Mountainbike met ICD/pacemaker

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Haaihaai
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 12:54

Even een nieuwe inlog gemaakt om mijn eigen privacy een beetje te borgen.

Sinds een aantal jaar ben ik de gelukkige bezitter van een ICD. Mountainbiken heb ik sindsdien uit angst al lang niet meer gedaan. Het afgelopen jaar heb ik weer wat vaker op de racefiets gezeten en dat is me goed bevallen. Mijn conditie wordt er duidelijk beter van en daardoor functioneer ik beter. Nu overweeg ik de komende tijd ook weer op de mountainbike aan de gang te gaan. Van de cardioloog mag het met een hoop mitsen en maren, maar ik me maak me zelf wel zorgen over het risico van vallen.

Mijn vraag is of er anderen zijn met een pacemaker of ICD die een geschikte bescherming hebben gevonden (bij mij zit de ICD direct onder mijn sleutelbeen, een S-ICD was helaas niet geschikt)? Of misschien een plek/winkel weten waar ze me wat verder kunnen helpen?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Geen ervaring met ICD's (gelukkig), dus ook geen antwoord op je vraag; maar ben je bang om de ICD kapot te vallen, of en je bang voor valpartijen mocht de ICD onverhoopt afgaan (een Daley Blind momentje zeg maar..)?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Leuk dat je het weer wil proberen.

Als je bescherming wil voor jezelf en/of de pacemaker dan ligt een MTB body protector voor de hand, zoiets als dit: https://www.bikester.nl/fietskleding/be ... iejas.html

Het lijkt me wel vrij warm dus dat is iets om goed naar te kijken, mogelijk kun je de bescherming wegnemen of er gaten in maken op plekken waar je het niet nodig hebt. Verder natuurlijk goed laten adviseren door je arts.

Succes!
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Haaihaai
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 12:54

Het gaat me er vooral om de ICD (en de draden) niet te beschadigen door een val. Vallen door een schok lijkt me ook niet fijn, maar dat risico moet ik maar accepteren. De kans dat ik een ingreep krijg net in een afdaling is nou ook weer niet zo groot. Een comfortabel voetbalveld zou wel een voordeel zijn.

Een body protector zou een oplossing kunnen zijn, denk ik. Ik heb er ook al eentje aangepast maar die gaf overal bescherming behalve op de plek van de ICD. Ach ja. En deze winkel zag het niet zo zitten om voor mij een verzameling te bestellen om te passen. Begrijp ik ook wel weer.

Dus vandaar dat ik hoop hier nog mensen met ervaring te vinden.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Haaihaai schreef: ma 31 augustus 2020, 16:09 Het gaat me er vooral om de ICD (en de draden) niet te beschadigen door een val. Vallen door een schok lijkt me ook niet fijn, maar dat risico moet ik maar accepteren. De kans dat ik een ingreep krijg net in een afdaling is nou ook weer niet zo groot. Een comfortabel voetbalveld zou wel een voordeel zijn.

Een body protector zou een oplossing kunnen zijn, denk ik. Ik heb er ook al eentje aangepast maar die gaf overal bescherming behalve op de plek van de ICD. Ach ja. En deze winkel zag het niet zo zitten om voor mij een verzameling te bestellen om te passen. Begrijp ik ook wel weer.

Dus vandaar dat ik hoop hier nog mensen met ervaring te vinden.
Kun je dan niet beter kijken naar iets van (ijs)hockey bescherming? Bijvoorbeeld (geen idee of dit goed spul is) zoiets:
https://www.amazon.com/Tour-Adult-Inlin ... B07LH77M2X
of
https://www.bauer.com/en-US/goalie-hock ... 13160.html
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Hier ook iemand sinds 1999 een ICD, inmiddels aantal modelletjes verder.
Geen last van, qua vallen iig. Ik heb heel vroeger leren vallen in de judo lessen. Dat is een aanrader!!!

Weleens een shock gehad? Ik vaak zat, maar ik heb het “geluk” dit bewust mee te maken daardoor kan ik erop anticiperen. De huidige modellen kunnen naast shocken gelukkig ook ATP’s geven dat is wel relax.
Een shock krijgen is een rotgevoel, maar laat niet gek maken!

Overigens; bij Daley Blind ging enkel het alarm af. De mietje... voetballer hè.
Haaihaai
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 12:54

Ik zit nog aan mijn eerste ICD, maar de batterij nadert wel het einde. Vallen heb ik eigenlijk nooit veel gedaan en als het wel gebeurde was dat wel enigszins gecontroleerd. Dus het risico hiervan moet ik misschien ook niet te groot maken. Jij rijdt zonder extra bescherming begrijp ik?

Zelf heb ik ook een paar keer een schok gehad, maar voelde het niet aankomen. Leuk is het niet (forse understatement), maar nu ik het een aantal keer heb meegemaakt ben ik er wel relaxter van geworden. Uiteindelijk is zo'n schok zo voorbij en daarna gaat alles verder zoals voorheen.

Oef een onterechte schok lijkt me ook niet leuk. Dan wordt de ICD je vijand ipv je vriend. Dan gun je ook een voetballer niet.
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Sinds twee jaar heb ik een pacemaker zonder ICD, reed in het begin met een vest (661, niet meer te krijgen), maar nu niet meer. Er zijn speciale protector shirts voor pacemakers, maar de exemplaren die ik vond waren behoorlijk prijzig. Een alternatief waar ik naar heb gekeken is een shirt bedoeld voor American football. Er zijn shirts met niet al te opvallende pads die voor jouw doel prima zijn te gebruiken, zoals deze: https://www.ebay.com/str/achaeanprotectivesportsgear
modder zuigt!
Plaats reactie