Gebroken ribben, meerdere..

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

HJ12 schreef: ma 13 september 2021, 19:53
Maiko schreef: ma 13 september 2021, 14:51

Geen geheimen hoor....

Ik was onderweg met MTB van kantoor in Amsterdam terug naar waar ik woon. Onderweg reed ik over de dijk bij Badhoevedorp/Halfweg/Sugar City. Daar haalde ik twee fietser is op elektrische fietsen, maar midden op de weg reden twee wielrenners. Ik dacht ik sluit bij hen aan, maar tussen deze twee groepjes was ineens een vluchtheuveltje aan de rechterzijkant... Daar stond zo'n paal op die ik niet kon ontwijken. En ik ging er vol op.. weet niet goed hoe ik landde, maar ik kwam met mijn rechter ribbenkast of tegen die blauwe paal of tegen een betonnen paaltje. Dat weet ik niet meer... maar hoofd kwam nergens tegen aan. Dus verder helder. Maar ik hoorde mijn eigen ademhaling, het klonk alsof longen helemaal leeg waren van klap. De mannen van de ambulance (wat een helden zijn dat toch) stelde mij snel gerust dat mijn ruggengraat in orde was...
pfff damn ken het gebied daar goed.. zo een soort vluchtheuveltje is mij ook wel eens fataal geworden, maar ik belande toen in de vaart.. Sterkte met je herstel!
Haha, misschien is de ringvaart een zachtere landing geweest wel?
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

V-b-V schreef: ma 13 september 2021, 21:30 Heb je in het ZH van de fysio niet de tip gekregen om een kussen “strak” tegen de borst te houden
en zo nu en dan juist goed uit te hoesten, dit om een longontsteking te voorkomen.
Ja, dat kussen zeiden ze vooral ook als steun tijdens slapen. Maar dat lukt vooralsnog prima met die pijnstillers.. In het ZH hebben ze vooral enorm gehamerd op het diep doorademen... Want daar gaat het vaak mis! Dus zo'n apparaatje mee om je longen te stimuleren, kwam fysio mee.
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
HJ12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 180
Lid geworden op: do 11 maart 2021, 13:56

Maiko schreef: di 14 september 2021, 10:54
HJ12 schreef: ma 13 september 2021, 19:53

pfff damn ken het gebied daar goed.. zo een soort vluchtheuveltje is mij ook wel eens fataal geworden, maar ik belande toen in de vaart.. Sterkte met je herstel!
Haha, misschien is de ringvaart een zachtere landing geweest wel?
Het water was zeker een stuk zachter, maar het was wel winter en erg koud.. Fiets was nog heel genoeg en ik heb van een aardige dijkbewoner eerst een handdoek en toen een jas gekregen waarmee ik naar huis kon fietsen.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Inmiddels terug geweest op de dijk bij amsterdam/bahoevedorp. Begrepen dat het een doorn in het oog is van bewoners omdat er zoveel ongelukken gebeuren. De gemeente zou de heuvels met borden weg gaan halen… maar tot op heden..

Fiets is terug, heeft een kras op t frame en de derailleur heeft een klap gehad. Lijkt niet meer 100%.. gelukkig kun je die makkelijk vervangen.. ;) dat zal dus zoeken worden.. Stuur is van alu, maar heeft wat krassen, optisch minder mooi, functioneel zie ik er niets aan.

Nu ik verder herstellen.. kan ik binnenkort de fiets goed uit elkaar halen!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Gelukkig valt de schade aan je fiets dus mee. Controleer je derraileurpad ook als je derraileur een klap heeft gehad.
De kras kun je wellicht wegwerken met een lakstift. En voor je stuur en derrie ; kun je je zelf eens verwennen met wat nieuws,dat heb je wel verdiend. :-q
Beterschap verder.💐
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

O en de gemeente aansprakelijk stellen voor het ongeluk
Is dat een optie? In elk geval misschien een aansporing voor ze om iets aan de situatie te doen? Ik snap dat je nu wel wat anders aan jehoofd hebt. Maar misschien breng ik je op een idee?
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Voor de statistieken. Vandaag 6 weken na het ongeluk weer op de fiets. Rondje MTB Zandvoort en heen en weer. Kleine 30 km. Conditie is natuurlijk bar en boos want lichaam moest alle energie aanwenden om de 5 ribben weer aan elkaar te laten groeien. Weinig tot geen pijn op de fiets, beetje irritaties en pijn tijdens de dagelijkse routine. Uit bed komen is nog steeds ongemakkelijk.. ;) Gelukkig is fietsen dan toch een tweede natuur voor de meeste van ons geworden. Ik lees uit andere ervaringen dat mensen al wel eerder op de fiets zitten, dat kan misschien met een enkele gebroken rib, maar bij meerdere krijg je dan een onstabiele romp. Dus wachten is echt noodzakelijk, maar dan gaat het al wel redelijk.

Kras op frame en krom derailleurpadje, allebei perfect herstelt door KING in Heemstede. Fiets is in top staat….Nu ik nog.. ;)

Vanaf vandaag de weg terug naar een fatsoenlijke conditie… here we go….!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Je fietst weer :-q , belangrijkste is t genieten,conditie komt dan vanzelf weer!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Sterkte met herstel, en doe wel voorzichtig.

Heb er in 2019 een gebroken en een behoorlijke kneuzing.
7 maanden later gleed ik ergens door een wild waterbaan en kreeg ik een klap op die plek.. :o
Was toch nog niet helemaal de oude
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik heb in 2018 er 8 gebroken, waarvan eentje op twee plaatsen. Ik heb de eerste maanden in de hoek van de hoekbank geslapen, want in een bed liggen was schier onmogelijk. Herstel heeft een maand of vier vijf geduurd, maar pas na ruim anderhalf jaar kon ik zeggen dat het echt zo goed als voorbij was, op één ding na. De val was van een paard, die doordat ze ergens van schrok in volle rengalop een noodstop maakte en ik met een salto op mijn rug op een zandweg terecht kwam. Door de klap aan de achterkant, braken de ribben allemaal aan de voorkant. De plek van de val ontstond een dikke laag bindweefsel op, waardoor mijn rug verstijfde en pijnlijk bleef. Fysiotherapie heeft dat voor een deel verholpen.
Het paard is na twee jaar verkocht; het vertrouwen was er toch niet echt meer en dat merkte ze op.... Begin dit jaar begonnen met MTB, waarop mijn vrouw zei: "zo'n MTB schrikt gelukkig nergens van...". Sindsdien is de stijfheid in mijn rug tot bijna 0 gereduceerd.
Kortom: blijven fietsen dus! Die ribben zitten na een week of zes wel weer aan elkaar, maar het is afhankelijk van leeftijd en de mate van trauma. Ik denk dat dit per persoon en per situatie verschillend is, wat natuurlijk een open deur is, maar neem het niet te licht op.
Hoe is het ondertussen?
mountainbiken: It's ok to be crap
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

ManWithTheGoldenBike schreef: vr 3 december 2021, 12:51 Ik heb in 2018 er 8 gebroken, waarvan eentje op twee plaatsen. Ik heb de eerste maanden in de hoek van de hoekbank geslapen, want in een bed liggen was schier onmogelijk. Herstel heeft een maand of vier vijf geduurd, maar pas na ruim anderhalf jaar kon ik zeggen dat het echt zo goed als voorbij was, op één ding na. De val was van een paard, die doordat ze ergens van schrok in volle rengalop een noodstop maakte en ik met een salto op mijn rug op een zandweg terecht kwam. Door de klap aan de achterkant, braken de ribben allemaal aan de voorkant. De plek van de val ontstond een dikke laag bindweefsel op, waardoor mijn rug verstijfde en pijnlijk bleef. Fysiotherapie heeft dat voor een deel verholpen.
Het paard is na twee jaar verkocht; het vertrouwen was er toch niet echt meer en dat merkte ze op.... Begin dit jaar begonnen met MTB, waarop mijn vrouw zei: "zo'n MTB schrikt gelukkig nergens van...". Sindsdien is de stijfheid in mijn rug tot bijna 0 gereduceerd.
Kortom: blijven fietsen dus! Die ribben zitten na een week of zes wel weer aan elkaar, maar het is afhankelijk van leeftijd en de mate van trauma. Ik denk dat dit per persoon en per situatie verschillend is, wat natuurlijk een open deur is, maar neem het niet te licht op.
Hoe is het ondertussen?
Pff, dat is heftig. Ik denk dat 8 ribben ook enorme instabiliteit van de romp als gevolg heeft!? En dubbele breuk in een rib maakt het ook lastig. Ik had er 5 en zit nu op 12 weken. De eerste 6 weken waren belangrijkst in herstel en daarmee kon ik absoluut niet fietsen. De eerste 2 weken waren ongelofelijk pijnlijk ook. Maar vanaf 7 weken voorzichtig op de fiets gestapt en inmiddels rijd ik weer bijna op oude intensiteit. Nu werken aan conditie want ook je lichaam doet een behoorlijk 'jasje' uit om aan herstel van de botten te werken.

Ik voel nog steeds wel wat pijn op breukplekken en bepaalde bewegingen, maar het is niet echt hinderlijk bij de dagelijkse dingen. Ik denk dat ik wel mag concluderen dat het herstel vrij soepel is verlopen en ik ook wel wat geluk gehad heb.

Dus inmiddels weer terug op mijn fiets, die geen schade had. Althans een krasje en een verbogen derailleurpad, maar goed verholpen door KING in Heemstede. (dank nogmaals Willem!) Dus mocht je ergens een zwarte Scott Spark met bereider zien ploeteren op Noordwijk, Amerongen, Zandvoort of Spaarnwoude... ;)
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Heftige verhalen allemaal maar goed om te horen dat je herstel voorspoedig verloopt. :-q
Na 6 weken weer op de fiets is toch wel redelijk vlot?
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Dat is inderdaad lekker vlot. Ik zat na twee maanden weer in het zadel, maar al snel bleek dat het vertrouwen toch weg was. Een MTB reageert gelukkig alleen maar op wat wij ermee doen en heeft geen eigen mening over dingen.
De rib die op twee plaatsen gebroken was had ook nog een klaplong veroorzaakt, maar dat was gelukkig snel opgelost. Ik voel die ene rib zo nu en dan nog steeds; door de beweging zal dat e.e.a. "veroorzaakt" hebben, geen idee.
Wat ik ook wel een dingetje vond, waren de pijnstillers; oxycodon, waar ik zo snel mogelijk van af wilde. Die rommel kan verslavend zijn!
Al wat ik weet dat het mountainbiken heel veel heeft gedaan; betere conditie, soepelere spieren, en is ook een manier om lekker even je hoofd leeg te maken. Beterschap verder!
mountainbiken: It's ok to be crap
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Gelukkig weer op de fiets :-q
Mocht je ook maar ergens denken dat meer verbetering wenselijk zou zijn, zou ik zeker even bij een fysiotherapeut langs lopen.

Eigenlijk onbegrijpelijk die paaltjes.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

tiewrap schreef: zo 5 december 2021, 12:40 Gelukkig weer op de fiets :-q
Mocht je ook maar ergens denken dat meer verbetering wenselijk zou zijn, zou ik zeker even bij een fysiotherapeut langs lopen.

Eigenlijk onbegrijpelijk die paaltjes.
Ja he? Die paaltjes waren achterlijk geplaatst. Maar het was ook pech dat ik zo terecht kwam en ik keek niet ver genoeg vooruit. Eigen fout, teveel bezig met snelheid en niet genoeg gekeken… pech…

Ja het zijn inderdaad nare verhalen die hier voorbij komen.. ik heb zeker ook een fysio die veel helpt, maar meer voor mijn ongeluk van twee jaar geleden. Maar nu gaat het eigenlijk zo goed dat het helemaal niet nodig is.

Oxycodon, langwerkend, kortwerkend, dyclofinac en nog meer kreeg ik toegediend. Ik kan mij niet voorstellen dat je daar verslaafd aan kan raken, voelde mij vreselijk met dat spul. Maar wel pijnvrij…

Na 6-7 weken weer fietsend en inmiddels reed ik net op zandvoort niet meer als langszaamste… 😉 en een beetje competitie, vooral metjezelf mag best…

Het forum hielp ook wel een beetje voor de steun, dus dank daarvoor!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Plaats reactie