorbuffel, echt rustig rijden dat lukt me niet.
Plan is om af te vallen en kijken of dit zeehondjessyndroom dan minder wordt.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja ik fiets ook als het warm is, en de twee verschillen met anders: vooral de intensiteit een beetje beperken en veel drinken. Nog meer, want ik drink altijd al veel :)

Als het toch een intensieve inspanning is ('s zomers in de Alpen anderhalf uur aan een stuk omhoog bij >30 graden...) vind ik het vooral lastig om ook voldoende te blijven eten. Dat gaat me tegenstaan bij die hitte.
Tegenwoordig merk ik wel dat de vermoeidheid na zo'n dag veel "dieper" zit als vroeger. Dat zal ongetwijfeld een leeftijdsdingetje zijn (volgende maand word ik 58... :o :-{ ).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Het kan mij niet warm genoeg zijn, heerlijk. Wat Kermit zegt ervaar ik zelf ook op lange tochten, genoeg eten is lastig.
Sinds een aantal jaar gebruik ik bij extreme temperaturen 1 of 2 bidons met ORS toegevoegd aan de sportdrank, Zeker als je veel zweet is het belangrijk je mineralen aan te vullen.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Vorig jaar tijdens een marathon bij 30+ graden gemerkt waar voor mij de grens ligt.
Ondanks veel drinken (bewust vaker dan anders) en een natte buff in de nek (wat trouwens heerlijk verkoelt) was ik na 60km helemaal leeg.
Gevoel was dat ik de warmte niet kwijt kon en meer vocht verloor dan ik kon aanvullen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Rogier13 schreef: do 25 juni 2020, 08:56 Het kan mij niet warm genoeg zijn, heerlijk. Wat Kermit zegt ervaar ik zelf ook op lange tochten, genoeg eten is lastig.
Sinds een aantal jaar gebruik ik bij extreme temperaturen 1 of 2 bidons met ORS toegevoegd aan de sportdrank, Zeker als je veel zweet is het belangrijk je mineralen aan te vullen.
Is dat niet dubbelop? Isotone sportdrank heeft toch al de benodigde suikers en zouten om het verlies aan mineralen aan te vullen?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik lijk volstrekt ongevoelig voor hitte, misschien komt dat doordat ik veel meer dan normaal zweet.
Mijn woon-werkverkeer combineer ik regelmatig met een MTB ommetje over de UH routes; in spijkerbroek, fietsshirt en helm :D .
Afgelopen week nog bij 28ºC, ruim 40km :-q .
Soms verbaasde blikken van medebosgebruikers en wielrenners maar geen centje pijn.
Knal gewoon lekker door (op eigen tempo, dat wel), zweet me een ongeluk maar flink drinken compenseert blijkbaar ruim voldoende.
In elk geval geen last van brandharen op mijn lelijke kuiten.
Hooguit last van zweetdruppels op de glazen van de bril.
Overigens zweet ik midden in de winter ook, zelfs toen we nog winters hadden waarbij het flink kon vriezen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

@Mad Wally, tip van de fysio. Bij extreem weer en veel zweten voldoet een sportdrank alleen niet, ik merk met name met het gebruik van ORS tijdens meerdaagse tochten dat kramp uitblijft. Ik heb zelf het idee dat ik beter en sneller herstel van overmatig zweten.
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Hittestress is een realistisch gevaar bij deze temperaturen. Van belang zijn wennen aan de hitte, voldoende drinken en bij signalen van hittestress meteen afkoelen. In de schaduw, kleding uit, water over je blootliggende delen en drinken.

Hier een blogje van de ambulancewereld. Als je dus merkt dat het ‘allemaal net niet meer lekker gaat’: tandje terug, drinken, eten, trekt het niet bij? Stop en in de schaduw.

https://www.ambulanceblog.nl/hitteberoerte/

Dat het geen grapje is laat onderstaand verhaal zien;

https://magazines.defensie.nl/defensiek ... eletsel_11
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Ik vind het juist heerlijk in het bos met deze warmte. Verder drink ik meer en houd mijn hartslag wat lager.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1111
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

delete
Laatst gewijzigd door Koban op wo 29 maart 2023, 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik pas mijn intensiteit enigszins aan. En het tijdstip waarop. Met hele warme dagen ga ik liever 's ochtends vroeg weg om voor het middaguur weer terug te zijn, of anders begin van de avond gaan.

En wat meer drinken. Ook pas ik de afstand van mijn ritjes een beetje aan (korter). Het voordeel van vroeg op de fiets springen, is dat je ook al vroeg aan het bier kan gaan :bier:
Een biertje op het terras van café "Je achtertuin" bij de lunch is best lekker :winkie:
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Als de hitte toeslaat en het zand is mul, pak ik toch echt de racefiets. In 30 °C door mul zand ploeteren is vragen om problemen bij MS.
Gisteren ben ik om 09.00 vertrokken voor mijn vast oefenrondje van 55 km op de racefiets. Ik vermijd hoge inspanningen en let erop dat ik voldoende drink.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
zwaantje
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2230
Lid geworden op: wo 16 juni 2010, 15:51
Mijn mountainbike: Trek
Contacteer:

Ik heb het geluk dat ik op de Veluwe woon. Als ik de bossen in ga is het al 4 a 5 graden koeler dan in de stad. Ik neem ook nog 1,5 liter drinken mee voor 1,5 uur fietsen.
Het is maar een mening wat ik geef.

Geef mij maar rekenwerk in taal ben ik slecht in.
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

Majoorkees schreef: do 25 juni 2020, 09:35 Hittestress is een realistisch gevaar bij deze temperaturen. Van belang zijn wennen aan de hitte, voldoende drinken en bij signalen van hittestress meteen afkoelen. In de schaduw, kleding uit, water over je blootliggende delen en drinken.

Hier een blogje van de ambulancewereld. Als je dus merkt dat het ‘allemaal net niet meer lekker gaat’: tandje terug, drinken, eten, trekt het niet bij? Stop en in de schaduw.

https://www.ambulanceblog.nl/hitteberoerte/

Dat het geen grapje is laat onderstaand verhaal zien;

https://magazines.defensie.nl/defensiek ... eletsel_11
Heftig zeg. Ik heb eens iemand bij een hardloopwedstrijd letterlijk enkele meters voor de finish door zijn benen zien zakken. Viel gewoon op de grond, zijn gelaatskleur werd grauw en grijs, heel apart. De EHBO kwam er direct bij maar als ik dit zo lees vraag ik me af of diegene er iets blijvends aan over heeft gehouden!

Zelf doe ik inderdaad rustiger aan met deze temperaturen. Sowieso ga ik al meestal 's avonds een rondje als het wat begint af te koelen. Een bidon met 0,5 ltr is dan eigenlijk niet genoeg.
Plaats reactie