Ik denk dat dat eerder met de rolweerstand te maken heeftOok Peter schreef: ↑ma 9 november 2020, 18:42 Bijna alles is gezegd behalve gewicht, vooral van de band. Een zwaar wiel wat draait is lastiger even van richting te veranderen. Dan maakt t niet eens uit of het 26” of 29” is.
Mijn 26” fiets met een 1250gr band er op stuurt lastig terwijl de 29” met een 780gr band makkelijker is te sturen.
En toch kan een zware band wennen, moet je alleen anders in gang zetten.
Dat ligt aan je fiets...
Het kwam al langs: geometrie. Langere wielbasis, rijder (meestal) heel anders gepositioneerd op de fiets. Niet alleen de zithouding maar ook de gewichtsverdeling. De eerste 29er was om die reden al veel moderner dan de laatste generatie 26". Het was een sprong vooruit, waar 26" al een heel klein beetje aan het evolueren was. Een beetje dezelfde sprong die we nu de laatste 5 jaar aan het maken zijn met de langere reach en vlakkere balhoofdhoek. En kijk naar de eigenschappen die daaraan toebedeeld worden: gemoedelijker, preciezer te sturen, meer in balans, stabieler. En dat ging ook op voor de eerste 29ers ten opzichte van de fietsjes met kleine wielen.
Voor het grootste deel is het dus de geometrie die het mogelijk maakt voor iedereen om harder door de bocht te gaan. En daarmee is het ook vrij logisch te verklaren waarom veel jongens op kleinere wielen ook hard door de bocht gaan: geometrie die gelijk is aan die van een moderne 29er.
Momenteel rijd ik rond met 26" wielen in mijn 27,5" (Banshee Spitfire, geometrie vrij actueel). Fractie lagere bottom bracket, dus af en toe een pedal strike. Technisch gezien liggen de assen ook een centimetertje lager, waardoor ik eerder over de kop zou kunnen slaan of makkelijker de fiets op het achterwiel trek, maar dat verschil is te verwaarlozen. Stuurt de fiets anders? Andere naloop, maar wederom, verschil te verwaarlozen. Ik hoef geen andere bochtentechniek toe te passen, kan en moet net zo met mijn lichaam spelen als met de iets grotere wielen.
Interessant is het nu om een ouderwetsere 26" er bij te pakken. Ja, compleet ander rijgedrag. Daar moet ik toch echt gaan sturen en absoluut niet teveel met mijn lichaam gaan werken om de bocht om te komen. Zelfde banden, zelfde maat wielen, geheel ander effect. Langzamer? Minder vertrouwen, nerveuzer, maakt het moeilijker hard te gaan. Maar de laatste keer dat ik een vergelijking maakte (3 jaar terug op Zeist, behoorlijk kronkelig) zat er geen noemenswaardig verschil tussen in tijd. Wel in beleving.
Over naar 29". Meer grip? Misschien. Ben er nog steeds niet uit. Bij dezelfde banden is er wel eens een verschil te merken. Maar er zijn nog steeds 27,5" banden die bij minder rolweerstand meer grip bieden, waarmee dat argument overboord gaat (want vrijwel niemand optimaliseert, laat staan dat ze die laatste fractie eventuele extra grip gaan gebruiken!!!).
Dan heb je inderdaad wielen die voelbaar iets lastiger te sturen zijn. Dus moet je meer met je lijf gaan werken. In snellere bochten is dit wat de meeste rijders automatisch gaan doen. Gecombineerd met de stabielere geometrie heb je dan opeens het gevoel op rails te gaan. Wat voor veel rijders niet alleen het gevoel geeft sneller te gaan, het extra vertrouwen zorgt ook dat je sneller kunt gaan.
Maar dat is dan allemaal binnen de grenzen van de rijder en daar verkleurt de mening dus: omdat de fiets meer vertrouwen gaf hadden rijders dus het idee dat de fiets sneller was. Terwijl zij zelf dus die stap maakten.
Weer terug naar mijn 26". Ik heb er nu een Schwalbe Fat Albert van 3 generaties terug op, op een half brede velg (25 mm). Daar valt de 2.35 perfect op en op de huidige ondergrond op onder andere de UHR en Nijmegen (net iets vochtig zand) bijten die noppen echt. Kun je behoorlijk mee hoeken! Super bandje! Totdat je aan de limiet komt. Dan is het bandje weg. Of totdat de ondergrond keihard is. Dan is het bandje weg.
Daar merk ik het verschil met de moderne Wolfpacks echt duidelijk. Die houden echt grip op het rubbercompound en als de noppen niet meer bijten, dan lijkt het rubber nog net aan het zand te blijven hangen. En ga ik met nog wat meer vertrouwen de bocht door en daarmee dus nog een stukje harder.
Kortom, met je eigen kunnen maak je het grootste verschil. Hooguit maakt je traditionelere 26" het je dus iets moeilijker de limiet op te zoeken. Hooguit zit er een verschilletje in de banden.
Op dezelfde lijn als Kermit dus!