Scheenbescherming: sokken?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Kijk eens bij (race) BMX shops naar scheenbeschermers. Bij fietscross is volledige knie/scheenbescherming verplicht als je met een korte broek rijdt. Kun je je afvragen wat het dan voor zin heeft om met korte broek te rijden maar dat is een ander verhaal. Er zijn wel heel veel soorten scheenbeschermers met of zonder knie van merken die ik bij MTB-shops zelden zie. Ik zou daar eerder naar kijken dan spullen die voor voetbal gemaakt zijn.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Willem Altes schreef: ma 19 april 2021, 12:36 De vraag is ook waartegen jezelf wil beschermen: tegen scheenbreuk, tegen schaaf en snijwonden of een stamp stempel? Het antwoord op deze vraag helpt bij je keuze.

Want de hard way is die scheenbreuk.
Scheenbeschermers gaan je niet beschermen tegen een scheenbreuk.
Tijdens het biken niet, maar met voetbal ook niet. Spreek uit ervaring. Het grote voordeel is, is dat niet iedere tik resulteert in blauwe schenen. Of in het geval van biken in geperforeerde schenen. Ik heb jaren gevoetbald en fiets nu ook al jaren met flats, mijn schenen zijn echt wel voorzien van de nodige permanente letterlijke in en afdrukken van beide sporten :winkie:
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Links WielMaat en rechts Mud Mate

Afbeelding

1 van deze 2 draagt nu wel een scheenbeschermer in het bikepark en het is Mud niet. :winkie:
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7363
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Maar glijd je nu werkelijk zo vaak van je pedalen dat je er echt beschermers voor moet dragen?
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Baron Tankhe schreef: ma 19 april 2021, 17:03 Ik vraag me af of deze van endura fijn zitten en vooral fijn fietsen... combinatie van knie en scheenbescherming.
SingleTrack Shin Pads II
Afbeelding
Zitten te hoog om je te beschermen tegen de typische flat-pedal wonden.
Die ik helaas meestal oploop als ik naast de fiets sta. :o
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

cheeta schreef: zo 25 april 2021, 00:24 Maar glijd je nu werkelijk zo vaak van je pedalen dat je er echt beschermers voor moet dragen?
Normaal gesproken: nooit. Maar met mijn jump (non-) skills (en landing skills) in een situatie waarin mijn wieltjes af en toe de grond verlaten (in dit geval in Mook dus) is het een ander verhaal. :oops:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

cheeta schreef: zo 25 april 2021, 00:24 Maar glijd je nu werkelijk zo vaak van je pedalen dat je er echt beschermers voor moet dragen?
In NL/tour omstandigheden niet of nauwelijks.
In Bikepark gebeurt het mij regelmatig omdat ik 1 voet heb die het maar heel beperkt doet. Weinig gevoel in en op mijn grote teen na doen de rest vd spieren het daar ook nauwelijks met als gevolg: minder grip/controle en wat vaker ernaast zitten. Ik ben daarom wel erg blij met die dingen+ het helpt ook aardig tegen opspringende steen scherven waar ik ook al een paar keer flinke japen (3 en 4 hechtingen vind ik toch de moeite) van hem gehad.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Heb die sokken van Platzangst besteld en voor m'n zoontje die van Nike omdat ze bij Platzangst die niet in zijn maat hebben. Ben benieuwd. Als hij het met fietsen niets vindt, kan hij ze nog voor voetbaltraining gebruiken :wink:

https://www.voetbalshop.nl/nike-shin-sc ... -wit.html
TinaV
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 10 maart 2014, 16:59
Contacteer:

Ik heb die van Endura, ben er erg tevreden over. Er zit trouwens ook een enkelbeschermertje ingebouwd. 100% bescherming biedt het niet, maar het haalt wel de scherpe randjes er vanaf.

Ik draag ze in combi met m’n Endura MT500 Light kniebeschermers. Het overlapt wel een beetje aan de bovenkant van de sok (heb nogal korte benen, dus weet niet of dat bij iedereen zo is 😉) maar daar heb je geen last van. Ik trek de sok dan een beetje naar beneden bij de enkel zodat ook zoveel mogelijk aan de onderkant beschermd is.

Ik had eerst iets vergelijkbaars van TSG, maar die zaten minder lekker.
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

balboa schreef: zo 25 april 2021, 11:45 Heb die sokken van Platzangst besteld en voor m'n zoontje die van Nike omdat ze bij Platzangst die niet in zijn maat hebben. Ben benieuwd. Als hij het met fietsen niets vindt, kan hij ze nog voor voetbaltraining gebruiken :wink:

https://www.voetbalshop.nl/nike-shin-sc ... -wit.html
Ben wel benieuwd naar jouw bevinding.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Rebelle
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: za 2 oktober 2021, 17:05
Mijn mountainbike: Sonder Frontier (f. rigid)
Contacteer:

cheeta schreef: zo 25 april 2021, 00:24 Maar glijd je nu werkelijk zo vaak van je pedalen dat je er echt beschermers voor moet dragen?
Nee. Maar nu ik een keer ben gevallen met de fiets, heb ik 16 hechtingen dankzij de niet-scherpe pinnen van mijn Blackspire Big Slims.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rebelle op zo 3 oktober 2021, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
ReinierT
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: zo 21 augustus 2016, 20:47
Mijn mountainbike: Canyon Spectral 9.0 Pro

Oef. Heftige pic. Sterkte
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:o oeps sterkte ermee. :-q
Voor mij een van de belangrijkste reden (buiten meer controle) om met klikpedalen te blijven rijden.
Maar ik ben volgens 'jullie' ook een boswielrenner😅
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Dat worden wel toffe battlescars.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Als ik meer van plan ben dan de gebruikelijke rondjes dan draag ik zachte scheenbeschermers van Raceface. Net als die sokken, maar zonder voet en wat duurzamer. Hoef je ook niet elke keer te wassen.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Plaats reactie