Gebroken ribben, meerdere..

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Deze week op een blauw paaltje geknald met een witte pijl.. hard onderuit en afgevoerd met ambulance. Diverse foto’s en MRI scan gehad, er bleken 5 ribben gebroken. Aan achterzijde dus geluk dat mijn ruggengraat ongeschonden is. Ze zitten redelijk op hun plek en steken niet raar uit, dus na een nachtje ziekenhuis mocht ik naar huis..

Twee jaar geleden brak ik beide handen, beide ellebogen en lagen mijn linker vingers uit de kom.. ik vermoed dat dit erger was dan mijn nieuwe blessure. Maar mede door de pijnstillers geen idee waar ik sta….

Mijn nog redelijk nieuwe Scott Spark staat nog bij mensen thuis ergens, nog geen idee hoe die er aan toe is..

Maar tips over gebroken ribben en herstel zijn welkom..Geen amerongen cyclo en geen BBC dit jaar…dat is wel duidelijk!
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Beterschap!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Sterkte er mee, klinkt heftig.

Ik heb ook wel eens wat gehad maar niet wat jij beschijft met 5 tegelijk. Ik wist het bij een arm of een sleutelbeen te houden. Eerst maar eens rust voor het trauma en dan weer opbouwen heeft voor mij gewerkt. En een paar hele fijne Fysio's in de begeleiding, 2 beste ervaringen met echte sport fysio's trouwens.

Beterschap!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

Jee, wat een ellende! Ik wens je heel veel sterkte en een goed herstel. En hopelijk valt de schade aan je fiets mee!
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Maiko schreef: za 11 september 2021, 22:51 .. ik vermoed dat dit erger was dan mijn nieuwe blessure. Maar mede door de pijnstillers geen idee waar ik sta….
Dit zijn geen blessures maar verwondingen na crashes tijdens een Redbull hardline run. Kan je geen tips geven, het enige wat ik ooit gebroken heb was mijn hart. Beterschap man.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Sterkte man :-q
Ik elk geval waren je fracturen van 2 jaar geleden 'onhandiger' lijkt mij, met 2 gebroken ellebogen ben je helemaal onthand (excuseer de woordspeling).
Heb ooit 3 gekneusde ribben gehad,2 sleutelbeen luxaties en een gebroken pink. Allemaal fiets gerelateerd. De ribben heb ik toch wel 3 maanden last van gehad,maar daar merk ik nu niks meer van. De luxaties,merk ik wel nog, ben zijdelings minder mobiel(arm optillen). Mijn pink heb ik eigenlijk nog de meeste last van; stram en opgezwollen gevoel bij weersveranderingen. Gelukkig hindert t me nauwelijks in het dagelijkse leven en met het fietsen, je leert 'eromheen' te bewegen
Geef jezelf vooral de tijd om te herstellen en begin met rustig revalideren zogauw het kan ,succes!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

auw!
Vroeger wel eens met windsurfen getracht te dicht volle snelheid

langs

door een aanmeerpaal te varen. paal won :roll: en ik had aan 1 kant alle ribben gebroken op de zwevende na.
2 weken kon ik niks, 6 weken goed auw en mocht ik niks, na 2 maanden was ik weer aan het sporten.
Hopelijk valt de schade aan je Spark mee en anders heb je die periode om hem te fixxen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Beterschap. Hopelijk herstel je snel en is je fiets nog heel.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4115
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Oeh, sterkte, en een vlot herstel.

Tip mijnerzijds: vooral niet lachen of niezen!
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Dice Oldskool schreef: zo 12 september 2021, 06:31
Maiko schreef: za 11 september 2021, 22:51 .. ik vermoed dat dit erger was dan mijn nieuwe blessure. Maar mede door de pijnstillers geen idee waar ik sta….
Dit zijn geen blessures maar verwondingen na crashes tijdens een Redbull hardline run. Kan je geen tips geven, het enige wat ik ooit gebroken heb was mijn hart. Beterschap man.
Dank, ik voel mij ineens een stuk stoerder…. Jammer dat ik die hardline nooit gereden heb.. ;)
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Wow, heftig! :o

Beterschap!
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Azurri schreef: zo 12 september 2021, 06:46 Sterkte man :-q
Ik elk geval waren je fracturen van 2 jaar geleden 'onhandiger' lijkt mij, met 2 gebroken ellebogen ben je helemaal onthand (excuseer de woordspeling).
Heb ooit 3 gekneusde ribben gehad,2 sleutelbeen luxaties en een gebroken pink. Allemaal fiets gerelateerd. De ribben heb ik toch wel 3 maanden last van gehad,maar daar merk ik nu niks meer van. De luxaties,merk ik wel nog, ben zijdelings minder mobiel(arm optillen). Mijn pink heb ik eigenlijk nog de meeste last van; stram en opgezwollen gevoel bij weersveranderingen. Gelukkig hindert t me nauwelijks in het dagelijkse leven en met het fietsen, je leert 'eromheen' te bewegen
Geef jezelf vooral de tijd om te herstellen en begin met rustig revalideren zogauw het kan ,succes!!
Ik herken je klachten van je luxaties ook. Gek genoeg is mijn linkerpink altijd stram en gevoelig, zeker afhankelijk van t weer.

Het is eigenlijk door jullie reacties dat ik mij meer besef dat het idd geen kleine blessures zijn. En ook het besef dat de tijd op het parcours vaak minder heftige blessures oplevert dan op de weg. Althans, in mijn geval dan.. ;)

En idd, ik ben heel benieuwd hoe mijn fiets erbij staat. Ik werd door allerlei mensen geholpen en iedereen bleef maar zeggen dat die fiets te reparen is en dat het niet belangrijk is. Die mensen komen overduidelijk niet op t forum hier en snappen niet dat die fietsen heilig zijn… :)
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sterkte.
6 weken niet lachen of hoesten...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Snap de reactie van de mensen(nu) wel je fiets is vervangbaar,jij niet!! :-q.
Vroegah, toen ik jong was dacht ik daar anders over, maar ja, toen was ik ook onsterfelijk :wink: Dacht ik!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Maiko schreef: zo 12 september 2021, 13:00 En idd, ik ben heel benieuwd hoe mijn fiets erbij staat. Ik werd door allerlei mensen geholpen en iedereen bleef maar zeggen dat die fiets te reparen is en dat het niet belangrijk is.
Dat is ook zo, alleen dat vergeten we wel eens. Over het algemeen komt dat besef wel weer na een flinke klapper want echt, je hebt geen ene reet aan een mooie fiets als je zo in de kreukels ligt dat je niet meer kan fietsen.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie