Fietstechniek verbeteren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

30mm voor en 25 achter kan goed samen.
Op beide kan je 2.25 en 2.35 monteren (op de 30mm nog iets breder als het moet)
Je kan voor de herfst/winter en grovere voorband monteren, scheelt slechts weinig in rolweerstand, maar veel in grip en controle.
Een voorband met extra grip geeeft ook ruimte voor correcties, mocht je een bocht niet perfect insturen. Iets wat je nu, met je huidige voorband, blijkbaar mist ;)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Goed te horen dat er fietsen zelfs zo af fabriek geleverd worden.

Ik heb een 29" RockShox Judy Silver Boost uit 2018. Online vond ik deze size chart voor de 2020 modellen. In de 2018 service guide hebben ze het over een maximale band breedte van 81mm, hoe relateer ik dat aan een bandmaat? 2.8 is trouwens wel heel breed lijkt me, als ik nu op 2.25 zit. :o

Ik zal me ook eens verdiepen in het draadje over banden in de onderdelendiscussie. Ik zoek nu een band waarmee ik door nat bos kan knallen, geen rotsen/downhill of pure modder.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

ThaSingleTrackMastah schreef: di 1 december 2020, 18:42 Een voorband met extra grip geeft ook ruimte voor correcties, mocht je een bocht niet perfect insturen. Iets wat je nu, met je huidige voorband, blijkbaar mist ;)
Still learning! :roll: :D
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Flummox schreef: wo 2 december 2020, 09:52hoe relateer ik dat aan een bandmaat?
Naar de ETRTO maat kijken...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Beastie Berend
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: do 1 februari 2018, 23:52

Ik raad aan om eens “online” een kijkje te nemen bij Lee McCormack van Lee likes bikes - die gast heeft het door en kan het goed uitleggen.

Een van zijn quotes die mij het meest heeft geholpen geef ik altijd mee als tip: “light hands, heavy feet”.

Ofwel al je gewicht rust op je pedalen en NIET via je handen op het stuur - doe je dat wel dan ga je dr af bij moeilijkheden...

Ik hoop dat je dr wat aan hebt.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Slechts mijn ervaringen om je techniek te verbeteren na 32 jaar fiets/MTB (wedstrijd) ervaring:

Allereerst: snelheid is alles !
Met snelheid bedoel ik ook dat langzaam soms ook handig is, maar vooral bij bepaalde obstakels, boomwortels, zand ondergronden etc kan je beter een hogere snelheid hebben. Je rolt er dan makkelijker overheen. Daar is durf voor nodig. Maar doen is durf.
Zorg dat je "losjes" op de fiets zit. Vooral ook met betrekking tot je stuur. Hoewel, zeker in bochten, is druk op je voorwiel houden heel belangrijk. Maar de druk komt dan vanuit je schouders en bovenarmen, je handen zijn dan nog steeds losjes.
Zorg dat je "core" goed getraind is. Vooral "planken" gaat je hierbij helpen. Dan houd je een betere lichaamscontrole.
De bandenspanning is ook heel belangrijk. Lage spanning bij een zachte of droge ondergrond en een wat hogere spanning in geval van modderige ondergrond (we praten hier over 0.2 - 0.3 bar verschil tussen lage en hoge spanning).
Houd je trapfrequentie onder controle, niet te hoog als het wat technischer wordt. Dan kan je beter van het hefboomeffect van de pedalen gebruik maken om jezelf over een obstakel te "liften". Dit klinkt in contrast met de hogere snelheid houden, maar lage trapfrequentie met hogere snelheid in technisch terrein betekent dus dat je kracht levert !
Over pedalen gesproken... Overstappen naar volledige dubbelzijdige klikpedalen gaat je zeker helpen.
Last but not least, zet je zadelpen een centimetertje lager als bij je racefiets. Dan heb je iets meer "vering" in je benen zitten (druk op je benen houden) tussen je pedalen en zadel, zodat je minder op je zadel stuitert en je automatisch wat stabieler op je fiets zit.

Succes !
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

cheeta schreef: wo 2 december 2020, 11:18
Flummox schreef: wo 2 december 2020, 09:52hoe relateer ik dat aan een bandmaat?
Naar de ETRTO maat kijken...
De ETRTO maat is de velgmaat waar de band op past en de breedte vh rubber in mm's
Maar je kan ook rekenen.
2.8 is 2,8 inch.
Een inch is 25,4mm
Dus een 2.8 band is (als de fabrikant niet jokt) 2,8 x 25,4 = ongeveer 71mm.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Stunning schreef: wo 2 december 2020, 23:35 Slechts mijn ervaringen om je techniek te verbeteren ......................etc.
Daar heb je (ik i.i.g.) wat aan. :-q
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Erwin25 schreef: do 3 december 2020, 00:28
Stunning schreef: wo 2 december 2020, 23:35 Slechts mijn ervaringen om je techniek te verbeteren ......................etc.
Daar heb je (ik i.i.g.) wat aan. :-q
Bedankt :-D

De truuk is bij het verbeteren van je techniek is om het in stapjes te doen en het je langzaam eigen te maken. Er staan in dit onderwerp meerdere goede tips, pak er één of twee uit waarvan je denkt dat je die snel oppakt en als je die beheerst, pak je de volgende tip op etc
Bandenspanning en zadel lager zetten kan natuurlijk meteen al hè :wink:
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Bedankt voor de tips!

Het zadel lager kan ik bevestigen! Daar ben ik door stom toeval achter gekomen. Heb hem er even uitgehad om na te meten wat ik vanachter de rode muur moest laten komen en hem blijkbaar 'te laag' teruggestoken... rijdt veel fijner! :lol:

Ik heb vandaag voor het eerst met mijn nieuwe voorwiel gereden, jeetje wat een verschil maakt dat. Heb nu een 30mm velg ipv 21mm met een 2.35 band met veel meer profiel. Ben van racing ray naar nobby nick gegaan.
Ik had gedacht dat ik vooral in de bochten verschil zou merken, maar de hele rijbeleving is positief veranderd. Meer rust en controle! Ondanks dat het niet leuk druk in het bos was, mijn rondje nu met 23.5 gemiddeld gedaan! Aanzienlijk sneller dan ervoor. (Ok eerlijk, ik lag er thuis ook helemaal af maar wat een lol heb ik gehad!)

Filmpjes ga ik induiken! Schakelen blijft leuk om mee te spelen, daar heb ik nog ruimte voor verbetering. Soms net eentje te hoog voor een snelle exit, of te hoog opgeschakeld na een heuveltje. Stuiter ik er bijna af omdat ik sta te maaien omdat ik toch meer snelheid mee had dan gedacht.
Vanmorgen ook bij iemand aangesloten die me in een klimmetje voorbij kwam, daarna heb ik hem niet meer losgelaten. Hij pakte andere lijnen, waardoor ik veel meer snelheid kon houden. Wel leuk om daarna nadat hij een paar keer gecheckt had of hij me al kwijt was een collegiale grijns en moggeh te hebben, beide wetende dat we ons flink aan het uitsloven waren. Toen moest hij daarna op zn maatje wachten. :tong

Vastklikken durf ik nog niet aan. Vandaag geen gekkigheid gehad, maar nadat ik een paar keer van mijn fiets ben gestuiterd voelt vastzitten toch niet zo fijn. Hoe werkt dat eigenlijk als je valt, schiet hij los als bij skies?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, lijkt heel erg op de bindingen van je skis.
Het effectieve deel van het schoenplaatje lijkt ook op de zool van een (miniatuur) skischoen.
Net als bij skis schiet je er meestal uit als je valt.
Niet altijd, je skis blijven ook wel eens aan je voeten als je valt.
En net als bij skis kan je er ook wel eens uitschieten als het niet de bedoeling is.

Belanrijkste is dat je door de afstap beweging, je schoen automatisch uit het pedaal klikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Als je "vast zit" aan je fiets heb je juist veel meer controle en druk op je pedalen. Dus ook als je op je fiets stuitert.

Ik kan je alleen maar tippen om er toch maar aan te beginnen. Desnoods maak je eerst alleen een paar asfalt ritjes om er aan te wennen....

Het is zelfs mijn vrouw gelukt om eraan te wennen :winkie: binnen 2 MTB riiten en die had zelfs nog nooit op een MTB gezeten of zelfs maar affiniteit gehad met fietsen in z'n algemeenheid...
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Heb een alert op marktplaats gezet voor spd pedalen en schoenen in de buurt. Kijken of ik zo voor een leuke prijs kan instappen. (Phun intended :winkie: )
Mtbenno
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 30 november 2016, 22:08

Kan veel bevestigen wat hierboven genoemd is.
Banden tubeles maken en lagere druk geeft meer grip, lagere rol weerstand en demping over wortels, etc.
Fiets afstelling kan ook veel uitmaken.
Heb zelf jaren met flats gereden (na enkele ongelukjes met SPD pedalen..) maar na een bikefit overgestapt op SPD. Schoen plaatjes gehaald die je in meerdere richtingen uit kan klikken en veer spanning (hoe makkelijk kom je los) op laag gezet. Eerste ritjes even oefenen maar nu nooit een probleem, in nood schop je automatisch je been los.
Dacht altijd dat ik met flats net zo goed/hard zou kunnen fietsen maar SPD geeft meer controle. Makkelijker in ruw terrein, je kunt altijd doortrappen. Door mulzand kun je ook omhoogtrekken net als bergop zodat je met meer kracht / soepeler Boven komt. Overstap naar SPD was voor mij op veel segmenten een PR, samen met fiets afstelling na bike fit, waarbij zadel en stuur omlaag zijn gegaan. Hierdoor was mijn fiets veel wendbaarder.
Verder vooral heel veel fietsen / oefenen en kracht krijgen in benen en core. Dan kun je de fiets ook beter over het terrein heen rijden, op een dynamische manier zodat hobbels en kuilen je zo min mogelijk tegenwerken of je juist versnellen. Dit maakt ook veel uit. Dit vind ik ook 1 van de uitdagingen in het mtb.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mtbenno schreef: ma 7 december 2020, 22:26 ...Overstap naar SPD was voor mij op veel segmenten een PR, samen met fiets afstelling na bike fit, waarbij zadel en stuur omlaag zijn gegaan.
De vraag is dan in hoeverre de overstap naar klikpedalen daaraan bijgedragen heeft.
Naar mijn idee is het goed op de fiets zitten namelijk veel belangrijker dan het wel of niet ingeklikt rijden.

Dat laatste is een kwestie van voorkeur, en ik weet wel waar de mijne ligt... en da's niet bij spd ;-)

Als het om fietstechniek verbeteren gaat zou je zelfs kunnen zeggen dat flatpedals de betere keuze zijn, om twee redenen:
1- Je wordt gedwongen om een goede traptechniek te gebruiken. Doe je dat niet schiet je om de haverklap van het pedaal.
2- Je kunt veiliger oefenen op bepaalde skills als de trackstand, wheelie etc. Bij dergelijke oefeningen kun je sneller van het pedaal als het mis gaat, je zult de eerste niet zijn die op z'n rug eindigt na een mislukte wheeliepoging met spd's.

Als je de juiste traptechniek geleerd hebt en wat skills in the pocket kun je altijd nog aan de klikpedalen beginnen....
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie