Crash vanuit het niets

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4655
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Precies dat juist. Verlaagde concentratie. Pas reed ik ook op mijn thuis parcours (kinderroute/Lunteren) met mijn dochter. Lekke rustig om me heen kijken en hop daar lag ik bijna otb over een stronkje ...
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Vroeger had je in 'het oude Amerongen' die lange afdaling met onderaan een mulle bocht naar links.
Segmentje 'What's your Top Speed?'. Kon je heerlijk kneiterhard afdalen.
Zo af en toe werden de waterbakken in de afdaling grondig aangepakt, handig als je dat op tijd door had, dat zag je soms niet in een oogopslag.
In die tijd zag ik voor mijn neus dat mijn zoon op snelheid OTB gelanceerd werd, tijdens zijn glijvlucht en koprol werd hij door z'n Bull ingehaald, die een meter of vijf-zes verder dan hem op de grond terecht kwam om vervolgens nog een paar meter door te stuiteren.
Je zag die fiets over hem heen vliegen, hij en de fiets kwamen er beiden zonder een schrammetje vanaf.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

hanjovdberg schreef: do 19 november 2020, 15:59 Precies dat juist. Verlaagde concentratie. Pas reed ik ook op mijn thuis parcours (kinderroute/Lunteren) met mijn dochter. Lekke rustig om me heen kijken en hop daar lag ik bijna otb over een stronkje ...
Herkenbaar. Het is me meer dan eens overkomen dat ik onderuit ging als ik met de kleine aan het fietsen was. Tot grote hilariteit van hem uiteraard. Hij heeft er trouwens ook een handje van om eerst de meest lastige technische passages te nemen om vervolgens snoeihard op zijn bek te gaan over een losliggende steen op een breed pad ofzo.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
sieger
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 803
Lid geworden op: za 5 januari 2008, 20:11
Mijn mountainbike: Sonder Signal St + Pace RC129
Contacteer:

is niet zo raar, heb ik ook gehad tijdens de een na laatste versie van 24 uur van Assen. idd een stronkje die je crank/pedaal pakt.

https://tenor.com/view/bicycle-fail-fal ... f-10743263
Sonder Signal -> 12.95 Kg

Mijn Strava
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Lars TB schreef: do 19 november 2020, 15:57
38x10 schreef: do 19 november 2020, 15:07 Conclusie: shit happens. Vooral als je niet scherp bent. :-?
Daarom heb ik standaard een puntenslijper in mijn Camelbak zitten!



8)
Alleen dat? Van jou had ik wel minstens een haakse slijper verwacht in je camelbak. Een DeWalt of zo
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nee, het is meer een kwestie van bijpunten!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Interessant topic deze. Ik reed ooit een toertocht in België bij Boom (rond Antwerpen).
Gewoon op zondagochtend met vier vrienden. In die route hadden ze de Schorre en de kleiputten Terhagen opgenomen. Technisch zeer lastig toen voor ons en bijna iedereen maakte wel een schuivertje zonder gevolgen.

Hadden we dat achter de rug en reden we met flink tempo over een vlak karrespoor en daar vliegt onze beste man (die tot dan nog niet gevallen was en echt goed kan fietsen) toch voorover de fiets af... we schrokken ons te pleuris en pas toen ik dit topic las begreep ik hoe hij dat toen voor elkaar kreeg, hoge zijkanten bomen aan de rand van het pad en dan uitstekende wortels, stronken op een moment van minder concentratie.

Offtopic; weet iemand of de Schorre en de kleiputten Terhagen nog te rijden zijn?
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Gisteren precies hetzelfde meegemaakt op een hardtail met starre vork. Vlak bij de Ossenstal te Epe. Gewoon een vlak paadje met behoorlijke snelheid zeg 25kpu zo uit het niets over de kop. Met mijn lichaam niets geraakt, alleen keihard geland op mn schouder. Voelde direct dat het niet goed zat. Terug gelopen om te kijken of ik iets kon zien waardoor het gebeurde, en inderdaad een stronkje/wortel waar ik waarschijnlijk tegen aan ben gekomen met het pedaal. Op adrenaline de auto en thuis gehaald. Na onderzoek blijkt dat er iets gebroken is onder mn sleutelbeen. Dus ik heb het jaar vol, helaas. Nu afwachten hoe dit letsel hersteld. Heb in 25jaar nog niet eerder zo'n harde klap gemaakt.
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Sterkte RsAp!

Wat betreft de off topic vraag van Rsw85.
De kleiputten bij Terhagen schijnen te zijn afgesloten. De Schorre en de rest van Terhagen schijnt wel te kunnen. Klei klinkt als glibberen in het natte seizoen: geen crash uit het niets zeg maar.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Gisteren nog. Iets te dicht langs een twijgje. Twijgje blijft achter m'n stuur hangen en - dat is althans mijn hypothese - drukt m'n voorrem in. Hup, daar ging ik over de kop. Fijn zulke goede remmen ;) Gelukkig ging het niet super hard, maar in een fractie van een seconde is het gebeurt.
Gebruikersavatar
BikerX
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: do 16 september 2010, 21:40
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 6, Canyon Stoic 2, Giant XtC 860

Mijn ervaring in deze : Paar jaar geleden bij de LBS een gebruikt Corratec Superbow Fun frame op de kop getikt (instap model en best zwaar) maar Superbow vond ik gewoon een gaaf origineel ontwerp. De framemaat was ik denk M terwijl ik eigelijk L nodig had. Opgebouwd met een crankstel met 175mm armen en een witte REBA SL. Ikke fietsen, op weg naar de XC route op het fietspad wil ik om een vrouw met hond heen rijden, geen extreme bocht, trapper tegen de grond en ik hard op mijn schouder, eleboog en heup tegen het asfalt. Dat was een verassing :cry:

Daarna nog 2x in het bos (andere ritten) 1x niet gezien waardoor en 1x gewoon op een breed zandpad terwijl er niks te zien was behalve achteraf een lullig omhoog stekend takje / worteltje. Bam op me bakkes, ikke kwaad, thuis meten blijkt de trapper / BB 3,5cm lager dan op mijn andere fietsen. Deels doordat ik pos. / neg. luchtkamer verwisselt had en de RS REBA daardoor wat lager op zijn poten stond als normaal, maar alles eraf en op een Giant XtC 860 gezet die ik nu nog af en toe van stal haal. Geen crashes vanuit het niets meer gehad

De Corratec Superbow is nu decoratie...
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Mark-ering schreef: do 19 november 2020, 12:44 Ja, moet geen achtbaan worden,
Maar dit was wel een boobytrap ipv een ttf


Ff geleend van YouTube, hier was het
Afbeelding
Dit verhaal + dit paadje is een flashback naar mijn crash op Gieten deze zomer. OTB vanuit het niets, blijven haken achter een wortel. Volgens mij was dat ook op dit punt (uitgesleten pad over soort dijkje ).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Maarre, als je blijft haken achter een wortel is dat toch niet vanuit het niets?
Je hebt 'm alleen niet gezien, dat is wat anders ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Touché.
(letterlijk)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Mark-ering schreef: wo 18 november 2020, 22:44 Hey daar,

2 x mee gemaakt in een paar jaar tijd.
Ik fiets op een vlak stuk route, beetje slingerend en uitgesleten smal paadje.
En ineens zonder aanwijzing sla ik over de kop. Gaat zo snel dat je niet eens kan schrikken.

Vandaag was dat op route gieten, ben ff paar meter terug gelopen, enige wat ik zag was een dikke noest uitsteken aan de zijkant van de track. Gok met de trapper tegen aan gekomen te zijn.

Zelfde x gehad op Sleen, was ook vlak, stukje terug ook een dikke noest aan de rand van de track.

Zal morgen wel goed spierpijn hebben in de schouder
Dat ken ik.
Deed een beetje meer zeer bij mij :D
NOK en ziekenhuis.
2x gebroken rib rechter long vol bloed.
Eh niet prettig filmpje voor de MTB-ers.
Aan het eind ga ik vlak. :roll:
https://www.youtube.com/watch?v=vlldRM-EqtU&t=6s
Plaats reactie