Rauwe/zere plekjes - update: nieuw zadel -> geen succes?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Tsja :roll:

Om maar meteen met de deur in huis te vallen; ik ben op zoek naar wat tips voor een probleem waarvan ik al tijden last heb, en even niet weet wat een logische volgende stap is.

Rauwe plekjes!

Afbeelding

Ik heb er bij periodes last van, al verschillende jaren. Op de plekken van de zitbotjes ontstaan bij mij bij de wat langere tochten zeer pijnlijke plekken in de huid. Ook meerdere dagen na elkaar fietsen is geen pretje, terwijl ik dit net juist zo leuk vind :)

Het 'probleem' varieert van pukkels, schrale huid, tot aan irritaties in/onder de huid. Volgens mij heb ik op die plekken ook striea/scheurtjes in de onderhuid.

Op dat moment opnieuw op de fiets te stappen met deze 'problemen' is uiterst onprettig, en bederft behoorlijk het plezier van de rit!

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:

- Fietsbroeken met zeem zonder naden (Pearl Izumi) (wel <100 euro)
- Trouw insmeren met chamois creme. Na meerdere merken uitgekomen op Assos, beste resultaat.
- goed afdrogen na douchen en weer behandelen met verzachtende creme paar dagen nadat klachten ontstaan zijn.
- heb vorige 2 fietsen een SQLabs zadel gehad. Dit verbetert de situatie maar voorkomt het niet helemaal.


Nu zijn er nog wel stappen te nemen met b.v. een duurdere broek/betere zeem, of opnieuw een zadel aan te laten meten, maar aangezien je zo weer een paar honderd euro verder bent, vraag ik me af wat het beste resultaat kan opleveren.

Ik ben benieuwd of jullie hier ook mee te maken hebben gehad, en op welke manier dit op te lossen / verminderen is.
Laatst gewijzigd door McLambo op di 21 december 2021, 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Ik heb geen ervaring met de zadels van SQ labs, maar hoe hard (of zacht) zijn deze? Ik heb de beste ervaring met hele harde vlakke zadels in combinatie met een goede zeem.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
ivocare
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 3 november 2014, 17:48

Meer fietsen = meer eelt op je naad 😁
Maar even serieus, ik merk sinds dit jaar dat het bij mij ook beter wordt(veel meer fietsen), voor mij was het wennen en goede broeken dragen.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Ik heb de beste ervaring met harde (carbon) zadels en een dik zeem(hoeft niet altijd duur te zijn). Tijdens meer daagse tochten doe ik s'avonds bij t naar bed gaan een klets uierzalf op de zachte plekken. Wat ook heel belangrijk is is alles goed schoon te houden zodat bij een beschadigde huid de bacteriën niet gaan woekeren, dat geldt natuurlijk ook voor je broek/zeem. En je haarzakjes kunnen ook gaan ontsteken als de haren er uitgetrokken worden (tijdens het bewegen op je zadel) die vooraf verwijderen (scheren) helpt ook. Alleen moet je dat niet te kort voor je tocht doen(1a2 doen van te voren zodat je huid kan herstellen. Bij mij helpt dit om de 'tartaar' te voorkomen😉.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Wildfire
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 11 oktober 2009, 19:18

De beschadigde huid is gevoelig voor infecties, daardoor ook de puistjes/ontstekinkjes. (Ook onderhuids)

Het wassen van de short met desinfecterend wasmiddel (dettol), de broek zo snel mogelijk uittrekken na het fietsen, de beschadigde huid wassen met desinfecterende zeep en ook wat vaker van onderbroek wisselen als de huid beschadigd is kan al veel schelen. (Voorkomen kan je het helaas niet)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voor het fietsen je kont wassen met Betadine Shampoo.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Als je het zadel met de punt iets meer omlaag zet krijg je minder druk op je zadel (en meer op de polsen)
Misschien eens uitproberen.

Als je geen zadelpijn hebt maar alleen last van deze plekjes zou je ook een Castelli broek kunnen proberen.
Deze zemen (de X2) zijn erg minimalistisch en dun, maar bieden bij de juiste afstelling prima comfort, in tegenstelling tot sommige broeken (bijv Asos) die een erg groot en dik zeem hebben die kan gaan bewegen / schuren.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zit je niet van links naar rechts te schuiven op je zadel.... zadel hoogte goed afstellen en idd je zadel zo vlak mogelijk zetten en zelfs mss iets minimaal naar beneden....dit laatste voel je echt in polsen...maar dat is lang niet zo erg als je achterste voelen gloeien :D :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Sudocrème of zinkzalf. Gebruikte je moeder ook bij je toen je lang geleden luieruitslag had.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Nespresso
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1569
Lid geworden op: ma 18 oktober 2010, 14:29

Als je de op aardolie gebaseerde bestanddelen die in Sudocrem zitten wilt vermijden, dan zou je ook Petit&Jolie creme kunnen proberen. Het bevat ook de zinkoxide (en wolvet en bijenwas). €8 voor een tube.
carbon bike, titanium collarbone...
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Rayb81 schreef: za 16 oktober 2021, 23:37 Als je het zadel met de punt iets meer omlaag zet krijg je minder druk op je zadel (en meer op de polsen)
Misschien eens uitproberen.

Als je geen zadelpijn hebt maar alleen last van deze plekjes zou je ook een Castelli broek kunnen proberen.
Deze zemen (de X2) zijn erg minimalistisch en dun, maar bieden bij de juiste afstelling prima comfort, in tegenstelling tot sommige broeken (bijv Asos) die een erg groot en dik zeem hebben die kan gaan bewegen / schuren.
Wat voor mij het beste werkt is dat een broek niet te los moet zitten, goed strak dan gaat er niks schuiven of plooien waardoor je drukplekken krijgt.en altijd met bretels daardoor blijft alles nog beter op z'n plek.En wat bij mij ook niet werkt is een dik zeem en een zacht zadel of andersom,zadel hard-zeem dik,dus. Een zacht (gel)zadel gaat zo broeien waardoor ik eerder meer last krijg. Daarom draag ik bijna nooit baggy broeken, schuift te veel.
Maar dat alles is heel persoonlijk natuurlijk.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

(Véél) minder wasmiddel gebruiken.
Vorsprung durch Pedantik.
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

:-q En geen wasverzachter!!
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
McLambo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 265
Lid geworden op: vr 30 november 2007, 17:16
Mijn mountainbike: Canyon Neuron

Bedankt voor alle reacties tot dusver!
Mad Wally schreef: za 16 oktober 2021, 12:42 Ik heb geen ervaring met de zadels van SQ labs, maar hoe hard (of zacht) zijn deze? Ik heb de beste ervaring met hele harde vlakke zadels in combinatie met een goede zeem.
Redelijk hard, maar de vorm is gewoon veel beter. Ik heb een afstand van 14cm tussen mijn zitbotten, en het fabriekszadel van mijn neuron is niet eens 14 cm breed. Ik zit momenteel dus sowieso niet optimaal, maar met vorige SQlabs (aangemeten) zadels dus alsnog last van, zij het wel in mindere mate
Rayb81 schreef: za 16 oktober 2021, 23:37 Als je het zadel met de punt iets meer omlaag zet krijg je minder druk op je zadel (en meer op de polsen)
Misschien eens uitproberen.

Als je geen zadelpijn hebt maar alleen last van deze plekjes zou je ook een Castelli broek kunnen proberen.
Deze zemen (de X2) zijn erg minimalistisch en dun, maar bieden bij de juiste afstelling prima comfort, in tegenstelling tot sommige broeken (bijv Asos) die een erg groot en dik zeem hebben die kan gaan bewegen / schuren.
Valide punt! :winkie: Ik heb het zadel een paar keer versteld sinds ik de fiets heb; ik moet er niet langzaam vanaf glijden naar voren, en de punt moet ook zeker geen belemmering vormen voor de kroonjuwelen. Momenteel staat het zadel heel ietsie naar beneden wat een prettige stand is voor zowel dropper hoog als laag.

Wat betreft de dikte van de zeem zet je me wel aan het denken: De Pearl Isumi broeken die ik tot dusver heb hebben een redelijk dunne, zachte zeem. Ik was dus van mening dat ik een dikkere nodig heb, maar dan heb je mogelijk inderdaad wel meer kans op 'schuiven' op de zeem. Misschien is een wat dunnere stuggere zeem dan beter? Ik zie ook broeken met gel-achtige kamers in de zeem zitten.. Mogelijk is dat wat?
Wildfire schreef: za 16 oktober 2021, 13:20 De beschadigde huid is gevoelig voor infecties, daardoor ook de puistjes/ontstekinkjes. (Ook onderhuids)

Het wassen van de short met desinfecterend wasmiddel (dettol), de broek zo snel mogelijk uittrekken na het fietsen, de beschadigde huid wassen met desinfecterende zeep en ook wat vaker van onderbroek wisselen als de huid beschadigd is kan al veel schelen. (Voorkomen kan je het helaas niet)

ThaSingleTrackMastah schreef: za 16 oktober 2021, 19:15 Voor het fietsen je kont wassen met Betadine Shampoo.
Na het fietsen de boel zo snel mogelijk uittrekken en verzorgen snap ik, deed ik niet altijd.
ook de broek vaker wassen ga ik doen(doe ik nu niet na elke rit, pas als hij vanaf afstand te ruiken is :winkie: )
Eventueel 2e broek erbij wanneer ik een fijn model heb gevonden.

Wat is de achterliggende gedachte achter het wassen van de bips voor het fietsen?
Lijkt me wel een extra hindernis op bike-trips overigens :tong
En dan met of zonder chamois creme gaan rijden?

bert l. schreef: zo 17 oktober 2021, 09:11 Sudocrème of zinkzalf. Gebruikte je moeder ook bij je toen je lang geleden luieruitslag had.
Nespresso schreef: zo 17 oktober 2021, 09:58 Als je de op aardolie gebaseerde bestanddelen die in Sudocrem zitten wilt vermijden, dan zou je ook Petit&Jolie creme kunnen proberen. Het bevat ook de zinkoxide (en wolvet en bijenwas). €8 voor een tube.

Haha, ik kom nog uit de tijd van katoenen luiers, dus misschien heb ik vroeger wel geen creme'pjes gehad en zit ik nu met de gebakken peren, :tong

Het toepassen van genoemde creme's is neem ik aan na de rit en douchebeurt ter verzorging? Of smeren jullie het voor de tijd erop?
Azurri schreef: zo 17 oktober 2021, 10:40
Rayb81 schreef: za 16 oktober 2021, 23:37 Als je het zadel met de punt iets meer omlaag zet krijg je minder druk op je zadel (en meer op de polsen)
Misschien eens uitproberen.

Als je geen zadelpijn hebt maar alleen last van deze plekjes zou je ook een Castelli broek kunnen proberen.
Deze zemen (de X2) zijn erg minimalistisch en dun, maar bieden bij de juiste afstelling prima comfort, in tegenstelling tot sommige broeken (bijv Asos) die een erg groot en dik zeem hebben die kan gaan bewegen / schuren.
Wat voor mij het beste werkt is dat een broek niet te los moet zitten, goed strak dan gaat er niks schuiven of plooien waardoor je drukplekken krijgt.en altijd met bretels daardoor blijft alles nog beter op z'n plek.En wat bij mij ook niet werkt is een dik zeem en een zacht zadel of andersom,zadel hard-zeem dik,dus. Een zacht (gel)zadel gaat zo broeien waardoor ik eerder meer last krijg. Daarom draag ik bijna nooit baggy broeken, schuift te veel.
Maar dat alles is heel persoonlijk natuurlijk.

Hmmm, moet zeggen dat ik wel erg gehecht ben aan een baggie eigenlijk. Daarom ook wel benieuwd hoe andere baggie bikers dit doen? Bip met zeem eronder, of een baggie met zeem in boxershort?

Ik heb het idee dat met mijn huidige Bip er inderdaad op een gegeven moment als het warm en broeierig wordt plooien ontstaan in met name de zeem waar mijn vel dan tussenkomt, en dat is precies onder het zitbot. Komt dus aardig wat druk op met mijn 109 KG
Welke broek rijdt jij icm zadel?
Azurri schreef: zo 17 oktober 2021, 13:40 :-q En geen wasverzachter!!
Gebruik geen wasverzachter en onze wasmachine heeft een speciale stand voor sportkleding waarmee extra wordt nagespoeld :-q
- Canyon Neuron CF (2020 -heden)
- Merida Big Nine XT Editin (2014 - 2021)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Na het fietsen de boel zo snel mogelijk uittrekken en verzorgen snap ik, deed ik niet altijd.
ook de broek vaker wassen ga ik doen(doe ik nu niet na elke rit, pas als hij vanaf afstand te ruiken is :winkie: )
Broek wassen na iedere fietstocht !
Dat is zo vanzelfsprekend dat ik het niet eens heb gemeld.
Je eigen bacterien waar je normaal prima mee overweg kunt, vermenigvuldigen zich duizendvoudig als je broek in een hoek ligt te rotten.
En als je m dan voor de 2e keer aantrekt, dan is je huid er ineens niet blij mee.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie