Mineralen Sportdrank en voedingsmiddelen

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
surfroy01
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 379
Lid geworden op: di 5 november 2019, 17:12
Mijn mountainbike: Uphill; Cube Stereo Hybrid 160, downhill; Evil Insurgent

KTManiac schreef: di 9 maart 2021, 14:29
kermit schreef: di 9 maart 2021, 13:00 Op mijn mountainbikes heb ik alleen een rugzak met drinkreservoir, daar gaat gewoon water met siroop in. Thuis goed omspoelen, beetje uit laten druppen en de vriezer in. Om de zoveel weken een keer reinigingstabletten voor een kunstgebit erin en indien nodig natuurlijk gewoon ook met de hand schoon te maken (en een borstel voor de slang).
Hmmm.... Ik heb m'n Camelbak Lobo nu zo'n 10 jaar, het slangetje is 1x vervangen, het mondstukje 2x en de drinkzak is nog nooit schoongemaakt maar die heeft ook nooit iets anders dan water gezien.
Na een ritje hang ik 'm in de garage met wat er nog in zit, voor het volgend ritje kiep ik 'm leeg en vul 'm weer.

Niks mis met m'n afweersysteem denk ik. :-q
Idem, al laat ik hem na de rit leeg lopen, zorg dat de zak open is, hang hem onderste boven en blaas het slangetje leeg......
The most dangerous nut on my bike is the one that holds the handle bars...... me :~
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

KTManiac schreef: di 9 maart 2021, 14:20
ThijsE schreef: di 9 maart 2021, 09:23 Maar de tip “drinken voordat je dorst krijgt” is een gouden tip. Als je dorst hebt ben je te laat en ben je geneigd om alles in 1x op te drinken. Door gedoseerd te drinken kan ik langer doen met dezelfde hoeveelheid.
Om die reden heb ik altijd al een hekel aan bidons gehad en gebruik ze dus nooit. (behalve voor een binnenbandje)
Altijd een Camelbak op m'n rug, drinken doe ik rijdend continu een beetje en alleen water.

Ik ben daar al zo aan gewend dat ik al tevergeefs naar dat slangetje aan het happen ben als ik 's een half uurtje op m'n gewone boodschappenfiets onderweg ben.
Zie het al voor me :lol:

Maar zo’n camelbak heb ik ook voor de lange afstanden, het wordt dan een automatisme om kleine slokjes te drinken. Ideaal :-q
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik fiets al veertig jaar op boterhammen met kaas en bidons met siroop. Sportdrank en gels hebben alleen zin als je heel intensief fietst zoals tijdens wedstrijden. Verder is het nergens voor nodig, is het slecht voor je gezondheid (teveel suikers) en slecht voor je portemonnee.
Ik heb aan wedstrijden gedaan en rijd als het me zo uitkomt tochten van 100 tot 200km op de mtb en tot 400 op de racefiets


Het duurt een paar jaar voor je een beetje goede conditie opbouwt waarmee je het een paar uur volhoudt. Daar moet je met geduld en beleid aan werken. Via het innemen van sportdrank en gels ga je dat niet versnellen. Het is helaas niet anders. Houd je geld in je zak en lees een boek over trainingsopbouw, dan komt het allemaal vanzelf in orde.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

bert l. schreef: di 9 maart 2021, 14:55 Ik fiets al veertig jaar op boterhammen met kaas en bidons met siroop. Sportdrank en gels hebben alleen zin als je heel intensief fietst zoals tijdens wedstrijden. Verder is het nergens voor nodig, is het slecht voor je gezondheid (teveel suikers) en slecht voor je portemonnee.
Ik heb aan wedstrijden gedaan en rijd als het me zo uitkomt tochten van 100 tot 200km op de mtb en tot 400 op de racefiets


Het duurt een paar jaar voor je een beetje goede conditie opbouwt waarmee je het een paar uur volhoudt. Daar moet je met geduld en beleid aan werken. Via het innemen van sportdrank en gels ga je dat niet versnellen. Het is helaas niet anders. Houd je geld in je zak en lees een boek over trainingsopbouw, dan komt het allemaal vanzelf in orde.
:-q
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

bert l. schreef: di 9 maart 2021, 14:55 Ik fiets al veertig jaar op boterhammen met kaas en bidons met siroop. Sportdrank en gels hebben alleen zin als je heel intensief fietst zoals tijdens wedstrijden. Verder is het nergens voor nodig, is het slecht voor je gezondheid (teveel suikers) en slecht voor je portemonnee.
Ik heb aan wedstrijden gedaan en rijd als het me zo uitkomt tochten van 100 tot 200km op de mtb en tot 400 op de racefiets


Het duurt een paar jaar voor je een beetje goede conditie opbouwt waarmee je het een paar uur volhoudt. Daar moet je met geduld en beleid aan werken. Via het innemen van sportdrank en gels ga je dat niet versnellen. Het is helaas niet anders. Houd je geld in je zak en lees een boek over trainingsopbouw, dan komt het allemaal vanzelf in orde.
Dat is wel heel negatief. Na 20 jaar niet meer echt sporten fietste ik na een jaartje ritjes van 70+ km.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Denk dat voor somige mensen (Psychisch) sport voeding, mineralen etc wel helpt.
en iemand anders kan of doen het zonder.
enige is ik merk sinds ik mtb (parcours rijdt)
ik snel kapot ben echt moe, en in begin maar al te vaak last van kramp/ pijn etc
ik zelf denk magnesium, vocht te kort en altijd last van de kou. Kan dus echt niet tegen koud.

Maar nogmaals hoe ik laaste keer heb voorbereid het fietsen ging zoverre goed (geen kramp/pijn) en kon volgende dag weer op pad parcourtje rijden.
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
ThijsE
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 658
Lid geworden op: vr 3 januari 2020, 09:15
Mijn mountainbike: een raw en een oranje

userlee schreef: di 9 maart 2021, 15:10 Denk dat voor somige mensen (Psychisch) sport voeding, mineralen etc wel helpt.
en iemand anders kan of doen het zonder.
enige is ik merk sinds ik mtb (parcours rijdt)
ik snel kapot ben echt moe, en in begin maar al te vaak last van kramp/ pijn etc
ik zelf denk magnesium, vocht te kort en altijd last van de kou. Kan dus echt niet tegen koud.

Maar nogmaals hoe ik laaste keer heb voorbereid het fietsen ging zoverre goed (geen kramp/pijn) en kon volgende dag weer op pad parcourtje rijden.
:-q Klinkt als trainen :wink: ga zo door.

Wat betreft kramp, dat kán ook te maken hebben met je houding. Dus nog een variabele waarin je ook weer 101 mogelijkheden hebt, maar je zadel stellen (naar voren/achter en punt omhoog/omlaag) kan al veel helpen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Stunning schreef: di 9 maart 2021, 14:13
kermit schreef: di 9 maart 2021, 13:00 ...Volgens mij drinken veel mensen best weinig op de fiets, ik meen dat wedstrijdrenners een bidon (500cc) per half uur als richtlijn hebben?
Volgens mij is de 500Cc per uur wat ik mij nog kan herinneren uit m'n wedstrijdperiode (1x bidon per uur). Wat volgens mij redelijk logisch is denk ik, als ik het goed begrijp kan je lichaam niet meer dan 800Cc vocht per uur opnemen. Ongeacht wat de toestand van je hydratatie in je lichaam is op dat moment.
Per uur bedoel ik inderdaad, geen idee waarom ik er een half voor typte... :roll: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

ThijsE schreef: di 9 maart 2021, 15:37
userlee schreef: di 9 maart 2021, 15:10 Denk dat voor somige mensen (Psychisch) sport voeding, mineralen etc wel helpt.
en iemand anders kan of doen het zonder.
enige is ik merk sinds ik mtb (parcours rijdt)
ik snel kapot ben echt moe, en in begin maar al te vaak last van kramp/ pijn etc
ik zelf denk magnesium, vocht te kort en altijd last van de kou. Kan dus echt niet tegen koud.

Maar nogmaals hoe ik laaste keer heb voorbereid het fietsen ging zoverre goed (geen kramp/pijn) en kon volgende dag weer op pad parcourtje rijden.
:-q Klinkt als trainen :wink: ga zo door.

Wat betreft kramp, dat kán ook te maken hebben met je houding. Dus nog een variabele waarin je ook weer 101 mogelijkheden hebt, maar je zadel stellen (naar voren/achter en punt omhoog/omlaag) kan al veel helpen.
over zadel gesproken enige waar ik vaak tegen worstel is dropper net dat ene tikje mee geven zodat ik lekker kan trappen.
(ben ook op zoek naar ander drop seatpost 125mm)
maar last van kramp...heb ik ook als ik niet fiets, op werk, met slapen etc
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Ik hoorde laatst van een (sport) voedingswetenschapper dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat magnesium supplementen helpen bij het voorkomen van spierkrampen tijdens het sporten.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Burco schreef: di 9 maart 2021, 21:44 Ik hoorde laatst van een (sport) voedingswetenschapper dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat magnesium supplementen helpen bij het voorkomen van spierkrampen tijdens het sporten.
ben wel benieuwd...hoe men kramp kan verkomen/ verminderen.
maar niet alles kan wetenschappelijke verklaard worden...
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Gebruikersavatar
Hilco
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6945
Lid geworden op: zo 8 augustus 2004, 23:02
Mijn mountainbike: star,staal ,singlespeed Surly KM

userlee schreef: di 9 maart 2021, 22:21



maar niet alles kan wetenschappelijke verklaard worden...
zo blijkt dus dat sportdrank uitspugen meer oplevert dan sportdrank doorslikken :-{ :lol: :lol: :lol:
ouderdom komt met gebreken :-{ maar ik fiets nog wel :winkie:
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2090
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Burco schreef: di 9 maart 2021, 21:44 Ik hoorde laatst van een (sport) voedingswetenschapper dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat magnesium supplementen helpen bij het voorkomen van spierkrampen tijdens het sporten.
Kramp is altijd een combinatie van factoren; meestal in eerste instantie veroorzaakt door de combinatie van een hoge mate van belasting en vermoeidheid.

Feit is wel dat magnesium het belangrijkste mineraal voor het lichaam is en dat het zelfs via de huid kan worden opgenomen. Magnesium tekorten kunnen snel ontstaan (ook bij niet-sporters) en gelukkig ook weer snel aangevuld worden. Kies wel voor een organische variant. De magnesium varianten in al die sportvoeding zijn meestal synthetisch. Daar wordt slechts zo'n 10% van opgenomen door het lichaam.

Daarom is een banaantje eten tijdens het sporten perfect, hier zit naast een uitgebalanceerde hoeveelheid koolhydraten ook veel organische magnesium in. Daar is echt over nagedacht door de natuur en kan geen gelletje tegenop :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gewoon stoppen met redbull.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
userlee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 4 mei 2020, 02:01

Stunning schreef: wo 10 maart 2021, 00:15
Burco schreef: di 9 maart 2021, 21:44 Ik hoorde laatst van een (sport) voedingswetenschapper dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs is dat magnesium supplementen helpen bij het voorkomen van spierkrampen tijdens het sporten.
Kramp is altijd een combinatie van factoren; meestal in eerste instantie veroorzaakt door de combinatie van een hoge mate van belasting en vermoeidheid.

Feit is wel dat magnesium het belangrijkste mineraal voor het lichaam is en dat het zelfs via de huid kan worden opgenomen. Magnesium tekorten kunnen snel ontstaan (ook bij niet-sporters) en gelukkig ook weer snel aangevuld worden. Kies wel voor een organische variant. De magnesium varianten in al die sportvoeding zijn meestal synthetisch. Daar wordt slechts zo'n 10% van opgenomen door het lichaam.

Daarom is een banaantje eten tijdens het sporten perfect, hier zit naast een uitgebalanceerde hoeveelheid koolhydraten ook veel organische magnesium in. Daar is echt over nagedacht door de natuur en kan geen gelletje tegenop :-q
:-q
(dat ben ik idd wel oververmoeid sinds ik een kleine heb. werk lange rangen helemaal kapot :-{ en dan wil ik nog graag biken omdat dat enige is waardoor ik even mn zelf kan zijn rust en van huis ben)
Have a wheelie good day :lol:
Sporty Ride Greetings :-q
Plaats reactie