Hoe doe je een schralping? (Slippen in een bocht)

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Hallo allemaal

Ben al 2 jaar volop aan het mtb’en en heb er veel plezier in ik ben nu vooral bezig met wat leuke trucjes te doen onder het fietsen.

Nu zie je vaak in de youtube filmpjes dat ze slippen in de bochten maar dan zonder rem te gebruiken.
ik hoor net een filmpje van gmbn dat het schralping heet maar kan er niet echt filmpjes over vinden hoe de techniek uit gelegd word.

Op mijn hardtail lukt het met soms maar dan verplaats ik heel mijn gewicht naar het voorwiel in een bocht, maar dat gaat vaak maar net goed het lukt dan wel een klein beetje.

Op mijn full suspension lukt het me helemaal niet.

Heeft iemand een goede uitleg hier van hoe ik dit kan oefenen?

Gr
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Avandea schreef: do 13 augustus 2020, 17:49 Hoe doe je een schralping? (Slippen in een bocht)
Bij voorkeur niet.

https://trailism.com/skidding-culture-i ... ewardship/
Everybody bought a new bike!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

asphaltdude schreef: do 13 augustus 2020, 18:00 Bij voorkeur niet.
Dat dus.

Tenzij je 1. een filmploeg bij je hebt, want het is stoer op film (of foto) en 2. ook het komende jaar heplt met het herstellen van alle bochten op de parcousen waar je dit hebt geprobeerd/gedaan
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Freekenstein schreef: do 13 augustus 2020, 19:23
asphaltdude schreef: do 13 augustus 2020, 18:00 Bij voorkeur niet.
Dat dus.

Tenzij je 1. een filmploeg bij je hebt, want het is stoer op film (of foto) en 2. ook het komende jaar heplt met het herstellen van alle bochten op de parcousen waar je dit hebt geprobeerd/gedaan
Dus je mag alleen braaf over de tracks rijden?
Of je mag je misdragen mits je maar onderhoud pleegt?
Hmmm nieuwe visie...

Even los van het gegeven dat je dit alleen op droge hardpack goed kunt doen waarbij de schade aan de track minimaal is, is het OOK een techniek die je kán helpen om je fiets op hogere snelheid snel om te zetten en te vertragen.
Tijd terug kwam ik “omlaaggevlogen” over een holle weg, zit er net achter de apex vd bocht een wap op de track te “weet ik wat” te doen.
Had ik gewoon moeten sturen/remmen dan was ik er geheid met 120kg en ruim 35km/h overheen gehobbeld..
Nu kon ik die gast net ontwijken. (Had nu alleen de bek vol dirt) :winkie:

@TS
Het moge duidelijk zijn dat het prima is om je fiets zo compleet mogelijk te leren beheersen.
Zo nu en dan een keer doen als je het eenmaal beheerst is prima indien noodzakelijk.
Als je je maar realiseert dat de singletracks er niet “vanzelf” zo mooi bijliggen en het dus “code of honour” is om dat te respecteren.
Als ik persoonlijk iets uitspook waardoor ik echt schade aan een track veroorzaak (dat weet je op dat moment echt wel) dan is het meestal voldoende om de fiets even een paar meter naast de track te zetten en (GOED uitkijken!) de plek even te herstellen. (BLIJVEN uitkijken!, je zou de eerste niet zijn die platgereden wordt)

Hoe dan ook oefenen op asfalt of een gewoon bospad waar ze met de quads crossers en knollen overheen gaan.

Misschien ken je de Gedragscode voor MTB’rs al, anders lees even en praktiseer die.

https://www.ntfu.nl/assets/files/629/Ge ... nbiken.pdf
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

Je kunt hiervoor ook de helft aan lucht in je achterband doen, maar kijk uit dat je niet wordt gepakt door de @pressure.police :oops:
'BUILT not Bought '
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7365
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... en als je het dan echt goed doet ligt de band gewoon van je velg :-q
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:lol:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Roger57 schreef: vr 14 augustus 2020, 10:39 Dus je mag alleen braaf over de tracks rijden?
Of je mag je misdragen mits je maar onderhoud pleegt?
Hmmm nieuwe visie...

Even los van het gegeven dat je dit alleen op droge hardpack goed kunt doen waarbij de schade aan de track minimaal is, is het OOK een techniek die je kán helpen om je fiets op hogere snelheid snel om te zetten en te vertragen.
Tijd terug kwam ik “omlaaggevlogen” over een holle weg, zit er net achter de apex vd bocht een wap op de track te “weet ik wat” te doen.
Had ik gewoon moeten sturen/remmen dan was ik er geheid met 120kg en ruim 35km/h overheen gehobbeld..
Nu kon ik die gast net ontwijken. (Had nu alleen de bek vol dirt) :winkie:
Op al die filmpjes gaat het parcours wel steil naar beneden en behoud je sowieso makkelijker snelheid en val je niet stil. Dat soort situaties heb je hier nauwelijks. En parcoursen worden aangelegd zodat slippen ook niet nodig is om goed een bocht om te komen.

Dus in NL is het een overbodige techniek, naast dat je dus ook de ondergrond snel sloopt.


Nodig voor je fietsbeheersing? Kan nooit kwaad alle aspecten te beheersen. Maar het is voor 90% een techniek die interessant is voor een filmpje. Behalve per ongeluk zie ik het wereldbeker downhill- of enduro-rijders het namelijk nooit doen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Roger57
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 10 juli 2020, 18:58

Lars TB schreef: vr 14 augustus 2020, 12:10
Roger57 schreef: vr 14 augustus 2020, 10:39 Dus je mag alleen braaf over de tracks rijden?
Of je mag je misdragen mits je maar onderhoud pleegt?
Hmmm nieuwe visie...

Even los van het gegeven dat je dit alleen op droge hardpack goed kunt doen waarbij de schade aan de track minimaal is, is het OOK een techniek die je kán helpen om je fiets op hogere snelheid snel om te zetten en te vertragen.
Tijd terug kwam ik “omlaaggevlogen” over een holle weg, zit er net achter de apex vd bocht een wap op de track te “weet ik wat” te doen.
Had ik gewoon moeten sturen/remmen dan was ik er geheid met 120kg en ruim 35km/h overheen gehobbeld..
Nu kon ik die gast net ontwijken. (Had nu alleen de bek vol dirt) :winkie:
Op al die filmpjes gaat het parcours wel steil naar beneden en behoud je sowieso makkelijker snelheid en val je niet stil. Dat soort situaties heb je hier nauwelijks. En parcoursen worden aangelegd zodat slippen ook niet nodig is om goed een bocht om te komen.

Dus in NL is het een overbodige techniek, naast dat je dus ook de ondergrond snel sloopt.


Nodig voor je fietsbeheersing? Kan nooit kwaad alle aspecten te beheersen. Maar het is voor 90% een techniek die interessant is voor een filmpje. Behalve per ongeluk zie ik het wereldbeker downhill- of enduro-rijders het namelijk nooit doen.
En de overige 10%? ... :winkie:
Wedstrijdrijders zullen dat niet doen nee, want het is zoals ik al zei hoe dan ook een vertragende manoeuvre, strak sturen, vooruitkijken en lijn bepalen is altijd veel sneller, dus dan is die keuze snel gemaakt.
Die “per ongeluk” is dan ook heel waarschijnlijk een op dat moment onontkoombare en bewuste “noodrem/ingreep”.

In Nederland niet nodig op de aangelegde tracks, klopt zolang er niets vreemds gebeurt zoals in mijn voorbeeld, dan kán beheersing van een dergelijke techniek je wel een (Heel) misselijk ongeluk besparen.(zoals alle andere techniekjes die hun oorsprong hebben in hetgeen je offroad kunt tegenkomen)

Nogmaals, niets verkeerds aan om techniekjes aan te leren, integendeel.
Overigens TS zegt nergens dat ie altijd of überhaupt officiële aangelegde tracks rijdt. :bier:

(Hahaha misschien is ie wel dat manneke dat me zo’n twee keer per week met meer dan 60km/h tegemoet omlaag gestuiterd komt over het wandelpad als ik mijn hondjes aan het uitlaten ben.)
Avandea
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 30 maart 2020, 09:50

Zal me maar niet druk maken om de ouwe chagrijnige dames veelste warm voor.

Wil gewoon graag de techniek goed kunnen aan gezien we vaak in een bikepark te vinden zijn is het wel eens gaaf om te doen.

Heb inmiddels al via een pb enkele filmpjes toe gestuurd gekregen waar ik mee aan de slag kan.
Ze noemen het op youtube roost in de meeste gevallen.

De manier waarom ik het nu deed was dus niet goed.
Nu goed oefenen en hopelijk kom ik eens voor de ouwe chagrijnige dames te rijden 😉
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Vorige week een keer per ongeluk gedaan in Herpen, ik reed na het open gedeelte op de linkerkant van de trek maar wilde naar de rechterkant op de pumptrack, dat ging erg mooi :D :D :D het zand/grind sppot omhoog en ik hoorde het achter me de struiken in kletteren, daar had ik best een filmpje van willen hebben.
Geen gezeik, mountainbike!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Gewoon oefenen op natuurlijke tracks en niet op aangelegde singletracks.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3453
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Ik vind het er eigenlijk altijd heel gekunseld en stom uit zien.
Dan zie je in zo’n filmpje duidelijk een prachtige lijn liggen en dan gaat zo’n knuppel daar heel inefficiënt en schrapend doorheen.
Heeft voor mij echt nul aantrekkingskracht.
Bicycle, bicycle, bicycle
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Het ziet er lomp uit, is zeker niet de snelste manier om van A naar B rond te komen, slecht voor de paden, maar in bagger condities in bijv Wales of sommige stukken van Eifel op natuurlijke paden wel erg leuk om te doen :D .
Ik heb 2 jaar geleden in Wales een bochten clinic gedaan waar ons dit werd geleerd als een soort optie voor als je te hard aankwam om laag hoog nog in te steken en remmen voor de bocht ook niet echt lekker meer wil door losse ondergrond.
Een vrij maagdelijk stukje bos naast een trailpark was na 1 uur met 6 man wel echt omgeploegd, dus niet iets voor de drukke aangelegde routes hier.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Rayb81 schreef: zo 16 augustus 2020, 03:23 Gewoon oefenen op natuurlijke tracks en niet op aangelegde singletracks.
We hebben al niet zo'n goede naam dus dat vind ik een slecht plan.
"This species has amused itself to death"
Plaats reactie