JOIN Cycling app

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Als ik iets geleerd heb is het om niet volledig aan schema's te houden.
Wat niet weg neemt dat als ik aan een trainingsschema begin me er ook wel aan probeer te houden.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Speedfreak98
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma 27 juli 2009, 17:15
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 2021

Gebruik al een paar maanden Join, in het verleden trainde ik op gevoel en voornamelijk op de mtb. Toen ik met Join begon bijna alle trainingen op de racefiets gedaan. Het heeft mijn conditie redelijk snel verbeterd. Echter als ik zelf een training doe en deze toevoeg krijg ik het idee dat Join alleen kijkt naar de gemiddelde hartslag. Dus na een rit van 75 km met 1500 hoogtemeters vond Join dat ik de volgende dag wel een interval training kon doen. Zo voelde het voor mij niet. Ik heb als doel de Veldslag van Norg en denk dat ik daarna het abonnement weer op zeg. Het uploaden van traingingen van de app naar mijn Garmin krijg ik niet voor elkaar. Als je zelf een beetje inzicht hebt in het trainings gebeuren dan bied Join geen meerwaarde.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Voor hardlopen gebruik ik tot nu toe Trenara. Werkt op soortgelijke mate, alleen is die app enkel voor hardlopen. Join lijkt meerdere sporten te combineren :-q Ga Join eens testen.
Supermatt
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: di 16 augustus 2016, 16:27

Speedfreak98 schreef: zo 15 augustus 2021, 22:41 Gebruik al een paar maanden Join, in het verleden trainde ik op gevoel en voornamelijk op de mtb. Toen ik met Join begon bijna alle trainingen op de racefiets gedaan. Het heeft mijn conditie redelijk snel verbeterd. Echter als ik zelf een training doe en deze toevoeg krijg ik het idee dat Join alleen kijkt naar de gemiddelde hartslag. Dus na een rit van 75 km met 1500 hoogtemeters vond Join dat ik de volgende dag wel een interval training kon doen. Zo voelde het voor mij niet. Ik heb als doel de Veldslag van Norg en denk dat ik daarna het abonnement weer op zeg. Het uploaden van traingingen van de app naar mijn Garmin krijg ik niet voor elkaar. Als je zelf een beetje inzicht hebt in het trainings gebeuren dan bied Join geen meerwaarde.
Dit gevoel heb ik ook. Ben nu in Frankrijk en deed een rit met 1500 hm. Join suggereert een RPE van 2 (very easy) terwijl het in mijn beleving zeker een 6 is.
Gebruikersavatar
Gertjanw
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 887
Lid geworden op: vr 2 september 2011, 18:35

Na het luisteren van de podcasts die gemaakt worden samen met Laurens ten Dam werd het mij duidelijk dat ik eigenlijk een powermeter moest kopen. Daarom ook mijn abonnement niet doorgezet. Het idee achter JOIN is wel interessant, maar een powermeter voor mij veel te duur.
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

tiewrap schreef: do 29 juli 2021, 00:20 Hoe lang heb je een schema gevolgd ?
Ik zit wat met dezelfde problemen en vraag me af of je verderop in het schema wat minder rust krijgt.
Heb nu een MTB schema gepakt.
Anders wordt het weer het lsrf schema aangevuld met wat ik al die.
Ik heb er ongeveer 4 maanden mee getraind en ik kreeg ook eerst teveel rust voorgeschreven.
Dat werd anders toen ik aangaf niet 4-6 maar 9-12 uur beschikbaar had.
In het weekend 6 uur en door de week elke dag 2 uur beschikbaar ingesteld, dan krijg je wel wat te doen.

Ik moet zeggen dat een powermeter wel een must is, wil je er echt uithalen wat erin zit.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Gertjanw schreef: di 17 augustus 2021, 21:14 Na het luisteren van de podcasts die gemaakt worden samen met Laurens ten Dam werd het mij duidelijk dat ik eigenlijk een powermeter moest kopen. Daarom ook mijn abonnement niet doorgezet. Het idee achter JOIN is wel interessant, maar een powermeter voor mij veel te duur.
Ik rij nu sinds een paar maanden met een powermeter in mijn hardtail, in combinatie met de Join app. En voor op het asfalt/XC 1.0 werkt het prima, daar merk ik dat je echt gericht op de wattages kunt trainen en je kuiten na een goede Vo2 max in de fik staan.

Maar juist de leuke trainingen, de weekend rondjes op de Nederlandse MTB routes, kun je niet goed toevoegen in het schema. Ik krijg altijd het gevoel dat deze ritten niet echt op waarde worden geschat. Als ik bijvoorbeeld 3 uur ga trappen op de UHR (net onder omslagpunt), dan levert dat een normalized wattage op wat net boven endurance zit, door de vele momenten dat je coast in de afdalingen. Met als gevolg dat de training - voor mijn gevoel- veel lichter wordt beoordeeld .Dus naast de aanschaf van een powermeter moet je ook bereid zijn veel meer op de weg/saaie stukken XC te trainen. Ik twijfel nog of dat echt is wat ik wil voor de lange termijn..
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

KILROY schreef: vr 20 augustus 2021, 17:27
Gertjanw schreef: di 17 augustus 2021, 21:14 Na het luisteren van de podcasts die gemaakt worden samen met Laurens ten Dam werd het mij duidelijk dat ik eigenlijk een powermeter moest kopen. Daarom ook mijn abonnement niet doorgezet. Het idee achter JOIN is wel interessant, maar een powermeter voor mij veel te duur.
Ik rij nu sinds een paar maanden met een powermeter in mijn hardtail, in combinatie met de Join app. En voor op het asfalt/XC 1.0 werkt het prima, daar merk ik dat je echt gericht op de wattages kunt trainen en je kuiten na een goede Vo2 max in de fik staan.

Maar juist de leuke trainingen, de weekend rondjes op de Nederlandse MTB routes, kun je niet goed toevoegen in het schema. Ik krijg altijd het gevoel dat deze ritten niet echt op waarde worden geschat. Als ik bijvoorbeeld 3 uur ga trappen op de UHR (net onder omslagpunt), dan levert dat een normalized wattage op wat net boven endurance zit, door de vele momenten dat je coast in de afdalingen. Met als gevolg dat de training - voor mijn gevoel- veel lichter wordt beoordeeld .Dus naast de aanschaf van een powermeter moet je ook bereid zijn veel meer op de weg/saaie stukken XC te trainen. Ik twijfel nog of dat echt is wat ik wil voor de lange termijn..
Dan kan je toch gewoon aangeven dat de training zwaarder voelde, dus hogere RPE?
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Bonanza schreef: za 21 augustus 2021, 20:53

Dan kan je toch gewoon aangeven dat de training zwaarder voelde, dus hogere RPE?
Zeker, maar als er een RPE staat van 5/6 terwijl je zelf een 9 hebt ervaren, dan voelt die grote correctie wel wat vreemd. Ik zou liever zien dat de app herkent aan HR en/of Wattage wisselingen dat er is afgezien.
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

KILROY schreef: zo 22 augustus 2021, 09:25
Bonanza schreef: za 21 augustus 2021, 20:53

Dan kan je toch gewoon aangeven dat de training zwaarder voelde, dus hogere RPE?
Zeker, maar als er een RPE staat van 5/6 terwijl je zelf een 9 hebt ervaren, dan voelt die grote correctie wel wat vreemd. Ik zou liever zien dat de app herkent aan HR en/of Wattage wisselingen dat er is afgezien.
Dat gaat een app niet lukken ben ik bang. De ene dag voelt goed aan en een andere dag slecht, terwijl je vermogen wel gelijk is.

Zou eens contact met ze zoeken, wellicht hebben ze een antwoord hierop
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Zijn er ook onder jullie, nu de winterperiode weer aanbreekt, die een aantal trainingen uitvoeren op de indoor trainer?
Ik heb nu een trainingsschema via trainerroad, nog iets te kort om er alweer vanaf te stappen maar daar vindt ik dat de trainingen heel erg op elkaar lijken (interval van 1 uur).

Ik kan ze wel mooi indoor uitvoeren en sommige zelfs ook wel gewoon buiten (alhoewel die app bijv. weer niet op hartslag meet maar op wattage of "door jezelf aangegeven ervaring van zwaarte (= rpe?).
Wat trainnerroad in mijn beleving ook niet meeneemt zijn mijn lange duurtrainingen die ik in het weekend pak (5 a 6 uren en tussen de 100 en 130 km).

Neemt Join die wel mee of krijg ik dan weer veel te veel rust voorgeschreven (dat was eerder dit jaar bij mij nl wel het geval.. ).
Blijft lastig een trainingsapp met planner te vinden waarbij je het gevoel hebt dat die doet wat het beloofd en je er daadwerkelijk veel beter van wordt.
De trainingen in Join zijn korter en explosiever lijkt het.
Stoempertje
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 november 2021, 18:00

Gebruik join nu 1.5 maand met als doel de Drenthe 200. Heb hem op gevorderd staan (9-11 uur/week).
Bevalt erg goed.

Het schema begon de eerste 2-3 weken wat kalm. Komt omdat het de opbouwfase was denk ik.
Inmiddels krijg ik bijna alleen maar lange duurritten met tempo blokjes in het schema van 2.5+ uur. (met uitzonderingen van dagen dat ik minder tijd heb)

Herken dus niet dat trainingen in Join kort en explosief zijn. Hangt denk ik af van de tijd die je beschikbaar hebt en het doel dat je opgeeft. Drenthe 200 is eigenlijk alleen lange duur, dus krijg je ook veel duur trainingen. Als je een ander doel geeft krijg je ander soort trainingen (als het goed is, heb dit nog niet geprobeerd) Als ik een avond weinig tijd heb en 1 uur invul krijg ik wel sprint blokjes, om toch nog een beetje belasting te halen in korte tijd

Wat versta je onder te veel rust? Krijg 2 rustdagen in de week en kom aan de ingestelde 9-11 uur in de week.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Toch weer een abbo op join, mede omdat dit nu ook met korting kan via de ntfu. Altijd fijn natuurlijk.
Ik heb ondertussen eigenlijk alleen maar buiten getraind, regelmatig in de avonduren een uurtje en in het weekend en op mijn vrije dag, een langere duurtraining.
Bij mij staat hij ondertussen op trainingsniveau "gemiddeld" en dan fiets ik tussen de 6 en 9 uren per week volgens de app. In theorie blijkt dat mijn trainingsrit op de zondag vaak langer is dan dat zij adviseren. Ik probeer elke zondag een rit van 100+ te doen op de mtb (en dus offroad). Ook ik ervaar dat de app een lagere rpe voorsteld dan dat ik ervaren heb bij mtb ritten.

Ik heb wel het gevoel dat mijn conditie vooruit gaat nu met alle interval trainingen. Volgende week maar weer even een ftp test doen om te kijken of mijn gevoel klopt.
gaisdergerman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 610
Lid geworden op: ma 4 augustus 2008, 13:46
Mijn mountainbike: Stevens manic

Ik heb de app deze week ook maar eens gedownload om te proberen.

Reden is dat ik toch wat meer diversiteit in mijn training wil aanbrengen. Zonder schema doe ik veelal hetzelfde.

Pas een weekje in gebruik alleen het lijkt met de mtb toch wel vrij lastig uit te voeren.

Als je op de weg zit of op een indoor fiets dan is zo'n schema ideaal.

Alleen op de mtb is het voor mij haast onmogelijk om op een route als de Drunense duinen op hartslag 125 rond te rijden. Ik heb het vandaag geprobeerd maar dan is alle lol er vanaf.

Komende weken maar even kijken of het echt wat voor me is. Uiteindelijk is plezier voor mij toch het belangrijkste, beter worden komt op de tweede plek.
Ride like a maniac on a manic!
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik ken dat parcours niet, maar in het verleden deed ik dat ook wel op Schoorl.
Mooie van Join is dat ie het schema vanzelf aan past.

Wel grappig, je wilt beter worden, maar het liefst blijven doen wat je al deed ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Plaats reactie