Fietsen met (bijna) gefixeerde pols, ervaringen en inzichten?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Rickert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 19 april 2009, 22:47
Mijn mountainbike: 29"
Contacteer:

Hey Stone,
In februari 2019 een soortgelijke blessure gehad door een val met de MTB: pols verbrijzeld, handwortelbeentjes van elkaar losgescheurd. Heb twee operaties gehad, heb 10 weken met een externe fixateur (ijzeren frame) gelopen en revalideren. Ik kon niets vasthouden tussen duim en vingers. Na hard trainen uiteindelijk nu weer op niveau. Knijpkracht blijft een ding, maar is voldoende.

1. Antwoord op jouw eerste vraag: in mijn geval ging het risico's beperken vanzelf, want zit anders op de fiets, d.w.z. rij voorzichtiger, alhoewel ik nu wat minder angstig ben om te vallen. Klinkt gek, maar is goed om weer eens te vallen. Ik schrok me rot, maar niets aan de hand, dat deed goed. Doe nu weer wat ik altijd deed, dus UHR, Hellendoorn en hometownrondje Schoorl lukt weer in 37 minuten en doe weer waar ik blij van wordt.

2. Antwoord op jouw tweede vraag:
Doe het rustig aan, werk vooral aan spieropbouw en training. Bij mij was alle kracht weg, dat moest ik weer opbouwen. Toen kracht terug was, ging fietsen weer. Pijn is er wel na 4 uur mountainbiken (tja, ik doe graag marathons of meerdaagse), maar als pijn dag erna weg is, dan is er niets aan de hand. Heb ander stuur en hoogte aangepast, fiets met brace (zonder plastic steun erin), alle beetjs helpen. Een dag op de fiets gaat goed.

Hoop dat je over een paar maanden weer redelijk op de fiets zit!
"Boomwortels op Schoorl moet je serieus nemen"
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Om te beginnen dank tot zover voor de behulpzame info, ook Rikkert als ervaringsdeskundige.

Ik heb inmiddels een kort rondje kunnen doen. Dat was best eng, en best moeilijk, maar het begin is er. Ik werd ingehaald door mensen die dramatisch op hun fiets zaten, waardoor ik alleen maar kan concluderen dat ik zelf nog slechter rondreed... :roll: maar dat doet er voor nu niet toe. Het begin is er weer! :-q

Ik loop er zelf vooral nog tegenaan dat klappen op mijn pols flinke pijnscheuten geven, en dat ik soms moeite heb mezelf goed op de fiets te houden qua kracht. De laatste gaat wel komen, daar heb ik vertrouwen in. Om de klappen te verminderen heb ik een fiets-gerelateerde vraag:

Ik denk erover mijn 26" hardtail met 100mm veerweg te vervangen voor grofweg het tegenovergestelde. Een 29" Fully met relatief veel veerweg. Juist om de impacts op mijn lichaam tot een minimum te beperken. Dat terwijl het gebruik wél met name XC gericht zal blijven. Rondjes over de Nederlandse banen zoals UHR, Vlaardingen, Schoorl, Veluwe, wie weet wat nog meer. Hierbij blijven de wielen vrijwel altijd in contact met de ondergrond. Ik begon wat meer los van de grond te komen, maar die ambitie heb ik na deze blessure geheel losgelaten. Zijn er fietsen die qua geometrie wat meer richting XC neigen, maar qua veerwegen en comfort veel rustiger is? Mag best wat geld kosten, maar ik vind 5000+ exorbitant gegeven mijn gevoel en de onzekerheid over hoe het rijden me verder zal vergaan.

Ik bedenk me dat dat beter in een eigen topic fietsadvies kan, daarom gemaakt. Willen jullie tips rondom een fiets hier plaatsen: Blessure: 29" Fully, XC gebruik, maximaal comfort voor lichaam
Rickert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 19 april 2009, 22:47
Mijn mountainbike: 29"
Contacteer:

Je zit weer op de fiets; KAN NIET BETER! Nu rustig doorgaan. Probeer wat comfortabeler te gaan fietsen. D.w.z. ik fiets nu altijd met een 'polsbrace soft' van de decathl... Is 10 euro, maar werkt goed. Daarnaast spacer extra, dus stuur iets hoger en dan iets minder druk op pols.

Voor advies over andere fietsen ben ik niet de juiste persoon. Al hoewel een fully mij wel goed in de oren klinkt na drie keer rondje Schoorl vanmiddag met al die hobbels en boomwortels. Ik wordt ook ouder.

Noot: zeer recent onderhoud route Schoorl ziet er top uit! Weer kombochten opgebouwd in meerdere oude bochten. Heel veel remkuilen ook bijgewerkt. COMLIMENTEN VOOR DE VRIJWILLIGERS!
"Boomwortels op Schoorl moet je serieus nemen"
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Een ding waar ik achter kwam is deze: https://redshiftsports.com/products/sho ... nsion-stem

Dit werkt voor mijn racefiets en "drop bar tourfiets" bijzonder goed om mijn slechte hand wat te ontzien. Omdat ik zelf er pas vrij laat achter kwam dat het bestaat, is dit mijn bijdrage het te verspreiden.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Iets dergelijks was er vroeger ook al, de Girvin Flexstem:
Afbeelding

Ik heb er ooit een gehad, maar die was eigenlijk te lang voor mij. Toen kocht je nog weleens dingen omdat ze zo cool waren om er daarna achter te komen dat het een miskoop was :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Die kwam ik in mijn research ook tegen inderdaad. Schijnt een drama geweest te zijn. Ik moet nog wat langer fietsen om een goed oordeel te geven, maar deze shockstop is in de eerste instantie zeker geen drama qua performance. Het is jammer dat er eens scharnierpunt noodzakelijk is om flexibiliteit te geven (maakt dat je handen naar beneden kantelen bij "inveren"). Door het stuur in zijn ruststand een fractie hoger te zetten, en gezien de stevigheid en voorspelbare reactie van de stuurpen kan dat nadeel beperkt worden. Het voordeel is gewoon dat harde klappen, degenen die normaal rechtstreeks voelbaar zijn door mijn hele hand/polsgewricht, veel minder op die harde manier doordringen :-q .
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor mij was het toen met name een miskoop omdat hij veel te lang voor mij (en mijn toenmalige fiets) was.
Daarom ook niet lang mee gereden, ik zat gewoon niet goed...

Tegenwoordig zijn er natuurlijk genoeg manieren om iets van vering te verkrijgen, van volwaardig geveerde vorken, een Lauf, vorken met (geclaimd) extra comfort, brede banden op niet te hoge druk etc. Allemaal met hun eigen voor- en nadelen (werking, kosten, eenvoud, etc.).
Maar als je profijt van die pen hebt is het een goede aankoop lijkt me. Moeilijker dan dat is het meestal niet :)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

https://manometric.nl/

Deze Delftse start-up produceert custom-made braces met behulp van 3D printing technieken. Misschien iets voor jou?
Stone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: vr 3 april 2015, 21:24

Ah tof, daar rij ik ongeveer dagelijks langs. Ik ga eens kijken en horen of dat kan werken voor mij. Ik zoek nog wel een mooie brace-oplossing.
Plaats reactie