bultjes en/of schuurplekjes op je kont

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Knakworstkweker

Ik ken het probleem ik heb dit ook gehad.

Wel bij extreem lange ritten pas (8+) en meestal bij ritten met de racefiets, maar het heeft dezelfde oorzaak.

Te lang in dezelfde positie zitten i.c.m. een slechte/ vervuilde/ versleten zeem.

Op te lossen door sowieso broeken te kopen die goed passen en een goede zeem hebben (goede gezeemde broeken zijn duur, voorals als je er graag hebt met wat compressie)

Verder de bezwete kleding zo snel mogelijk uittrekken en net zo belangrijk, jezelf wassen, als een douche niet gaat vooral de zweetregio's en holtes goed wassen.

Bij extreem gezweet te hebben of als de wasmachine voorlopig niet gebruikt kan worden, in een emmer koud water (met azijn) leggen en laten weken.

Wassen is het beste om dit met azijn te doen, is eens stuk goedkoper dan hypoallegene zeep.

Vraag ook even aan je vrouw/ vriendin of ze in het vervolg 1 x per maand een lege kookwas wil draaien (haalt de zeepresten uit de machine).

Ook een keer het zeepbakje en de sleuf waar het zeepbakje ingaat een keer goed schoonmaken (als je schimmel in de machine had, dan zit het hier ook!)
(Heet water met azijn met een doekje aanbrengen en met een tandenborstel schrobben, met het doekje ook weer afnemen).

Dit alles werkte uitstekend bij mij.

Ook iets om rekening mee te houden:

Een gezeemde broek gaat (afhankelijk van de kwaliteit) tussen de 3000 en 6000 km mee ongeveer.
Ik maak 7000 tot 10000 km per jaar met 3 broeken en meestal koop ik elk jaar nieuwe broeken.
SHJN
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: ma 20 april 2020, 21:41

Mijn vrouw (dermatoloog), zegt, op afstand, dat het weleens “mechanische folliculitis” zou kunnen zijn.
Dit is te behandelen door zoveel mogelijk frictie te vermijden, wel moeilijk als je fiets (waar mogelijk op zithouding en/of zadelafstelling letten). Inderdaad zoals voorganger aangeeft je zitvlak wassen met betadine scrub.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ad58 schreef: do 29 oktober 2020, 17:00 Toevallig ander wasmiddel gebruikt?
Dacht ik ook meteen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Johangr schreef: do 29 oktober 2020, 17:27 Fietsen zonder zeem heb ik eigenlijk niet over nagedacht, ik dacht altijd dat logisch was op zo'n zadel...aangezien het zadel zonder zeem redelijk onplezierig voelt na een poosje fietsen, en het wasmiddel wat wij gebruiken is op natuurlijke basis van Seepje, dit gebruiken we ongeveer een jaar, we hadden laatst wel een soort schimmel in de wasmachine door zeepresten in de plooien van de manchet dit heb ik verwijderd door een paar keer met zuiveringzout en 90 graden wasprogramma te wassen. Er zat toen ook een vieze geur in de wasmachine. Zou het daar van kunnen komen?
Ik fiets al jaaaaaren zonder zeem, niks mis mee. Gewoon op een bepaald moment veel pech gehad met zemen, dus zo eigenlijk vanzelf broeken zonder zeem gaan gebruiken.

Bacterien veroorzaken stank in de wasmachine. Bacterien kunnen ook dit soort irritaties veroorzaken.
Je kont voor en na het fietsen wassen met betadineshampoo is een optie. Die tip eens gekregen van een forumlid.
En je wasmachine eens doorspoelen met bleekmiddel. Niet te gek maken, das misschien slecht voor de rubbers, maar je wasmachine moet zelf schoon zijn, anders kan hij je kleren niet schoon wassen.
En als het kan ook je wasmachine zo instellen dat deze meer water gebruikt en extra spoelt.
Veel wasmachines gebruiken te weinig water en wassen op lage temperatuur helpt ook niet mee. Allemaal voor een groen energie label (en een rode kont)...
Mijn klachten (minder erg dan de jouwe) verdwenen toen we een nieuwe wasmachine kochten die NIET zuinig is.
Gewoon een sloot water er doorheen, en dat moet natuurlijk verwarmd worden.
Maar de was is schoon, de wasmachine ruikt fris en de irritatie is weg.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op vr 30 oktober 2020, 00:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakworstkweker

Daarom zei ik

1 x per maand kookwas met azijn

En wassen met azijn
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Veel wasmachines hebben een doorspoel programma, om de machine zelf door te spoelen.
Maar het grootste probleem is dat ze te zuinig met water zijn.
Zuinig met water = zuinig met energie want het water moet verwarmd worden.
En we vinden het zonde om drinkwater doorte spoelen.
Maar zo hebben we een wasmachine die niet meer wast...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Met welk zadel fiets je dan zonder zeem met ritten van 2+ uur? ik kan mij voorstellen dat je dan wel wat comfort in je zadel wilt hebben?
SolidRider87
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 oktober 2020, 09:30
Mijn mountainbike: Scott Aspect 910 - 2021

Om de machine schoon te houden gooi ik zoals aangeraden 2x per jaar zo'n klein flesje van Dettol zonder was in de machine:

https://www.plein.nl/dettol-wasmachine- ... gLIgvD_BwE

Maar je zou eventueel ook deze toevoeging kunnen gebruiken bij de MTB spullen:

https://www.plein.nl/dettol-ontsmetting ... sh-1500-ml

Kan je ook toevoegen aan de mondkapjes was :wink:

Daarnaast is het ook zaak om de was niet te lang te laten liggen als het programma klaar is, dan kunnen de bacteriën die achtergebleven zijn zich aardig vermenigvuldigen. Want je hebt dan een warme en vochtige omgeving dus groei is heel snel.
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Of eens per maand een kookwas draaien met een handvol soda.
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Inderdaad, om bacteriegroei tegen te gaan 1 of 2 x per maand de wasmachine leeg met soda op 90 graden laten draaien helpt. De geurtjes zijn weg.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ad58 schreef: vr 30 oktober 2020, 11:07 Of eens per maand een kookwas draaien met een handvol soda.
Ik lees op het alwetende web dat een kookwas met 2 vaatwasser blokjes goed werkt.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Brul78
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 471
Lid geworden op: do 31 oktober 2019, 10:50
Mijn mountainbike: YT Izzo Comp

Ik heb 5 jaar inkoop van witgoed gedaan voor MediaMarkt. Is is wat ik vanuit merken als Bosch Miele, Aeg weet.

De meeste mensen wassen op lage tempraturen (30-40 graden) en gebruiken teveel wasmiddel, "want dan wordt het lekker schoon"
WRONG!

Doordat het vloeibare zeep slecht oplost blijft het achter in de kuip.
Sowieso is poeder beter dan vloeibaar, omdat zeep en bleek scheiden zijn
Afbeelding

De kuip is bij alle merken, behalve Miele, van kunststof gemaakt.
Kunststof is poreus en kan dus de zeepresten opnemen. Men noemt dit vetluis, maar is overigens geen luis.
Dit veroorzaakt de stang, ook in pas gewassen kleding.
Afbeelding

Als vetluis eenmaal in het kunststof van kuip zit, gaat het er nooit meer uit. Wat je ook probeert met azijn, soda, chloor, 90 graden ect. Laat je alsjeblieft niks aansmeren in winkels of reclames van HG. Als de geur na een paar keer (leeg) wassen met azijn op 90 graden niet weg is, kun je een andere wasmachine gaan kopen. Daarbij komt dat als je teveel azijn gebruikt in je wasmachine, de rubbers worden aangetast.

Nog een funfact: deze gaatjes ontstaan, niet van je riem, maar van een te volle trommel of van een te hoog toerental bij bijv zijde. De stof wordt door de gaatjes van de trommel geduwd en blijft ruwe metaal deeltjes hangen. Dit zou niet mogelijk moeten zijn bij Miele, aangezien elke trommel met een panty on de hand wordt gecontroleerd op kleine metaalhaakjes.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij ons ging de stink-wasmachine kapot, vlak voor onze verhuizing naar Spanje.
Erg onhandig.
Bij de Mediamarkt de goedkoopste wasmachine gekocht die ze hadden staan, een Indesit van 299 euro.
Dat was ruim 3 1/2 jaar geleden.
Nog nooit zo'n goede wasmachine gehad :-q
Wat hebben we gehad?
Bosch, koolborstel vreter.
Ariston, goed maar kort leven.
AEG, een prima stinkding.
Geen Miele gehad (3x zoveel betalen als voor een ander merk is niet helemaal mijn ding)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 oktober 2020, 15:08 Bij ons ging de stink-wasmachine kapot, vlak voor onze verhuizing naar Spanje.
Erg onhandig.
Bij de Mediamarkt de goedkoopste wasmachine gekocht die ze hadden staan, een Indesit van 299 euro.
Dat was ruim 3 1/2 jaar geleden.
Nog nooit zo'n goede wasmachine gehad :-q
Wat hebben we gehad?
Bosch, koolborstel vreter.
Ariston, goed maar kort leven.
AEG, een prima stinkding.
Geen Miele gehad (3x zoveel betalen als voor een ander merk is niet helemaal mijn ding)
We hebben we een Miele...al 27 jaar. Gekocht na ons trouwen. 1 keer de print vervangen onder garantie sindsdien nooit een probleem gehad. Naar huidige maatstaven nog steeds een prima machine qua verbruik en prestaties.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is geen betere...

Dit topic neemt wel een heel vreemde wending.
Misschien kunnen de mods een apart hoekje maken.
"Welke wasmachine" :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie