KNWU Fondo

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

De KNWU is hun appje Fondo lekker aan het promoten. Vooral gericht op wielrennen. Maar ook wat mountainbike dingetjes. Als je er wat mee wil doen moet je een abonnement nemen. Dus voor ik er blind in duik ben ik benieuwd naar de ervaringen. Heb je er wat aan als mountainbiker, of is het vooral leuk voor wielrenners die ook wel eens in het bos wielrennen?

Voor de gene die de fax gemist hebben: https://knwufondo.nl
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Volledig functionele beta versie gehad.

Zonder hartslagmeter heb je er eigenlijk niets aan.

Er zijn genoeg andere apps en gps apparaten die trainingsschema's hebben en zonder hartslagmeter werken, ook dat kent zijn beperkingen, maar het werkt in ieder geval wel.

Je kan beter een abbo op strava pakken, die zijn er toch net wat beter in (vooral i.c.m. heatmaps)

Ik heb alleen een gratis strava account en soms rij ik blokjes via mijn wahoo.

Zoals zo vaak is nederland en nu de knwu, rijkelijk te laat met een app.
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Hartslag meuk heb. Strava, Connect, dat soort apps kan je ook trainingen in zetten inderdaad. Maar dan moet je het zelf bedenken. Is het “voordeel” van Fondo niet dat er daar werkelijk een trainer en gedachte achter zit?
◼︎ Go round the outside.
Knakworstkweker

Ja, maar dan train je heel algemeen, geen 'persoonlijke' begeleiding of maatwerk l dus uiteindelijk moet je je eigen trainingsschema weer maken.

Dan heb je een iets vlottere start maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen en zelfdiscipline hebben en in dat opzicht voegt het niets toe vind ik.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Knakworstkweker schreef: ma 12 oktober 2020, 19:23 Dan heb je een iets vlottere start maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen en zelfdiscipline hebben en in dat opzicht voegt het niets toe vind ik.
Trainen draait eerst en vooral om die discipline. Maak maar eens een maand vol met meerdere trainingen per week.
Jimske89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 september 2020, 10:46
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team AXS '21

Ik heb een abo op Fondo. Na m'n sleutelbeenbreuk, kon ik persoonlijk appen met een trainer vanuit Fondo. Die gaf me advies welk schema ik het beste kon volgen. Mooi opbouwend en genoeg afwisselend. Soms wel een hele saaie lange training in hartslag zone 2 of 3.maar werkt wel goed voor de conditie opbouw.
Na volgende week kan ik starten met een schema voor de mtb.
Ook in de App zelf staan tips voor voeding, instellen van je hartslag zones en zelfs tips voor mtben.
Het mooie is dat je elk schema naar je Garmin kan sturen en zo de workout kan uitvoeren op je scherm. Werkt feilloos.
Ik ben erg tevreden over fondo en 't geeft me een extra stok achter de deur.
Je kan ook extra trainingen elke week toevoegen naar behoefte.
Kalmte kan je leven redden.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Jimske89 schreef: do 15 oktober 2020, 17:19
Het mooie is dat je elk schema naar je Garmin kan sturen en zo de workout kan uitvoeren op je scherm. Werkt feilloos.
Alleen Garmin of ook andere merk devices?
Jimske89
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 17
Lid geworden op: za 26 september 2020, 10:46
Mijn mountainbike: Scott Spark RC 900 Team AXS '21

Vooralsnog alleen Garmin
Kalmte kan je leven redden.
Gebruikersavatar
FranX78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: zo 4 maart 2007, 14:43

Mocht iemand interesse hebben in een ongebruikte voucher voor een jaarabonnement voor Fondo: Ik heb er eentje beschikbaar.
Mag weg voor een lagere prijs dan het kost op de fondo website.

Interesse? Stuur me een PB

Edit: Niet meer beschikbaar.
Laatst gewijzigd door FranX78 op di 23 maart 2021, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
sjezer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 21 augustus 2006, 18:13

Schema's redelijk basic. Lijkt heel erg op de trainingsschema's die voorheen bij FIETS zaten (het tijdschrift), ik heb er niet zoveel mee. Ik heb de beta versie gehad en daar was wel interactie met de trainers van Fondo. Persoonlijk denk ik dat als je de 80-20 regel aanhoudt (80% duurtraining, 20% interval) van je trainingstijd, dat je als hobbyist net zo ver komt.
Martounbike
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: di 30 maart 2021, 20:01

Hi All,

Ipv een nieuw topic, kaap ik deze even voor mijn vraag. Nu ik een tijdje fiets, wil ik dus ook meer gericht gaan trainen en ben ik zoek naar een App die mij daarbij kan helpen . Zelf heb ik een Garmin fietscomputer maar ik gebruik veel Strava vanwege het sociale aspect. Tijden vergelijken en de meeste bekenden , hebben dus ook Strava.

Maar ik twijfel of Fondo misschien een beter oplossing is voor mij , als trainings App. Is er iemand ie beide heeft gebruikt de laatste tijd en wat ervaring kan delen [positief/negatief]?
Rookie Rider
Plaats reactie