Bochtensnelheid 26 inch vs 29 inch, gevoel of niet?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Beste allen,

ik rijd zowel op mijn 29er HT als mijn oude 26 inch fully.
Op een mooie snelle singletrack met bochten achter elkaar heb ik met de 26er altijd het gevoel dat ik minder grip heb, of het gevoel dat het stuur kan omklappen.
De 29er stuurt veel relaxter en gemoedelijker en voelt veel stabieler in de bochten.

Nu klopt het uiteraard dat je met een 29er meer contact oppervlak hebt, maar met een 26er zou je toch ook gewoon hard een bocht door moeten kunnen??
Ik rijd singletracks lang niet op de limiet, dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen.

Nu heb ik op de 26 inch trail fully wel een 2cm kortere stuurpen dan op de 29er HT (70mm vs 90mm).
Echter een langere pen gaat hem niet worden aangezien de reach dan te lang wordt, de fully is een maat M, de HT een maat S.
Knakworstkweker

26" heeft een kortere wielbasis dan een 29".

de 29" gaat stabieler door de bocht door de lengte.

Vergelijk het maar door met een suzuki alto een rotonde te nemen of met een passat
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Klopt, maar als je filmpjes op Youtube ziet van mensen op een 26inch die keihard de bocht door gaan, die gaan harder door de bocht dan ik op mijn 29er doe.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat is natuurlijk geen vergelijk.
Knakworstkweker

Rayb81 schreef: ma 9 november 2020, 00:16 Klopt, maar als je filmpjes op Youtube ziet van mensen op een 26inch die keihard de bocht door gaan, die gaan harder door de bocht dan ik op mijn 29er doe.
dan moet je beter leren fietsen en minder op YouTube kijken
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Dus met de 26 inch zou ik gewoon even hard de bocht door moeten kunnen als met de 29, zonder het gevoel te hebben dat het stuur omklapt of je voorwiel wegglijdt?

Als niemand anders dit gevoel heeft met kleine wielen dan zal het wel :D

Misschien moet ik idd meer gaan fietsen ipv teveel nadenken en op dit forum rondhangen :winkie:
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Op mijn 26 inch heb ik juist het gevoel dat de bocht te lang duurt en dat ik er al ben.

Maar dat ligt ook aan mijn balhoofdhoek en stuurtechniek denk ik :-q
Yeee-ti!
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 20:41
Mijn mountainbike: '93 Yeti Pro FRO, 94' Yeti ARC AS LT, '94 Dean Ti, '09 Yeti ARC, '22 Canyon Lux World Cup CF7

Knakworstkweker schreef: ma 9 november 2020, 00:34
Rayb81 schreef: ma 9 november 2020, 00:16 Klopt, maar als je filmpjes op Youtube ziet van mensen op een 26inch die keihard de bocht door gaan, die gaan harder door de bocht dan ik op mijn 29er doe.
dan moet je beter leren fietsen en minder op YouTube kijken
LMAO :D
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Bochten zijn zo ongelooflijk moeilijk.
Alleen daar kun je al jaren mee bezig zijn.
Verschillende technieken, verschillende bochten en dan ook nog verschillende fietsen maken dat extra lastig.

Vaak gaat het al fout bij onjuist gebruik van de handlebar, het is geen stuur !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Tussen bikes zijn verschillen in het rijgedrag in bochten, tussen bikers zijn er ook verschillen in hoe ze bochten nemen.
Heel veel factoren hebben daar invloed op, maar het lijkt dat de 29er hardtail beter past bij jouw manier van fietsen.

Zit je op de 26er met het stuur dichter achter de as van het voorwiel?
En heb je soms meer of minder gewicht op de handen op de 26er?

Ik heb meerdere en heel verschillende bikes. Ik zet mijn positie op mijn bikes op met de afstand van hart van de zadelpen op de rails tot het midden van het handvat, en ook het hoogteverschil tussen handen en zitten. Is er soms een verschil met deze meting tussen je 2 bikes?

Deze chart van Park tool kan je helpen vergelijken: (al meet hij niet de maten die ik beschrijf, die kun je er zelf bij zetten)
https://www.parktool.com/blog/repair-he ... ning-chart

En er zijn vele "top tips" op het interweb zoals deze:
https://www.bikeradar.com/advice/worksh ... tain-bike/

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

tiewrap schreef: ma 9 november 2020, 10:58 Vaak gaat het al fout bij onjuist gebruik van de handlebar, het is geen stuur !
:bier:

Rayb81, succes en veel plezier met oefenen :-q

(Ik heb nu een paar maanden een andere 29er fully en dat is oefenen oefenen en oefenen).
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Bijna alles is gezegd behalve gewicht, vooral van de band. Een zwaar wiel wat draait is lastiger even van richting te veranderen. Dan maakt t niet eens uit of het 26” of 29” is.
Mijn 26” fiets met een 1250gr band er op stuurt lastig terwijl de 29” met een 780gr band makkelijker is te sturen.
En toch kan een zware band wennen, moet je alleen anders in gang zetten.
Lekker fietsen!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Volgens mij is de geo van de fiets veeeel belangrijker dan het gewicht van de band.
Zou het niet gewoon kunnen zijn dat het verschil qua stuurkarakter tussen de beide bikes redelijk groot is en je daarom niet optimaal gewend raakt aan de fiets die je het minst gebruikt? (de 26er?)

Toen ik al een tijdje (2) 29ers reed en m'n 26er weer eens van stal haalde voelde dat heel onwennig. Heel nerveus, waar ik toen ik alleen op die fiets reed kon lezen en schrijven met dat ding en heel enthousiast was over het stuurkarakter.

Maar ik denk dat ik in 90% van het bochtenwerk uiteindelijk sneller ben met de huidige bikes, met moderner geometrie en (iets) grotere wielen. Ik weet wel dat dat een van de dingen was die me destijds tijdens de eerste rit op een 29er al (positief) opviel: het zekere "op rails" gevoel in de bochten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Knakworstkweker schreef: ma 9 november 2020, 00:34
Rayb81 schreef: ma 9 november 2020, 00:16 Klopt, maar als je filmpjes op Youtube ziet van mensen op een 26inch die keihard de bocht door gaan, die gaan harder door de bocht dan ik op mijn 29er doe.
dan moet je beter leren fietsen en minder op YouTube kijken
Je moet juist heel veel demofilmpjes kijken, bij voorkeur vertraagd en heel goed naar de aanwijzingen luisteren. Als het even kan film je jezelf ook om te vergelijken en die ook weer vertraagd bekijken. Mij velen de schellen van de ogen. Ik dacht ik het correct deed maar het verschil was enorm. Heel veel van geleerd.
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Er is een goede remedie tegen een stuur dat omslaat. Je fiets schuinleggen. Je fiets kan om twee redenen de bocht in gaan. Je stuur draaien, waarbij het kan omslaan bij teveel of te weinig druk er op. Of je fiets schuinleggen. Zorg er bij het laatste voor dat je gewicht boven de fiets blijft om te voorkomen dat je onderuit glijd. Denk aan een slalom skieer. Als je you tube filmpjes over bochten draaien opzoekt kom je de schuinlegtechniek vanzelf tegen.

Er zijn heel veel variabelen die het verschil tussen je hardtail en je fully kunnen verklaren. Bandentype, bandenmaat, bandendruk, velgbreedte, balhoofdhoek, voorsprong, wielbasis, vering, instelling van de vering stuurpenlengte, stuurbreedte.. Ik vergeet er vast een paar.

Ik ben zelf net van 26 naar 29 overgestapt. Twee verder redelijk vergelijkbare fullys. Ik merkte ook een groot verschil in grip. Het maakt meer verschil dan een maatje bredere band. Bij mij waren de 29 inch willen bovendien een stuk zwaarder, wat eigenlijk best positiefleer te werken w. Je moet je fiets er actief mee in de bocht gooien, maar gaat er vervolgens heel vloeiend door. et lichte voorwiele op mijn 26 inch reageert zo direct op mijn handbewegingen dat ik heel makkelijk slingerend door de bocht gaat. Ze werken nerveus. Dat betekent korte momenten meer g kracht en dan vlieg je er makkelijker uit.
Plaats reactie