bultjes en/of schuurplekjes op je kont

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Het begint nu vervelend te worden:
wat is er aan de hand... ik heb nu sinds een poos last van bultjes vlak onder de huid na het fietsen vlak bij de plaats waar ik op het zadel zit. Deze bultjes gaan weg na een paar dagen niet fietsen. van de huisarts heb ik een zalfje gekregen(hydrocortisonacetaat) dat helpt wel, alleen zodra ik weer langer(2 uur) op de fiets zit, (met afwisselende houding) komen de bultjes weer. Mijn fiets is afgesteld bij de Bikefitter, ook mijn zadel komt daar ook vandaan daarom snap ik niet dat ik nu ineens dit krijg. Voorheen nooit last gehad van dit soort klachten. Ik heb nu een Prologo Dimension, die zit geweldig, om een andere belasting te krijgen had ik een Selle italia XLR superflow geprobeerd maar die was me te hard daar en kreeg ik last van mijn stuitje van
Zou rust de enige manier zijn om hier vanaf te komen of moet ik het laten wegsnijden bij de huisarts, wie heeft hier ervaring mee?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heb je al alternatieven geprobeerd, zoals een goede chamois creme? Doet op het eerste gehoor denken aan een haarnestcyste maar als dat het geval was had de huisarts je dat ook vast verteld.

Enne, als het is ontstaan na de bikefit, en daarvoor had je geen last: terug veranderen een optie?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik gebruik Assos Chamoiscreme, en de bikefitting is 3 jaar geleden gedaan, dus lijkt me dat niet de oorzaak...
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

Als dat niet de oorzaak is. Al eens geprobeerd te fietsen met andere broek/zeem
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Johangr schreef: do 29 oktober 2020, 16:43 Ik gebruik Assos Chamoiscreme, en de bikefitting is 3 jaar geleden gedaan, dus lijkt me dat niet de oorzaak...
Dan interpreteerde ik je opmerking over de bikefitting verkeerd. Maar: hoe oud is die broek met zeem inmiddels? Ook die worden na verloop van tijd minder.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Als het vanzelf weggaat, zal weghalen toch geen optie zijn? Ik ben geen dokter, maar heb wel snel huidirritaties door psoriasis, een autoimmuunziekte die huidontstekingen veroorzaakt. Wat mij veel helpt is het vermijden van kunststoffen in kleding. Bamboeviscose boxers in plaats van strakke fietsbroek, bamboe ondershirt bij kou, merino shirts. Stinkt ook allemaal niet, wat een prettige bijkomstigheid is.
Chamois crèmes heb ik nooit gebruikt en zit zonder zeem fijner op de fiets. Zal wel genoeg eelt op de reet hebben ofzo.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Toevallig ander wasmiddel gebruikt?
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Fietsen zonder zeem heb ik eigenlijk niet over nagedacht, ik dacht altijd dat logisch was op zo'n zadel...aangezien het zadel zonder zeem redelijk onplezierig voelt na een poosje fietsen, en het wasmiddel wat wij gebruiken is op natuurlijke basis van Seepje, dit gebruiken we ongeveer een jaar, we hadden laatst wel een soort schimmel in de wasmachine door zeepresten in de plooien van de manchet dit heb ik verwijderd door een paar keer met zuiveringzout en 90 graden wasprogramma te wassen. Er zat toen ook een vieze geur in de wasmachine. Zou het daar van kunnen komen?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Zou je de klachten dan ook niet in andere kleding hebben?
Ik zou een andere broek proberen zonder creme.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

De meeste fietskleding kun je maar op 30 graden wassen. Daarmee kun je de bacteriën en schimmels niet doden.

Ik krijg soms ook wat irritatie. Ik heb daarom net Halo sports wash gekocht bij wiggle. Dit heeft een anti-bacteriële en schimmeldodende werking.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Allemaal bedankt voor het meedenken, ik ga een andere broek proberen.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Je kunt de zeepresten, ook al gebruik je een natuurlijk wasmiddel, beter verwijderen door nog een keer te spoelen na het wassen.
Misschien is het niet de echte oorzaak maar er is hier al vaker naar voren gekomen dat wasmiddel of zeepresten irritatie kunnen veroorzaken bij fietsers.
Gebruikersavatar
Juul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 1 oktober 2004, 17:32
Mijn mountainbike: wordt gesponsord door Thijs Hendriks in Wanroij
Contacteer:

Het proberen waard (voor 2,- euro):

https://nl.wikipedia.org/wiki/Uierzalf
Sterke verhalen, mtb-kalender en coaching/trainingsschema's: Bikesight.nl
Trainingen: Strava
Routes: Komoot
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ik heb er ook wel eens last van, maar laatste tijd stuk minder. Het wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de huid beschadigd raakt door vocht/zweet en schuren van het zitten, waardoor bacteriën de kans krijgen je huid binnen te dringen. Die bacteriën hopen zich op in de haarzakjes met als gevolg (steen)puisten.

Ik heb dit opgelost door na het fietsen zo snel mogelijk de fietskleding uit te doen en ook gelijk te wassen. Fietskleding spoel ik extra beurt na (mijn wasmachine heeft die extra optie) om eventuele zeepresten goed uit te spoelen.

Ook ga ik gelijk douchen en was mijn zitvlak met Betadine Scrub (verkrijgbaar bij drogist) om de boel te ontsmetten.

Kortom: ervoor zorgen dat bacteriën niet de kans krijgen om zich te ontwikkelen op je huid of in je kleding.
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Nogmaals dank voor de tips :-q
Plaats reactie