Thuis train tips

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Ik maak gebruik van een 'oude" Tacx cycletrack" op mijn racefiets met een hartslagmeter. Voor koeling gebruik ik gewoon een open raam en een ventilator. Ik train vaak in combinatie met het Youtube kanaal van GCN.
Deze hebben inmiddels een specifiek train kanaal https://www.youtube.com/channel/UCMEiuH ... q2_KzLu0bw
En de video's op hun "oude" playlist https://www.youtube.com/playlist?list=P ... kf2DVlslmC

Deze helpen het indoor trainen veel actiever te maken, en ik heb het gevoel dat ze ook meer opbrengen.

In combinatie met thuiswerken ben ik aan het zoeken naar wat mij het beste past qua tijdstip. Ik merk dat ik een korte training in de ochtend of tussendoor erg waardeer en de langere trainingen vaak in de avond doen. Het hangt vooral af van de beschikbare tijd. Ook wil ik wel eens gewoon 30 minuten trappen met bijvoorbeeld een podcast.

Toch ben ik benieuwd hoe anderen dit aanpakken. Wat is je routine? Je favoriete tijdstip? Hoe motiveer je jezelf?

Ik zie indoor training wel aangehaald hier en daar, maar ik heb er geen specifiek topic over kunnen vinden.
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Hier ook trainingsvideo's van GCN, een open raam, en een spinningbike. That's it, geen hrm, wattage's of andere bwr benodigheden.
Gewoon een uurtje trappen op duurtempo. Of een half uurtje HIIT. 1x per week, heel soms 2x. Geen vast ritme, puur onderhouden. In de winter is hardlopen de primaire sport voor mij.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

twowheeler schreef: wo 3 februari 2021, 20:49 Ik maak gebruik van een 'oude" Tacx cycletrack" op mijn racefiets met een hartslagmeter. Voor koeling gebruik ik gewoon een open raam en een ventilator. Ik train vaak in combinatie met het Youtube kanaal van GCN.
Deze hebben inmiddels een specifiek train kanaal https://www.youtube.com/channel/UCMEiuH ... q2_KzLu0bw
En de video's op hun "oude" playlist https://www.youtube.com/playlist?list=P ... kf2DVlslmC

Deze helpen het indoor trainen veel actiever te maken, en ik heb het gevoel dat ze ook meer opbrengen.

In combinatie met thuiswerken ben ik aan het zoeken naar wat mij het beste past qua tijdstip. Ik merk dat ik een korte training in de ochtend of tussendoor erg waardeer en de langere trainingen vaak in de avond doen. Het hangt vooral af van de beschikbare tijd. Ook wil ik wel eens gewoon 30 minuten trappen met bijvoorbeeld een podcast.

Toch ben ik benieuwd hoe anderen dit aanpakken. Wat is je routine? Je favoriete tijdstip? Hoe motiveer je jezelf?

Ik zie indoor training wel aangehaald hier en daar, maar ik heb er geen specifiek topic over kunnen vinden.
Hier dezelfde opzet maar dan met een Kickr. Ik ben begonnen met het 2 weken introductieprogramma van Sufferfest en dat bevalt me tot dusver prima. Heel veel variatie in de trainingen inclusief technische trainingen voor bijvoorbeeld soepel rondtrappen en cadans en ook krachtoefeningen en zelfs yoga, alles gericht op het fietsen.
Door deze variatie en de video’s die bij de trainingen zitten is er voldoende afleiding om het niet te laten vervelen. Ook vind ik het heel prettig dat niet zelf doelloos een uur ga trappen. Ik kies een trainigsschema van meerdere weken en krijg dan een gestructureerd programma aan workouts waarbij de intensiteit automatische wordt ingesteld op mijn niveau. Hierin zitten ook tests opgenomen zodat je je progressie kunt volgen en de intensiteit daarop wordt aangepast.
Trainen doe ik het liefst na het (thuis) werk. Aangezien ik graag vroeg begin en we geen thuiswonende kinderen meer hebben is dat prima in te passen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

Ik heb een iets andere invulling gegeven aan het thuistrainen, doordat ik geen reistijd meer heb doe iedere ochtend een halfuurtje fitness. Doel is om de core te versterken en kracht in de benen te vergroten.
Maandag is een allround sessie, dinsdag benen, woensdag core, donderdag bovenlichaam en vrijdag herstelsessie.
In het weekend de route op.

Zo start ik de dag ook fit(ter) en energieker, van dat thuiswerken wordt je ook niet veel beter :-{
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Fitnessbal weer opgeblazen, 3x per week 20 minuten. Instabiele van de bal is een goede motivator voor een toch wel saai iets, Core stability. Speciale playlist voor aangemaakt, motiveert ook een stuk.

Binnenfietsen kan niet omdat de muren dan op mij afkomen. Schijnt geen bouwfout te zijn.. Dus gebruik mijn mtbrandonneur om fietsconditie te behouden. Vrij veel interval, die mij voorgeschoteld worden door een fietscomputer (nu door persoonlijke omstandigheden niet gestructureerd maar dat komt weer). Interval vind ik ideaal in de winter, blijf makkelijker warm en hoeft niet te lang.

Komende winter ligt er een pumptrack in de buurt, lijkt mij top om op te trainen in de winter.
Knakworstkweker

Ik heb (redelijk) fysiek werk, dus ik hoeft niets extra's te doen.

Na het eten een paar keer in de week een uurtje wandelen.

Op zondag meestal om 06.00 op en om 07.30 zit ik op de fiets, buiten, in weer en wind.

Als het straks langer licht is komen de dinsdag- en donderdagavond er weer bij.

Soms (als ik voel dat ik overbelast heb op het werk of op mijn rustdagen) doe ik wat oefeningen, maar verder totaal niks.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

zit nu ruim een jaar ~ 3-5 uur per week op de kickr met TrainerRoad workouts en dat bevalt erg goed, ik had hier een stukje van mijn progressie gepost en hoe de kalender van TR er bijvoorbeeld uit kan zien
viewtopic.php?p=2573952#p2573952

Ik merk dat het (naast een meetbaar hoger) FTP ook op andere vlakken vooruit gaat, VO2Max gaat omhoog, duurvermogen gaat omhoog, herstel gaat sneller etc.

De vaste structuur van minimaal 3 workouts per week (op wat uitzonderingen na uiteraard, als ik 3 uur op pad ben geweest op zaterdag zit er niet altijd een zware training op zondag meer in) en wat er eventueel bij komt bevalt me prima :)

TrainerRoad is wel iets wat je moet liggen, ik zie meer mensen die helemaal opgaan in Zwift, maar dat vond ik zelf niks. ik hou wel van het simpele en doelgerichte van TrainerRoad. Je hele plan voor 3 of meer maanden wordt automatisch voor je berekend aan de hand van een wedstrijd, event, of gewoon een eigen gekozen doel/moment. ivm covid heb ik mijn events vorig jaar ook een keer vervangen door een PR poging Dorst, dan maak je een eigen event aan als XC short track en je krijgt workouts die opbouwen naar een piek fitness voor een 20 minuten mtb effort. (helaas waren de routes toen dicht door droogte :D )
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Mijn winter routine is volgende.

Ik koop in de zomer een spiningbike.
Zodra het te koud word voor buiten begin ik binnen.
Het liefste train ik namiddag avond.
Goede muziek of 1 van de honderden filmpjes van mezelf op youtube op een tv.

Train in het begin steeds lichter en langer tot half december.
Dan begin ik met opbouwen.
Wissel duur met kracht en hit training.
schuif steeds meer naar hit.
Hou van deze aard van training.
Dan als de temperatuur weer aangenaam is, hup naar buiten en de spiningbike in de verkoop of garage.

Dit jaar ging wat anders, omdat ik een verbouwing had die in 2 maanden af moest zijn.
Zit nu weer op de weg en geniet van het (eindelijk) warme weer.

groetjes,

Hans.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

He, hansdegebruiker is weer terug, geniet nog altijd van je video van de route van de Hoge Venen, hoop niet dat je hem van Youtube verwijderd :-q

Ik zelf vind het lastig trainen door de weeks.
Sinds ik een kantoorbaan heb die te ver weg is om relaxed op de fiets te gaan zijn de kilometers hard achteruit gegaan, van 1000-1200 in de maand naar 500-600km.

Na het eten fietsen heb ik meestal geen zin in.
Overdag denk je van: "he, vanavond even lekker een rondje doen", maar wanneer je thuis komt en je avondeten achter de kiezen hebt dan is er geen motivatie om me om te kleden en een stuk te gaan fietsen.

Wat ik af en toe doe is een half uurtje wat krachttraining / core training, alleen maar om het gevoel te krijgen iets gedaan te hebben.

Op zaterdag mtb ik dan 100km, maar 1x zo'n rit in de week zet geen zoden aan de dijk.
Plaats reactie