Minder herstel

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
alteafr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 21:37

Nu weet ik dat je naarmate je ouder word het herstel na een training wat afneemt maar sinds ik 1x12 rijd heb ik het idee dat m’n benen veel meer moe zijn, hiervoor reed ik nog lekker ouderwets 2x10 en had ik daar nauwelijks last van.

Ja rijd ook op de weg ermee maar met althans dat idee heb ik met een veel hogere cadans is dit normaal dat m’n lichaam hier aan moet wennen of begin ik belegen te worden :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Geen idee.
Maar was je nou 16 of 61?
En wat voor fiets reed je, wat nu?
Welke banden eerst, welke nu?
En waar rijd je? Hoeveel km, hm, hoelang?
Hartslagen? Etc.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zou het eerder in de zithouding zoeken.
Valt mij op dat veel mensen te laag zitten. Zelf krijg ik dan last van mijn bovenbenen.
"This species has amused itself to death"
alteafr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 21:37

Ben 46, hiervoor een Grand Canyon cf nu een exceed met Maxxis banden hartslagen gemiddeld 150 denk ik verder ook geen idee maar valt me gewoon op net alsof ik er erg aan moet wennen
aurelius schreef: zo 28 februari 2021, 08:39 Geen idee.
Maar was je nou 16 of 61?
En wat voor fiets reed je, wat nu?
Welke banden eerst, welke nu?
En waar rijd je? Hoeveel km, hm, hoelang?
Hartslagen? Etc.
alteafr
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 21:37

kan niet meer schreef: zo 28 februari 2021, 09:26 Zou het eerder in de zithouding zoeken.
Valt mij op dat veel mensen te laag zitten. Zelf krijg ik dan last van mijn bovenbenen.
Dat is inderdaad wel een goeie merk wel dat ik veel sneller ben op deze fiets
Dave0701
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 22 februari 2021, 13:24
Mijn mountainbike: specialized epic 2009

Met je oude setup 2x 10 had je wat meer keuze in versnellingen.
Overstap naar 1x 12 geeft je minder keuze en kan net zo zijn dat je of net te ligt fiets of net te zwaar voor wat je gewend was om lekker in je ritme te zitten.
Kan niet bestaat niet----> waar en wil is is een weg.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

alteafr schreef: zo 28 februari 2021, 10:21 Dat is inderdaad wel een goeie merk wel dat ik veel sneller ben op deze fiets
Als je veel sneller fiets is het niet meer dan logisch dat je benen vermoeider zijn.... :wink:
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dave0701 schreef: zo 28 februari 2021, 11:52 Met je oude setup 2x 10 had je wat meer keuze in versnellingen.
Overstap naar 1x 12 geeft je minder keuze en kan net zo zijn dat je of net te ligt fiets of net te zwaar voor wat je gewend was om lekker in je ritme te zitten.
Jep, de stapjes zijn wat groter. Kan gewoon een kwestie zijn van wennen en sterker worden? Wellicht ook icm een steilere zitbuishoek, ook dat is even wennen.
Dave0701
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: ma 22 februari 2021, 13:24
Mijn mountainbike: specialized epic 2009

Als je op een een iets groter verzet rijd dan gebruikelijk kan dat een reden zijn dat je sneller bent maar ook eerder moe word. Is vaak wel idd wennen en aanpassen.
Kan niet bestaat niet----> waar en wil is is een weg.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

TenZNL schreef: zo 28 februari 2021, 12:06
Dave0701 schreef: zo 28 februari 2021, 11:52 Met je oude setup 2x 10 had je wat meer keuze in versnellingen.
Overstap naar 1x 12 geeft je minder keuze en kan net zo zijn dat je of net te ligt fiets of net te zwaar voor wat je gewend was om lekker in je ritme te zitten.
Jep, de stapjes zijn wat groter. Kan gewoon een kwestie zijn van wennen en sterker worden? Wellicht ook icm een steilere zitbuishoek, ook dat is even wennen.
Is dat wel zo? 2 x 10, je grote blad zal dan 38 of 39 zijn. Schakel je op de weg naar je kleine blad? Denk het niet. 1x12 met een 32 wellicht misschien wel 36, dan zijn de stappen op het vlakke echt niet groter. Maar een gemiddelde hartslag van 150, zoek de vermoeidheid daar eens in...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Corona gehad zonder dat je het in de gaten had?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bonanza schreef: zo 28 februari 2021, 19:40
TenZNL schreef: zo 28 februari 2021, 12:06
Jep, de stapjes zijn wat groter. Kan gewoon een kwestie zijn van wennen en sterker worden? Wellicht ook icm een steilere zitbuishoek, ook dat is even wennen.
Is dat wel zo? 2 x 10, je grote blad zal dan 38 of 39 zijn. Schakel je op de weg naar je kleine blad? Denk het niet. 1x12 met een 32 wellicht misschien wel 36, dan zijn de stappen op het vlakke echt niet groter. Maar een gemiddelde hartslag van 150, zoek de vermoeidheid daar eens in...
Ga je er nu vanuit dat hij heel de tijd op de weg rijd? Mijn uitgangspunt was offroad met afentoe wat verharde weg (zo begrijp ik het tenminste) en daar vind/vond ik 1x11/12 toch net ff wat beperkter als het puur over verzetskeuze gaat. 2x10/11 heeft in het midden toch wel wat halve stapjes die het leven wat aangenamer kunnen maken maar goed, dat ben ik. Zoals Heckler40 zegt: YMMV
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Assumption is the mother of all f#ck ups.
Ja rijd ook op de weg ermee maar met althans dat idee heb ik met een veel hogere cadans
Cees82
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 175
Lid geworden op: di 25 november 2008, 16:00

Meten is weten. Check je Hf zones tijdens je ritten en vergelijk deze met je ritten in het verleden. Zit je in dezelfde zones of lever je meer inspanning? Daarnaast is de houding nog een goede om rekening mee te houden, een kleinere heup hoek kan zorgen voor minder doorbloeding en kan moeie benen opleveren.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Bonanza schreef: zo 28 februari 2021, 21:07 Assumption is the mother of all f#ck ups.
Ja rijd ook op de weg ermee maar met althans dat idee heb ik met een veel hogere cadans
Daar kan je 2 kanten mee op.
Plaats reactie