Zadelhoogte en (binnenbeen)lengte

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Alien schreef: zo 28 februari 2021, 17:10
gijsje schreef: do 16 juli 2020, 21:48Zodra je de ideale afstelling hebt, kras of streep m af op je zadelpen.
Ga alsjeblieft niet in een zadelpen lopen kerven! 🤕
Inderdaad, beter in je telefoon als notitie o.i.d. ;)
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4284
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

BBL is heel makkelijk te meten.

Ga tegen de muur staan
Doe een stevig boek tussen je benen schuif deze zo hoog mogelijk, waterpas erbij en meet bovenkant boek.

Ik ben ook de 1.09 regel gaan gebruiken omdat ik naar 165mm cranks ben gegaan op de racer.
Op de MTB rijd ik nog 175mm.

165mm bevalt heel erg goed, misschien wel de beste verbetering in jaren. Ik denk dat het op de MTB minder groot voordeel gaat zijn, maar ik wil het wel eens gaan proberen.

Meet de hoogte naar zadelbreedte 8cm. dan ben je ook niet afhankelijk van setback.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Cube-Elite schreef: ma 29 maart 2021, 11:46[…] Ik ben ook de 1.09 regel gaan gebruiken omdat ik naar 165mm cranks ben gegaan op de racer.
Op de MTB rijd ik nog 175mm.

165mm bevalt heel erg goed, misschien wel de beste verbetering in jaren. Ik denk dat het op de MTB minder groot voordeel gaat zijn, maar ik wil het wel eens gaan proberen.
Een MTB is geen racer. Op de weg wil je met hoog beentempo malen; dan zijn kortere cranks in het voordeel. Op de MTB hebben langere cranks een hefboomvoordeel.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Royka schreef: zo 26 juli 2020, 08:38 Ik gebruik de 109% methode.

Binnenbeenlengte x 1,09 = maat van bovenkant pedaal tot bovenkant zadel.

Wel je cranks in dezelfde richting zetten als je zitbuis.

Voordeel van deze methode is dat je geen rekening hoeft te houden met verschillende crank lengtes :-q
Maar wel rekening houden met hoogte van het pedaal, dikte van je schoenzool, dikte van je inlegzooltje, dikte van je padding in je broek, of je wat meer naar achteren of voren op je zadel zit, of je zadel vlak of hol is, hoever je zadel inzakt als je er op zit... Het blijft m.i. een uitgangspunt waarna je een beetje kunt gaan schuiven tot je voelt wanneer je "je trap" af kan maken en wat al eerder is gezegd niet je bekken heen en weer gaat bewegen. En anders pedalen/cranks met powermeters gebruiken en kijken bij welke zadelhoogte je de meeste Watts trapt...

Oh: en dan niet opeens je spacers bij je stuurnok ertussenuit halen of andere lengte stuurnok nemen, want dan kantelt je bekken de ene of de andere kant op en kun je weer gaan finetunen :winkie:
carbon bike, titanium collarbone...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Zadelhoogte op de MTB neem ik iets minder serieus dan op de racefiets...

Zelf heb ik mijn zadel op de MTB ongeveer een centimeter / anderhalve centimeter lager staan in vergelijk met mijn racefiets.

Dan zit ik echt veel stabieler op de MTB en kan je makkelijk lichtjes uit het zadel komen en toch nog druk houden op je bovenbenen om eventuele klappen op te vangen, danwel snel aan te zetten.

Maar het is ook afhankelijk van de routes die je rijdt. Zelf rijd ik veel op de UHR, maar bij een recht toe recht aan parcours zou ik mijn zadel dichterbij de hoogte van mijn racefiets zetten. Ook bij de echte klim routes, zoals in Limburg / Ardennen, heb ik mij zadel liever iets hoger. Maar nog steeds een halve centimeter lager dan op de racer.
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Misschien heb ik dan wel overgevoelige spieren of ik zit meer op het zadel dan jullie maar mijn zadelhoogte van zowel racefiets als mtb is exact gelijk. Heb mijn zadelpen van de mtb nu met een extra klem gefixeerd , want ik merk het meteen als het zadel ook maar een halve centimeter zakt. ( pijn net boven de knie ) Ik heb op beide fietsen dezelfde pedalen en zadel en gebruik maar 1 paar schoenen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan ben je waarschijnlijk bovengemiddeld gevoelig voor dat soort kleine veranderingen.
Ik heb net als Stunning het zadel op de wegfietsen een tikje hoger dan op de mtb's.

Afstellen doe ik gewoon op gevoel, zodra je gaat fietsen voel je heel snel of het goed is of toch nog net niet. Dat geldt niet alleen voor de zadelhoogte overigens, ook de stand van het stuur, remgrepen etc. Tijdens de eerste rit komt de minitool vaak wel even uit de tas om de boel te finetunen :)

Ik heb vier verschillende zadels op de vier fietsen (wel gelijksoortig qua vorm), vier verschillende pedalen (platforms op de mtb's, spd op de wegfietsen) en gebruik ook verschillende schoenen (twee paar spd, twee paar flat). Dat gaat allemaal prima gelukkig :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Het "Prins op de erwt" sprookje kennelijk 🙈 maar ik merk bij m'n stadsfiets al verschil tussen het rijden met dikke of dunne zolen onder mijn schoenen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen voelen en er niet mee kunnen leven / fietsen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie