Five Ten Freerider Pro vs Sleuth DLX

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Eindelijk zijn er weer Five Ten schoenen leverbaar, ik heb nu de oude Freerider Pro welke erg goed bevallen. Ik heb een aantal andere merken geprobeerd maar de pasvorm van de Freerider Pro is voor mij perfect.

Op het gebied van design vind ik de nieuwe Sleuth DLX mooier dan de Freerider Pro, de Sleuth heeft ook een ander soort rubber. Iets minder plakkerig, maar dat zou de levelsduur ook ten goede moeten komen.

Heeft er hier iemand ervaring met zowel de Freerider Pro als de Sleuth? Zijn er nog andere merkbare verschillen waarom de Freerider Pro toch de betere schoen zou moeten zijn?

Five Ten Freerider Pro
Afbeelding

Five Ten Sleuth DLX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

Ik heb de Freerider Pro en de Sleuth (niet de DLX) en de Freerider pro bevalt mij persoonlijk minder goed. de Sleuth heeft een flexibelere zool waardoor je beter je pedalen voelt en je er ook makkelijker mee kunt lopen.
Natuurlijk is dat persoonlijke voorkeur, maar de Pro is dus stugger. Ook had ik de pro in 4,5 maand versleten (de zool welteverstaan, dikke gaten er in) en houden de Sleuths het al een stuk langer vol.
Persoonlijk vind ik het prijsverschil van de Sleuths tov de Pro ook wel erg aangenaam. Danny MacAskill rijdt ook met de Sleuths ipv de Pro's en hij hoeft niet naar de prijs te kijken (gesponsord door Adidas).
Maar, hij rijdt een stuk anders dan de meesten hier op het forum, en hoewel ik mij (nog) niet met hem wil vergelijken :D, is dat wel meer mijn rijstijl.
Maar alles valt en staat natuurlijk ook met je pedaalkeuze.....
Voor mij iig geen Pro's meer.

Evt kun je ook de collectie van Ride Concepts eens bekijken. Na de Pro heb ik de Ride Concepts Livewire gekocht en hoewel die praktisch net zo slijtgevoelig is, vond ik hem wel prettiger zitten....
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Mark-V schreef: ma 26 april 2021, 17:47 Ik heb de Freerider Pro en de Sleuth (niet de DLX) en de Freerider pro bevalt mij persoonlijk minder goed. de Sleuth heeft een flexibelere zool waardoor je beter je pedalen voelt en je er ook makkelijker mee kunt lopen.
Natuurlijk is dat persoonlijke voorkeur, maar de Pro is dus stugger. Ook had ik de pro in 4,5 maand versleten (de zool welteverstaan, dikke gaten er in) en houden de Sleuths het al een stuk langer vol.
Persoonlijk vind ik het prijsverschil van de Sleuths tov de Pro ook wel erg aangenaam. Danny MacAskill rijdt ook met de Sleuths ipv de Pro's en hij hoeft niet naar de prijs te kijken (gesponsord door Adidas).
Maar, hij rijdt een stuk anders dan de meesten hier op het forum, en hoewel ik mij (nog) niet met hem wil vergelijken :D, is dat wel meer mijn rijstijl.
Maar alles valt en staat natuurlijk ook met je pedaalkeuze.....
Voor mij iig geen Pro's meer.

Evt kun je ook de collectie van Ride Concepts eens bekijken. Na de Pro heb ik de Ride Concepts Livewire gekocht en hoewel die praktisch net zo slijtgevoelig is, vond ik hem wel prettiger zitten....
Ride Concepts vond ik te krap.
Is het niet zo dat een flexibelere zool op de lange afstanden ook vermoeiender is? Ik zag daarom de stijvere zool bij de Pro juist als een voordeel.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Een stijvere zool is (tot een zeker punt) absoluut een voordeel bij het rijden van langere afstanden.
Dat doet Mark alleen niet :kiss:

Daarom heb ik dus de freerider pro. Van de gewone freerider kreeg ik al last van mijn voeten bij langere afdalingen.

Laat je niet afschrikken door Mark zijn 4,5 maand slijtage verhaal. Hij rijdt zoals hij zelf al zegt iets anders dan de gemiddelde mountainbiker.
Die van mij gaan al een slordige 4.000km mee.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik kan me ook voorstellen dat voor tricks andere eisen gesteld worden dan voor het rijden van (soms langere?) tochten. En in het tweede geval is een iets stuggere zool inderdaad een voordeel.

Slijtage hangt ook af van hoeveel je je voet op het pedaal beweegt denk ik, mijn Freerider Contacts (met die half gladde zolen) gaan al meerdere seizoenen mee en er is amper slijtage aan de zolen te zien.

Voor dagelijks gebruik heb ik andere Five Tens dan voor op de fiets, de Spitfire.
Die hebben ook een wat soepeler zool dan de Freerider, ik heb ze verder niet geprobeerd op een serieuze fietsrit.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

MacReal schreef: vr 30 april 2021, 06:39 Een stijvere zool is (tot een zeker punt) absoluut een voordeel bij het rijden van langere afstanden.
Dat doet Mark alleen niet :kiss:

Daarom heb ik dus de freerider pro. Van de gewone freerider kreeg ik al last van mijn voeten bij langere afdalingen.

Laat je niet afschrikken door Mark zijn 4,5 maand slijtage verhaal. Hij rijdt zoals hij zelf al zegt iets anders dan de gemiddelde mountainbiker.
Die van mij gaan al een slordige 4.000km mee.
Hoe zien jouw Freerider Pro's er na 4.000km uit?
Zijn de Freerider Pro's echt significant veel stijver dan de Sleuth's, of is het relatief? Prijsverschil via Bike discount is 40 euro, dat is toch wel een fors prijsverschil voor schoenen.
Is de pasvorm overigens hetzelfde? Ik heb het idee dat de Sleuth's er iets smaller uitzien?

Ik zit ver boven de 4.000km en die van mij zien er nu zo uit.
(Ergens ben ik niet blij met deze slijtage, het komt uiteindelijk toch allemaal in de natuur terecht en ik verwacht niet dat dit biologisch afbreekbaar rubber is.)

Afbeelding

Ik vind trouwens de Sleuth en de Freerider Pro woman's editions mooier dan die voor de mannen :D
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Die van mij zien er nog een stuk beter uit.
Ik kan de stijfheid niet in nummers uitdrukken, maar weet wel dat het verschil heel sterk voelbaar is.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Mark-V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1606
Lid geworden op: do 9 augustus 2018, 16:55
Contacteer:

De slijtage heeft vooral te maken met het type pedaal (CB stamp 7 heeft bv dunne pinnen tov een Reverse Escape) en hoe je rijdt.
Zoals MacReal ook al aangeeft, ik rij geen lange afstanden. Ik geef de voorkeur aan hele technische stukken waarbij het gevoel/contact dat je hebt meer waard is dan vermoeide voeten (want die krjg ik ook).
Verder sta ik 99% vd tijd op mn pedalen en zijn er bepaalde technieken zoals de pedal kick waardoor je zoveel kracht op één voet zet, dat je als het ware je pinnen door je zool drukt.
4,5 maand is wat dat betreft ook nog 2x sneller dan Danny MacAskill. Maar ik weeg ook zeker zwaarder en waarschijnlijk ben ik ook actiever (ik rij zeker 6-7x per week hele technische dingen met hoge intensiteit).
Daarom kan ik ook het verschil tussen de verschillende schoenen prima benoemen.

En ja, je merkt het verschil wel degelijk in stijfheid. De sleuth is een sneaker waar je mee kunt biken, de freerider pro is echt een bike schoen.
Maar heb je een groot pedaal zoals de Nukeproof Horizon Pro dan maakt de stijfheid een stuk minder uit...
Plaats reactie