Mineralen Sportdrank en voedingsmiddelen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lees deze even door:
viewtopic.php?f=8&t=139156
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
noxiuz
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: do 8 juli 2010, 21:36

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 maart 2022, 23:36 Lees deze even door:
viewtopic.php?f=8&t=139156
Dat topic gaat vooral in op sportdrank (ik maak eruit op dat het vooral heel persoonlijk is) maar niet zozeer voeding tijdens het fietsen waar bij mij nog de meeste vragen over zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je hebt gelijk, verkeerde topic.
Er was een soortgelijk topic over reepjes, koekjes en brood. Ook zelfgemaakt.
Bananenbrood enzo.
Als ik het vind plaats ik het linkje
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Misschien is dit iets?
viewtopic.php?f=8&t=138196
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Clockwise
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 april 2022, 08:14

noxiuz schreef: di 22 maart 2022, 20:44
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 21 maart 2022, 23:36 Lees deze even door:
viewtopic.php?f=8&t=139156
Dat topic gaat vooral in op sportdrank (ik maak eruit op dat het vooral heel persoonlijk is) maar niet zozeer voeding tijdens het fietsen waar bij mij nog de meeste vragen over zijn.
Ik maak meestal mijn eigen sportdrank. Met een basis van BCAA Instant( https://www.goodgamenutrition.nl/produc ... 8219846710. Daar voeg ik Dextrose aan toe met extra citruline en taurine. Verder neem ik dadels mee.. Veel carbs en wat vezels er in. En als het echt moet nog meer fruit of een muesli reep.
Dennis75
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 6 mei 2022, 10:40
Mijn mountainbike: Scott Scale 970 2022

Een bidon water met wat BCAA , en als ik echt kapot ben na het sporten/fietsen dan na het fietsen nog een doses.
https://www.fitsociety.nl/bcaa/

Tevens werkt een bidon water met wat zeezout en honing ook goed als sportdrank.
Karren maar!!
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

Heel klein scheutje aanmaak limonade ipv honing doet het ook goed (bij mij)
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Tijdens de 90 km BBC van afgelopen zondag een paar uur doorgekomen met bars, bloks, bananen, gels en sportdrank.... Normaal gesproken ben ik minder van de 'kunstmatige' sportvoeding, maar bij elke lange rit tot op heden altijd wel een moment gehad van een meer of minder grote dip. Nu geen last gehad van hongerklop o.i.d., maar wat was ik blij met het heerlijke bittere biertje na afloop met een zak zoute belgische friet :lol:

Ook heb ik de maandag en de dinsdag (vandaag) na een voor mij behoorlijke inspanning (veel km's en hm's en een aardig tempo), weinig tot geen last van spierpijn of zware benen. Kan dat ook met sportvoeding tijdens de inspanning te maken hebben? Naderhand heb ik naast het biertje, friet, koekjes tijdens de terugreis en chips 's avonds laat op de bank (ja ik had écht honger :oops: ), niks aan herstelvoeding /-drank gedaan.

De Born Cool Coffee gels zijn me wat smaak betreft goed bevallen.
Nu moeten ze alleen nog wat bedenken op de plakkerige verpakkingen die je overal wegstopt (o.a. plakkerige telefoon en autosleutel :-{ ) om ervoor te zorgen dat ze niet in de natuur terecht komen. Helaas zijn er toch veel mensen die daar blijkbaar minder moeite mee hebben, gezien alle lege gel-zakjes :evil:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

erwin.burgers schreef: di 11 oktober 2022, 12:30 Tijdens de 90 km BBC van afgelopen zondag een paar uur doorgekomen met bars, bloks, bananen, gels en sportdrank.... Normaal gesproken ben ik minder van de 'kunstmatige' sportvoeding, maar bij elke lange rit tot op heden altijd wel een moment gehad van een meer of minder grote dip. Nu geen last gehad van hongerklop o.i.d., maar wat was ik blij met het heerlijke bittere biertje na afloop met een zak zoute belgische friet :lol:

Ook heb ik de maandag en de dinsdag (vandaag) na een voor mij behoorlijke inspanning (veel km's en hm's en een aardig tempo), weinig tot geen last van spierpijn of zware benen. Kan dat ook met sportvoeding tijdens de inspanning te maken hebben? Naderhand heb ik naast het biertje, friet, koekjes tijdens de terugreis en chips 's avonds laat op de bank (ja ik had écht honger :oops: ), niks aan herstelvoeding /-drank gedaan.

De Born Cool Coffee gels zijn me wat smaak betreft goed bevallen.
Nu moeten ze alleen nog wat bedenken op de plakkerige verpakkingen die je overal wegstopt (o.a. plakkerige telefoon en autosleutel :-{ ) om ervoor te zorgen dat ze niet in de natuur terecht komen. Helaas zijn er toch veel mensen die daar blijkbaar minder moeite mee hebben, gezien alle lege gel-zakjes :evil:
Ik zelf neem altijd alle gel, bars en ampuls mee in boterham zakje en gooi het weg waar het hoord.
sinds kort overgestapt op neversecond C30, magnesium ampuls van namedsport.
verder vind ik sis en eurosport nutrition ook lekker.
concap valt helaas niet bij mij in de smaak.

En goed bezig 👍🏼
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

erwin.burgers schreef: di 11 oktober 2022, 12:30 Tijdens de 90 km BBC van afgelopen zondag een paar uur doorgekomen met bars, bloks, bananen, gels en sportdrank.... Normaal gesproken ben ik minder van de 'kunstmatige' sportvoeding, maar bij elke lange rit tot op heden altijd wel een moment gehad van een meer of minder grote dip. Nu geen last gehad van hongerklop o.i.d., maar wat was ik blij met het heerlijke bittere biertje na afloop met een zak zoute belgische friet :lol:

Ook heb ik de maandag en de dinsdag (vandaag) na een voor mij behoorlijke inspanning (veel km's en hm's en een aardig tempo), weinig tot geen last van spierpijn of zware benen. Kan dat ook met sportvoeding tijdens de inspanning te maken hebben? Naderhand heb ik naast het biertje, friet, koekjes tijdens de terugreis en chips 's avonds laat op de bank (ja ik had écht honger :oops: ), niks aan herstelvoeding /-drank gedaan.

De Born Cool Coffee gels zijn me wat smaak betreft goed bevallen.
Nu moeten ze alleen nog wat bedenken op de plakkerige verpakkingen die je overal wegstopt (o.a. plakkerige telefoon en autosleutel :-{ ) om ervoor te zorgen dat ze niet in de natuur terecht komen. Helaas zijn er toch veel mensen die daar blijkbaar minder moeite mee hebben, gezien alle lege gel-zakjes :evil:
Bij blijven met eten/energie betekent inderdaad een minder zware aanslag op je lichaam en dus ook bevorderlijk voor je herstel.

Er zijn zoveel mensen die er nog zo moeilijk over doen, maar je moet de tank gewoon vol zien te houden op lange/intensieve ritten. De pro's zijn inmiddels ook allemaal om en pakken 120-150 gram carbs per uur. Normale stervelingen trappen uiteraard wat minder vermogen, maar het is niet gek om bv als doel 90 gram carbs "te trainen" zodat je tijdens een wedstrijd (of evenement) gewoon niet met een lege tank komt stil te staan.

Met dat soort hoeveelheden heeft je maat het waarschijnlijk al lastig.. moet je nagaan als je die hoeveelheid uit "normaal" voedsel moet halen (tussen alle vetten en eiwitten door). Vandaar gewoon zoveel mogelijk suiker als je maag en darmen aankunnen en je prestaties zijn maximaal
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vandaar gewoon zoveel mogelijk suiker als je maag en darmen aankunnen en je prestaties zijn maximaal
Wel is het handig als je dit van tevoren probeert. (traint)
Zodat je niet tijdens de BBC (oid) er achter komt dat het verkeerd valt.
En eigen eten en drinken, zodat je niet van het aanbod vd organisatie afhankelijk bent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

Voeding en drinken is en was een lastige zoektocht voor mij.

Sinds ik minimaal elk half uur een reep o.i.d. eet merk ik dat ik veel makkelijker verder kan fietsen. 60gr koolhydraten lukt vaak net niet en ik vermoed dat ik zelfs meer nodig heb omdat ik snel eten verbrand

Ik kan eten wat ik wil maar kom nauwelijk aan, ongewild afvallen ligt altijd op de loer. Ik eet, buiten het sporten om, vaak, op advies van diëtist.

Helaas kan mijn maag bijna geen sportdrank aan(überhaupt niet tegen overdaad aan suikers/ongezond)ook limonade is geen succes. Wat wel werkt is minder dan 1schepje born iso pro (aanbevolen is 3-4 schepjes)met wat zout erbij (op warme dagen of langere fietstochten) dus koolhydraten uit drinken haal ik nauwelijks

Qua eten heb ik drie verschillende repen van amacx. Vaak ook een kleine krentenbol, stroopwafel,winegums.. (winegums om zo tussen de repen door toch aan de koolhydraten te komen)
Ik wil minder suiker tot me nemen, maar er wordt gezegd dat je suikers nodig heb. Lastig.. en wat zijn mooie alternatieve om toch aan de 60gr of meer koolhydraten per uur te komen? Want niet alles kan ik verdragen tijdens het fietsen en ik moet echt blijven eten.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

bijkerk0318 schreef: di 11 oktober 2022, 23:12 minder dan 1schepje born iso pro (aanbevolen is 3-4 schepjes)met wat zout erbij
Al geprobeerd om hier wat maltodextrine aan toe te voegen?
Everybody bought a new bike!
bijkerk0318
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 7 augustus 2019, 11:09
Mijn mountainbike: Trek x caliber 8 2018

asphaltdude schreef: wo 12 oktober 2022, 09:37
bijkerk0318 schreef: di 11 oktober 2022, 23:12 minder dan 1schepje born iso pro (aanbevolen is 3-4 schepjes)met wat zout erbij
Al geprobeerd om hier wat maltodextrine aan toe te voegen?
Nee, ik had er ook nooit van gehoord. Ik heb het even opgezocht en ik lees wel wat negatieve effecten van dat spul, maar ook dit:

Bodybuilders gebruiken soms eenvoudige koolhydraten na zware trainingen om het glycogeen (opgeslagen energie) en glucose (bruikbare energie) van het lichaam te herstellen. Na de training kunnen bodybuilders of atleten ervoor kiezen om veel glycemische voedingsmiddelen (zoals maltodextrine en dextrose) te consumeren die de normale bloedsuikerspiegel en insulinespiegels verhogen om koolhydraten in de spiercellen te krijgen.

Volgens onderzoek gepubliceerd in het International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism, is koolhydraatpoeder in de vorm van maltodextrine veilig voor gezonde jonge atleten die het gebruiken voor glycogeenresynthese na de training, ervan uitgaande dat ze voldoende glucosemetabolisme hebben. (3)

Wat zijn jouw ervaringen met dat spul?
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Prulleman schreef: di 11 oktober 2022, 21:50 De pro's zijn inmiddels ook allemaal om en pakken 120-150 gram carbs per uur. Normale stervelingen trappen uiteraard wat minder vermogen, maar het is niet gek om bv als doel 90 gram carbs "te trainen" zodat je tijdens een wedstrijd (of evenement) gewoon niet met een lege tank komt stil te staan.
150 per uur is wel extreem hoor, volgens mij was gangbaar bij de pro's rond de 90, maar zijn er een aantal klimmers zo goed getrained dat ze 120 kunnen wegwerken. Roglic is erg van het extreem veel eten bijvoorbeeld.

Ik kreeg op een bepaald moment elke MTB rit kramp. Sindsdien ben ik het serieus gaan nemen en drink ik geen water meer maar alleen isotone sportdrank (zonder voedingswaarde). Dat maakt fietsen een stuk leuker. Als ik lange zware ritten doe (> 1,5 uur) dan doe ik elke 20 minuten een gelletje. Dat is 60 gram koolhydraten per uur. Als ik zou willen krijg ik er ook makkelijk 90 weg en misschien wel 120, maar mijn maag heeft nooit problemen gehad met koolhydraten.

Probeer het inderdaad niet zomaar ineens uit, de mééste mensen gaan ehhh.. schijten.
Waar woke is, is vuur
Plaats reactie