Benen trainen zinvol?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Voor meer kracht en langer uithoudingsvermogen bij het beklimmen van een heuvel tijdens het MTB'en.

Ik heb deze afbeelding gevonden:

Afbeelding

Nu nog de bijbehorende oefeningen voor die spiergroepen.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

RbbBrts schreef: do 26 augustus 2021, 15:12 Nu nog de bijbehorende oefeningen voor die spiergroepen.
Fietsen :bier: :kiss:
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3364
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Ja, zinvol.

Squatten, voorslaan, C&J, deadlift, en nog wat 1-benige dingen.
Everybody bought a new bike!
Greyfox
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 835
Lid geworden op: za 10 augustus 2002, 12:52
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Uiteindelijk is trainen het meest zinvol als het sportspecifiek is, dus lekker veel de fiets op en daar spierspecifieke trainingen doen.
Zoals met 60 rpm volle bak een klim op.
Salzkammergut Trophy 2011 A-Strecke finisher :-)
Grand Raid 2011 finisher
Transalp 2021 finisher
2023 - Stoneman Arduenna + Stoneman Glaciara
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Greyfox schreef: do 26 augustus 2021, 15:30 Uiteindelijk is trainen het meest zinvol als het sportspecifiek is, dus lekker veel de fiets op en daar spierspecifieke trainingen doen.
Eens hoor, ik dacht het kan geen kwaad om een beetje extra te doen als ik niet (kan) fietsen
Greyfox schreef: do 26 augustus 2021, 15:30 Zoals met 60 rpm volle bak een klim op.
Ja alleen lukt me dat (nog) niet, ben al blij als ik tot de helft kom van een klim. Ik weet dat ik dat moet opbouwen. Over een jaar lukt het wel. De gedachte is als ik tussendoor wat train dan kan ik die beklimming misschien over een half jaar :D
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Sportspecifiek trainen heeft zijn plaats. Maar de Olympische top atleten krijgen dus juist crossover training om de volgende stap te zetten. Mooie docu op de TV met op kussens naar ballen duikende windsurfers etc.

Het is volgens mij ook zo dat een ex schans springer het nu erg goed doet op de fiets.
Die heeft als springer heel wat been raining gedaan wat niets met fietsen te maken heeft.

Ik doe ook wat asphaltdude opsomt, squatten met gewicht en deadliften, en klassiek gewichtheffen voor kracht met explosiviteit. Geen fiets disciplines, maar juist aanvullend daarop. Zo ook oefeningen met eigen gewicht als pull-ups en push-ups, handstand walk is ook een mooie, veel kracht met coördinatie en heel uitdagend.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Misschien heeft de wereldkampioen wel nuttige tips: https://youtu.be/X-L3HgyDRPg
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Persoonlijk heb ik wel baat bij krachttraining voor het fietsen. Squats, deadlifts, lunges, maar ook de rest van het lichaam natuurlijk. Voor het mtb'en is het zeker belangrijk om ook je core., schouders en armen te trainen
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

RbbBrts schreef: do 26 augustus 2021, 16:13
Greyfox schreef: do 26 augustus 2021, 15:30 Zoals met 60 rpm volle bak een klim op.
Ja alleen lukt me dat (nog) niet, ben al blij als ik tot de helft kom van een klim. Ik weet dat ik dat moet opbouwen. Over een jaar lukt het wel. De gedachte is als ik tussendoor wat train dan kan ik die beklimming misschien over een half jaar :D
Ik zou volle bak achterwege laten gewoon net boven het zadel staand klimmen met een lage hartslag.

Maar het is meer afhankelijk van hoeveel je nu fietst en wat je doelen zijn. Waar woon je en wat zijn de mogelijkheden.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: do 26 augustus 2021, 16:51
Maar het is meer afhankelijk van hoeveel je nu fietst en wat je doelen zijn. Waar woon je en wat zijn de mogelijkheden.
Ik fiets nu 2x per week 1,5 uur. Ik woon regio Hellendoorn. Groene, blauwe en paarse route binnen 2 KM van mijn huis :-D
Ik wil naar zo'n 2,5 uur fietsen per keer en dan ook lekker voluit kunnen gaan.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
KILROY
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 501
Lid geworden op: di 20 mei 2003, 13:13
Mijn mountainbike: Niner AIR RDO 2020, Element 970 2017, Element 50 (met pensioen), On One Inbred 26 (met pensioen)

Greyfox schreef: do 26 augustus 2021, 15:30
Zoals met 60 rpm volle bak een klim op.
Deze zou ik alleen doen als je al 4000KM+ in de benen hebt. Anders eerst spierversterkende oefeningen doen, anders blaas je geheid je knieen op.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Ik doe aan stand up paddling. Niet zozeer als aanvulling, ik vind het gewoon erg leuk. Tochtjes van rond de 15 km lekker doorpeddelen.

Volgens de vermogensmeter (indoor trainer met Swift Zwift) en m'n gevoel word ik hier veel sterker door. Met name de korte interval waarden gaan de laatste tijd omhoog.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

RbbBrts schreef: do 26 augustus 2021, 17:12 Ik wil naar zo'n 2,5 uur fietsen per keer en dan ook lekker voluit kunnen gaan.
Maar lekker voluit gaan is iets anders dan de benen trainen.

Als je gewoon rustig langer gaat rijden komt dat vanzelf. Specifiek benen trainen is vooral handig om langer staand omhoog te kunnen klimmen. Dan zou ik een keer extra in de week gaan trainen en met een lagere snelheid het parcours rijden zoals ik hierboven heb omschreven.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Als je 2,5 uur wil fietsen, is het tenzij je jarenlang getraind bent op vetverbranding (en je het rustig aan doet), nodig om onderweg wat te eten. Als je dat niet doet, krijgen je spieren onvoldoende voeding (je koolhydraten zijn na zo een 1,5 uur op) en je benen willen dan niet meer. Als je meer spiermassa traint, hebben die ook meer energie nodig. Met alleen krachttraining, krijg je dus niet die duurprestatie. Met onderweg wat eten (regelmatig, niet wachten tot je trek hebt en vooral koolhydraten), lukt dat wel.
Gebruikersavatar
RbbBrts
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 11 augustus 2021, 16:16
Mijn mountainbike: Scott Scale 965 (2021)
Contacteer:

Real Epic '89 schreef: vr 27 augustus 2021, 00:14
RbbBrts schreef: do 26 augustus 2021, 17:12 Ik wil naar zo'n 2,5 uur fietsen per keer en dan ook lekker voluit kunnen gaan.
Maar lekker voluit gaan is iets anders dan de benen trainen.

Als je gewoon rustig langer gaat rijden komt dat vanzelf. Specifiek benen trainen is vooral handig om langer staand omhoog te kunnen klimmen. Dan zou ik een keer extra in de week gaan trainen en met een lagere snelheid het parcours rijden zoals ik hierboven heb omschreven.
Ik begrijp het. Op de paarse route (18,5 km) kom ik zo'n 4 of 5 x een serieuze klim tegen, die kan ik nu niet halen. Ik wil die graag halen omdat het dan wat leuker wordt voor mijn gevoel. Als dat lukt, dan wil ik die route 2x kunnen doen.
Als het me nu helpt om die route überhaupt al 1x volledig te kunnen doen met wat aanvullende " beenversterkende oefeningen" dan ga ik dat doen.
Gear:
* Bike: Scott Scale 965
* Helmet: Bontrager Quantum MIPS
* Bicycle mounting bracket: Lidl :lol:

My Scott Dealer: https://hermanbeleeffietsen.nl
Facebookgroup: https://www.facebook.com/groups/mtbtwente
Plaats reactie