Crash vanuit het niets

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Het filmpje is niet te trekken maar op 1:14 geef ik een demonstratie. Niet echt over het stuur maar meer zijwaarts. Ik raak m'n linker pedaal.
https://youtu.be/qJVJF4RNb0w?t=73

Man wat is dat een verschrikkelijk filmpje.

Ik voelde niet dat m'n pedaal bleef haken, even teruglopen en de blauwe verf op de steen plus een kromme pedaalas maakte een hoop duidelijk!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Wat een rotcrash zeg :o , alle botten en velletjes heel gebleven?
Hier zie je wel goed dat je fiets ahw weggeslingerd wordt en jij wordt er in een slinger afgegooid.
Misschien herkent TS dit maar echt OTB (over de kop gaan) beleef je wel echt anders dan in je filmpje.
Dan maak je meer zo'n mooie duik zoals je in het dolfinarium kan zien hoe je dat moet doen :winkie: .
Laatst gewijzigd door Jan Willem op do 19 november 2020, 10:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jan Willem schreef: do 19 november 2020, 10:46 Wat een rotcrash zeg :o , alle botten en velletjes heel gebleven?
Hier zie je wel goed dat je fiets ahw weggeslingerd wordt en jij wordt er in een slinger afgegooid.
Misschien herkent TS dit maar echt OTB (over de kop gaan) beleef je wel echt anders dan in je filmpje.
Dan maak je meer zo'n mooie duik zoals je in het dolfinarium kan zien hoe dat moet.
Voelde het niet eens. Volgens mij is zijwaarts over je fiets gaan een stuk minder pijnlijk omdat je lekker wegrolt. Kniebeschermers en een rugtas met bescherming en 2 liter water helpt dan ook nog wel mee natuurlijk.

OTB is doorgaans veel pijnlijker omdat er een stuur tussen zit en je hoofd veel sneller de grond gaat raken. Nu ik dit filmpje terugzie (en dit was een harde steen, die we met veel moeite hebben kunnen verwijderen) denk ik inderdaad dat er nog iets meer gebeurd als TS echt OTB gaat.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Een echte OTB komt volgens mij vrijwel altijd vanuit het voorwiel; bijvoorbeeld bij een dikke kuil formaat wieldoorsnede of boom die je niet zag aankomen, steile afdaling met drop off te langzaam nemen.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Jan Willem schreef: do 19 november 2020, 10:52 Een echte OTB komt volgens mij vrijwel altijd vanuit het voorwiel; bijvoorbeeld bij een dikke kuil formaat wieldoorsnede of boom die je niet zag aankomen, steile afdaling met drop off te langzaam nemen.
Of twee pedalen tegelijkertijd aan de grond. Weleens gedaan in de herfst in Rhenen. Een jaar of 5 geleden, ik zat net een maand of 3 op een mountainbike en vond het nog "leuk" om door het midden van de moddergeul te gaan. Allebei de pedalen tegelijkertijd aan de grond en door de voordeur naar buiten, plat op m'n buik in de modder. Als een echte wielrenner, met ritjes op strava onder de naam "lekker in de blubber spelen" en altijd met m'n achterrem ingeknepen door alle bochten driften.
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ook ik ben enkele weken flink gevallen doordat mijn pedaal een wortel raakte die als een uitstekend “oog” uit de grond stak. Voor zover ik weet vloog ik zelf ook over de kop en kwam er met een gekneusde hand vanaf maar was wel een flinke klapper.

Het gebeurde voor mijn gevoel ook uit het niets en ook zo snel dat ik de tijd niet eens had om te schrikken (dat was dan wel weer het voordeel).
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

tja, kan de vinger en nog niet helemaal op leggen, zoals sommige ook zeggen, je moet het duidelijk voelen bij je voet trapper, dat had ik niet.
had ook niet het idee dat ik aan de rand van de track reed met voorwiel, al is het er wel smal.
ik had de demping vol openstaan voor en achter, totaal onzinnig op die track en tricky met die opstaande zijkanten van de track en het inveren. Mijn theorie was dat ik te laag uit kwam met veren en trapper ergens hapte en zag dus die noest paar meter terug. maar misschien ook wel met het voorwiel die noest geraakt en daardoor over de kop, maar je zou verwachten dat je daar door je vering wel overheen komt met een gangetje 15/20kph

Ik was net en wel weer opgestaan, kwam er nog iemand aan op fully, en had op zelfde punt , 5mtr van mij af een oeps momentje, hij schoot van de trappers en zadel af tegen zijn stuur en bleef nog net zitten.
Dit was vrij op het einde van de route Gieten waar je rechts van een laag gelegen slootje tussen de bomen door slingert op de rug van die slootwal. en dan halverwege dat stukje sloot ging het fout.
One life, ride it!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Her maakt het mountainbiken wel een beetje spannend natuurlijk.

Ik ben wel voor het laten zitten van stronken, wortels en noesten. Het hoort er wel bij.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Ja, moet geen achtbaan worden,
Maar dit was wel een boobytrap ipv een ttf


Ff geleend van YouTube, hier was het
Afbeelding
One life, ride it!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb het in mijn ruim 30 jaar ervaring ook 2x gehad. Staan met nog beide zeer helder voor de geest. Ook ik lag in 1x op de grond in beide gevallen, soort van OTB (zoals de duik in het flimpje). In beide gevallen terug gelopen omdat ik 'iets' geraakt moest hebben, maar mij niet duidelijk was wat. In het eerste geval een stronkje dat net aan de iets hogere zijkant van de trail een paar centimeter uitstak. Nooit gevoeld dus dat mijn pedaal dat ding raakte.
De tweede keer stak een wortel uit in een bocht met een hogere binnenkant. Ik bleef doortrappen en wederom lag ik opeens. De beschadiging aan de wortel maakte wel duidelijk dat ik die geraakt had. Daarna door naar het ziekenhuis: aanhechting sleutelbeen gescheurd... .
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik kan me bij mezelf opeens nog een recenter geval herinneren, op Den Treek. Ik stak een fietspad over om daarna de route weer op te gaan. Op de kruising staat een boom, en iets van die boom af ligt een boomwortel. 100x rij je daar met je pedaal op de juiste hoogte langs, 1x niet. Dan wordt je achterwiel opgetild en opzij gezet, dat hou je niet. Hele gekke smakkerd maak je dan.

Ik ben nog steeds op zoek naar m'n CO2-pompje dat ik vermoedelijk daar ben verloren :-{
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Jan Willem schreef: do 19 november 2020, 10:46 Hier zie je wel goed dat je fiets ahw weggeslingerd wordt en jij wordt er in een slinger afgegooid.
Dit klopt wel. Eerste singletrack Halsteren vanaf de P Fort. Dit voorjaar. Nog niet helemaal scherp, wel lekker tempo en klap: linkertrapper blijft hangen voor stronkje. Fiets klapt naar links, ik land op mijn rechterzij vlak naast de boom. Een vogelvlucht van een aantal meters, en 2 gekneusde ribben waar ik 8 weken zoet mee was.
Niet OTB dus, maar misschien was dat wel beter geweest. Ik werd nu vanuit het niets gelanceerd.

Afbeelding
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Zoon stuk lag ik ook wel verder dan het stronkje, net fiets schoon gemaakt, het uiteinde van de linker crank is beschadigd.
Denk dus wel dat die onder een hoek het stronkje heeft gepakt
One life, ride it!
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Been there, done that. In mijn geval zat ik een stukje achter iemand aan te fietsen die te hard ging om in te halen, maar te langzaam om geconcentreerd te rijden. En dan gaat het dus mis: OTB en plat op mijn gezicht voordat ik er erg in had. Leverde mij een bloedneus, geschaafde kop en, naar bleek toen ik mijn stuur wilde beetpakken om verder te rijden, een gebroken pols op.
Tot op de dag van vandaag begrijp ik niet hoe ik (1) onderuit kon gaan en (2) waar ik mijn pols op gebroken heb.
Het was op een stuk Amerongen waar ik al vaak gereden had, en het heeft zeker een rit of 3 geduurd voordat ik daar weer volle bak omlaag durfde.

Conclusie: shit happens. Vooral als je niet scherp bent. :-?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

38x10 schreef: do 19 november 2020, 15:07 Conclusie: shit happens. Vooral als je niet scherp bent. :-?
Daarom heb ik standaard een puntenslijper in mijn Camelbak zitten!



8)
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie