Fietstechniek verbeteren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

yo-eddy schreef: zo 20 december 2020, 14:11 Juist, maar om Sam Hill (de uitzondering) op te voeren als bewijs is nogal nutteloos
Het is over het algemeen nutteloos om racen te vergelijken met een hobby. Ik denk dat platte pedalen niet de beste keuze zijn als het doel de top 10 is in EWS, maar daar gaat de discussie niet over.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

yo-eddy schreef: zo 20 december 2020, 14:11
void schreef: zo 20 december 2020, 13:15 Flat pedalen en dropper zijn verplicht voor beginners (~95% van de forumleden?) als het doel is om de techniek te verbeteren.
Juist, maar om Sam Hill (de uitzondering) op te voeren als bewijs is nogal nutteloos :bier:

Ook denk ik dat meer dan 5% op dit forum zichzelf geen beginner vindt :wink: :winkie:
/me behoort tot de groep die zich een beginner voelt en is. Die plezier beleeft aan de hobby. :-q

Fietste afgelopen jaren met SPD. In mei setje flats aangeschaft. En merkte al snel dat ik een lichte voorkeur voor flats heb gekregen. In begin stuiterde ik nog wel eens van de pedalen. En negen van de tien keer was dit te wijten aan mijn eigen techniek. In plaats snel te willen fietsen gefocust op de techniek en nog steeds. Vindt ik persoonlijk ook leuker om te doen dan de snelste te willen zijn.... ;-)
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ik hou ze allebei, pedalen wisselen is nog geen 10min werk. Heb net nieuwe flats uit het verre oosten, een slagje groter dan ik had. Mijn 5ten Sam Hills plakken er lekker op. :-D

Als ik naar onbekend terrein ga neem ik voorlopig mijn flats mee, maar hier op bekend terrein ga ik de komende periode met extra gas door het bos. (nu al zin in 1.5wk kerstvakantie :-q )
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

void schreef: zo 20 december 2020, 14:50
yo-eddy schreef: zo 20 december 2020, 14:11 Juist, maar om Sam Hill (de uitzondering) op te voeren als bewijs is nogal nutteloos
Het is over het algemeen nutteloos om racen te vergelijken met een hobby. Ik denk dat platte pedalen niet de beste keuze zijn als het doel de top 10 is in EWS, maar daar gaat de discussie niet over.
En wanneer ben je klaar met oefenen en mag je op SPD? :wink:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Pitt
All rounder
All rounder
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 8 juli 2013, 12:04
Mijn mountainbike: trek slash/santa cruz chameleon

Het is natuurlijk persoonlijke voorkeur. Iedereen moet lekker rijden wat hij/zij prettig vindt.

Ik denk wel dat het goed is voor je techniek en ontwikkeling als mountainbiker om ervaring op te doen met zowel flats als clipless.

Zelf wissel ik het af. Hangt een allemaal af van de track, condities en dergelijke.
Voor tracks die ik goed ken gaat mijn voorkeur wel uit naar clipless, zeker als de ondergrond erg ruig is en/of de snelheid hoog.
live it, crank it, smile !!!
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

beetje veel pedalen discussie zo :lol:

Ik probeer ook wat meer aan mijn techniek te werken, sinds spaarnwoude (bij mij om de hoek) is aangepast en beter/leuker rijdtbaar is ga ik vaak daarheen. Ik merkte dat klimmen niet mijn sterkste punt was, en dat kan je daar heel aardig trainen.

Nu merk ik dat ik in krappen bochten vooral (stijl) heuvel op moeite heb mijn lijn te houden. Door op het puntje van m'n zadel te zitten en de kracht op de pedalen wat gelijkmatiger te houden lijk ik wel beter omhoog te komen, mar ik ga nog steeds geregeld 'de struiken in'.

Iemand hier nog tips voor zulke situaties?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

De struiken weghalen? :D
Zit je helemaal rechtop op je fiets of meer naar voren gebogen in de aanvalshouding?
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

voor zover ik het kan aanvoelen zit ik naar voren (borst naar het stuur getrokken)
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Rij techniek cursus!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

oh die heb ik onlangs aangeschaft, en die werkt erg goed naar beneden in het krappe werk. Maar dan zal ik het ook eens omhoog uitproberen :-q
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

laatst getest op spaarnwoude, en ondanks dat het raar fietst ging ook de steile bocht omhoog soepeltjes met de dropper naar beneden :-D Dus kwestie van oefenen denk ik :-q
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

En met je zadel normaal? Lukt het dan?

Nog wat tips:
Snelheid maken voor het lastige gedeelte en proberen je snelheid te behouden. Als je met click pedalen rijdt, ook trekken aan je pedalen.

Goed de buitenkant van de bocht gebruiken. minder stijl en minder scherpe bocht dus je snelheid zal hoger blijven

Naar je exit kijken en niet naar de bosjes (of obstakels). Je eindigt waar je kijkt. :lol:

Google/YouTube anders ook eens 'riding switchbacks uphill'.
Pro_Shifty
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: di 8 oktober 2013, 14:40

Ben trouwens wel benieuwd hoe die SH-56 plaatjes bevallen zijn! Ik heb ze ooit per ongeluk gekocht en gebruikt. Nog nooit zo'n angst op de fiets gehad met die dingen. Ik ging er vanuit dat ik vast zat en trok vol aan de pedalen tijdens een sprong. Bleek dat trekken aan die SH-56 plaatjes er ook voor kan zorgen dat je uit klikt.

Kon gelukkig de landing nog net afmaken en niet vallen. Maar holy moly dat was eng haha

Wat ik tegen mijn vriendin zeg als we gaan fietsen. Probeer eens niet over het "perfecte" pad te rijden op de vaste route, pak even een paar wortels mee, snij de bocht een keer af, rijdt de bocht een keer te wijd, haal ik waar je denkt dat het niet kan, probeer af te wijken van het makkelijke. Daag jezelf bewust uit door een route te kiezen tijdens je normale fietstocht die je als niet perfecte lijn zou benoemen.

Dan dwing je jezelf om het op te lossen en door dat vaker te doen, merk je dat je langzaam maar zeker je techniek en je fietsbeheersing traint. Je schrikt minder als je wiel wegglijdt over een wortel, je kan soms net even wat sneller of korter insturen als blijkt dat er ineens een obstakel in de bocht ligt etc.

Succes!
#Skraleanjers
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Snelheid is echt alles. En daar bedoel ik ook mee om soms wat af te remmen.

Maar over het algemeen geldt:

Hogere snelheid --> rolt makkelijker over obstakels (met langzamere snelheid bots je er tegenaan als het ware en in combinatie met je lagere snelheid word je dan extra instabiel = valpartij)

Hogere snelheid --> is meer druk op je banden = meer grip

Met bochten rijden houd je de apex aan, dus de bocht hoog aanrijden en dan insteken naar het midden om er vervolgens weer hoog in de bocht uit te rijden. Oh, en remmen doe je natuurlijk voor de bocht en niet in de bocht natuurlijk, maar dat weet je waarschijnlijk wel :wink:

En sturen doe je met je lichaam, niet zozeer met je stuur.

Fysiek gezien is het belangrijk dat je een goed getrainde 'core' hebt. Kan je al bereiken door een paar keer per week wat te planken.

Enneuh... Door af en toe wat duurtraining op je MTB of racefiets op de weg te doen, gaat je basisconditie omhoog en houd je het MTB'en in het bos langer vol en is daardoor nog leuker.
Plaats reactie