Fietsen vs wandelen what’s the deal?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Toch zou ik nog even voor een heel andere kijk op de zaak willen pleiten.

Jullie zijn al jaren een groepje. Als ik het zo lees schat ik in dat het een groepje betreft die graag ‘stevig doorfietsen’ op de NL’se xc routes. Correct me if I’m wrong maar snelheid en doorknallen lijkt enigszins bovenaan het lijstje van jullie te staan. Niks mis mee maar dat is natuurlijk wel iets anders dan rustig mtb’en.

Als groepje zou je er ook voor kunnen kiezen om wat meer te gaan focussen op plezier, techniek en gezelligheid. Dat is dan veel beter uit te houden. Dat afgewisseld met eens per week een keertje lekker doortrappen (kan je maat voor wat anders kiezen) 8)

An sich is wandelen heel gezond en juist goed voor je gewrichten. Je hebt nl geen zweeffase zoals met hardlopen. Je hebt dus weinig tot geen landing want er is steeds contact met de ondergrond. Bij een goede actieve wandelhouding is je core goed aangespannen en zul je juist sterker worden. Dus mogelijk zou het aanpassen van de wandelstijl ook nog kunnen helpen om overbelasting te voorkomen.

Blijft dat ik het wel vervelend vindt voor je maat. Zie er zelf tegenop om echt ouder te worden. Ben de 40 nog niet gepasseerd maar wel bijna en tijdens mijn werk merk ik steeds meer dat met de ouderdom de gebreken komen. Vooral herstel na simpele blessures duurt veel langer.

Wat dat betreft vind ik die evolutie maar een vreemd gebeuren. Je past je wel aan maar het gaat alleen maar gepaard met degeneratie .. :((
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

hanjovdberg schreef: za 15 augustus 2020, 12:29 Wat dat betreft vind ik die evolutie maar een vreemd gebeuren. Je past je wel aan maar het gaat alleen maar gepaard met degeneratie .. :((
Vanuit de evolutiebiologie geredeneerd zijn we boven grofweg de 35 jaar overbodig en daarboven eigenlijk alleen belastend omdat we ecologische ruimte innemen zonder dat we bijdragen aan de genenpool. Onze taak is voortplanten met een partner met een zo gunstig mogelijk genenpakket en het kroost net zo lang bezig houden totdat zij zelf in staat zijn zichzelf te onderhouden en voort te planten.

We werden vroeger van nature ook niet veel ouder dan één generatie. Oude mensenklachten zijn een recent verschijnsel. Er zijn nog wel wat reproducties nodig voordat we daaraan aangepast zijn.

In onderzoek naar primitieve volken is gedocumenteerd dat jongmensen status verkregen als ze ouderen - zelfs hun eigen familie - de hersenpan insloegen.

Dat we nu opa's en oma's nodig hebben voor de opvoeding van onze kroost..... Of narcistische, egoistische, zure oude mannen als stamhoofd......
I_do schreef: vr 14 augustus 2020, 15:39 De mens is van nature een uitgesproken sterke duurloper die kan jagen door dieren tot uitputting op te jagen. Dat de gemiddelde westerling dat niet haalt is een ander verhaal ;)
Er is consensus over het gegeven dat we slechte sprinters zijn maar goede duurlopers. Die eigenschap is al ontwikkeld vóór H. Erectus in beeld kwam. Dus een verworven eigenschap door onze voorouder. Toen ging het om het rennen over de vlakte van schuilplaats naar een stuk aasvlees of vruchtenboom en evt het wegrennen van eender welk kwaad.
Het gegeven dat we (H. Erectus) goede jagers zijn zit volgens recente inzichten eerder in het gegeven dat we goed samen kunnen werken, dat we werktuigen kunnen maken en doordat we een goede greep kunnen maken tussen duim en vingers. We dreven eenvoudigweg een groep prooidieren in een val en slachtten ze massaal af Toen zaten we kennelijk ook al liever lui dan moe naast de BBQ.
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Jamis Diablo schreef: za 15 augustus 2020, 10:19 Dat is precies mijn punt. :)
Óf je accepteert een aantal aannnames en geeft daar advies over, óf je wil rekening houden met alle variabelen en dan wordt het zo gecompliceerd dat er geen advies meer mogelijk is.
Yup, en dan kies ik liever voor het 2e, waarbij je de specifieke situatie van de specifieke persoon gaat bekijken om daar een passend advies voor te geven, dan een generalistisch op aannames gebaseerd antwoord wat voor die persoon misschien helemaal niet juist is, maar waar die persoon mogelijk wel keuzes op baseert ;)
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 992
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Mark-V schreef: wo 19 augustus 2020, 18:08 Yup, en dan kies ik liever voor het 2e, waarbij je de specifieke situatie van de specifieke persoon gaat bekijken om daar een passend advies voor te geven (...)
Nou kerel, lees je post in dit topic eens even terug. Ook die ene met dat l#lverhaal over aannames en veiligheid die je achteraf verwijderd hebt. Lees jij daar ergens dan maar ook één verduidelijkingsvraag aan de TS?
Ja, doei !
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Joepie de schreef: do 20 augustus 2020, 00:01
Mark-V schreef: wo 19 augustus 2020, 18:08 Yup, en dan kies ik liever voor het 2e, waarbij je de specifieke situatie van de specifieke persoon gaat bekijken om daar een passend advies voor te geven (...)
Nou kerel, lees je post in dit topic eens even terug. Ook die ene met dat l#lverhaal over aannames en veiligheid die je achteraf verwijderd hebt. Lees jij daar ergens dan maar ook één verduidelijkingsvraag aan de TS?
Weet je, dit blijft een eindeloze discussie. Nergens uit de orignele post was op te maken dat het niet om een generieke vraag ging...
Ik heb daarop geantwoord zoals IK denk dat dat goed is. JIJ mag daarvan vinden en daarop antwoorden zoals jij wilt ;)
Plaats reactie