Bij diepe inspanning pijn in mijn nek

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

Bij wat langere ritten waarbij ik veel inspanning lever merk ik regelmatig dat mijn nek pijn begint te doen, dit verdwijnt redelijk snel als ik even stil ga staan.

De pijn zit rond de C7/C8 - T1 wervels, eigenlijk rondom de wervels die je kunt voelen bij de overgang van de nek naar je ruggengraat, degene die daar het meeste uitsteekt.

Ik verwacht dat dit komt omdat ik teveel met mijn hoofd naar beneden ga hangen en daardoor mijn nekwervels teveel belast. Ik probeer hier veel op te letten, maar vaak vergeet ik het en dan is het weer te laat.

Ik vind zelf niet dat ik echt een diepe fietshouding heb, maar wellicht moet deze toch nog hoger worden om van deze klachten af te komen.

Tips?
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

(Sport)fysio?
Everybody bought a new bike!
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

asphaltdude schreef: vr 16 juli 2021, 17:20 (Sport)fysio?
Tips voor omgeving Eindhoven?
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Zit je niet te verkrampt,met aangespannen/opgetrokken schouders/spieren op je fiets?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Meest waarschijnlijke oorzaak is houding. Laat je daar eens op coachen.
Andere oorzaak is ervaring. Hoeveel fietsjaren ervaring heb je?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Jeroen90
All rounder
All rounder
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 28 juni 2020, 15:48

Zelf lijk ik exact dezelfde problemen te hebben en hou ook dezelfde gedachtes aan qua probleem/oplossing dat het ligt aan te diep zitten.
Ook enkel bij zware inspanning wanneer ik mezelf hard moet pushen om anderen bij te houden.
Dus ik volg dit topic met veel interesse.

Daarbij twijfel ik heel erg om een fietsmeting te doen bij iemand die ook sport fysiotherapeut is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zit al lang op de fiets (race en mtb) en had vroeger nooit van die klachten. Ook geen andere trouwens :D
Maar nu ook al jaren gevoelig in de nek-/schouderregio bij pittige fietsinspanningen, soms zelfs met migraine(achtige) klachten tot gevolg.

Mede hierdoor ben ik wel wat rechterop gaan zitten, wat absoluut een verbetering is maar niet alle klachten wegneemt.
Eerlijk gezegd denk ik dat het bij mij gewoon een combinatie is van zittend werk, ouder worden en niet specifiek sporten/oefeningen doen om de bovenste helft van m'n lichaam te trainen.
Als je jong bent kan dat allemaal prima, wordt je ouder komt het allemaal wat kritischer...

Dus ik weet wat ik zou moeten doen, maar werk/tijd/energie/prioriteiten etc.etc. zorgen ervoor dat ik het niet doe :D
Waarschijnlijk zijn de problemen nog niet erg genoeg...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

bert l. schreef: di 20 juli 2021, 15:21 Meest waarschijnlijke oorzaak is houding. Laat je daar eens op coachen.
Andere oorzaak is ervaring. Hoeveel fietsjaren ervaring heb je?
5 jaar ervaring.

Ik heb zelf het idee dat ik comfortabel zit, zeker niet verkrampt. Het enige wat ik mij kan voorstellen dat ik constant moet proberen om mijn hoofd niet te laten hangen.

Wat is de ideale houding?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is er de laatste tijd iets veranderd?
Fiets, stuur, helm, bril ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hetkanun
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 6 juli 2012, 12:57

Ik herken deze klachten ook. Ik heb toen op advies van een bikefitter een smaller stuur gemonteerd. Bij een te breed stuur staan je armen te veel naar buiten, hierdoor komen de spieren tussen je schouderbladen in de knel waardoor de klachten kunnen ontstaan.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Dizer schreef: di 20 juli 2021, 01:25
asphaltdude schreef: vr 16 juli 2021, 17:20 (Sport)fysio?
Tips voor omgeving Eindhoven?
Eric Machiels: https://fysioflorapark.nl/
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Dizer schreef: di 20 juli 2021, 22:45 Wat is de ideale houding?
Zoveel mogelijk pijnvrij :-q
M.a.w. daar is vanaf een toetsenbord weinig van te zeggen.

Echt iets om je bij te laten helpen door iemand die jou goed op de fiets kan zetten en je helpt je fiets aan je anatomie aan te passen. Eventueel ook een fysiotherapeut die een probleem in je nek kan localiseren. Oefeningen voor rompstabiliteit helpen altijd bij het goed rechtop zitten
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Maaarek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 439
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 18:26

Bekend probleem,

heb al jaren last van mn nek op zowel MTB als Racefiets. Het is al wel minder pijnlijk dat een paar jaar terug omdat ik nu weet wat ik verkeerd doe:

Als ik moe wordt heb ik de neiging mijn hoofd tussen m'n schouderbladen te laten zakken. Ook is het naar voren kijken iets wat vooral aan de rechterkant in mijn nek richting mijn schouder een stekende pijn kan geven.

Wat helpt:
- goed met holle rug fietsen, hierdoor is mijn hele lichaam rechter op en hoef ik ook minder omhoog te kijken
- onderkin maken, waardoor mijn nek minder belasting heeft
- core training: Onderrug, buikspieren en bovenkant rug (row oefening met dumbell of optrekken aan TRX touwen)

Nu doe ik die core training pas een paar maanden, ik ben er van overtuigd dat daar het grootste deel van het probleem zit.
Overigens ben ik 38 jaar, niet oud, maar zeker geen 18 meer.
Dizer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 488
Lid geworden op: ma 14 september 2015, 22:44

ThaSingleTrackMastah schreef: di 20 juli 2021, 23:43 Is er de laatste tijd iets veranderd?
Fiets, stuur, helm, bril ?
Nee, alleen dat ik meer ben gaan fietsen. Had er in het verleden ook wel last van, maar toen fietste ik stukken minder.



Kan het zijn dat een grotere fiets hier ook verbetering in gaat geven, een fiets met meer reach? Volgens mij fiets je op een grotere fiets eerder met een holle rug dan op een kleinere fiets.
Volgens mij is voor mij het nadeel van een 'kleine' fiets dat de zadelhoogte tegenover de Top Tube veel hoger staat waardoor ik een diepere zithouding heb, dan bij een 'grotere' fiets.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Met wat we nu van jou weten is daar niets over te zeggen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie