Crash vanuit het niets

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Hey daar,

2 x mee gemaakt in een paar jaar tijd.
Ik fiets op een vlak stuk route, beetje slingerend en uitgesleten smal paadje.
En ineens zonder aanwijzing sla ik over de kop. Gaat zo snel dat je niet eens kan schrikken.

Vandaag was dat op route gieten, ben ff paar meter terug gelopen, enige wat ik zag was een dikke noest uitsteken aan de zijkant van de track. Gok met de trapper tegen aan gekomen te zijn.

Zelfde x gehad op Sleen, was ook vlak, stukje terug ook een dikke noest aan de rand van de track.

Zal morgen wel goed spierpijn hebben in de schouder
One life, ride it!
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Om over de kop te gaan moet je echt iets met je voorwiel raken. Als je iets raakt met de trapper is het nogal onwaarschijnlijk dat je over de kop gaat.

Slaat he stuur niet dubbel ofzo?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ouch.

En hier toch een niet onbekend verschijnsel, je kunt zo echt over de kop gaan. Misschien met een zijdelingse draai erin verwerkt, salto met halve sachroef zeg maar. Vooral als de kanten begroeid zijn en het uitgesleten paadje zand(erig) verlies je makkelijk een boel bodemvrijheid. En knoesten geven niet mee ......

Beterschap!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Ik ken het. Zo fiets je en zo lig je. :-{

Wanneer je trapper ergens achter haakt, remt de fiets sneller af dan de fietser.
________
Mijn fiets
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Beide “voorvallen” gehad op de fully, nog nooit op de HT
One life, ride it!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik zou een andere baan zoeken! Waar je nu zit hou je dit. :bier:

Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Mark-ering schreef: wo 18 november 2020, 23:06 Beide “voorvallen” gehad op de fully, nog nooit op de HT
Geloof mij, op een HT kan dat ook :roll: Als je pedaal zo'n stronk raakt blijft je hele fiets plots stilstaan, en zorgt de vaart die jij (de massa) hebt ervoor dat je lijf niet stopt, met een OTB als effect. Goed vooruitkijken is de oplossing, al zijn sommige stronkjes goed verstopt.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

japie carbon schreef: wo 18 november 2020, 22:47 Om over de kop te gaan moet je echt iets met je voorwiel raken. Als je iets raakt met de trapper is het nogal onwaarschijnlijk dat je over de kop gaat.

Slaat he stuur niet dubbel ofzo?
Dat is niet waar en dat zeg ik als ervaringsdeskundige. Je kunt fantastisch over de kop gaan als je met je trapper ergens achter haakt. Ik zoek straks even een YouTube filmpje op waarin ik fantastisch over de kop ga op deze wijze.

Het zou natuurlijk goed kunnen dat door het plots blijven haken je stuur een kant op omslaat though. Ik weet de mechaniek achter deze crash niet zo goed.
Waar woke is, is vuur
Majoorkees
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 434
Lid geworden op: do 2 mei 2019, 13:58

Volgens mij is het antwoord gegeven. Als je trappers haken staat je fiets ineens stil. Je hebt nog wel bewegingsenergie in ‘het systeem’. Die moet ergens heen. Met de formule ‘ F * delta t = m * delta V ‘ ofwel kracht maal tijdsverschil is gelijk aan massa maal snelheidsverschil kun je dat uitrekenen. Zo bereken je de impuls van de zet die je krijgt. Nmm volkomen logisch dat je dan gelanceerd wordt en over het stuur gaat. Je impuls is in voorwaartse richting, voornamelijk althans.

Ik lees ook iets over een fully. Die hebben een variabele brackethoogte dus de kans op pedalstrikes is hoger dan bij een HT.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik ga ook een bijdrage doen in dit raadseltje. Je hebt het over een uitgesleten track. Als jij niet op zit te letten en het profiel van je voorwiel hapt met de zijnoppen in een opstaande rand, kun je hetzelfde krijgen. Trust me. Heb dat op Zoetermeer wel (bijna OTB) meegemaakt toen ik nog met een ouder model Nobby Nic reed. Vond dat nooit een fijne band, toen.

Maar ja, ik ben dan ook een prutser natuurlijk.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Majoorkees schreef: do 19 november 2020, 09:03 Volgens mij is het antwoord gegeven. Als je trappers haken staat je fiets ineens stil. Je hebt nog wel bewegingsenergie in ‘het systeem’. Die moet ergens heen. Met de formule ‘ F * delta t = m * delta V ‘ ofwel kracht maal tijdsverschil is gelijk aan massa maal snelheidsverschil kun je dat uitrekenen. Zo bereken je de impuls van de zet die je krijgt. Nmm volkomen logisch dat je dan gelanceerd wordt en over het stuur gaat. Je impuls is in voorwaartse richting, voornamelijk althans.

Ik lees ook iets over een fully. Die hebben een variabele brackethoogte dus de kans op pedalstrikes is hoger dan bij een HT.
Maar dat is niet ineens lijkt mij? Als je iets raakt met je trapper voel je dat heel duidelijk. Zelf ook nog nooit een OTB gehad wanneer ik iets met mn trapper raak, dus kwamm mij niet bekend voor. Dan moet je trapper toch wel echt goed vast blijven zitten lijkt mij?
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3828
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

Ja dat hebben de meeste wel eens gehad denk ik. Ik ook keertje op een heel lullig stukje parcour, voorwiel gaat geultje van niks in, voorwiel slaat om en pats ik erover heen.

6 weken schouderpijn gehad :winkie:
AFJ13
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: di 13 mei 2014, 08:58
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 9.9 AL

Mark-ering schreef: wo 18 november 2020, 22:44 Hey daar,


Ik fiets op een vlak stuk route, beetje slingerend en uitgesleten smal paadje.
En ineens zonder aanwijzing sla ik over de kop. Gaat zo snel dat je niet eens kan schrikken.

Vandaag was dat op route gieten, ben ff paar meter terug gelopen, enige wat ik zag was een dikke noest uitsteken aan de zijkant van de track. Gok met de trapper tegen aan gekomen te zijn.
hey mark waar op de route van gieten was dit? ik heb namelijk hetzelfde gehad daar, echter daarbij in mijn vlieg/val/landingswerk een boom geraakt en 3 ruggenwervels gebroken. :-{

alles is gelukkig goed gekomen en fiets er niet minder om maar je verhaal klinkt bekend vandaar de vraag waar precies
mag evt ook in pb
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7384
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Als je puur iets met de trapper raakt, ga je niet OTB maar je massa komt wel naar voren en je wijkt van je lijn af (onbedoelde stuurbeweging), daar de kracht die je tegenhoudt grijpt niet echt in het midden aan. Heb je een meter breed dan kun je dat makkelijk herstellen.

Rijd je alleen in een uitgesleten pad (waarvan hier gesproken wordt), tussen stenen (om op Makkelijk z'n filmpje vooruit te lopen), ... dan is de kans groot dat het daar niet bijblijft en dat je met je voorwiel in de kant van het pad hapt, ongelukkig een verder weinig bijzondere steen/wortel raakt terwijl je massa niet op plaats is dat je dat makkelijk kunt opvangen. Dan is het gewoon 1 + 1 = ...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Als je aan je trapper blijft haken dan voel je dat toch ook aan je voet?
Lijkt me dat je dan echt wel doorhebt dat de oorzaak dan echt aan het haken ligt.
Plaats reactie