Mineralen Sportdrank en voedingsmiddelen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Beste Biker,

als beginnende mtb’er had ik vaak last van krampen en ademhaling uithoudingsvermogen.
sws kan ik heel slecht tegen de kou.
sinds kort begonnen met magnesium en vitamine D supplementen. en extra mineralen sportdrank voeding voor en tijdens het biken.

Ik drink nu voor dat ik ga fietsen een bidon leeg met juiste mineralen en heb een bidon voor tijdens het biken heb vernomen dat te weinig vocht ook kan leiden tot kramp.
Maar zal graag willen vragen hoeveel gel sticks en repen snack nemen mensen mee voor dagje parcours rijden? Weet iemand toevallig aanbevolen ml gram etc etc

Graag hoor ik jullie ervaringen met het nemen, gebruiken van sport supplementen
(wil het natuurlijk wel op de juiste manier gebruiken)
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Cube AIM
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 506
Lid geworden op: zo 18 mei 2014, 12:00
Mijn mountainbike: Cube Sting-Cube LTD

Staat vaak gewoon op de verpakking wat de aanbevolen hoeveelheid is.
En tijdens het intensief fietsen gemiddeld 1liter vocht per uur en ook 1 reep of iets anders te eten per uur kom ik al jaren mee vooruit :-q
In de winter is dat trouwens wel een stuk minder omdat ik gewoon geen dorst heb dan :wink:
als je denkt dat iets niet lukt....
krijg je meestal gelijk
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Cube AIM schreef: ma 8 maart 2021, 19:26 Staat vaak gewoon op de verpakking wat de aanbevolen hoeveelheid is.
En tijdens het intensief fietsen gemiddeld 1liter vocht per uur en ook 1 reep of iets anders te eten per uur kom ik al jaren mee vooruit :-q
In de winter is dat trouwens wel een stuk minder omdat ik gewoon geen dorst heb dan :wink:
Wat ik vaak merk is wat op verpakking staat meer is haha geeft me het gevoel dat men gewoon snel wilt dat je pot op maakt en nieuwe besteld heb nl weleens aanbevolen hoeveelheid (3x maatschep) gewoon gewogen en ruim boven ... aanbevolen gram voor een shake
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

ik vind Mineralen sportdrank en andere suplementen de groots mogelijke onzin en geld klopperij :-q

en zo hebben we allemaal onze mening :winkie:

ik doe bakkie water en banaantje mee en paar sneeën brood met pindakaas :bier:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Hilco schreef: ma 8 maart 2021, 19:40 ik vind Mineralen sportdrank en andere suplementen de groots mogelijke onzin en geld klopperij :-q

en zo hebben we allemaal onze mening :winkie:

ik doe bakkie water en banaantje mee en paar sneeën brood met pindakaas :bier:
enigszins geef ik je gelijk vind ik ook,
maar ik haal niet altijd alles uit normaal maaltijden of voeding vandaar.
En doen ik ook banaantje, winegums, brood met pindakaas the n daarnaast dus extra gel 60ml voedingsrepen en bidon met aanvullende mineralen.

heb wel twee dagen achter elkaar parcours kunnen rijden zonder kramp of te veel spierpijn.
daarvoor altijd pijn en echt kramp die er goed inschiet dus ook vandaar dat ik magnesium supplementen en voeding neem
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Hilco schreef: ma 8 maart 2021, 19:40 ik vind Mineralen sportdrank en andere suplementen de groots mogelijke onzin en geld klopperij :-q

en zo hebben we allemaal onze mening :winkie:

ik doe bakkie water en banaantje mee en paar sneeën brood met pindakaas :bier:
:-q
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

userlee schreef: ma 8 maart 2021, 19:05 Beste Biker,

als beginnende mtb’er had ik vaak last van krampen en ademhaling uithoudingsvermogen.
sws kan ik heel slecht tegen de kou.
sinds kort begonnen met magnesium en vitamine D supplementen. en extra mineralen sportdrank voeding voor en tijdens het biken.

Ik drink nu voor dat ik ga fietsen een bidon leeg met juiste mineralen en heb een bidon voor tijdens het biken heb vernomen dat te weinig vocht ook kan leiden tot kramp.
Maar zal graag willen vragen hoeveel gel sticks en repen snack nemen mensen mee voor dagje parcours rijden? Weet iemand toevallig aanbevolen ml gram etc etc

Graag hoor ik jullie ervaringen met het nemen, gebruiken van sport supplementen
(wil het natuurlijk wel op de juiste manier gebruiken)
Je schrijft beginnende mtb’er, dan is er ook een periode dat je lichaam moet wennen en dat bereik je het beste door te trainen.
Hoeveel, vaak en hoelang fiets je nu?

Mijn standaard rondje is 2.5 uur, dan heb ik 1 bidon met sportdrank en verder “gewoon” eten. Ga ik langer, dan gebruik ik een energiereep en een gelletje als reserve op het einde. Eventueel ‘s ochtends een bord pasta.

Had onlangs ook een behoorlijke confrontatie met mijn conditie, was helemaal stuk na 1.5 uur fietsen. Thuis de statistieken eens bekeken, hartslag bijna 75% van de tijd in de hoogste zone en de trend van de gemiddelde hartslag was over 5 maanden aan het stijgen.
Dus de huisarts gebeld en uitgelegd (heb bijv. geen corona gehad), bloedprikken en bleek vitamine D tekort. Op advies nu tijdje 20mg aan het bijslikken.

Mijn advies: ga eerst trainen op conditie/duur, gebruik energiebar/gels voor de uitzonderingen en voor bijslikken van vitamines wellicht eerst de huisarts informeren?
Araldo
All rounder
All rounder
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 22:30
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Of een isotone dorstlesser (of andere sportdrank), gel of reep zin hebben is erg afhankelijk van de situatie. Als je 4 uur intensief gaat fietsen (hoge hartslag) is een sportdrank en een reep en/of gel zinvol, omdat je dan veel energie verbrandt en je het tekort aan energie niet krijgt aangevuld met een boterham. Bovendien verteert een boterham slechter bij een hoge intensiteit. De meeste sportvoeding is er op gericht dat het snel door je lichaam kan worden opgenomen. Voordat (de energie van) een banaan goed door je lichaam wordt opgenomen ben je al een uur verder. Ondertussen verlies je door de intensiteit ook veel zout door zweten en die moeten worden aangevuld met isotone dorstlesser. Dit kan ook eventueel met keukenzout, maar niet teveel want dat is weer slecht voor je nieren en bloeddruk.

Als je gewoon een uurtje rustig gaat fietsen, dus met een lage hartslag en zonder te zweten, heb je helemaal geen sportdrank of reep nodig. Dan gewoon lekker een boterham of banaan eten en water drinken. Niets mis mee. Zelfs voor een langere tocht op lage intensiteit kan dat prima werken en heb je geen sportvoeding nodig. Alleen bij hele warme dagen zijn elektrolyten (zouten) nodig ivm zweten. ORS kun je daar ook voor gebruiken.

Ik denk dat je het gewoon voor je zelf met ondervinden wat het beste werkt. Kijk naar de situatie: lang fietsen vs kort fietsen, intensief vs rustig, warm weer vs koud weer.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Araldo schreef: ma 8 maart 2021, 20:22 Of een isotone dorstlesser (of andere sportdrank), gel of reep zin hebben is erg afhankelijk van de situatie. Als je 4 uur intensief gaat fietsen (hoge hartslag) is een sportdrank en een reep en/of gel zinvol, omdat je dan veel energie verbrandt en je het tekort aan energie niet krijgt aangevuld met een boterham. Bovendien verteert een boterham slechter bij een hoge intensiteit. De meeste sportvoeding is er op gericht dat het snel door je lichaam kan worden opgenomen. Voordat (de energie van) een banaan goed door je lichaam wordt opgenomen ben je al een uur verder. Ondertussen verlies je door de intensiteit ook veel zout door zweten en die moeten worden aangevuld met isotone dorstlesser. Dit kan ook eventueel met keukenzout, maar niet teveel want dat is weer slecht voor je nieren en bloeddruk.

Als je gewoon een uurtje rustig gaat fietsen, dus met een lage hartslag en zonder te zweten, heb je helemaal geen sportdrank of reep nodig. Dan gewoon lekker een boterham of banaan eten en water drinken. Niets mis mee. Zelfs voor een langere tocht op lage intensiteit kan dat prima werken en heb je geen sportvoeding nodig. Alleen bij hele warme dagen zijn elektrolyten (zouten) nodig ivm zweten. ORS kun je daar ook voor gebruiken.

Ik denk dat je het gewoon voor je zelf met ondervinden wat het beste werkt. Kijk naar de situatie: lang fietsen vs kort fietsen, intensief vs rustig, warm weer vs koud weer.
Araldo 👍🏼
daar ben ik idd mee bezig bevinden, uitzoeken wat voor mij beste is om zonder te veel pijn (kramp) leuk te hebben op parcours.
en moet zeggen laaste ride was goed gegaan.
begon thuis al met aardig wat vocht te drinken inclusief 1 bidon met mineralen goede ontbijt, tijdens biken ook bidon met mineralen leeg gedronken, winegums/ snoepen, banaantje, broodjes ging prima kwam thuis zonder enige pijn/kramp natuurlijk wel verzuring en voelde ik mn beentjes echt wel maar voelde me fit en goed genoeg volgende dag nog een parcours te rijden.
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Je verliest niet „veel“ zout met inspanning, en aangezien het gemiddelde Nederlandse dieet sowieso (héél!) véél teveel zout bevat, is dat alleen maar meegenomen.

„Normaal“ eten wordt inderdaad niet zo snel opgenomen als pure suiker (het „werkzame“ bestanddeel van de meeste sport“voeding“), maar hou daar dan ook rekening mee: eet vóórdat je honger krijgt (en drink vóórdat je dorst krijgt). Jezelf helemaal leeg rijden, en dan een lading „snelle koolhydraten“ (lees: suiker) naar binnen kieperen is vragen om (gezondheids)problemen.
Vorsprung durch Pedantik.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Alien schreef: ma 8 maart 2021, 20:56 Je verliest niet „veel“ zout met inspanning, en aangezien het gemiddelde Nederlandse dieet sowieso (héél!) véél teveel zout bevat, is dat alleen maar meegenomen.

„Normaal“ eten wordt inderdaad niet zo snel opgenomen als pure suiker (het „werkzame“ bestanddeel van de meeste sport“voeding“), maar hou daar dan ook rekening mee: eet vóórdat je honger krijgt (en drink vóórdat je dorst krijgt). Jezelf helemaal leeg rijden, en dan een lading „snelle koolhydraten“ (lees: suiker) naar binnen kieperen is vragen om (gezondheids)problemen.
Alien,

gelukkig ook maar 2x gebeurd dat ik tijdens het biken echt nood stop moest maken zakte echt in elkaar had toen snel broodje naar binnen gewerkt baantje ff rusten en door rijden 🙏🏻
(maar helaas ook paar x echt doorheen zoveel pijn/ kramp kon niet en wilde niet eens meer verder fietsen)
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Hilco schreef: ma 8 maart 2021, 19:40 ik vind Mineralen sportdrank en andere suplementen de groots mogelijke onzin en geld klopperij :-q

en zo hebben we allemaal onze mening :winkie:

ik doe bakkie water en banaantje mee en paar sneeën brood met pindakaas :bier:
100% mee eens en grappig genoeg volg ik exact hetzelfde dieet !


Aan de starter van dit onderwerp; MTB'en is best wel een hele intensieve sport waarbij je gehele lichaam wordt aangesproken. Dus je krampen en de poging om je ademhaling onder controle te krijgen komen zeer waarschijnlijk voort door de mate van getraindheid die je hebt als beginner. Overigens, ik fiets al 32 jaar en ik mag wel zeggen dat ik over een uitstekende conditie beschik, maar ik heb vandaag een zeer intensieve MTB rit gereden en ik heb nu hier en daar ook last van een krampje.

Goede voeding helpt natuurlijk altijd, maar dat zou ik eerder in "gewone" en gevarieerde voeding zoeken. Supplementen en gelletjes is echt weggegooid geld.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Stunning schreef: ma 8 maart 2021, 22:12
Hilco schreef: ma 8 maart 2021, 19:40 ik vind Mineralen sportdrank en andere suplementen de groots mogelijke onzin en geld klopperij :-q

en zo hebben we allemaal onze mening :winkie:

ik doe bakkie water en banaantje mee en paar sneeën brood met pindakaas :bier:
100% mee eens en grappig genoeg volg ik exact hetzelfde dieet !


Aan de starter van dit onderwerp; MTB'en is best wel een hele intensieve sport waarbij je gehele lichaam wordt aangesproken. Dus je krampen en de poging om je ademhaling onder controle te krijgen komen zeer waarschijnlijk voort door de mate van getraindheid die je hebt als beginner. Overigens, ik fiets al 32 jaar en ik mag wel zeggen dat ik over een uitstekende conditie beschik, maar ik heb vandaag een zeer intensieve MTB rit gereden en ik heb nu hier en daar ook last van een krampje.

Goede voeding helpt natuurlijk altijd, maar dat zou ik eerder in "gewone" en gevarieerde voeding zoeken. Supplementen en gelletjes is echt weggegooid geld.
:-q misschien zit het ook tussen de oortjes en gelukkig besteed ik daar ook weer niet te veel aan uit. zien het meer als extra aanvulling of luxe als ik te kort kom aan mineralen of proteïne etc
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als je zweet, zweet je ook zout uit.
Zout schijnt belangrijk te zijn en dient dus aangevuld te worden.
Dit is al 1 reden waarom enkel water niet volstaat.

Je verbruik ook energie wat je aan wilt vullen en wel zo veel mogelijk.
Je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid per uur verwerken. In 1x veel eten heeft voor je prestaties dan ook geen nut. Met ieder uur een reep en een bidon sportdrank zit je aardig in de richting.

Voor een uur sporten heb je eigenlijk niks nodig, boven de 2 uur begint het wel wenselijk te worden.
Wil je marathons of ultramarathons doen wordt het heel lastig op water.

Een boterham met stroop, jam of pindakaas is best goede sportkleding.
Een stroopwafel ook.
Als sportdrank is limonade met een schep zout zowat net zo goed.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

tiewrap schreef: ma 8 maart 2021, 22:36 Als je zweet, zweet je ook zout uit.
Zout schijnt belangrijk te zijn en dient dus aangevuld te worden.
Dit is al 1 reden waarom enkel water niet volstaat.

Je verbruik ook energie wat je aan wilt vullen en wel zo veel mogelijk.
Je lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid per uur verwerken. In 1x veel eten heeft voor je prestaties dan ook geen nut. Met ieder uur een reep en een bidon sportdrank zit je aardig in de richting.

Voor een uur sporten heb je eigenlijk niks nodig, boven de 2 uur begint het wel wenselijk te worden.
Wil je marathons of ultramarathons doen wordt het heel lastig op water.

Een boterham met stroop, jam of pindakaas is best goede sportkleding.
Een stroopwafel ook.
Als sportdrank is limonade met een schep zout zowat net zo goed.
thanks 👍🏼
parcours Km die ik rijdt 30+
sws 1 stop voor lunch en vaak korte breaks langs parcours of klimmetjes ritjes tussen 2:30 - 3+ uurtjes
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Plaats reactie