Knie klachten

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Sinds een tijdje heb ik bijzondere knieklacht na een MTB ritje.

Uren na het fietsen, of de dag erna krijg ik bij mijn rechterknie last aan de buitenkant. Om precies te zijn, rechtsonder, en die pijn trekt zijdelinks omhoog tot in mijn bovenbeen. Maar niet door mijn knie.

Ik fiets op flats maar heb ik heb nu geen idee of ik mijn zadel hoger, lager, naar achteren/voren moet afstellen?

Iemand een idee?


Ps.
Ik krijg ook regelmatig klachten aan de voorkant van mijn linkerknie. Mijn zadel staat voor mijn gevoel al echt hoog genoeg. Het probleem is alleen dat ik mijn linkervoet anders positioneer dan mijn rechtervoet. Het gaat ook echt automatisch, moet ik dan toch aan de clicks? :-?
Laatst gewijzigd door Dizer op zo 14 februari 2021, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Jannijm
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: za 6 februari 2021, 09:22
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei CR 2021

Een goede bikefit zorgt er in ieder geval voor dat je goed op je fiets zit en alles goed voor jou op maat kan worden gezet. Hierdoor kunnen klachten in een groot aantal gevallen al worden weggenomen of verminderd.
Kona Hei Hei CR / Giant Revolt 0
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

hoe oud ben je :wink:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
tiggermac
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 3 augustus 2008, 19:22

Zou het dit kunnen zijn?:

https://www.hierhebikpijn.nl/aandoening ... e-syndroom

Ik heb het ook maar dat is gekomen door hardlopen, zoals in de beschrijving ook aangegeven wordt. Ik heb er nog weleens last van als ik tijdens het fietsen veel sta werk doe.

Patrick
Proberen lukt altijd
Poldertoerist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 12:54
Mijn mountainbike: idworx Rockn Rohler - rough

Klinkt idd als een hardloopknie..

Heb ik opgelopen toen ik met mijn dochter mee wilde gaan trainen. De huisarts heeft mij verboden nog hard te lopen. Haha.

In ieder geval was ik er beetje te lang mee doorgelopen en moest toen langere tijd rust houden. En daarna rustig aan weer opgebouwd. Duurde wel even voordat ik bijv. weer 150km kon fietsen.

Maar wellicht is het wat te kort door de bocht om direct te zeggen dat jij dit ook hebt. Want idd kan het ook heel goed aan de stand van je voeten liggen, of wellicht kies je een te zwaar verzet.
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

Ga naar een physiotherapeut. Die kan je verhaal horen en door vragen en testen wat er aan de hand is met je knie.

Hier ben je aan het verkeerde adres.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Ik heb al 10 jaar knieklachten, eerst 'jumpers knee', bij de aanhechting van de kniepees aan het onderbeen, nu 'runners knee', rondom de knieschijf, soms wat lastig precies te zeggen waar. De eerste keer heb ik het goed gekregen met krachttraining onder begeleiding van een fysiotherapeut. Niet fietsen, alleen twee keer per week krachttraining, drie maanden lang. Toen kon, lamnjzaam opbouwend, ik weer pijnvrij fietsen. De tweede keer (runners knee) was de kracht groot genoeg aldus de fysio en kon ik het, met de nodige zelfbeheersing, in een half jaar tijd met fietsen weer aardig opbouwen. Gezien mijn leeftijd (73) speelt ongetwijfeld ook arthrose een rol. Maar ik fiets nog steeds elke week twee keer en kan ook routes als HV en LV nog prima rijden. Mijn advies is in elk geval, net als dat van corex: zoek een goede fysiotherapeut die echt iets van knieeen weet, liefst een die zelf ook fietst. Een juiste diagnose is nl. van groot belang en die kun je zelf niet stellen. Ik heb daarnaast twee jaar geleden ook een bike fit gedaan en 1 cm kortere cranks op mijn MTB gemonteerd. Dat laatste voelde als een wereld van verschil, hoewel je er na enkele keren fietsen weer aan gewend bent. Ook ben ik met een wat hogere cadans gaan rijden, vooral bergop.
Gebruikersavatar
Koban
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1110
Lid geworden op: zo 19 april 2020, 08:32
Mijn mountainbike: twee wielers
Contacteer:

corex schreef: ma 15 februari 2021, 09:47 Ga naar een physiotherapeut. Die kan je verhaal horen en door vragen en testen wat er aan de hand is met je knie.

Hier ben je aan het verkeerde adres.
Dit is beste advies :-q
GPX routes Rechswald --> Reichswald.nl
Sabai
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 905
Lid geworden op: do 7 augustus 2014, 16:49
Mijn mountainbike: Mtb

Dizer schreef: zo 14 februari 2021, 18:23 Sinds een tijdje heb ik bijzondere knieklacht na een MTB ritje.

Uren na het fietsen, of de dag erna krijg ik bij mijn rechterknie last aan de buitenkant. Om precies te zijn, rechtsonder, en die pijn trekt zijdelinks omhoog tot in mijn bovenbeen. Maar niet door mijn knie.

Ik fiets op flats maar heb ik heb nu geen idee of ik mijn zadel hoger, lager, naar achteren/voren moet afstellen?

Iemand een idee?


Ps.
Ik krijg ook regelmatig klachten aan de voorkant van mijn linkerknie. Mijn zadel staat voor mijn gevoel al echt hoog genoeg. Het probleem is alleen dat ik mijn linkervoet anders positioneer dan mijn rechtervoet. Het gaat ook echt automatisch, moet ik dan toch aan de clicks? :-?
Ik heb dezelfde soort klachten gehad en bij mij kwam het doordat het zadel na onderhoud iets te hoog stond. Maar mijn klachten verdwenen meestal wel na een dag. Zadel een cm lager gezet en geen last meer van gehad.
Plaats reactie