Bochtensnelheid 26 inch vs 29 inch, gevoel of niet?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Lars TB schreef: ma 9 november 2020, 22:17
Ook Peter schreef: ma 9 november 2020, 18:42 Bijna alles is gezegd behalve gewicht, vooral van de band. Een zwaar wiel wat draait is lastiger even van richting te veranderen. Dan maakt t niet eens uit of het 26” of 29” is.
Mijn 26” fiets met een 1250gr band er op stuurt lastig terwijl de 29” met een 780gr band makkelijker is te sturen.
En toch kan een zware band wennen, moet je alleen anders in gang zetten.
Ik denk dat dat eerder met de rolweerstand te maken heeft :roll:
tiewrap schreef: ma 9 november 2020, 10:58 Vaak gaat het al fout bij onjuist gebruik van de handlebar, het is geen stuur !
Ik geloof dat dezelfde toename van massa bij een groter wiel (29) meer (nadelig) effect heeft dan dezelfde toename bij een klein wiel (26) omdat het traagheidseffect kwadratisch toeneemt met het groter worden van de cirkel / straal van een wiel, als ik vroeger goed opgelet heb bij dynamica. Maw bij een 29 wiel is het relatief nog belangrijker lichte velgen en banden uit te zoeken...
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Hij bedoelde denk ik de keuze voor grip versus rol efficiëntie. Een downhill band heeft meer grip en is daardoor moeilijker om te gooien.
Het effect dat jij beschrijft merk ik vooral op flow trails waar je snel gaat en ook snel wilt wisselen daar is die draaiende massatraagheid merkbaar.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Ja inderdaad en daarom denk ik dat 26inch bij dat soort werk dus sneller aanvoelt. Zwaarder sturen doordat de noppen zich in de grond vastbijten zal je vooral bij modder/ zachte om standigheden merken, dat effect heb ik eigenlijk nog nooit bij stilgestaan of bewust ondervonden...
Plaats reactie