Blessurerisico t.o.v. andere sporten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Knakworstkweker

Naar aanleiding van een discussie die ik met een vriend had wil ik de meningen hier ook eens peilen.

MTB'ers/ fietsers krijgen sinds de corona regelmatig het verwijt dat ze onnodige druk op de zorg leggen omdat het een risicosport is.

Echter is het zo dat de 'onervaren' rijders aanzienlijk toegenomen zijn sinds corona en in mijn ogen het aantal blessures en/ of zorgopnames/ behoeftes vooral hieraan te wijten zijn.

Nu vraag ik me het volgende af:

Is er in jullie omgeving een toename aan MTB gerelateerde blessures zichtbaar?

Persoonlijk moet ik zeggen dat er voor de corona in mijn omgeving meer en vaker blessures waren die gerelateerd waren aan voetbal dan dat er nu zijn aan mtb'en.
En de blessures die MTB-gerelateerd zijn, zijn 90% bij de onervaren mensen (die dus pas sinds de corona fietsen).

=========Voor RutgerS==========
Frikandel speciaal, frikandel speciaal
==============================
Laatst gewijzigd door Knakworstkweker op wo 4 november 2020, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Voetbal is zeker een veel gevaarlijker sport dan mountainbiken. Voetballer is echt af en toe echt een contact Sport :bier:

Het vervelende is als er mensen inderdaad OTB gaan of erger ....dat ze dan vaak gelijk bij de SEH eindigen. En dat komt eerder in het nieuws dan een knieblessure of een enkelblessure

Het is tijd dat ze weer eens echt nieuws gaan verslaan.
Over de verborgen agenda's van Rutten.. de financiën van de grote multinationals... de façade van het milieu beleid, de CO2 uitstoot. De hard achteruit gaan de biodiversiteit.. enz enz :evil:
Het lijkt PVD wel komkommrrtijd
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Ik denk dat inderdaad sinds corona de gemiddelde ervaring van de mtb’er is afgenomen. Natuurlijk is mtb blessuregevoelig als je onervaren lui in het bos hebt.

https://voeding-en-fitness.nl/sportbles ... nederland/

In het lijstje wat hierin staat, is wielrennen beduidend blessuregevoeliger dan mtb. Mtb doet het relatief goed.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ik heb een leven lang aan zaalsporten achter de rug. Zelf beoefenen, trainen geven, trainers trainen geven, bestuur, opleidingen, noem maar op. Ik heb enorm veel uren 'in de zaal' achter mijn naam staan.... en daar heel veel gezien en meegemaakt.

Ik ben nu al weer een jaartje of 8 meer en meer bezig met mountainbiken en 3x raden ... ook daar in additionele functies 'beland'. Hierdoor maak ik ook qua mountainbike van alles mee en verneem ik van alles.

Als ik het aantal blessures dat ontstaat vergelijk tussen de zaalsport en het mountainbiken .... dan ontstaat bij mountainbiken slechts een fractie van dat tijdens die zaalsporten ontstaat. Wekelijks zag ik en hoorde ik van enkels, knieën, schouders, kuiten, vingers en kneuzingen. Veelal ook richting de EHBO. Bij het mountainbiken is dat ongeveer 1x per 1 a 2 maanden dat ik wat meemaak/verneem en maar 1 a 2 x per jaar is dat richting de EHBO.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 13:24 MTB'ers/ fietsers krijgen sinds de corona regelmatig het verwijt dat ze onnodige druk op de zorg leggen omdat het een risicosport is.
Dûh

Mensen die geen afstand houden leggen een onnodige druk op de zorg.

Rokers leggen een onnodige druk op de zorg.

Enz.
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Fietsen, waaronder mountainbiken, belasten spieren gelijkmatig. Kans op belasting gerelateerd letsel is eigenlijk heel laag.
Maar als je het niet kan of harder wil dan je kan dan kan je je best naar bezeren. Niet zo naar als bij motorcross maar wel net zo naar als bij voetbal of hockey waar regelmatig blessures zijn.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Is het al een risicosport wanneer je gewoon recreatief een rondje in het bos gaat fietsen? Lijkt me wat overdreven...

2) Persoonlijk vind ik dat er behoorlijk overtrokken wordt gereageerd waarbij het al in het nieuws komt als iemand wat breekt of er eens een ambulance langs moet komen... Da's gewoon sensatiemakerij, aangezien je er niets van leest als op het sportpark bij de tennis, hockey, voetbal er eentje moet langskomen.

3) Als het seizoen met tenminste 2 maanden wordt ingekort, mogelijkheden om te rijden (of veel te rijden) minder zijn dan normaal, evenementen worden geannuleerd dan daalt volgens mij sowieso het aantal blessures.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Als je je meniscus scheurt kom je niet op de SEH maar je belast de zorg nog steeds, je kunt er niet mee doorlopen tot na corona. De kans dat ik van indoor klimmen een enkel breek is groter dan de kans dat ik op de UHR een ziekenhuis klap maak. Klop klop.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik neem best wat risico's met biken, maar na zeker 20 jaar met krachtsport en vechtsport te maken te hebben gehad, is dit echt een eitje :lol:
Heb in de afgelopen 2 jaar 2 blessures gehad, terwijl ik bij sporten als braziliaans jiu jitsu en krav maga iedere paar weken een nieuwe blessure had. En ook daarmee kon ik weleens naar de dokter toe.....
Knakworstkweker

Majoorkees schreef: zo 1 november 2020, 13:32 Ik denk dat inderdaad sinds corona de gemiddelde ervaring van de mtb’er is afgenomen. Natuurlijk is mtb blessuregevoelig als je onervaren lui in het bos hebt.

https://voeding-en-fitness.nl/sportbles ... nederland/

In het lijstje wat hierin staat, is wielrennen beduidend blessuregevoeliger dan mtb. Mtb doet het relatief goed.
Interessant lijstje!

Wel bijzonder om te zien dat wielrennen 3x hoger blessure risico heeft, maar per 1000 sporturen is mtb'en toch 0,055 gevaarlijker.

Komt het hoger risico bij wielrennen dan niet door de hogere verkeersdruk en het feit dat er veel meer wielrenners zijn dan mountainbikers?

In principe gebeurt mtb'en op een soort 'afgesloten' terrein en als ik in het voorjaar/ zomer de berichten zie zijn het vooral botsingen tussen wielrenners en auto's.
cheeta schreef: zo 1 november 2020, 21:34 3) Als het seizoen met tenminste 2 maanden wordt ingekort, mogelijkheden om te rijden (of veel te rijden) minder zijn dan normaal, evenementen worden geannuleerd dan daalt volgens mij sowieso het aantal blessures.
Seizoen?

Ik snap dit niet helemaal, maar fietsen doe je het hele jaar door.

Het wedstrijdseizoen kan dan wel een soort winterstop hebben, maar dat is sowieso niet echt een grote groep.
Ik ken welgeteld 3 mensen die wedstrijdniveau rijden, waarvan 1 in de wielrennerij op amateurniveau, 1 die elite rijdt bij de XC en 1 die professioneel XC rijdt.

En dan denk ik dat ik er veel ken t.o.v. de meeste mensen.

==========================================

De algemene strekking van de antwoorden is dus in lijn met wat ik dacht.

Balsporten, conditie/ kracht, verdedigings/ vechtsporten zijn risicovoller en gezien dit toch het overgrootte deel van sportend nederland is zouden deze mensen in theorie de grootste zorgbelasting creëren.

Nu is het zo dat door de corona de fietssport explosief gegroeid is, maar dat in verhouding (gezien het lijstje) de zorgdruk lager ligt als in het 'normale'
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Knakworstkweker schreef: zo 1 november 2020, 22:07 Wel bijzonder om te zien dat wielrennen 3x hoger blessure risico heeft, maar per 1000 sporturen is mtb'en toch 0,055 gevaarlijker.

Komt het hoger risico bij wielrennen dan niet door de hogere verkeersdruk en het feit dat er veel meer wielrenners zijn dan mountainbikers?
Je valt op een racefiets altijd hard. Asfalt, klinkers, geeft meestal niet mee dat spul.

En je snelheid ligt meestal hoger. Bij mountainbiken val je meestal als je juist langzaam gaat (moeilijke klim, door modder of zand of juist bij een heel steile afdaling), terwijl je op een racefiets meestal valt bij hoge snelheid.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Knakworstkweker

Klopt

Maar naar verhouding is volgens dat lijstje mtb'en blessure gevoelliger dan wielrennen
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Wat me niet duidelijk wordt uit dit lijstje is of dit alleen de sportgerelateerde blessures betreft of ook ongevallen. Als iemand tegen een boom rijdt, staat dat dan ook in het lijstje, of alleen als hij iets scheurt, verrekt etc.
Feit is dat in de relatief korte tijd dat ik aan Mtb doe ik twee keer een ambulance heb gezien voor een Mtb ongeval en een fietsmaat ook een lelijke smak heeft gemaakt waardoor hij naar de seh moest.

Kwam deze trouwens nog tegen https://rozenbergsport.nl/training/wat- ... oet-weten/
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Merk op dat toerfietsen in mijn eerdere link bij wielrennen staat. Dat is uiteraard minder blessuregevoelig dan wielrennen. Kan de cijfers vertekenen.

Wielrennen lijkt me voor schouders en nek ook belastender. Statische houding, liefst ‘lekker aero’ is nmm niet heel gezond. Mtb geeft meer variatie qua beweging van het hele lijf. Vaker uit het zadel, meer sturen etcetera.
Knakworstkweker

Het tijd/ risico verhaal is ook niet echt eerlijk.

Het is stukken makkelijker om 5 uur te fietsen dan 5 uur te voetballen.

Iemand die voetbalt traint 1x per week 3 uur en speelt 1 wedstrijd van 90 minuten

4,5 uur per week

Een beetje fanatieke fietser (waaronder ik) zit met goed weer vlot 8 tot 12 uur per week op de fiets.

Dat is 3 keer zo veel eigenlijk zou het dan lager moeten liggen
Plaats reactie