Rauwe/zere plekjes - update: nieuw zadel -> geen succes?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik heb niet alle reacties gelezen maar mijn ervaring is goed met een relatief “glad” zadel. In mijn geval is dit een leren Brooks maar ook bijvoorbeeld een carbon zadel.

Stroeve zadels geven meer schuren tussen lagen, zoals bil en zeem. Bij een glad zadel glij je makkelijk alle kanten op terwijl je zeem netjes op 1 plek onder de kont blijft zitten.

Het is wellicht wel even wenen maar daarna is het BLISS… :lol:

Zaterdag nog 108 km gefietst (ja in dik 7 uur, don't ask) maar geen centje pijn.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik gebruik tegenwoordig vaak Born "no friction cream" , ik was er zelf sceptisch over maar had een Born pakket gewoon met een FB actie en daar zat het in. Toen ik een keer last kreeg geprobeerd en scheelt toch wel , voelt eerst wat glad aan maar kan wel beter bewegen.

Wat ik ook vaak doe is op hobbels , stronken e.d. zoveel mogelijk te staan op de pedalen en op langere stukken af en toe ook even.

Ik heb zelf een Prologo Dimension NDR zadel , Tirox versie. Ik vond het een vooruitgang kwa zitten , ook is het zadel korter en heeft een uitsparing. Voor mij echt een top zadel.

Wat betreft een zeem , ik vind het erg persoonlijk ,en heb ook verschillende merken liggen. Ik gebruikte voorheen een lange broek van Decathlon , zat erg goed , maar heb ze ook van Kalas en dat bevalt helemaal goed. Doorgaands gebruik ik veel Rogelli , bevalt ook goed eigenlijk.
Misschien dat echte dure zemen beter zijn , daar heb ik geen ervaring mee maar goedkoop hoeft niet altijd slechter te zijn vind ik.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Update van mijn kant:

Na trouw de fietsbroek maar 1x te gebruiken de zitplekken goed te verzorgen is het probleem met de rauwe plekjes eigenlijk zo goed als opgelost.

Wat wel blijft is echter pijn aan mijn heup aan de rechterkant.
Ik heb een zadelmeting gedaan bij de LBS, en hier kwam uit dat mijn zitbotjesafstand tussen de 12,5 en 13cm zit.
Aangezien mijn huidige Iridium zadel in zijn geheel slechts 13cm is, lijkt dat te smal. Ik zat volgens mij met 1 kant ook meer naast het zadel dan erop.

In eerste instantie een SQLab zadel laten aanbevelen, deze heb ik eerder gehad, maar toen merkten we op dat de max belasting 90kg is voor de huidige zadels, en ik weeg 109kg zonder kleren. Komt niet goed dus.
Verder gezocht en uitgekomen bij Ergon; goeie reviews en belastbaar tot 117KG :-q

Ik heb er nu een Ergon SMC Sport zadel op (brede variant, 155mm), maar ik vond het erg lastig om de goede zithouding te vinden. Vergeleken met mijn oude zadel is de Ergon toch wel erg zacht en is er niet echt een 'vaste' zithouding waarbij je voelt dat je in 1x goed zit.

Ik heb vanmiddag de groene route in Harderwijk gereden, maar moest 4x afstappen omdat het ongemak te groot werd. (last van heup, en uiteindelijk: rauwe plekken!) Onderweg het zadel nog een aantal keer versteld (voor naar achter, kantelen naar achteren en voren), en uiteindelijk wel een positie gevonden waarmee ik naar huis kon komen.

Tsja... tegenvaller dus. Ik lees echter wel hier en daar dat het veranderen naar een andere zadelbreedte zeker een aantal ritjes duurt voordat je er aan gewend bent, en een goeie zit hebt gevonden...

Nu is het wel zo dat mijn rechterheup een zwakke plek is, dus een maat van me adviseerde om eens een volledige bikefit te laten doen bij een bedrijf waar ze ook rekening kunnen houden met 'zwakke' plekken. Uitkomst kan nog steeds zijn dat er toch een ander zadel op moet, maar dan is dat tenminste onderbouwd met onderzoek.

nog maar eens een nachtje over slapen.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Ik heb bemerkt dat ik met mijn hardtail vaker uit het zadel ben, vanwege dat je de "klappen" met je benen moet opvangen en zeker niet met je rug; wordt de rit zeer oncomfortabel van en is bovendien slecht voor je rug. Ook om meer evenwicht op onregelmatige tracks moet je uit het zadel zijn. Al was het maar om de tracks te kunnen "pumpen".
Nu ik een fully rij, bemerk ik dat ik iets meer blijf zitten, want de vering vangt de meeste klappen op en soms dus ook zadelpijn krijg, maar zo erg als dit... Als ik zadelpijn begin te krijgen betekent dat voor mij dat ik te lui ben geweest en dus teveel gezeten heb. ga ik dus wat meer uit het zadel blijven, wat op onregelmatig terrein sowieso nuttig is.
Ik las eerder een commentaar over het zadel wat voorover zetten, maar dan krijg je meer druk op je polsen en dat is nou net waar je helemaal geen druk mag hebben; het stuur moet je vederlicht in je handen hebben en mag je niet gebruiken om te "steunen" of je evenwicht in te zoeken.

Bij paarden (ik reed hiervoor paard) noem je dit gewoon drukplekken (welke bij het paard konden ontstaan door een slecht passend zadel) en zul je op zoek moeten naar een goed passend zadel. Alle smeerseltjes ten spijt zul je op zoek moeten naar de oorzaak en de oorzaak wegnemen.

Zadelmeting laten doen zou ik zeggen, zodat je zeker weet dat je zadel in orde is.

Overigens rij ik ook gewoon in Decathlon broeken en dat bevalt helemaal prima. De verdikkingen zorgen voor prima comfortabel zitten (drukverdeling) en zolang het zadel past, is er geen probleem.
mountainbiken: It's ok to be crap
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is zo ontzettend verschillend per persoon hoeveel last je hebt. Ik kan me nog goed de eerste keer herinneren dat ik een echt lange (race)fietstocht deed, waarbij ik ongeveer 11 uur op de fiets zat. Lang geleden, en sinds die tijd zijn zadels maar met name ook fietsbroeken flink verbeterd.

Maar waar ik helse pijnen leed en zelfs twee dagen later nog een beetje een "dood zaakje" had had mijn fietsmaat nergens last van gehad... :o En die reed op het skai Giant zadeltje dat standaard op zijn fiets gemonteerd zat. Ik reed op een Selle San Marco Concor, op zich een kwaliteitszadel maar blijkbaar niet passend bij mij....

We zijn nu ruim dertig jaar, vele zadels en vele broeken verder en nog steeds rijd ik niet altijd pijnloos. Wel stukken minder last als destijds.
Het verschilt bij mij per rit. Soms rijd ik zonder last, soms voel ik na een kwartier al wat irritatie ontstaan.

Als het zo kritisch komt als bij mij speelt elk detail een rol en dan voel je ook echt verschil tussen de diverse broeken/zemen. Een zeem die in de winkel dik voelt zegt nog helemaal niks. Ik heb een Decathlon winterbroek met een zeem die er indrukwekkend uitziet en ook zo aanvoelt, maar op het zadel kan die niet tippen aan een Assos zeem.
Ik heb ook een Craft broek, daarmee kan ik wel op de racer rijden zonder zadelpijn maar op de mtb is dat geen prettige broek (voor mij). Waar de Assos broeken het eigenlijk altijd goed doen.

Mijn pijnpunt zit meestal niet bij de zitbotjes maar bij irritaties in de lies. Een zeem die ook maar het minste of geringste vouwt geeft geheid last. Dus een iets te ruime broek is echt een no go.

Een gleufzadel werkt voor mij ook niet, doordat er een gat in zit wordt de druk op de rest van het contactvlak groter, na een halfuur spring ik virtueel gillend van de fiets :D

Vroeger heb ik ook met een Brooks zadel gereden, een Swift. Die zadels zetten zich na verloop van tijd naar je zitvlak.
Het gekke is dat ik daar in 2002 diezelfde 260km tocht mee gereden heb, dit keer in 10 uur maar zonder enige pijn! en een paar jaar later elke rit last had. Uiteindelijk vervangen door een Fizik Aliante waar ik nu al vijftien jaar zonder veel pijntjes op rond rijd (op de racefiets).

Op de mtb's is het me helaas nog niet gelukt een combinatie zadel/broek/afstelling te vinden die altijd pijnvrij rijden garandeert...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ManWithTheGoldenBike
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 16 augustus 2021, 14:58
Mijn mountainbike: Rockrider AM fifty-S, Marin Alpine Trail 7

Even een opmerking tussendoor; ik lees over klachten in de liezen; dat kan m.i. komen doordat de broek in de kiezen gaat zitten of dat je een onderbroek onder de rijwielbroek draagt. Die kan, omdat die bijvoorbeeld nat wordt van zweten, juist gaan schuren of in je liezen strak gaan zitten.
Ik ga ervan uit dat niemand dit zo doet, maar moest dit wel uitleggen aan bijvoorbeeld mijn kinderen. Ook wel gelezen dat mensen dit uitgelegd kregen.
De goedkope Decathlon broeken die gebruik gaan nooit in mijn liezen zitten.
mountainbiken: It's ok to be crap
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ik heb nu 2 ritten gemaakt met het zadel, in totaal 55km. De eerste paar km's gillen mijn zitbotjes het uit, maar daarna trekt dat langszaam weg. Wat blijft is dat de randen van het zadel snijden op de plek waar zeg maar je kont overgaat in je been. Met name bij klimmen en accelereren als de spieren aan de achterzijde van de bovenbenen aan het werk moeten.
Geen schurend gevoel aan de huid, maar echt het afknellen van diepere weefsels en spieren.

Afbeelding

Conclusie; het zadel is te breed voor mij?
Ik ga hem sowieso terugsturen, want dit is het echt niet voor mij. Nu weer op zoek naar iets anders, in de 140-145mm range ?
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Ik ben zeer tevreden met de SQ-labs ergowave-active 611, heb diverse zadels geprobeerd, Ergon,Prologo, Selle Italia, Specialized. elke keer weer last na verloop van tijd.
Degene die het nieuwe zadel van SQ getest heeft was meer tevreden met 611 t.o.v.6OX Infinergy.
Ik heb toen ook dit zadel besteld, je mag ze 30 dagen test bij Futurum(meende ik)
Overigens kun je bij SQ-labs een zitbot meet setje bestellen, waar een kortingsvoucher bij zit als je een zadel bij besteld.
I.cm. een broek van 7Mesh en dit SQ-lab zadel eigenlijk geen last meer, ik fiets op de mtb afstanden varierend van 50 tot 100 km op gravel of mtbroutes.
Als ik wel last krijg, was ik mijn kont wat vaker met Hibiscrub en gebruik Ozone Elite beschermende crème Endurance voor en na het fietsen.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Ja, zou ik graag proberen, maar zoals gezegd: SQLab tot max 90kg, dus dat word hem niet.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

Sorry, had ik overheen gelezen denk ik :oops:
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

O, maakt niet uit hoor. Mooi om wat ervaringen te lezen. Ik heb zelf ook 6 jaar een SQLab zadel gereden toen ze nog niet met het ergowave principe gebruikten
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
shit
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: za 9 mei 2015, 19:55
Mijn mountainbike: Scott spark

McLambo schreef: wo 29 december 2021, 12:38 Ja, zou ik graag proberen, maar zoals gezegd: SQLab tot max 90kg, dus dat word hem niet.
Een maat van mij weeg 107 kilo fiets al 4 jaar op een sqlab zadel en nooit problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

McLambo schreef: di 28 december 2021, 22:27 ... Nu weer op zoek naar iets anders, in de 140-145mm range ?
Bij Specialized dealers hebben ze een krukje met een soort van traagschuim foamlaag zodat je kunt meten hoever je zitbotjes uit elkaar staan. En vaak hebben ze er ook test-leenzadels.

Ik rij nu al jaren met volle tevredenheid op Specialized Phenom zadels na diverse Selle Italia’s en Selle San Marco’s te hebben gehad waar ik nooit lekker op zat. Ze zijn er in 143, 155 en sommigen 168mm breedte. Het was het eerste zadel wat zowel in de lengte (klein beetje hol -soort van spoiler- zodat je niet naar voren of naar achteren glijdt, zonder dat het echt dwingend is) als in de breedte (niet te bol) voor mij perfect zat.
carbon bike, titanium collarbone...
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Oh wauw, als ik dit ongemak zo lees ben ik blij dat ik makkelijke billen heb :-D

Misschien scheelt het ook dat ik al 33 jaar op de race en mtb zit ? Zelfs 6jr lang aan triathlon gedaan, gewoon met mijn zwembroek op de fiets zelfs. Ook nergens last van. Wel kan ik zeggen dat ik echt een goede laag eelt op mijn zitbotjes heb. Eelt scheelt...

Mijn gouden formule voor al mijn fietsen is:
Prologo Dimension CPC zadels...
Craft bibs...
AH Neutral wasmiddel...

Hoewel ik in 33 jaar al best wel wat zadels versleten heb, heb je altijd wel je voorkeuren. De Prologo Dimension is voor mij het eerste zadel wat ik gewoon echt niet voel, maar dan ook echt niet. Ik vind die kortere zadels echt een uitkomst, veel minder druk op je klok en hamer spel :wink:
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

ik zie een hoop gegevens die erg op die van mij lijken, gewicht,klachten enz
ik heb ook de ergon smc pro, die stroeve erop gehad (1 jaar lang)
vandaag heb ik die gladde er weer eens opgeschroefd, deze was bij een bikefit gewoon prima voor mij.
zelf gebruik ik de wat duurdere endura binnenbroeken, deze hebben een dikkere zeem(oranje) dan de standaard wellicht is dat iets voor je?
ik ben benieuwd wat je volgende zadel word
Plaats reactie