Fietstechniek verbeteren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Achter iemand aanrijden kan op de hoge snelheids trails in NL zeker voordelen bieden, dan wanneer je in je eentje zit weg te dromen op de trails :wink:

Een goede conditie (en een goede core) biedt zoveel voordelen.
Je voelt je fitter op de fiets waardoor je meer focus houdt voor de technischere stukken.
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Ha wat leuk dat deze weer leven in is geblazen! Ik zit vooral in de techniek hoek, heb geen berichtje gekregen dat er weer actie was in deze thread. :-D :-D
Pro_Shifty schreef: wo 17 november 2021, 08:57 Ben trouwens wel benieuwd hoe die SH-56 plaatjes bevallen zijn!
Goed! Ik heb na montage van clipless pedalen niet zonder meer gereden. Ik vind het heel fijn dat je ook de 'pull' kunt gebruiken. Mijn initiele angst over ingeklikt iets breken bij een valpartij bleek ongegrond. Genoeg gelegenheid om te bewijzen dat ze goed los komen zullen we maar zeggen. :wink: Heb zelfs mijn vrouw overtuigd, die vond het idee ook niets maar gaat inmiddels ook ingeklikt in het rond.

Ik heb inmiddels 2 fietsen opgebouwd en heb mijn fully (Chinese Spark clone) ook voorzien van een dropper en bredere banden. De andere fiets wordt voornamelijk door mijn vrouw gebruik. (Chinese Epic HT clone) De HT is vrij licht (9,5kg) en leen ik af en toe als ik een rondje echt wil vlammen, de fully is iets zwaarder en veel speelser.

Mijn rondjes gaan doorgaans hard, kan duidelijk merken dat ik er vaker heb gefietst en mul en heuveltjes aardig beheers. Maar het blijft gevoelsmatig duincrossen, niet echt mountainbiken. Meer dan een heuvel bij Wijk aan Zee en kleine sprongetjes over paardenpaden , stammetjes etc is het niet.

Ben inmiddels ook een paar keer in Schoorl geweest. Maar de sectie na de Nok, dwingt nog steeds respect af. Dat gaat verre van soepel, de keren dat ik niet gevallen ben ging het vooral heel langzaam. Spaarnwoude en Amerongen staan nog op de wensenlijst. Op dit moment hangt mijn Fully aan de muur in afwachting van een nieuwe rear triangle. Als hij weer operationeel is ga ik richting Spaarnwoude, daar heb ik wel goede verhalen over gehoord. Veel gelegenheid om te oefenen.

Verder probeer ik af en toe ook wat truukjes, maar een how-to Endo in 60 seconds filmpje wordt al snel starten met vliegles en daarna jezelf met een angst kronkel in de weg zitten. Al doende leert men. :roll: :lol:

Recente vraag die hier misschien ook wel past: Wat dragen jullie qua bescherming? Ik heb eigenlijk meer een wielren outfit aan, daar past het niet bij en ben er zo eigenlijk nooit aan begonnen. Maar nu ik iets meer speel onderweg en Spaarnwoude etc aandoe, is het dan raadzaam iets van bescherming te dragen?
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik ben onlangs nog in NH geweest , daar ook even Schoorl gedaan , de nok heb ik net niet gered helemaal naar boven :lol: Op het allerlaatste stuk (zo 10 meter) toch afgestapt. , kwam ook een beetje raar over een boomwortel heen. Dat is wel een beste klim ,en voor de eerste keer valt dat dan niet mee als je niet weet wat er komt (ook niet als je het wel weet trouwens) en toen per ongelijk links naar beneden :lol:
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Bescherming is voor ieder een persoonlijke overweging.

Een helm is vanzelfsprekend, de soort is afhankelijk van je gedrag op de fiets. Ergens tussen wielhelm lichtgewicht en fullface.

Ik draag zelf naast een helm vaak een plaat op mijn rug als algemene bescherming.

Als ik wat dingen ga doen die (nog) buiten mijn nivo liggen doe ik vaak knie- en elleboogbescherming aan. Vorig jaar ook naar Spaarnwoude gegaan voor de route, de downhill en het Red Banana trail en dan doe ik alles aan. Op zo'n ritje ligt bijna alles buiten mijn nivo :wink: Maar erg leuk om heen te gaan. Vooral dat Red Banana trail vond ik erg leuk om te doen. De keer daarvoor zag ik die drop in echt nog niet zitten.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

een (goeie) bril vind ik ook niet verkeerd , heeft me al vaker een oog bespaard :D
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

melf#50 schreef: zo 28 november 2021, 17:49 een (goeie) bril vind ik ook niet verkeerd , heeft me al vaker een oog bespaard :D
Die was ik nog vergeten. Die heb ik ook altijd op. Net als handschoenen met lange vingers :wink:
Flummox
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 414
Lid geworden op: za 8 augustus 2020, 21:29

Anne Jan schreef: zo 28 november 2021, 17:15 Als ik wat dingen ga doen die (nog) buiten mijn nivo liggen doe ik vaak knie- en elleboogbescherming aan.
Voor mij is dat zo'n beetje alles wat niet hard door de duinen is. :oops: :lol:
Ik heb uiteraard een knappe helm (geen full face, heb een Bontrager rally met wavecel), een bril en handschoenen.

Ik zit te denken om kniebeschermers en een shirt met bescherming (die zijn gek genoeg goedkoper dan alleen een vest met rugbescherming :~ ) te kopen. Alleen gaat dat niet samen met mijn huidige fietskleding, dan moet er ook een overbroek & wijder shirt bij. Alles bij elkaar telt het dan aardig op, voor iets wat ik hier in het duin niet nodig heb. Dan wordt het de vraag; of doe je gewoon een beetje voorzichtig. (stemmetje op de andere schouder zegt vervolgens weer.. dude ga je nou echt bezuinigen op je gestel & gezondheid. Chaos in mn kop :roll: :tong )
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Flummox schreef: zo 28 november 2021, 18:29Ik zit te denken om kniebeschermers en een shirt met bescherming (die zijn gek genoeg goedkoper dan alleen een vest met rugbescherming :~ ) te kopen.
Voldoen dat shirt en het vest aan dezelfde standaard...?

.... of je het werkelijk nodig hebt in NL, mag ieder voor zichzelf uitmaken (voor NL ben ik persoonlijk niet in de verleiding de 'light' versie uit de kast te halen).
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

In Spaarnwoude heb je het bikepark en de MTB- route. Het bikepark zou ik niet doen zonder extra bescherming. Op de route rijden de meeste mensen, gewoon alleen met helm, bril handschoenen en kleding zonder bijzondere bescherming. Ik zou in dat geval wel niet voluit naar beneden knallen; zeker als het je eerste rondje is.
Anne Jan
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 22 september 2014, 18:32

Flummox schreef: zo 28 november 2021, 18:29
Anne Jan schreef: zo 28 november 2021, 17:15 Als ik wat dingen ga doen die (nog) buiten mijn nivo liggen doe ik vaak knie- en elleboogbescherming aan.
Voor mij is dat zo'n beetje alles wat niet hard door de duinen is. :oops: :lol:
Ik heb uiteraard een knappe helm (geen full face, heb een Bontrager rally met wavecel), een bril en handschoenen.

Ik zit te denken om kniebeschermers en een shirt met bescherming (die zijn gek genoeg goedkoper dan alleen een vest met rugbescherming :~ ) te kopen. Alleen gaat dat niet samen met mijn huidige fietskleding, dan moet er ook een overbroek & wijder shirt bij. Alles bij elkaar telt het dan aardig op, voor iets wat ik hier in het duin niet nodig heb. Dan wordt het de vraag; of doe je gewoon een beetje voorzichtig. (stemmetje op de andere schouder zegt vervolgens weer.. dude ga je nou echt bezuinigen op je gestel & gezondheid. Chaos in mn kop :roll: :tong )
Is ook lastig te bepalen ja. Ik wil er ook niet bijlopen als een robocop. :lol:

En niet beschermen en rustig aan doen is niet waarom ik deze hobby heb :-D . Dat rustig aan doen doe ik wel als ik iets nieuws zou willen proberen wat dus niet op mijn nivo is. In zo'n geval doe ik het gewoon niet en dan kom ik dus later terug met bescherming. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Op momenten dat je voor jezelf wat grensjes denkt te gaan verleggen kan iets meer bescherming natuurlijk geen kwaad. Gaat alles goed heb je het echter niet nodig ;-)

Er zijn rugzakken met (vak voor een) protector, die heb je dan al om zonder dat je er verder wat van merkt. Behoorlijk universeel bruikbaar zijn ook de lichtere knie- en elleboogbeschermers, IXS Flow is een mooi voorbeeld daarvan: vrij licht en comfy, maar toch aardig goede protectie. Voor bikeparkgebruik kies je wat meer/steviger bescherming maar voor ritten waar je alles zelf moet trappen zijn die lichtere varianten de betere keus.

In NL draag ik ze overigens zelden, maar ik heb ze weleens aan gehad op hard bevroren gladde routes, en ook toen ik de eerste keer van plan was bikepark Mook mee te pikken. Al had ik dat waarschijnlijk niet gedaan als het een erg warme dag was geweest moet ik eerlijk toegeven... nu dienden de kniestukken meteen om de knietjes warm te houden :D
(het primaire doel was ook niet het bikeparkje, we reden de normale routes en wilden ook een paar keer naar beneden op het BP).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Dank voor alle info hier, ik ben de laatste tijd ook tegen de grenzen van mijn techniek aan het komen. Ik heb wel een basic clinic gedaan bij Spaarnwoude maar wil nu toch verder, ik merk onder andere dat jumps een zwak punt zijn (dat werd afgelopen vrijdag bevestigd met een val bij Amerongen). Welke trainingen rondom Haarlem raden jullie aan? Ik heb twee kids dus kan niet vast zitten aan meerdere weken vaste lessen, maar meer de losse clinics die ik uit kan kiezen qua tijd.

En op het vlak van bescherming net ook maar IXS flow en een core protector aangeschaft, op de motor reed ik ook altijd volledig beschermd dus gek dat ik dat hier nog niet deed.
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Jwstoop schreef: di 29 maart 2022, 16:32 Dank voor alle info hier, ik ben de laatste tijd ook tegen de grenzen van mijn techniek aan het komen. Ik heb wel een basic clinic gedaan bij Spaarnwoude maar wil nu toch verder, ik merk onder andere dat jumps een zwak punt zijn (dat werd afgelopen vrijdag bevestigd met een val bij Amerongen). Welke trainingen rondom Haarlem raden jullie aan? Ik heb twee kids dus kan niet vast zitten aan meerdere weken vaste lessen, maar meer de losse clinics die ik uit kan kiezen qua tijd.

En op het vlak van bescherming net ook maar IXS flow en een core protector aangeschaft, op de motor reed ik ook altijd volledig beschermd dus gek dat ik dat hier nog niet deed.
Jumps kan je goed leren door bijvoorbeeld de bunny hop eerst goed te beheersen. De beweging voor de sprong is namelijk qua afzet hetzelfde Ikzelf heb ook nog een mtb-hopper gekocht. Daarmee kan je het echt goed mee oefenen op elk gewenst moment en plek. Groot voordeel van de hopper vind ik dat je continu kan herhalen onder dezelfde omstandigheden. Vaak film ik mijzelf ook. Zo kan ik verschillende dingen proberen en zie gelijk hoe het eruit ziet en of ik het juist doe.

Afbeelding
Jwstoop
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 7 maart 2021, 21:26

Sabai schreef: di 29 maart 2022, 17:32
Jwstoop schreef: di 29 maart 2022, 16:32 Dank voor alle info hier, ik ben de laatste tijd ook tegen de grenzen van mijn techniek aan het komen. Ik heb wel een basic clinic gedaan bij Spaarnwoude maar wil nu toch verder, ik merk onder andere dat jumps een zwak punt zijn (dat werd afgelopen vrijdag bevestigd met een val bij Amerongen). Welke trainingen rondom Haarlem raden jullie aan? Ik heb twee kids dus kan niet vast zitten aan meerdere weken vaste lessen, maar meer de losse clinics die ik uit kan kiezen qua tijd.

En op het vlak van bescherming net ook maar IXS flow en een core protector aangeschaft, op de motor reed ik ook altijd volledig beschermd dus gek dat ik dat hier nog niet deed.
Jumps kan je goed leren door bijvoorbeeld de bunny hop eerst goed te beheersen. De beweging voor de sprong is namelijk qua afzet hetzelfde Ikzelf heb ook nog een mtb-hopper gekocht. Daarmee kan je het echt goed mee oefenen op elk gewenst moment en plek. Groot voordeel van de hopper vind ik dat je continu kan herhalen onder dezelfde omstandigheden. Vaak film ik mijzelf ook. Zo kan ik verschillende dingen proberen en zie gelijk hoe het eruit ziet en of ik het juist doe.

Afbeelding
Ohja goeie! Maar meen dat die dingen best prijzig zijn toch? Bunny is inderdaad iets wat ik moet leren, trek nu met m’n pedalen het achterwiel van de grond maar dat is juist niet goed, teveel nose dive dan
HarrySlingerLove
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 442
Lid geworden op: ma 19 april 2021, 20:35

Dure dingendie MTB Hoppets, maar wel gaaf! Zit ook ergens in mijn achterhoofd om ooit te kopen…
Plaats reactie