Voet kantelt plotseling

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Een rare Lichamelijke klacht.....ben even benieuwd of iemand dit kent

Het is vrij plotseling ontstaan: Mijn linkervoet kantelt bij het neergaan van de trapbeweging naar voren waardoor ik feitelijk als de trapper helemaal beneden is op mjn tenen sta als het ware. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en zorgt voor onbalans en slechte kracht overbrenging. Het fietsplezier vergaat op die manier :evil: Mijn rechtervoet functioneert normaal. Aan mijn fiets heb ik helemaal niets veranderd en gebruik ik al een aantal jaar. Dus aan afstelling etc. lijkt het niet te liggen. Zelf vermoed ik at ik op de een of andere manier wat scheef ben komen te staan met mijn lijf waardoor dit wordt veroorzaakt.

Binnenkort ga ik naar een sportarts, maar wil hier toch even polsen of er vergelijkebare "gevallen" zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dropvoet?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Heb idd aan een dropvoet (cq. klapvoet) gedacht. Vermoed niet dat dit het is omdat

- Als het een drop voet (klapvoet) zou zijn , dan zou ik dat met lopen ook moeten merken. Dat is niet het geval
- Als ik met alleen mijn linkerbeen fiets (bv. op de Tacx), dan gaat het perfect. Dan klapt mn voet niet naar voren
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Kantelen denk ik eerder aan spier/zenuw klachten, maar als ik het goed begrijp druk jij je tenen omlaag. Dat klinkt meer als iets wat je jezelf onbewust hebt aangeleerd. Mogelijk om te compenseren voor beenlengteverschil?
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Misschien overstrek je het been wat raar doet door dat beenlengteverschil? Dan zou ik eens beginnen het zadel een centimetertje lager te zetten.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Iw@n schreef: do 20 mei 2021, 22:57Het is vrij plotseling ontstaan: Mijn linkervoet kantelt bij het neergaan van de trapbeweging naar voren
Omdat het plotseling schijnbaar uit het niets is ontstaan, moet je hier echt even mee naar de huisarts.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Iw@n
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: di 29 september 2015, 20:17

Bezoekje aan huisarts is al geweest en daarmee ook de verwijzing naar de sportarts. Desondanks was ik nieuwsgierig of er vergelijkbare 'gevallen' zijn.....
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

dropfoot heb ik, maar dat was al voordat ik ging fietsen. heb een bikefit gedaan en er zat toch evengoed wel wat kracht op die voet
*Mies*
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: di 27 oktober 2020, 16:41
Mijn mountainbike: Scott scale carbon met allegaartje❤

Een klapvoet komt door krachtverlies in de spieren die je voet optillen, vaak veroorzaakt door een zenuwinklemming.
In dit geval houdt je pedaal je voet omhoog, dus dat is het probleem niet.

Er zijn veel mogelijkheden, het probleem kan zelfs worden veroorzaakt door mobiliteitsverlies in de heup, waardoor je moet gaan compenseren.

Het beste advies heb je zelf al gevolgd door naar een sportarts te gaan. Benieuwd wat er uit komt, hopelijk is het makkelijk te fixen!
Plaats reactie