Fietstechniek verbeteren

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Als snelheid niet meer de oplossing komt het aan op fietstechniek.

Als je moe of lui bent gebruik je fietstechniek.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Knappe rijder die zijn techniek nog bij echte vermoeidheid kan behouden. Dan ben je meestal (semi)prof en geen beginner die zijn techniek wilt verbeteren...
Gebruikersavatar
Dennis Ebert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 december 2008, 13:35

Ik zat al even mee te lezen om te kijken of ik iets waardevols kon bijdragen. Maar in dit geval is het toch een beetje een gestrekt been.

Knappe rijder die zijn snelheid nog bij echte vermoeidheid kan behouden. Dan ben je meestal (semi)prof en geen beginner die zijn techniek wilt verbeteren...

De juiste snelheid maakt inderdaad alles makkelijker, maar simpelweg 'harder gaan' is niet de meest verantwoorde oplossing.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Gestrekt been doen we alleen met voetballen of als je uit je klikpedaal schiet...

Maar dan moet je nog eens mijn zin en jouw zin lezen, waar snelheid ipv techniek staat :wink:

Echter, als je het over de juiste snelheid hebt, dat klopt en maakt zeker ook onderdeel uit van de techniek. Zeer groot deel zelfs. Hoewel ik van mening ben dat bij veel beginners een te lage kruissnelheid over het algemeen een beperking is om sommige technische passages of obstakels op de juiste manier te overkomen.
C1Rob
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: do 23 september 2021, 17:43
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 2+++ || Bird Aether 9 AL

Stunning schreef: di 23 november 2021, 22:03 ...
Hoewel ik van mening ben dat bij veel beginners een te lage kruissnelheid over het algemeen een beperking is om sommige technische passages of obstakels op de juiste manier te overkomen.
DIt is iets wat ik idd merk aan mezelf. De eerste paar ritjes probeerde ik sommige lage jumps/drop offs (en dan bedoel ik echt net boven stoep rand niveau aan features) mee te pakken maar dan merkte ik al gauw dat mijn snelheid echt te langzaam was. Merk nu mijn kruissnelheid omhoog begint te gaan dat het langzaam mogelijk wordt dit soort features wel te gaan nemen.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Dennis Ebert schreef: di 23 november 2021, 11:20 Ik zat al even mee te lezen om te kijken of ik iets waardevols kon bijdragen. Maar in dit geval is het toch een beetje een gestrekt been.

Knappe rijder die zijn snelheid nog bij echte vermoeidheid kan behouden. Dan ben je meestal (semi)prof en geen beginner die zijn techniek wilt verbeteren...

De juiste snelheid maakt inderdaad alles makkelijker, maar simpelweg 'harder gaan' is niet de meest verantwoorde oplossing.
:-q
Mijn ervaring is dat wanneer ik moe begin te raken de scherpte er af gaat. Als ik dan met dezelfde snelheid door ga dan gaat het vroeg of laat mis, maar gelukkig kan ik dat goed inschatten en doe ik het wat rustiger aan en neem ik wat minder risico's.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Bike trial is een super goede manier om je "low speed skills" enorm te verbeteren. Bij mijn zoontje heb ik daar in het begin veel meer de focus op gelegd dan op snelheid (dat komt vanzelf wel :wink: ). De balans om even stil te kunnen staan om een lijn te kiezen en dan gelijk door te rijden is een prettige skill om te hebben bij MTB'en

Trialbike:
https://www.instagram.com/p/CSPmzK9j67P/

vertaald naar MTB:
https://www.instagram.com/p/CTcItdSDuvG/
https://www.instagram.com/p/CNQMqeSBH2A/
https://www.instagram.com/p/CR4HktVH4mB/
https://www.instagram.com/p/CTFtVOcD39Z/

Snelheid icm skills is goed te oefenen met BMX (dat deel heb zelf helaas gemist in mijn jeugd)

https://www.instagram.com/p/CRo_R6jBVgk/
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Dennis Ebert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 december 2008, 13:35

Stunning schreef: di 23 november 2021, 22:03 Gestrekt been doen we alleen met voetballen of als je uit je klikpedaal schiet...

Maar dan moet je nog eens mijn zin en jouw zin lezen, waar snelheid ipv techniek staat :wink:
Haha, mooie van dat klikpedaal :lol: Ik snap alleen de zin met de knipoog niet?
Stunning schreef: di 23 november 2021, 22:03 Hoewel ik van mening ben dat bij veel beginners een te lage kruissnelheid over het algemeen een beperking is om sommige technische passages of obstakels op de juiste manier te overkomen.
Dit ben ik helemaal met je eens, maar als ik iemand voor het eerst meeneem naar het bos zou dat niet mijn eerste tip zijn. In het algemeen vind ik dat je iets eerst op lage snelheid moet kunnen rijden voordat je de snelheid verhoogt. Wat dat betreft ben ik ook een voorstander van trial.

Springen is natuurlijk een heel ander verhaal. Elke hindernis heeft zijn eigen snelheidskader. Dat goed inschatten en uitvoeren is een kwestie van opgebouwde ervaring. Er zitten veel stappen tussen een stoeprand en een roadgap. En 'omhoog' springen met een schans is ook weer iets heel anders dan een drop.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Dennis Ebert schreef: di 23 november 2021, 11:20

Knappe rijder die zijn snelheid nog bij echte vermoeidheid kan behouden. Dan ben je meestal (semi)prof en geen beginner die zijn techniek wilt verbeteren...

De juiste snelheid maakt inderdaad alles makkelijker, maar simpelweg 'harder gaan' is niet de meest verantwoorde oplossing.
Naast je fysieke conditie kun/'moet' je ook je mentale conditie trainen, zodat je bij vermoeidheid langer je focus kan houden.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Azurri schreef: vr 26 november 2021, 14:19
Dennis Ebert schreef: di 23 november 2021, 11:20

Knappe rijder die zijn snelheid nog bij echte vermoeidheid kan behouden. Dan ben je meestal (semi)prof en geen beginner die zijn techniek wilt verbeteren...

De juiste snelheid maakt inderdaad alles makkelijker, maar simpelweg 'harder gaan' is niet de meest verantwoorde oplossing.
Naast je fysieke conditie kun/'moet' je ook je mentale conditie trainen, zodat je bij vermoeidheid langer je focus kan houden.
inderdaad , dat kan veel doen.

Ik probeer altijd mezelf op gang te houden door niet meteen op te geven maar me anders op te stellen. Niet direct opgeven maar wel nadenken over hou ik mijn energie verdeel. (iets hoger in cadans , snelheid in de gaten houden bijv.) En niet denken ik kan het niet of dit gaat me nooit lukken. Ik denk dat het belangrijkste is dat je je moet beseffen dat iedereen een ander niveau heeft en dus niet kijken naar een ander want er is er altijd 1 sneller. Vooral als je niet iemand kent en weet wat ie doet. Ik merk ook vaak dat er op mijn vaste route mensen erg snel zijn op sommige segmenten , mooi laten gaan want kijk ik later op Strava blijkt dat ik over de hele route een stukje sneller ben. Iemand kan heel snel lijken maar misschien alleen op het moment dat ze je voorbij komen, ook een stukje Psychologisch..

Ik denk dat het belangrijkste is dat je op je eigen niveau fietst , en dat je wel dingen probeert maar niet forceert en er alleen maar minder van word en/of nog gefrusteerder.

Over techniek van fietsen , voor mij is vooruit denken belangrijk, weet ik dat er een stuk komt met veel wortels en/of kuilen , of een klimmetje dan zorg ik dat ik dan even gang maak en er over heen vlieg alsware. Kost je op dat moment even energie maar dit scheelt je later weer omdat je er makkelijker over heen komt en minder last hebt van die wortels en kuilen. Ik ken ze ook die al beginnen te zuchten aan de gedachten van dat zelfde stukje te moeten doen , en ploeteren er dan met tegenzin overheen , waardoor je er veel meer last van hebt en het dan mentaal ook minder maakt. Of bijv. een kuil op plas , ik maak dan gang en trek het stuur omhoog en spring er dan alsware overheen ipv af te remmen en moeilijk gaan doen eigenlijk. Ik merk dat ik door soms even meer inspanning en daardoor een fijnere beleving van de route er mentaal ook beter op word , en dan dus ook lichamelijk.
Gebruikersavatar
Dennis Ebert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 december 2008, 13:35

Focus is inderdaad belangrijk, maar kun je uitleggen wat je bedoelt met trainen en wat het met mijn opmerking te maken heeft?

Op snelheid is focus voor mij geen probleem. Dat zijn namelijk de momenten dat ik in de buurt kom van flow. Er kan genoeg fout gaan, maar niet door te weinig aandacht.

Bij vermoeidheid kan ik lastige punten nog steeds herkennen, zodat ik met ‘piekjes’ kan concentreren en niet permanent alert hoef te zijn.

Ik wilde daarmee concluderen dat makkelijkere tussenstukken bij hevige vermoeidheid het riskantst zijn. Maar die momenten heb ik vooral ervaren in wedstrijden en zolang ik bleef jagen was vermoeidheid eigenlijk een onderdeel van flow.

Gebrek aan focus is voor mij vooral een issue als ik te rustig rijd op makkelijk of bekend terrein.

Bij technische uitdagingen of op onbekend terrein kan ik me niet herinneren (en voorstellen) ooit nonchalant te zijn geweest. Dat is namelijk het leukste aspect van mountainbiken :-D
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Dennis Ebert schreef: wo 24 november 2021, 16:38
Stunning schreef: di 23 november 2021, 22:03 Gestrekt been doen we alleen met voetballen of als je uit je klikpedaal schiet...

Maar dan moet je nog eens mijn zin en jouw zin lezen, waar snelheid ipv techniek staat :wink:
Haha, mooie van dat klikpedaal :lol: Ik snap alleen de zin met de knipoog niet?
Stunning schreef: di 23 november 2021, 22:03 Hoewel ik van mening ben dat bij veel beginners een te lage kruissnelheid over het algemeen een beperking is om sommige technische passages of obstakels op de juiste manier te overkomen.
Dit ben ik helemaal met je eens, maar als ik iemand voor het eerst meeneem naar het bos zou dat niet mijn eerste tip zijn. In het algemeen vind ik dat je iets eerst op lage snelheid moet kunnen rijden voordat je de snelheid verhoogt. Wat dat betreft ben ik ook een voorstander van trial.

Springen is natuurlijk een heel ander verhaal. Elke hindernis heeft zijn eigen snelheidskader. Dat goed inschatten en uitvoeren is een kwestie van opgebouwde ervaring. Er zitten veel stappen tussen een stoeprand en een roadgap. En 'omhoog' springen met een schans is ook weer iets heel anders dan een drop.
Ja, misschien is 'snelheid' een niet handig gekozen woord van mij en zou het woord 'tempo' wellicht iets beter zijn.




Wellicht een leuke anekdote om eea in perspectief te plaatsen...

Mijn 18-jarige dochter is semi professioneel schaatster/wielrenster en zat twee jaar geleden voor het eerst met mij op de MTB in Zweden. Op zich waren dat, naast de pittige klimmen, technisch gezien redelijk vlotte trails en naast een makkelijk te overziene kei of rotsachtige stukken niet bijster technische routes die we reden(ze hanteren daar het kleuren systeem voor routes, zoals ook met het skien wordt gebruikt).

Terug in Nederland meteen een MTB besteld en zijn we Hoge-, Lage Vuursche, Amerongen en Ginkelduin (toen nog open) gaan rijden. Ze heeft toen wat valpartijen gehad op wat technische passages / wortelstukken op Lage Vuursche en Ginkelduin. Ze vond het MTB'en in ene een stuk minder leuk. Nu zaten er onder haar Bianchi echt de meest goedkope Kenda banden die je maar kan bedenken, dus er eerst maar eens een set Maxxis onder gedaan en toen had ze al merkbaar meer grip, zeker als de paden vochtig of nat waren.

Ze heeft een fysieke conditie waar mijn 50-jarige lijf alleen nog maar van kan dromen, dus dat was geen belemmering met het MTB rijden voor haar. Ik heb haar vervolgens geleerd actief op de fiets te zitten, wortels of obstakels zoveel mogelijk haaks aan te rijden, verder vooruit te kijken op het pad en alles wat 2 meter voor je- of onder je ligt te rijden alsof je er al overheen hebt gereden. Bij obstakels of stijle klimmen haar core aan te spreken en gewoon af en en toe lekker doortrappen en niet bang zijn. Over het aansnijden van bochten hoefde ik haar niets uit te leggen :wink: Waarbij mijn boodschap was: een fiets op tempo is een stabiele fiets. Tempo is niet persé (hoge) snelheid, maar zeker ook geen langzame fiets. En met langzaam bedoel ik echt meer een soort van wandel of joggings tempo wat zij in het begin deed. En wat ik trouwens veel beginnende MTB'ers zie doen.

Toen ze mijn technische aanwijzingen eenmaal na ongeveer een 5-tal ritten wist te toe passen, groeide haar vertrouwen en kwam het plezier in het MTB'en als trainingsvorm voor haar weer helemaal terug. Ze wil niet meer achter mij aan rijden en afkijken, maar voorop rijden en op de Amerongse berg klim kan ik alleen maar zwetend en zwoegend achter in haar wiel hangen :lol:

Moraal van het verhaal denk ik, is dat het verbeteren van je techniek allereerst hand in hand gaat met een goede fysieke conditie en ook gewoon door te durven en te doen. Mijn dochter pikte het heel snel op gezien haar trainingsniveau. Maar rij gewoon eens achter zo'n wat snellere rijder aan en kijk het af wat die doet en of dat ook werkt voor jou. En probeer het dan zelf eens een keer, je zal je verbazen over je eigen kunnen.
Gebruikersavatar
Dennis Ebert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: di 23 december 2008, 13:35

Leuk verhaal! Het plaatst de opmerking waar ik eerder op reageerde in het juiste perspectief.
Een goede conditie vanuit een andere sport is een heel ander uitgangspunt dan iemand die naast techniek ook conditie moet opbouwen.

Vanuit je dochters basis kan ze waarschijnlijk gewoon twee uur lang voldoende tempo houden om prettig over technischere passages te rijden. Je zegt een paar ware dingen en het is een zeer praktische benadering om in relatief korte tijd lekker te kunnen mountainbiken.

Het volgen van een sneller iemand is leuk en leerzaam. Op onbekend terrein is het wat minder verstandig, tenzij je het in overleg doet met degene die je volgt i.v.m. waarschuwen.

En als je meer wilt bereiken met dezelfde hoeveelheid energie:
melf#50 schreef: za 27 november 2021, 09:46 Over techniek van fietsen , voor mij is vooruit denken belangrijk, weet ik dat er een stuk komt met veel wortels en/of kuilen , of een klimmetje dan zorg ik dat ik dan even gang maak en er over heen vlieg alsware. Kost je op dat moment even energie maar dit scheelt je later weer omdat je er makkelijker over heen komt en minder last hebt van die wortels en kuilen.

(...)

Of bijv. een kuil op plas , ik maak dan gang en trek het stuur omhoog en spring er dan alsware overheen ipv af te remmen en moeilijk gaan doen eigenlijk. Ik merk dat ik door soms even meer inspanning en daardoor een fijnere beleving van de route er mentaal ook beter op word , en dan dus ook lichamelijk.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Dennis Ebert schreef: za 27 november 2021, 16:46Het volgen van een sneller iemand is leuk en leerzaam. Op onbekend terrein is het wat minder verstandig, tenzij je het in overleg doet met degene die je volgt i.v.m. waarschuwen.
+1... Dat is geweldig in goed onderling overleg waarbij degene voorop waarschuwt of lijnen rijdt binnen de mogelijkheden maar niet met een willekeurig persoon op trails die je niet goed kent. Je zal niet de eerste zijn die erachter komt dat het een prima lijn was mits je goed kunt springen oid...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Ja, zo werkt het in het schaatsen ook om je techniek te verbeteren, maar ook om sneller te worden. Gewoon achter iemand aanrijden. Werkt als een malle. Dus waarom met MTB'en niet was onze gedachte :wink:
Plaats reactie