MTB Short

Welke kleding bevalt goed, welke helm zit lekker en welke winterschoenen zijn echt warm en waterdicht? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk en deel je ervaringen met anderen.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Al jaren fiets ik met een Fox Racing Ranger Cargo short, deze bevalt mij uitstekend omdat deze zowel links als rechts opbergvakken heeft. Erg handig om een banaan, handschoenen, afritsbare mouwen of iets anders in op te bergen.

Omdat deze short slijtage plekken begint te vertonen ben ik aan het kijken naar iets anders, helaas wordt de ranger short niet meer gemaakt. Het valt mij op dat de meeste MTB shorts helemaal niet zoveel opbergvakken als deze Ranger short hebben.

Hebben jullie tips?

Afbeelding
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ook van Fox: https://nl.foxracing.com/short-ranger-u ... s#start=17

Vaude en Alpinestars hebben ook wel wat modelletjes. En ik heb een POC maar die is vrij dik (DH-versie)
Laatst gewijzigd door TenZNL op ma 21 december 2020, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

De TLD Skyline heeft ook erg diepe zakken. En afsluitbaar met een rits.
Jefro98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1248
Lid geworden op: wo 28 mei 2008, 11:20

Endura Hummvee
Rsw85
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 3 april 2009, 14:34
Mijn mountainbike: Orbea Alma M50

Endura Singletrack of de Singletrack lite zij ook fijne broeken.
drpaul
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 823
Lid geworden op: wo 28 augustus 2013, 19:36
Mijn mountainbike: YT Jeffsy AL Base 29; Propain Spindrift AL

Endura Hummvee, al genoemd maar zit erg fijn en zakken met rits.
Ekivits
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: za 29 augustus 2020, 21:23

Heb nu een aantal broeken van merida. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Dizer schreef: ma 21 december 2020, 11:52 Al jaren fiets ik met een Fox Racing Ranger Cargo short, deze bevalt mij uitstekend omdat deze zowel links als rechts opbergvakken heeft. Erg handig om een banaan, handschoenen, afritsbare mouwen of iets anders in op te bergen.

Omdat deze short slijtage plekken begint te vertonen ben ik aan het kijken naar iets anders, helaas wordt de ranger short niet meer gemaakt. Het valt mij op dat de meeste MTB shorts helemaal niet zoveel opbergvakken als deze Ranger short hebben.

Hebben jullie tips?

Afbeelding
Laten repareren!
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
vincent75
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: vr 25 september 2009, 07:58
Mijn mountainbike: BullS Grinder-1, Canyon Lux CF 7.0

Ik ga deze zomer touren in de Alpen en wil wel eens van het lycra af. Ik ben dus op zoek naar een zomer short.
Moet ik er nu één kiezen met of zonder zeem? En wat gebruiken jullie als er geen zeem in zit?

Iemand nog tips voor een goed zittende broek welke een beetje stretcht en ventileert.
Lengte broek graag nog boven de knieën.
massah
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 14 november 2012, 22:26
Mijn mountainbike: is geniaal!

Gewoon je lycra broek onder je short dragen.
Ik heb ook weleens de losse binnenbroek geprobeerd die je bij de meeste baggy broeken meegeleverd krijgt, maar dat vond ik niks. Verschoof te veel.

Ik vind zelf de Vaude Tamaro een fijne broek. Ik heb ook een paar broeken van Endura, maar de Vaude is dunner en soepeler. Zal bij een val wellicht ook sneller kapot gaan, maar dat die test heb ik zelf nog niet uitgevoerd :wink:
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

De Rose Pro short bevalt mij uitstekend:
https://www.rosebikes.nl/rose-pro-men-b ... hape=black

Stretch, paar zakken en luchtig.

Daaronder draag ik een liner of boxer met zeem.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Heb echt van alles wel gehad, meeste draag ik mijn 3/4 Endura MT500 (wordt niet meer gemaakt :-{ ) en mijn Platzangst shorts https://www.platzangst.com/hosen/?p=3
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

https://www.platzangst.com/platzangst-t ... e-evo-grau

Ik heb een versie van deze broek en die is lekker licht en prettig te dragen. Heeft ook een paar zakken zodat je wat spulletjes meekan nemen. Daarnaast droogt de stof erg snel, waterdicht is het niet.

Verder draag ik vaak een broek van Endura of TLD (maar die TLD heeft weinig zakken) maar zijn wat dikker van materiaal dus in de warme zomers misschien een beetje te warm aangezien ik ook gewoon een fietsbroek eronder draag.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De -bij sommige shorts- meegeleverde binnenbroeken zijn vaak niet veel soeps. Dunne zemen die niet kunnen tippen aan de zeem van een goede broek. Ik draag dan ook gewoon bibshorts (met bretels dus) met een goede zeem onder de baggy's.

Verder zit er veel verschil in de stof, van hele dunne rekbare shorts tot dikke stugge (downhill)broeken.
Wat ik gemerkt heb is dat veel shorts de bekleding op de punt van je zadel na verloop van tijd doorschuren. Hoe stugger de stof, hoe meer dat gebeurt. De positieve keerzijde is dat dergelijke shorts vaak wel langer meegaan :D

De meeste shorts eindigen boven de knie. Wil je ook knieprotectoren dragen is het wel mooier als de short tot iets over de protector komt. Volgens mij is er zelfs een term voor dat stuk bloot been tussen de kniebeschermer en een (te korte) short :lol:

Endura heeft een goede prijs-kwaliteitverhouding, maar het moet je natuurlijk wel goed passen. Ik heb Hummvee shorts van Endura die me goed passen, maar heb ook weleens een duurder model gepast wat het net niet was. Maar er is tegenwoordig heel veel keuze in baggy fietsshorts, dus leef je uit... :tong
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@ Vincent
Je bib onder een short dragen dus.
Bij een short met binnenbroek is het altijd de vraag of deze net zo kekker zit als je licra bib.
Decathlon had (heeft?) shorts zonder binnenbroek, van stretch. Heb er zelf twee

Ze hebben 'm nog, de ST900.
https://www.decathlon.es/es/p/pantalon- ... lsrc=aw.ds

Voor een meerdaagse tocht heb je op zn minst 2 lycra bibs nodig. 1 om te dragen en 1 in de was.
De rest kan een paar dagen mee, ook al maak je daar geen vrienden mee :-D
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie