Weer fietsen na een polsbreuk.

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

Begin juni ben ik in de tuin, achteruit gevallen en heb ik m'n pols gebroken. M'n pols stond met een s bocht. Het gewricht op het spaakbeen was door gescheurd. Na het zetten van de pols bleef er het probleem dat de helft van het gewricht er nog los bij hing. Na een operatie van 3 uur mocht ik 3 platen en 15 schroeven rijker weer naar huis. Inmiddels kan ik na veel trainen alweer aardig bewegen alleen de kracht blijft achterwege waardoor remmen slecht gaat. Om toch weer te bewegen heb ik op m'n oude fiets big Apple banden gelegd om over de weg en schelpen paadjes te kunnen rijden. Het bos is nog wat heftig. Na een rondje van een paar uur trappen ben ik een week gesloopt. Dit doordat ik de pols teveel belast met de houding van een mtb stuur. Ik ben nu aan het kijken naar goede lange bar ende of een vlinder stuur. Dit omdat ik dan net.als op een racefiets stuur verticaal vast kan houden en kan afwisselen qua houding.
Zijn er meer mensen met dezelfde ervaring en weet iemand of je een vlinder stuur een beetje knap op een mtb krijgt?
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

In mijn geval zat ik binnen een week na de breuk weer op de fiets. Eerst gaf het gips voldoende steun, daarna deed een brace dat. De eerste drie weken alleen op de racefiets, want dat hobbelt minder. Maar ik had wel een hele "nette" breuk, er geen geen schroeven, pinnen of andere ellende in.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wat zeggen je arts en de orthopeed van je inspanningen?
Als ik zo lees, belast je de boel veel te veel en te zwaar. Als je nu goed rust, ben je straks sneller weer op weg.
Tip van Flip: ga voorlopig maar wandelen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Arjanv
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 34
Lid geworden op: di 29 oktober 2019, 19:40

bert l. schreef: ma 14 september 2020, 09:40 Wat zeggen je arts en de orthopeed van je inspanningen?
Als ik zo lees, belast je de boel veel te veel en te zwaar. Als je nu goed rust, ben je straks sneller weer op weg.
Tip van Flip: ga voorlopig maar wandelen
De tip van flip doe ik nu ook. Aangezien het bloed kruipt waar het niet gaan kan... wil ik toch proberen te fietsen. Van de trauma chirurg mag dat ook zolang ik niet overbelast. Ik heb pas 1 keer gefietst over de weg op de mtb. Verder woon werk verkeer een normale fiets. Dat gaat wel maar is niet leuk. . Ik moet nog een tijdje mee vandaar dat ik een oplossing qua houding probeer te vinden. Ik had een beste breuk....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeeldingpicture upload site
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Pfft. Ben je mooi klaar mee.
Ik heb ooit in slow motion in een periode van 25 jaar mijn schouder stapsgewijs in de prak gereden. Keurig hersteld, zeven weken rust voorgeschreven gekregen. Veel gewandeld. Tot het mijn neus uitkwam. De hele periode uitgezeten. Fietsen door de thuis-directie in beslag genomen.
Eindresultaat was dat ik na afloop van de veel te lange rustperiode geen klachten meer over had en al heel snel weer op niveau was.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
matthiav
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 367
Lid geworden op: wo 15 maart 2017, 11:43

Ik heb twee jaar geleden mijn pols gebroken. Na een dikke week zat ik al terug op de rollen en 4-5 weken heb ik quasi alleen dat gedaan. Elke dag een uurtje, gevarieerde (interval)training, geen mentaal uitputtende ritten van 3-4h op de rollen. De conditie was prima toen ik eindelijk terug op de weg mocht. Wanneer je terug buiten kan fietsen, dan is het vooral een risico-afweging voor jezelf: in welke mate belast je je pols? Veel trillingen? Kans op schade bij een val? Ik ben eerst nog een tijdje met een brace blijven fietsen. Als ik zo lees dat je nog moeite hebt met remmen, dan lijkt het me niet zonder risico wat je doet. Een valpartij kan je terug weken achteruit zetten. De pols zelf voelde nog weken licht verzwakt en pijnlijk aan, maar dat kwam eerder door de spieren die niets meer gewoon werden. Je moet voor jezelf kunnen aanvoelen wat normaal is en wat niet. Bv over lichte rugpijn maakt niemand zich zorgen maar bij een hernia zou je wel moeten doorhebben dat er iets niet klopt.
Plaats reactie