Blessurerisico t.o.v. andere sporten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Denk dat iedereen die op (zaal)voetbal heeft gezeten weet hoeveel blessures er daar bijna ieder weekend van het veld afgedragen worden.

En op de NLe parcours is MTBen echt niet perse een risicosport.

Weet wel vrij zeker dat de voordelen van buiten sportief bezig zijn zwaaaaaaaar opwegen qua mentale en lichamelijke gezondheid van de mensen die op de fiets springen dan de nadelen van die keer een nare val.
Knakworstkweker

38x10 schreef: wo 4 november 2020, 17:33 (ik ben er nog niet helemaal uit of je nou op je pik getrapt bent of gewoon aan het trollen bent)
beide een beetje

maar ik erger me aan het feit dat er zo'n pandemie-pipo elke mogelijkheid aangrijpt om lappen tekst te dumpen die totaal niet relevant zijn.

Volgens mij was mijn vraagstelling vrij helder.


En George heeft gelijk

maar ik was gewoon eerder

MVMVML schreef: wo 4 november 2020, 18:00 Weet wel vrij zeker dat de voordelen van buiten sportief bezig zijn zwaaaaaaaar opwegen qua mentale en lichamelijke gezondheid van de mensen die op de fiets springen dan de nadelen van die keer een nare val.
Er beginnen volgens mij wel steeds meer mentale klachten te komen bij de geroutineerde mtb'ers over de nieuwe mtb'ers telt dat ook? :winkie:
Gebruikersavatar
Singletrack Sundays
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1163
Lid geworden op: za 4 januari 2020, 18:41
Mijn mountainbike: OV fiets

Wat mij betreft laag, ik heb in 12jaar mountainbiken 2x iets gehad.
Door crashes in bikepark en in endurowedstrijd.

Om te vergelijken, tijdens mijn ander hobby (Windsurfen) heb ik na elke sessie wel een pijntje of blessure door de vele crashes.
Met mountainbiken blijf je meestal wel op de fiets zitten, gevolgen zijn natuurlijk ook meteen een stuk groter als je wel een keer valt.
Ik denk dat ik gemiddeld 4x per jaar met de MTB crash en met windsurfen 20x per sessie :lol:
Laatst gewijzigd door Singletrack Sundays op wo 4 november 2020, 19:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Have fun!
Rinse.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

George schreef: wo 4 november 2020, 17:55 Als je 'echt' gaat mountainbiken (in de bergen dus) is het overigens wel degelijk verstandig om even kritisch naar je verzekering te kijken, je standaard verzekering gaat niet alles dekken. Veel organisaties die trips in het buitenland organiseren stellen ook als voorwaarde dat je dit doet.
Toevallig door jaar geïnformeerd bij mijn verzekeraar voordat ik in Frankrijk het bikepark in ging. "Zolang het een officiële mountainbike route is, is alles gedekt door de reguliere reisverzekering meneer". Dat die officiële mountainbike route 4m gapjumps of 2m drops kan bevatten maakt dan blijkbaar niet uit :o

(niet dat ik wil suggereren dat ik me aan dat soort features waag trouwens)
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Singletrack Sundays schreef: wo 4 november 2020, 18:59 Wat mij betreft laag, ik heb in 12jaar mountainbiken 2x iets gehad.
Door crashes in bikepark en in endurowedstrijd.

Om te vergelijken, tijdens mijn ander hobby (Windsurfen) heb ik na elke sessie wel een pijntje of blessure door de vele crashes.
Met mountainbiken blijf je meestal wel op de fiets zitten, gevolgen zijn natuurlijk ook meteen een stuk groter als je wel een keer valt.
Ik denk dat ik gemiddeld 4x per jaar met de MTB crash en met windsurfen 20x per sessie :lol:
1x polsbreuk, 1x subluxatie schouder, minstens 1x lichte hersenschudding, wat kneuzingen in 6(??) jaar is bij mij de score. Allemaal stomme valletjes in Nederland. Alleen voor die breuk heb ik medische hulp nodig gehad trouwens, dus mijn belasting op de zorg valt reuze mee :winkie:

Ter vergelijking: roeien, een low impact sport, heeft me levenslange rugklachten opgeleverd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3805
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

38x10 schreef: wo 4 november 2020, 19:21
George schreef: wo 4 november 2020, 17:55 Als je 'echt' gaat mountainbiken (in de bergen dus) is het overigens wel degelijk verstandig om even kritisch naar je verzekering te kijken, je standaard verzekering gaat niet alles dekken. Veel organisaties die trips in het buitenland organiseren stellen ook als voorwaarde dat je dit doet.
Toevallig door jaar geïnformeerd bij mijn verzekeraar voordat ik in Frankrijk het bikepark in ging. "Zolang het een officiële mountainbike route is, is alles gedekt door de reguliere reisverzekering meneer". Dat die officiële mountainbike route 4m gapjumps of 2m drops kan bevatten maakt dan blijkbaar niet uit :o

(niet dat ik wil suggereren dat ik me aan dat soort features waag trouwens)
Bij Univé is alles bon ton zolang je maar niet in wedstrijdverband bezig bent. Dus een wedstrijdje op Lage Vuursche mag niet, 3 meter drops in Ferme Libert wel 😂
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Je moet je ook de juiste roeihaal laten aanleren!
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Kende ik maar iemand die onderzoek doet op dat onderwerp!

Oh wacht...
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Bij wedstrijden en evenementen is een verzekering vaak meegenomen in de deelname. Wat betreft de rest van het verhaal, lees ook even de kleine lettertjes. Zo worden de ziektekosten wel vergoed maar vaak met als maximum de kosten van een 'vergelijkbare behandeling in Nederland'. Dat kan behoorlijk tegenvallen als je bijvoorbeeld in een Zwitserse kliniek beland. Ook de kosten van repatriëring met een helikopter en een compleet reddingsteam om je uit die kloof in de Alpen te halen worden niet altijd gedekt.

Ik heb overigens in 30 jaar mountainbiken alleen een keer mijn pols gekneusd en dat was nog een zwakke plek na een val tijdens woon/werkverkeer. Ik heb ongetwijfeld een goede beschermengel...
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Knakworstkweker schreef: wo 4 november 2020, 15:18
Rutger S schreef: di 3 november 2020, 12:55 - lang verhaal wat eindigt met corona -
JoopO schreef: wo 4 november 2020, 14:20 - Opmerking over roken -
38x10 schreef: wo 4 november 2020, 14:37 - Opmerking over inactiviteit -
Nu ik jullie aandacht heb.....

Ik vroeg ten opzichte van andere sporten, dus als corona, roken en inactiviteit een sport zijn heb ik niks gezegd

Als je je ei kwijt moet over dat andere mensen domme eikels zijn omdat ze niet zuinig met hun gezondheid omgaan --> klikkerdeklik <--

Groetjes,

Een ex-roker (20 jaar) met overgewicht (tot 2 jaar geleden)
Heeft niks met ei kwijt willen, en ja er zijn veel domme eikels op de wereld. Je haalde in je eerste post zelf het element druk op de zorg aan. In alle drie de door jou genoemde quotes wordt dat enorm gerelativeerd. Lijkt me niet echt off-topic.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Er steeds weer op reageren is wel off-topic en de quote toetsen beginnen oververhit te raken dus nu weer on-topic aub.

Thx.
I_do
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2407
Lid geworden op: vr 13 juli 2012, 15:33

George schreef: wo 4 november 2020, 19:57 Bij wedstrijden en evenementen is een verzekering vaak meegenomen in de deelname. Wat betreft de rest van het verhaal, lees ook even de kleine lettertjes. Zo worden de ziektekosten wel vergoed maar vaak met als maximum de kosten van een 'vergelijkbare behandeling in Nederland'. Dat kan behoorlijk tegenvallen als je bijvoorbeeld in een Zwitserse kliniek beland. Ook de kosten van repatriëring met een helikopter en een compleet reddingsteam om je uit die kloof in de Alpen te halen worden niet altijd gedekt.

Ik heb overigens in 30 jaar mountainbiken alleen een keer mijn pols gekneusd en dat was nog een zwakke plek na een val tijdens woon/werkverkeer. Ik heb ongetwijfeld een goede beschermengel...
Lid worden van de nederlandse klim en bergsportvereniging dan, 2 helicoptervluchten per jaar is voor de meesten toereikend.
Plaats reactie