Pijn/Kramp in voorkant bovenbeen. Sinds indoor trainen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BasMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 12:16
Mijn mountainbike: Orbea Oiz

Sinds een week of 6 heb ik een indoor trainer en ben ik fanatiek aan het Zwiften geslagen. 2 a 3x per week in de avond en vaak explosieve sprintjes in het zadel.

Met de MTB ga ik elke zondag op pad. En toen er nog genoeg licht was ook op woensdagavond, dus het is niet dat ik net ben begonnen met fietsen.

Overdag zit ik achter de pc op mijn werk, ik fiets met een elektrische fiets van huis naar werk. Nu heb ik sinds maandag elke keer als ik op de fiets terug naar huis fiets extreme pijn in de spieren(?) aan de voorkant van mijn linker bovenbeen. Ongeveer 10-15cm boven de knie. Wat als een soort kramp opkomt. Zodra ik afstap gaat het langzaam over. Dit is dus elke avond zo geweest, maar in de ochtend tijdens het fietsen geen probleem. Tot vandaag.. dat het nu zelf bij het lopen opkomt.

Ik had gisteren al een afspraak bij de fysio gemaakt, maar ik denk morgen toch eerst eens langs de huisarts te gaan.

Iemand ervaring met soortgelijke klachten ?
Laatst gewijzigd door BasMTB op do 12 november 2020, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

BasMTB schreef: do 12 november 2020, 20:56 Sinds een week of 6 heb ik een indoor trainer en ben ik fanatiek aan het Zwiften geslagen. 2 a 3x per week in de avond en vaak explosieve sprintjes uit het zadel.

Met de MTB ga ik elke zondag op pad. En toen er nog genoeg licht was ook op woensdagavond, dus het is niet dat ik net ben begonnen met fietsen.

Overdag zit ik achter de pc op mijn werk, ik fiets met een elektrische fiets van huis naar werk. Nu heb ik sinds maandag elke keer als ik op de fiets terug naar huis fiets extreme pijn in de spieren(?) aan de voorkant van mijn linker bovenbeen. Ongeveer 10-15cm boven de knie. Wat als een soort kramp opkomt. Zodra ik afstap gaat het langzaam over. Dit is dus elke avond zo geweest, maar in de ochtend tijdens het fietsen geen probleem. Tot vandaag.. dat het nu zelf bij het lopen opkomt.

Ik had gisteren al een afspraak bij de fysio gemaakt, maar ik denk morgen toch eerst eens langs de huisarts te gaan.

Iemand ervaring met soortgelijke klachten ?
Ik heb het soms ook maar dan aan 1 kant en alleen als ik (te) veel gefietst heb..
Als ik jou verhaal lees dan heb je de fiets uren en intensiviteit ook opgevoerd.
Tevens is het eenzijdig, kantoorstoel zitten of fietsen.
Mijn fysio gaf als tips wandelen, stretchen, doseren
Maar zeg niet dat het bij zou hetzelfde is dus afspraak met fysio is een goed idee.
Knakworstkweker

Voor elke 2 uur zittend werken een half uur staand werken
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Lijkt het hierop: viewtopic.php?f=8&t=148271 ?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
BasMTB
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 8 juni 2015, 12:16
Mijn mountainbike: Orbea Oiz

Huisarts gaf aan zeer waarschijnlijk overbelasting van de 'kleermakerszit spier' aka musculus sartorius.
Afbeelding Afbeelding
Function muscle - When cycling with click pedals, it supports the flexion of the hip during the pulling phase.
Dit verklaart met de sprintjes op Zwift dat ik op mijn zadel blijf zitten en gedurende 15 seconden deze spier enorm piek belast met het omhoog trekken van de achterste voet.
Afbeelding

Afspraak gemaakt met fysio voor een behandelplan. Tot die tijd niet op een fiets zitten, simpelweg omdat het er dan meteen 'in schiet'. Wel wandelen om doorbloeding bevorderen.

Ook een bikefitting afspraak gemaakt om te zien of zadelpositie nog beter kan.
Knakworstkweker

Knakworstkweker schreef: do 12 november 2020, 22:18 Voor elke 2 uur zittend werken een half uur staand werken
Blijft alsnog van kracht, ook voor je doorbloeding
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Is sowieso belangrijk. Ik merk ook dat ik snel te lang achter een beeldscherm zit te klussen maar met thuiswerken wordt het helemaal rampzalig.

TS fijn dat je een diagnose hebt. Kun je mee verder. Beterschap en hopelijk snel waar op de fiets!
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je kunt best blijven fietsen als je de belasting tijdens de sprintjes maar niet zo hoog opvoert. Fietsen is nog altijd een weinig belastende manier van sporten. Aanpassen van de activiteit is altijd het eerste wat je moet doen.

Direct stoppen is zo rigoureus en echt niet nodig. Ik lees ook niets over rekken van je bovenbeenspieren. Zou ik ook eens mee beginnen na je intensieve sessies. En nu dus preventief. Je basisspanning is nu te hoog en daarom schiet het er steeds weer snel in. Dus rekken om spanning te verminderen en lagere belasting om doorbloeding te bevorderen. Uiteraard is wandelen een goede optie naast bovenstaande tips.

Ik verwacht dat je fysio met een andere diagnose zal komen. De m. Sartorius is nu niet de spier die geïsoleerd voor een probleem zal zorgen. Ook staat die spier vooral bekend om de werking van heup tot kniegewricht. Een heel specifieke beweging is het in kleermakerszit omhoog houden van je been. Dan wordt de spier aangesproken. Dus dat zou je nog even kunnen testen of het probleem dan opspeelt.
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Je hebt niet toevallig je schoenplaatjes te ver richting de punt van je schoen staan?
Daar ben ik zelf een keer tegen aangelopen toen ik de schoenplaatjes had verplaatst en maar niet begreep waar die pijn boven mijn knie vandaan kwam... :-?
Toen eenmaal het kwartje gevallen was heb ik de schoenplaatjes meer naar achteren verplaatst en was het issue opgelost.
Tarquinius
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 6 september 2004, 22:16
Mijn mountainbike: viert dit jaar zijn negentiende verjaardag

Ik krijg wel eens enkele uren na het zwiften (vaak pas 's nachts) kramp in die spier. Tijdens het fietsen zelf geen enkele last, maar als in bed de kramp erin schiet dan kan ik m'n lol op. ERG pijnlijk. Veel pijnlijker dan kramp in andere spieren.

Een tijd lang heb ik rondgereden met een wat te laag zadel; het was toen véél erger dan nu (met een iets hoger zadel). Misschien iets om ook even naar te kijken.
Plaats reactie