Mineralen Sportdrank en voedingsmiddelen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 maart 2021, 00:23 Gewoon stoppen met redbull.


oi oi moeilijk ik druk het als frisdrank zoals cola of cassis zo nu en dan 😓😑
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

userlee schreef: di 9 maart 2021, 22:21
Burco schreef: di 9 maart 2021, 21:44 Ik hoorde laatst van een (sport) voedingswetenschapper dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat magnesium supplementen helpen bij het voorkomen van spierkrampen tijdens het sporten.
ben wel benieuwd...hoe men kramp kan verkomen/ verminderen.
maar niet alles kan wetenschappelijke verklaard worden...
Regelmatig rek&strek oefeningen doen wordt ook als oplossing geadviseerd. Dus niet alleen als je gaat fietsen maar ook op de andere dagen (wel even een warmingup doen dan).
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Stunning schreef: wo 10 maart 2021, 00:15
Burco schreef: di 9 maart 2021, 21:44 Ik hoorde laatst van een (sport) voedingswetenschapper dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat magnesium supplementen helpen bij het voorkomen van spierkrampen tijdens het sporten.
Kramp is altijd een combinatie van factoren; meestal in eerste instantie veroorzaakt door de combinatie van een hoge mate van belasting en vermoeidheid.

Feit is wel dat magnesium het belangrijkste mineraal voor het lichaam is en dat het zelfs via de huid kan worden opgenomen. Magnesium tekorten kunnen snel ontstaan (ook bij niet-sporters) en gelukkig ook weer snel aangevuld worden. Kies wel voor een organische variant. De magnesium varianten in al die sportvoeding zijn meestal synthetisch. Daar wordt slechts zo'n 10% van opgenomen door het lichaam.

Daarom is een banaantje eten tijdens het sporten perfect, hier zit naast een uitgebalanceerde hoeveelheid koolhydraten ook veel organische magnesium in. Daar is echt over nagedacht door de natuur en kan geen gelletje tegenop :-q
Even een paar aanvullingen en correcties. Slechte hydratatie speelt ook een hele belangrijke rol bij het ontstaan van kramp.

Verder is het niet bewezen dat magnesium door de huid wordt opgenomen.

Tot slot heeft “organische” magnesium niks te maken met natuur of biologisch, het betreft een magnesium verbinding met een koolstof keten en valt dus onder de organische chemie in tegenstelling tot bijvoorbeeld magnesiumoxide wat weer heel slecht opneembaar is. Het wordt gewoon synthetisch bereid, dus in een fabriek via een chemisch proces. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Magnesiumcitraat
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Mad Wally schreef: wo 10 maart 2021, 09:15
Even een paar aanvullingen en correcties. Slechte hydratatie speelt ook een hele belangrijke rol bij het ontstaan van kramp.

Verder is het niet bewezen dat magnesium door de huid wordt opgenomen.

Tot slot heeft “organische” magnesium niks te maken met natuur of biologisch, het betreft een magnesium verbinding met een koolstof keten en valt dus onder de organische chemie in tegenstelling tot bijvoorbeeld magnesiumoxide wat weer heel slecht opneembaar is. Het wordt gewoon synthetisch bereid, dus in een fabriek via een chemisch proces. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Magnesiumcitraat


👍🏼
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 10 maart 2021, 00:23 Gewoon stoppen met redbull.
Heel erg goed advies!

Verder zeer interessant draadje, dat mij ook de nodige inzichten heeft gegeven.
Bij mijn ritten, meestal tussen 1 en 2 uur, heb ik 1 bidon bij mij welke ik vul met water waar ik een isotonic poeder in oplos.
Hiervoor kijk ik naar de te verwachten intensiteit en duur van de rit. Maar het maximale dat ik toevoeg is de helft van wat op verpakking staat.
Omdat ik niet altijd de mogelijkheid heb om mij echt "voor te bereiden" op een rit neem ik soms ook even paar dextrose tabletten mee.
Het laatste dat je wilt tijdens een rit is dat je bloedsuikerspiegel te laag komt!
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

belangrijkste is dat je eten/drinken matched met de intensiteit + je conditie..

Ik train sinds jan 2020 ook op de trainer en dan kan je mooi zien (door een redelijk accurate power meting) hoeveel energie je verbruikt.
Het scheelt dus niet alleen of -voluit- gaat, of op het gemakkie, hoe beter je getrained bent, hoe meer energie je verbrand als je voluit gaat, maar let op, als je superfit bent en je fietst op je gemakkie, verbrand je nog steeds een hoop.
MvdP kan mijn zijn threshold bijvoorbeeld prima 5 uur lang op 300 watt rijden, dat is voor hem met 2 vingers in de neus, maar hij verbrand net zoals iedereen dezelfde calorieën per watt. (in dit voorbeeld 5400!!, dus in die 5 uur moet ie toch wat bij eten).

https://www.welovecycling.com/nl/hoe-be ... t-fietsen/

een uurtje met 150 watt is voor een beginner al best aardig, maar als je beter getraind bent en je trapt in 1 uur 300 watt, dan verbrand je toch 2 x zo veel :)

En dan is 200 nog niet eens zoveel, van het weekend met een fietsmaat 2x 013 gereden, die gast heeft net een powermeter op zijn mtb, weegt ongeveer hetzelfde en is ongeveer even sterk, dus de power waardes zullen redelijk overeen komen. Strava schat het gem vermogen bij mij op 177, en voor het PR rondje 197. De echte power was 247 avg en voor het PR rondje 261 watt avg.

dan verbrand je dus enkel met trappen al ruim 1600 kJ, op een racefiets zal het niet veel meer zijn, maar op de MTB mag je daar nog wel wat bijtellen. Dan zit je zo op een dag intake wat je in 1 ritje verbrand. (2 uur gereden, waarvan 50 minuten volle bak, en de rest wat rustiger aan, dus niet eens super intensief).

Anyway, het is van 100 zaken afhankelijk en daarom moet je zelf uitvinden hoeveel je nodig hebt
Qua calorieen komt je op op een gegeven moment (als je conditie beter wordt en de ritten langer) aan de grens dat de batterij gewoon tussendoor bijgeladen moet worden
Qua drinken, de 1 zweet een halve liter per uur, de andere 3 liter, de 1 zweet 4 x zoveel zout dan de andere, zoek wat bij je past.
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Ik ben al jaren geleden gestopt met allerlei zaken te meten, het gaat zoals het gaat, de ene keer kost het meer inspanning dan de andere keer, soms gaat het (bijna he) vanzelf en soms kom je continu de man met de hamer tegen. Soms haal ik andere in en soms (ok regelmatig) word ik zoek gereden...... vorige week lukte het voor geen meter, maarja het pollenseizoen hakt er in, dan heb ik aanzienlijk minder long capaciteit.
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Cube AIM schreef: ma 8 maart 2021, 19:26 Staat vaak gewoon op de verpakking wat de aanbevolen hoeveelheid is.
En tijdens het intensief fietsen gemiddeld 1liter vocht per uur en ook 1 reep of iets anders te eten per uur kom ik al jaren mee vooruit :-q
In de winter is dat trouwens wel een stuk minder omdat ik gewoon geen dorst heb dan :wink:
1 liter vocht per uur, mag hopen van een typefout.
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Jurriaan schreef: do 22 april 2021, 19:41
Cube AIM schreef: ma 8 maart 2021, 19:26 Staat vaak gewoon op de verpakking wat de aanbevolen hoeveelheid is.
En tijdens het intensief fietsen gemiddeld 1liter vocht per uur en ook 1 reep of iets anders te eten per uur kom ik al jaren mee vooruit :-q
In de winter is dat trouwens wel een stuk minder omdat ik gewoon geen dorst heb dan :wink:
1 liter vocht per uur, mag hopen van een typefout.
Hoezo een typefout?
Bij warm weer en intensief fietsen drink ik ongeveer 1 liter per uur ja.
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

1 liter per uur is niet zo gek toch? Met minder red je het vaak ook wel, maar weeg je voor de grap maar eens voor en na je rit
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Het is nogal subjectief, ik ben een nat nek en drink gemakkelijk een liter water per uur weg, ik heb maatjes die moet ik herinneren om te drinken en die drinken nog niet 1 bidon in een rit van 2-3 uur. En die presteren net zo goed, om niet te zeggen beter :~
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Eén bidonnetje tijdens een rit van 2 uur (of meer) is voor iedereen te weinig, even los van of je dan nog aardig presteert of niet.
Maak die rit maar eens zes uur en drink dan ook slechts drie bidons leeg... ;-)

Gegarandeerd dat je dan met een aardig vochttekort van de fiets stapt.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

kermit schreef: vr 23 april 2021, 11:42 Eén bidonnetje tijdens een rit van 2 uur (of meer) is voor iedereen te weinig, even los van of je dan nog aardig presteert of niet.
Maak die rit maar eens zes uur en drink dan ook slechts drie bidons leeg... ;-)

Gegarandeerd dat je dan met een aardig vochttekort van de fiets stapt.
Is klein beetje kort door de bocht. Als je 2 uur fietst, tijdens die rit een bidon van 500ml leeg drinkt en dan bij thuis komst direct een flesje water van 500ml pakt gaat die vergelijking met 6 uur en 3 bidons niet op.
Ik heb 2 bidons, eentje van 550ml en eentje van 800ml. Bij ritten van 1,5 uur plus gaat die laatste altijd mee. Wel moet ik zeggen dat ik altijd, vlak voor vertrek ook even extra drink, tot 3 uur gaat het dan prima. Wordt de rit langer neem ik een flesje water van 500ml in de rugzak mee.
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Prulleman schreef: do 22 april 2021, 22:41 1 liter per uur is niet zo gek toch? Met minder red je het vaak ook wel, maar weeg je voor de grap maar eens voor en na je rit
Hangt ook sterk af van de intensiteit van de rit.
Real men think straight and flat are boring :-D
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

Ik wil een beetje af van de emmers poeder en reepjes en meer zelf gaan maken. Enerzijds leuk, anderzijds misschien lekkerder en meer controle (en misschien wat goedkoper en gezonder?)

Sportdrank wil ik zelf maken met maltodextrine, snuf zout en wat siroop. Kan dan voor een kort ritje minder toevoegen en voor een langer ritje meer. Ik kan 1 bidon meenemen van 750ml en 2L water in de zak. Maar nu de normale rondjes goed gaan wil ik wat meer doen. Langer en intensiever (op schoorl bijv. Een anderhalf rondje doen met 2x de nok of 3x een halve).

Maar wat eet je nu daarbij? Heb je eiwitten nodig? Of kan je het beste dat erna eten? (Ik zit vlot 20-30min in de auto nog).

Ik kan uiteraard ook een wit bolletje of broodje met boter pindakaas en hagelslag meenemen of een stroopwafel (makkelijk ps verpakt). Of zelf graankoekjes maken met rozijnen en wat honing en pure chocolade. Mijn doel is ook wel om rustig aan een paar kilootjes kwijt te raken en mijn conditie op te krikken.
Plaats reactie