Fietstechniek verbeteren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha super thanks! Daar zou het niet aan moeten liggen dan :)
terrean
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 16:26
Mijn mountainbike: Instinctiv Kodiak

Schoorl is geen probleem om zonder gps te rijden, overal bordjes met routeaanduiding en op zich is het pad ook gemakkelijk te volgen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik weet een aantal mensen die regelmatig in de PWN rijden en echt heel goed zijn. Twee weken geleden reden ze daar een rondje, vergelijkbaar met wat jij deed, maar dan vanuit Wijk aan Zee: 22,6 km/uur.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Schoorl is inderdaad een mooie graadmeter om te zien waar je staat.

Cadansmeter op de mtb vind ik persoonlijk een beetje overbodig omdat je als het goed is toch het merendeel van de tijd bezig bent met de controle over je fiets te behouden en om je heen te kijken ipv alleen op je schermpje te zitten turen.

Op cadans fietsen kun je het beste op de weg leren, dan heb je tijd zat om te fietsen naar de cijfers op je scherm.
Vervolgens weet je hoe een bepaalde cadans voelt en dit gevoel kun je dan meenemen wanneer je offroad rijdt.

Ik heb op zowel mijn wegfiets als mtb cadans (powermeter), maar in het bos kijk ik nooit naar cadans, maar fiets op gevoel.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Flummox schreef: za 14 november 2020, 21:17 Schijnt wel een mooi en technisch parcours te zijn.
Mooi zeker, maar met maar 2 bochtjes waarvoor je moet remmen is het verre van technisch. Misschien als je heel hard gaat dat dat 4 bochtjes zijn... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Mensen zoeken veel te snel over de toonbank oplossingen als een cadansmeter.

Die YouTube kanalen die aan het begin genoemd zijn, zijn spot on. Bij mij werken ze beter dan clinics. Die gaan te snel en er is teveel afleiding. Die filmpjes kun je keer op keer terugkijken tot je volledig doorgrond wat ze precies doen. Ik schiet er ook met de iPhone in slomo van mijzelf. En dan vergelijken. Der eerste keer was het verschil een enorme desillusie. Ik stond zo stijf als een hark op mijn fiets in de bochten en tijdens bunnyhops en deed niet de helft van de moves die ik dacht te doen.

Ik vermoed dat ik daar lang niet de enige in ben. De meesten onder ons lijden onder de ballast van jarenlang stadsfietsen en soms racefietsen wat letterlijk en figuurlijk behoorlijk recht toe rechtaan is. Waarin bijvoorbeeld voor-achter balansverschuivingen geen punt van aandacht zijn.

Ondertussen gaat het dank zij het spiegelen met mij wat beter, maar afleren van het nuchtere hollands fietsen en leren echt mountainbiken duurt lang. De 5 minuutjes die voor het leren een bunnyhop of bocht in een youtube filmpje nodig lijken te zijn zijn een illusie. Maak daar maar maanden van.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

De cadansmeter ga ik laten schieten. Ik twijfelde al over het nut offroad, omdat het heel erg situationeel is. Zelfs per week kan het behoorlijk verschillen hoe mul of niet het is, dus daar wordt je ook niet wijzer van. Los van dat je door het gestuiter toch al moeilijk het scherm kan aflezen. :)

Eens kijken of ik binnenkort Schoorl kan aandoen!

Wat gebruiken jullie om je te oriënteren op andere gebieden? Ik hoorde dat Amerongen leuk is en zou ook wel eens de Veluwe willen opzoeken. Op de Veluwe mag je volgens mij ook de hele dag fietsen, in plaats van tot 10u30 in het PWN gebied.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Flummox schreef: zo 15 november 2020, 16:44 De cadansmeter ga ik laten schieten. Ik twijfelde al over het nut offroad, omdat het heel erg situationeel is. Zelfs per week kan het behoorlijk verschillen hoe mul of niet het is, dus daar wordt je ook niet wijzer van. Los van dat je door het gestuiter toch al moeilijk het scherm kan aflezen. :)

Eens kijken of ik binnenkort Schoorl kan aandoen!

Wat gebruiken jullie om je te oriënteren op andere gebieden? Ik hoorde dat Amerongen leuk is en zou ook wel eens de Veluwe willen opzoeken. Op de Veluwe mag je volgens mij ook de hele dag fietsen, in plaats van tot 10u30 in het PWN gebied.
In de meeste natuurgebieden (of Nationale Parken) is de regel van zonsop- tot zonsondergang.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Veel info op GMBN zeg, daar kan ik wel even op voort! :-q

En kan al gelijk aan de slag:
- Setup aanpassen voor remmen met 1 vinger
- Heel down bij hobbels ipv toe down, gaat ongemerkt al beter maar kom nog wel eens los
- Jibben! Balans oefeningen, wheelie, 180turns, bunnyhoppen - whoot legitiem speelkwartiertje inlassen iedere rit! Nu al zin in :D

Verder gaat er best veel over downhill, dropper posts etc. Zijn er tracks in NL waar dat relevant is? Mijn gevoel is dat dat meer voor zuid limburg/ardennen en gekker is, of kom ik daar nog voor verrassingen te staan als ik NL verder ga verkennen met de fiets? :)
Tarwetijger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 11 mei 2020, 21:40
Mijn mountainbike: Olympia Iron '22

De dropper komt ook van pas tijdens het speelkwartiertje zeg maar. Voor meer bewegingsvrijheid met het nemen van drops en bij een manual (is daar een NL woord voor?).
pietervl schreef: zo 15 november 2020, 14:51 8<
De 5 minuutjes die voor het leren een bunnyhop of bocht in een youtube filmpje nodig lijken te zijn zijn een illusie. Maak daar maar maanden van.
Daar was ik ook al achter inderdaad. :roll:

Je zelf filmen is wel een goeie. Hoewel, kan wel confronterend zijn dus. :lol:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dropperposts zijn ook heel handig als easy-enrty system voor luie ouwe lullen zoals ondergetekende :winkie:
pietervl
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 17:08
Mijn mountainbike: kanondeel scherp mesje, haast, grootse V en een opvouwfiets

Flummox schreef: zo 15 november 2020, 21:29 Veel info op GMBN zeg, daar kan ik wel even op voort! :-q

En kan al gelijk aan de slag:
- Setup aanpassen voor remmen met 1 vinger
- Heel down bij hobbels ipv toe down, gaat ongemerkt al beter maar kom nog wel eens los
- Jibben! Balans oefeningen, wheelie, 180turns, bunnyhoppen - whoot legitiem speelkwartiertje inlassen iedere rit! Nu al zin in :D

Verder gaat er best veel over downhill, dropper posts etc. Zijn er tracks in NL waar dat relevant is? Mijn gevoel is dat dat meer voor zuid limburg/ardennen en gekker is, of kom ik daar nog voor verrassingen te staan als ik NL verder ga verkennen met de fiets? :)
Met jou doel anderen bij te houden moet je het kaf van het koren scheiden. Met een goede vlakke bochtentechniek maak je in nederland de meeste extra meters. Ik zou daarmee beginnen en een goede basishouding, remtechniek en kijktechniek meenemen. Voorwiel omhoog is ook onontbeerlijk. Voor mij aan showtechnieken als 180's en jibben te wagen zou ik eerder leren steil afdalen en klimmen.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Wat je in het PWN gebied ziet rijden wordt hier meestal onder de noemer ‘boswielrennen’ gegooid. Veel stoempen maar weinig techniek. Als je wat meer technisch bezig wil zijn is Schoorl echt een goed begin. Nadeel is dat daarna het PWN waarschijnlijk wat aantrekkingskracht kwijt is. Zelf ben ik deze zomer wat aan m’n techniek gaan doen naar aanleiding van dit artikel. Ik wilde met meer zelfvertrouwen door bochten en vooral switchbacks soepeler/vlotter door kunnen rijden. Dus gelijk wat pionnetjes geregeld en nu doe ik af en toe slalomoefeningen. Camera op statief erbij zodat ik kan terugkijken hoe hopeloos het eruit ziet ik vooruitgang boek. Een dropper is voor dat soort oefeningen wel een must.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Een techniek die je wel veel op de trails gebruikt is het "pumpen", zo kom je soepeler over de hobbels heen.

Ook de manual en de bunnyhop bieden zeker voordeel op de trails om je snelheid te behouden.

En uiteraard het voorwiel in afdalinkjes even over gaten/kuilen heentrekken moet ook vanzelf gaan.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Flummox schreef: zo 15 november 2020, 16:44

Wat gebruiken jullie om je te oriënteren op andere gebieden?
De meeste mensen gebruiken hiervoor een GPS-apparaat (daar is een speciaal hoekje op het forum voor).
Plaats reactie