Erfelijke ijzerstapeling / Pijn bij aanhechting quadriceps

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Hoi,
Ruim een maand geleden kreeg ik pijn aan mijn hamstring bij het fietsen (alleen rechts). Advies van mijn fysio was om het zadel iets te laten zakken. Mijn zadel een halve cm laten zakken en langzaam verdween de pijn.

Donderdag rondje van 30 km gefietst en toen kreeg ik een zeurend branderig gevoel aan de bovenkant van de knieschijf daar waar de pees van de bovenbeenspier aan de knie zit. Vrijdag was dat weer verdwenen. Zaterdag een rit van 75 km gemaakt waarbij vanaf het eerste moment de pijn weer aanwezig was. Niet genoeg om te moeten stoppen, maar wel de hele tijd vervelend aanwezig. Het is trouwens links en rechts in dezelfde mate.

Ik heb een jaar gefietst met het zadel op dezelfde hoogte en geen klachten gehad. Vanwege de hamstring klachten een halve cm omlaag gezet, maar nu dus last van quadriceps tendinopathie. Pezen zijn bij mij altijd al een zwakke plek.

Ik had trouwens ook het gevoel wat stabiliteit te missen bij mijn rechtervoet. Ik rijd op flats maar is had het gevoel soms een beetje door mijn enkel te zakken.

Zijn er mensen met kennis of ervaring hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Toch het zadel weer omhoog doen naar de oude stand met het idee dat de hamstring klacht een eenmalig incident was?
Laatst gewijzigd door Mad Wally op zo 20 augustus 2023, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
v_schultinge

Mijn ervaring met pijnlijke hamstrings is eigenlijk altijd het gevolg van een vastzittend SI gewricht waardoor 1 kant gaat trekken, door immobiliteit. Gelukkig heb ik een goede sportfysio die dat meteen ziet.

Als jij te laag zit op je fiets dan kan je inderdaad zere quadriceps bij je knie krijgen omdat je niet lekker strekt en er dus in een ‘ongunstigere’ positie meer druk op komt te staan.

Echter, ieder lichaam is anders. Maar ga eens naar een goede sportfysio, beschrijf je klachten en laat hem/haar ernaar kijken.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Heeft je fysio überhaupt gekeken en gemeten hoe jij op je fiets zit? Zomaar lukraak je zadel laten zakken omdat je last krijgt van je hamstring is misschien dan wel vragen om andere problemen. 5 mm is overigens wel weinig maar als je pezen erg gevoelig zijn dan zou ik idd eerst dat zadel weer op de originele hoogte zetten.
Knakworstkweker

:~ :roll:
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op zo 25 oktober 2020, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Arts raadplegen.
Vorsprung durch Pedantik.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Regelmatig je glutus max en min rekken. Ruglig je knie naar je borst trekken en dan re naar li.

Zijn erg gevoelig voor verkorting. Verkleint de kans op klachten elders.

Ook een goede oefening is;

- rechtop staan benen naast elkaar dan kruislings re achter links en dan tegengesteld naar je rechtervoet met je hand bewegen. Hierbij rek je je peesplaat en aanhechting van de spier.

Allemaal spieren die gevoelig zijn voor eenzijdige fietsbelasting en klachten aan je zwakste antagonist (hamstrings) kunnen veroorzaken. Sowieso zijn de hamstrings een onderbelichte spiergroep bij fietsers. Extra trainen dmv excentrische squats kan ook nog goed helpen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Knakworstkweker schreef: zo 25 oktober 2020, 14:10 zadel terug omhoog

rekoefeningen doen op de eerste traptrede voor je hamstrings

op de eerste trede staan met je voorste stuk van je voet.

op je tenen gaan staan, terugzakken naar vlak en doorzakken met je hakken naar beneden.

kan pijnlijk zijn, setjes van 5 doen met een stukje lopen tussendoor en maximaal 5 setjes.

3 keer per dag max
Uhm ... heb je een medische achtergrond? Want dit soort adviezen zijn beetje tegengesteld aan wat verstandig is ..

Je oefening is voor de kuitspier btw .. door pijn heen onverstandig.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Bedankt voor de reacties.
Mijn fysio is een echte sport fysio maar om nou mijn fiets mee te slepen naar de behandelkamer🤔 ik zal het wel eens met hem bespreken.

Ik ben uiteraard nog niet bij hem geweest met deze nieuwe klachten maar ik zal een afspraak maken.

Ik mocht van hem mijn hamstring niet stretchen zolang ik klachten had. Aangezien deze nu over zijn zal ik dit wel gaan doen. Ook zal ik mijn zadel weer terug omhoog doen.

Zodra de huidige klachten over zijn zal ik ook de bovenbeen spieren gaan stretchen. Het lijkt er op dat het stretchen iets is wat een vaste routine zal moeten worden. Dan natuurlijk de eeuwige vraag of je voor of na het sporten moet stretchen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Na sporten. Vooraf stretchen heeft geen zin. Rustige warming up is veel effectiever.

Idd niet je spieren rekken die al pijnlijk zijn. De oefeningen die ik benoem zijn juist voor de omliggende spiergroepen.

Je iliopsoas rekken is ook nuttige oefening. Die loopt over je heup tot aan bovenzijde bovenbeen. Fietsers belasten die spiergroep ook veel statisch door hun houding.

Ik doe die rekoefeningen veelal na een intensieve rit onder het douchen.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb dit ook, sinds december '19. Heb daardoor heel januari niet gefietst, maar dat hielp niet echt. Toen op advies van de fysio weer gaan fietsen. Rustig aan begonnen en langzaam opgebouwd. Pijn voelen mag tijdens het fietsen, maar - advies van fysio volgend - niet meer dan 1 of 2 op een schaal van 0-10 (0=voel niks, 10=ondraaglijke pijn. Ik ben nu ongeveer weer terug op het peil van december vorig jaar, maar dan zo goed als zonder pijn. Meeste ritten voel ik soms wel even iets, maar het is niet echt belemmerend. Ik ben ook met een wat hogere cadans gaan fietsen. Was even wennen, maar is duidelijk minder belastend voor de knieen. Rekken heb ik geprobeerd, maar dat was pijnlijk, dus gestopt. Wel masseer ik regelmatig mijn quadriceps (ben zelf sportmasseur) om ze soepel te houden.
Knakworstkweker

:~ :roll: :-?
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op zo 25 oktober 2020, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Olieboer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 3 november 2019, 20:50

Is het niet gewoon logisch dat je last krijgt van aanhechting als je je zadel verlaagt? Zeker als je daar al gevoelig voor bent. Die pezen hebben tijd nodig om zich aan te passen, 6 weken ofzo.
Geen gezeik, mountainbike!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Knakworstkweker schreef: zo 25 oktober 2020, 20:00 Pfff gaan we weer met het medische achtergrond verhaal :roll:

Als je het niet aanstaat doe je er niks mee en ga je er mee naar de dokter i.p.v. zelfdiagnose op internet door wildvreemden te vragen.

En als ik zeg dat ik al 23 jaar sportfysio ben bij een eredivisieclub wordt het ook geloofd of juist niet.

Dus
Logische vraag toch? Je geeft adviezen die niet logisch zijn bij deze blessure. Dus vraag ik naar je achtergrond. In andere topics heb je al meerdere malen aangegeven iets te doen met een technisch beroep .. dus die sportfysio lijkt me sterk idd.

Ikzelf heb toevallig wel fysiotherapie gestudeerd (niet actief werkzaam) en werkzaam als sportdocent. Met een grote interesse voor allerhande sport blessures.

De oefeningen die je beschrijft zijn voor je kuitspieren. Met name de m. Gastrocnemius. Deze loopt nl ook tot aan de knie. Toevallig doe ik deze oefeningen nog wel eens ivm mijn zweepslag na het skiën vorig jaar.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Knakworstkweker

GA.NAAR.JE.DOKTER.
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op zo 25 oktober 2020, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Als iedereen voor dit soort simpele klachten al naar de dokter gaat hebben we helemaal een giga druk op de zorg.

We zijn hier een forum om adviezen uit te wisselen. Het gaat hier niet over een ernstige ziekte ofzo. Als je niets over een onderwerp weet zeg dan gewoon niks.

Ik ga toch ook geen mensen adviseren express DOT olie te gebruiken om dan na correctie te roepen GA DAN NAAR JE LBS ... :~
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Plaats reactie